|
|
|
|
|
|
Azerbaijan Grand Prix 2018 | 29 kwietnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:40,593 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2017 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:43,441 - Sebastian Vettel (Ferrari), 2017 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 197,888 km/h - Nico Rosberg (Mercedes), 2016 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes W09 EQ Power+ | | 1:44,242 | - | - | 26 |
2. | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull RB14 | | 1:44,277 | 0,035 | 0,035 | 24 |
3. | 11 | Sergio Perez | Force India VJM11 | | 1:45,075 | 0,833 | 0,798 | 26 |
4. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes W09 EQ Power+ | | 1:45,200 | 0,958 | 0,125 | 24 |
5. | 31 | Esteban Ocon | Force India VJM11 | | 1:45,237 | 0,995 | 0,037 | 29 |
6. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB14 | | 1:45,559 | 1,317 | 0,322 | 11 |
7. | 14 | Fernando Alonso | McLaren MCL33 | | 1:46,465 | 2,223 | 0,906 | 25 |
8. | 35 | Siergiej Sirotkin | Williams FW41 | | 1:46,480 | 2,238 | 0,015 | 28 |
9. | 10 | Pierre Gasly | Toro Rosso STR13 | | 1:46,492 | 2,250 | 0,012 | 18 |
10. | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari SF71H | | 1:46,513 | 2,271 | 0,021 | 18 |
11. | 18 | Lance Stroll | Williams FW41 | | 1:46,590 | 2,348 | 0,077 | 26 |
12. | 28 | Brendon Hartley | Toro Rosso STR13 | | 1:46,747 | 2,505 | 0,157 | 32 |
13. | 27 | Nico Hulkenberg | Renault R.S.18 | | 1:46,749 | 2,507 | 0,002 | 11 |
14. | 8 | Romain Grosjean | Haas VF-18 | | 1:46,856 | 2,614 | 0,107 | 23 |
15. | 7 | Kimi Raikkonen | Ferrari SF71H | | 1:46,861 | 2,619 | 0,005 | 10 |
16. | 16 | Charles Leclerc | Sauber C37 | | 1:46,875 | 2,633 | 0,014 | 21 |
17. | 9 | Marcus Ericsson | Sauber C37 | | 1:47,073 | 2,831 | 0,198 | 21 |
18. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-18 | | 1:47,434 | 3,192 | 0,361 | 18 |
19. | 2 | Stoffel Vandoorne | McLaren MCL33 | | 1:47,967 | 3,725 | 0,533 | 21 |
20. | 55 | Carlos Sainz | Renault R.S.18 | | 1:48,741 | 4,499 | 0,774 | 11 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:51,539 |
|
| Embed from Getty Images
Valtteri Bottas uzyskał najlepszy czas okrążenia w trakcie porannego piątkowego treningu przed Grand Prix Azerbejdżanu. Na dwóch kolejnych lokatach uplasowali się Daniel Ricciardo i Sergio Perez.
Po otwarciu wyjazdu z alei serwisowej na torze szybko pojawili się wszyscy kierowcy oprócz Lewisa Hamiltona, Valtteriego Bottasa oraz Maxa Verstappena. Dziesięć minut później zawodnicy Mercedesa opuścili swoje garaże i od razu przystąpili do pokonywania pomiarowych okrążeń. Bottas ustanowił pierwszy czas weekendu – 1:49,762s, a chwilę później linię mety przeciął Hamilton, notując przy swoim nazwisku wynik na poziomie 1m52s. Kilka chwil po tym urzędujący mistrz świata podkręcił tempo, osiągając 1:47,563s. Obaj reprezentanci Srebrnych Strzał korzystali z supermiękkich opon.
Tradycyjnie nawierzchnia ulicznego toru w Baku pozostawiała wiele do życzenia, a kierowcy narzekali na niską przyczepność. Skutkowało to drobnymi problemami na dohamowaniach – wstecznego biegu musiał użyć Brendon Hartley z Toro Rosso, który skorzystał ze strefy wyjazdowej w ósmym zakręcie. Po dłuższej chwili do zawodników Mercedesa dołączyli kierowcy Red Bulla. Poza aleją serwisową przebywał także przez chwilę Lance Stroll, który jednak lekko otarł się o jedną z barier i powrócił na kontrolę bolidu do mechaników Williamsa.
Niedługo po tym na pozycję lidera przesunął się Max Verstappen, który wykręcił czas 1:46,399s. Wkrótce na drugą lokatę awansował zespołowy kolega Holendra z Red Bulla – Daniel Ricciardo. Okrążenie później Verstappen poprawił swój osobisty rekord, a na P2 wskoczył Lewis Hamilton, który także zszedł poniżej bariery 1m45s. W tyle pozostawali kierowcy Ferrari – Raikkonen zajmował piętnastą pozycję, a Vettel plasował się jedno miejsce niżej. W rozmowie ze swoim inżynierem Niemiec narzekał na kiepską przyczepność tyłu bolidu. Warto zaznaczyć, że Scuderia rozpoczęła realizację piątkowego programu na ultramiękkich oponach – Mercedes i Red Bull zdecydowały się korzystać z supermiękkiej mieszanki.
Ricciardo nie powiedział ostatniego słowa i trafił na pierwszą lokatę z rezultatem 1:45,369s. Wtedy to Verstappen stracił panowanie nad swoim RB14 dojeżdżając do szóstego zakrętu. Obracający się bolid uderzył w barierę Tecpro. Uszkodzenia nie pozwoliły 20-latkowi na powrót do pracy. Po kilkuminutowej przerwie z początku drugiego sektora zniknęły żółte flagi. Kierowcy nie spieszyli się jednak z powrotem na tor – moment ten pokrył się z upływem regulaminowych czterdziestu minut, po których zespoły musiały zwrócić Pirelli pierwsze komplety ogumienia.
O godzinie 13:50 czasu lokalnego jedynym zawodnikiem znajdującym się poza pit lane był Fernando Alonso z McLarena. Dwukrotny mistrz świata okupował szóste miejsce legitymując się czasem 1:47,436s. Hiszpan tracił prawie pół sekundy do piątego Nico Hulkenberga w Renault R.S.18. Postępów dokonywał jednak Kimi Raikkonen, który niedługo po tym trafił przed kierowcę z Oviedo.
Drobną przygodę zaliczył Hamilton – Brytyjczyk zbyt mocno opóźnił hamowanie do drugiego zakrętu i musiał skorzystać ze wstecznego biegu. Krótko po tym czterokrotny czempion F1 był już jednak nowym liderem klasyfikacji FP1 – jego wynik 1:45,200s ustanowiony na ultramiękkich oponach był o 0,169s szybszy od osiągnięcia Ricciardo.
Odpowiedź ze strony Ricciardo była natychmiastowa – Australijczyk powrócił na P1 z czasem o pięć setnych sekundy lepszym, nawet pomimo korzystania z supermiękkich opon i jeździe w bliskiej odległości za Hulkenbergiem. Na pół godziny przed zakończeniem zajęć nowym rekordem popisał się jednak na ultramiękkim ogumieniu Valtteri Bottas (1:44,242s). Niepokojące doniesienia płynęły z garażu drugiego Fina – Raikkonen został zmuszony do przedwczesnego zakończenia pracy. W jego bolidzie doszło do usterki związanej z jednostką napędową, a mechanicy przystąpili do demontażu podłogi.
Ricciardo raz jeszcze pokazał konkurencyjną dyspozycję Red Bulla. Zwycięzca GP Chin nadal miał w swoim bolidzie supermiękkie opony, a mimo tego zredukował stratę do Bottasa do poziomu 0,4s, dodatkowo ustanawiając przy tym rekord środkowego sektora. Kolejne kółko Australijczyka było jeszcze lepsze – strata do Bottasa zmalała do zaledwie 0,035s. Świetną formę prezentowali tym razem zawodnicy Force India. Ocon był piąty, a Perez trzeci. Względnie dobre czasy ustanowili także Siergiej Sirotkin i Lance Stroll, którzy znajdowali się na odpowiednio ósmym i jedenastym miejscu. Nisko plasowali się Romain Grosjean i Kevin Magnussen (miejsca czternaste i osiemnaste).
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 40°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 1,2 m/s
Wilgotność powietrza: 41%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|