F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Były mistrz świata - Mike Hawthorn

Historia kierowców, 14 sierpnia 2006, wyświetlenia: 7050
Mateusz Grzeszczuk<< | lista | >> | T- | T+
John Michael Hawthorn urodził się 10 kwietnia 1929 roku w Mexborough w hrabstwie Yorkshire. Ten wysoki (188 cm wzrostu) hałaśliwy blondyn był typowym, staromodnym angielskim dżentelmen. Zwykle ścigał się z szerokim uśmiechem na twarzy i w muszce lub krawacie. Nosił przezwisko "Farnham Flyer".

Początki kariery

Zachęcany przez swojego ojca, Lesliego, który uczestniczył w wyścigach motocyklowych na torze Brooklands przed II wojną światową, Mike Hawthorn swoją karierę kierowcy wyścigowego rozpoczął w 1950 roku, biorąc udział w miejscowych wyścigach małym sportowym samochodem Riley. Przełom nastąpił jednak, gdy przyjaciel rodziny Bob Chase umożliwił mu starty w Formule 1 samochodem Cooper-Bristol T20 w 1952 roku. Wtedy właśnie Mike zaczął wyrabiać sobie dobre imię, bowiem już podczas debiutu w Grand Prix Belgii na torze Spa-Francorchamps zajął czwarte miejsce. Rezultat ten powtórzył w Grand Prix Holandii, a jego osiągnięcia powiększyły się dodatkowo o trzecie miejsce w Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone. Debiutancki sezon 1952 ukończył na czwartej pozycji z dorobkiem dziesięciu punktów.

Rozpoczęcie przygody z Ferrari

Swoimi sukcesami zwrócił na siebie uwagę zespołu Ferrari. Pierwszym, który zasugerował, aby Mike Hawthorn zasilił szeregi stajni z Maranello, był Luigi Viloressi. Zabiegał o to tak usilnie u Enzo Ferrariego, że już w 1953 roku Hawthorn reprezentował barwy czerwonego zespołu. W sezonie tym Brytyjczyk po raz pierwszy wygrał wyścig. Miało to miejsce w Grand Prix Francji na torze Reims. W pokonanym polu zostawił między innymi Juana Manuela Fangio oraz Jose Froilana Gonzalesa. Ponadto dwukrotnie stawał na drugim stopniu podium (GP Niemiec i Szwajcarii) i chociaż w klasyfikacji końcowej ponownie uplasował się na czwartym miejscu, to jednak tym razem zgromadził już 19 punktów.

Od lewej: Alberto Ascari, Guiseppe Farina,
Bernard Cahier (dziennikarz), Mike Hawthorn i Luiggi Villoresi

Wydawało się, że sezon 1954 będzie tym, w którym Brytyjczyk zdobędzie tytuł mistrza świata. Tak się jednak nie stało. W przedsezonowym wyścigu na Sycylii miał dosyć poważny wypadek – uległ groźnym poparzeniom i w tej sytuacji nie miał co liczyć na udany sezon. W czterech wyścigach w ogólne nie dojechał do mety, a w pozostałych plasował się na czwartej pozycji oraz trzy razy był drugi (GP Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch). W ostatnim wyścigu sezonu, którym była GP Hiszpanii, zdołał jednak wygrać. Choć sezon nie był zbyt udany, Hawthorn w końcowej klasyfikacji zajął trzecią lokatę z dorobkiem 24,5 punktu. W sezonie tym przeżył także rodzinną tragedię – pod jego koniec w wypadku drogowym zginął jego ojciec.

Po zakończeniu sezonu 1954 Hawthorn stanął przed małym dylematem: albo pozostanie w Ferrari, albo podpisze kontrakt z brytyjskim zespołem, aby móc jednocześnie zająć się sprawami rodzinnej firmy. Bardziej na rękę było mu to drugie rozwiązanie.

Starty w zespołach Vanvall i BRM

W sezonie 1955 Hawthorn reprezentował zespoły Vanvall oraz Ferrari. W wyścigu o GP Argentyny oraz Indianapolis 500 nie pojawił się w ogóle. Cały sezon był dla niego bardzo rozczarowujący i zarazem tragiczny. Tragiczny ze względu na 24-godzinny wyścig w Le Mans. Hawthorn wygrał go, ale zwycięstwo to zostało okupione śmiertelnym wypadkiem Pierre'a Levegha, który pociągnął za sobą śmierć około 80 kibiców. Sam Hawthorn został później oskarżony o spowodowanie tego wypadku.

Wypadek na torze Le Mans

W F1 startował tego roku ze zmiennym szczęściem. Jedyne wyścigi, które zdołał ukończyć, to GP Holandii i Wielkiej Brytanii odpowiednio na siódmym i szóstym miejscu. Był to więc bardzo nieudany sezon. Kolejny, w którym znów zmienił zespół – tym razem na BRM – również nie obfitował w sukcesy. Na uwagę zasługiwał tylko fakt, iż stanął na najniższym stopniu podium w GP Argentyny. Potem wiodło mu się coraz gorzej; trzy nieukończone wyścigi oraz 10 lokata – kolejny sezon spisany na straty.

Powrót do Ferrari i walka z Mossem o tytuł MŚ w sezonie 1958

W 1957 roku Hawthorn powrócił do Ferrari. Bardzo związał się z partnerami z zespołu Peterem Collinsem oraz Luigim Musso. Choć pierwsza część sezonu nie była zbyt udana, druga okazała się już lepsza. Mike dwukrotnie stawał na podium i dojeżdżał na 4 i 6 pozycji. W kolejnym sezonie kontynuował współpracę z Włoską stajnią. Po tym jak karierę zakończył wtedy już pięciokrotny mistrz świata Juan Manuel Fangio, ludzie kandydata do tytułu w 1958 roku upatrywali przede wszystkim w osobie Stirlinga Mossa. Hawthorn w świetnym bolidzie Ferrari D246 zawzięcie stawiał jednak czoła Mossowi.

Mike Hawthorn i Stirling Moss

W całym sezonie to Moss kończył wyścigi na lepszych pozycjach (cztery pierwsze miejsca i jedno drugie), lecz pięciu nie ukończył. Hawthorn tymczasem nie punktował w dwóch wyścigach, a w pozostałych plasował się na pozycjach od drugiej do piątej. W GP Portugalii tylko dzięki Mossowi zdołał zachować drugie miejsce, które stracił za popychanie swojego samochodu w trakcie wyścigu. Stirling wstawił się jednak za nim i Mike odzyskał punkty. Wyścig wcześniej, w GP Niemiec na długiej pętli toru Nurburgring (Nordschleife), wielki przyjaciel Mike'a Peter Collins poniósł śmierć.

Po wspomnianej GP Portugalii były jeszcze dwa wyścigi: GP Włoch oraz Maroko. Hawthorn w obydwóch tych wyścigach stanął na podium (dwa razy na drugim stopniu), natomiast Moss GP Włoch nie ukończył, a w Maroko wygrał. W ostatecznym rozrachunku mistrzem Świata został Mike Hawthorn, pokonując o zaledwie jeden punkt Stirlinga Mossa. Tym samym został pierwszym brytyjskim mistrzem świata Formuły 1.

Koniec kariery i tragiczny wypadek

Pomimo zdobycia mistrzostwa Hawthorn postanowił wycofać się z Formuły 1. Decyzja ta wywołała wielkie niezadowolenie Enzo Ferrariego. Mike miał jednak poważne plany handlowe z dealerem Jaguarów Duncanem Hamiltonem i chciał się ożenić. Niestety nie zdążył – w dniu 22 stycznia 1959 roku kierowany przez Hawthorna Jaguar wpadł w poślizg na mokrej nawierzchni obwodnicy Guildford i uderzył w drzewo. Brytyjczyk został znaleziony na tylnym siedzeniu – żył jeszcze, ale był już konający.

Mike Hawthorn w Ferrari na torze Spa-Francorchamps

Mike Hawthorn kochał życie, jeździł szybko i umarł młodo. Sporty motorowe traktował jako szybki sposób na dobrą zabawę, której zawsze poszukiwał. Jego kariera była zabarwiona tragedią, skandalem i osobistym nieszczęściem. Pod koniec kariery Formuła 1 przestała go zupełnie bawić. Inni mistrzowie byli lepszymi kierowcami, ale żaden z nich nie miał tak barwnej osobowości.

Mike Hawthorn w liczbach

Tytuły Mistrza Świata: 1958 (Ferrari)
Starty: 45
Zwycięstwa: 3
Drugie miejsca: 8
Trzecie miejsca: 6
Pole positions: 4

Zobacz także: profil kierowcy

Źródło: Formula1.com, AtlasF1.Autosport.com, GrandPrix.com, Grand Prix Racing

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca