F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Testy Formuły 1
Sezon 2024
Sezon 2023
Sezon 2022
Sezon 2021
Sezon 2020
Sezon 2019
Sezon 2018
Sezon 2017
Sezon 2016
Sezon 2015
Sezon 2014
Sezon 2013
Sezon 2012
Sezon 2011
Sezon 2010
Sezon 2009
Sezon 2008
Sezon 2007
Sezon 2006
Sezon testowy obejmuje okres od pierwszych testów po ostatnim wyścigu poprzedniego sezonu do ostatnich testów przed zakończeniem następnego sezonu wyścigowego.
Uczestnicy testów F1
i kierowcy innych serii
Ostanie raporty i inne wiadomości o testach:
Testy w Jerez dzień 4: Kovalainen najszybszy w piątek
Marek Roczniak, 25 lipca 2008<<  |  lista newsów  |  T-  |  T+  |  >>
Heikki Kovalainen (McLaren) okazał się najszybszym kierowcą całych testów na torze Jerez, wykręcając podczas czwartego i zarazem ostatniego dnia jazd czas 1:18,385. Fin był jednocześnie najbardziej pracowitym kierowcą w piątek, a jego najbliższym rywalem dość nieoczekiwanie okazał się Sebastien Bourdais (Toro Rosso).

Francuz jako jedyny zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Kovalainena, ale w przeciwieństwie do niego swój najszybszy czas ustanowił na slickach. Tymczasem Kovalainen kontynuował dzisiaj testy skrzydełek na nosie MP4-23, zapoczątkowane w czwartek przez Pedro de la Rosę. Co ciekawe, kierowca McLarena swój najszybszy czas ustanowił bez nich, ale rano, kiedy panowały chłodniejsze, bardziej optymalne warunki do jazdy.

Na pozycjach 3 i 4 uplasowali się David Coulthard (Red Bull) i kierowca testowy Renault – Romain Grosjean. Piaty czas uzyskał kierowca Ferrari – Felipe Massa, który po południu wypróbował po raz pierwszy pokrywę silnika z "płetwą rekina" w bolidzie F2008. Pierwotnie rozwiązanie to włoska stajnia miała podobno wypróbować już w czwartek, jednak ostatecznie nastąpiło to dopiero dzisiaj. Ferrari jest dziewiątym zespołem Formuły 1, który wypróbował "płetwę rekina" w swoim bolidzie – jedynie BMW nie testowało jeszcze tego rozwiązania, przynajmniej podczas wspólnych testów F1.

Były inżynier F1 – Gary Anderson tak opisuje to rozwiązanie: „To kolejna część sterująca przepływem powietrza. Jeśli wyobrazicie sobie górny wlot powietrza (airbox), kiedy jedziecie z dość dużą prędkością – powiedzmy ponad 200 km/h – to nie jest on w stanie pochłonąć całego powietrza, które zmierza w jego stronę. Powietrze 'rozlewa' się więc po obu stronach pokrywy silnika. Te strugi powietrza mogą mieć wpływ na tylne skrzydło, więc starasz się, aby były one równe i trafiały do tylnego skrzydła w możliwie najbardziej jednolitej postaci”.

Na szóstej pozycji testy ukończył Kazuki Nakajima (Williams), tracąc zaledwie 0,1 sekundy do Massy. Tuż za Japończykiem uplasował się Nick Heidfeld (BMW Sauber), który był sprawcą jednej z trzech przerw w dzisiejszych testach. Niemiec zatrzymał się w szykanie tuż przed południem, kiedy w jego bolidzie zawiódł jeden z czujników. Po jego wymianie Heidfeld mógł wznowić przygotowania do Grand Prix Węgier, łącznie przejeżdżając blisko 100 okrążeń. Pozostałe dwa wywieszenia czerwonej flagi spowodował kierowca testowy Toyoty – Kamui Kobayashi. Japończyk wypadł najpierw z toru w ostatnim zakręcie w pierwszej godzinie testów, a tuż przed zakończeniem sesji zatrzymał się na jednej z najdłuższych prostych.

Kobayashi okazał się najwolniejszym kierowcą podczas ostatniego dnia testów w tym tygodniu. Przed nim na pozycjach 8 i 9 znaleźli się Adrian Sutil (Force India) oraz Jenson Button (Honda). Zamiast Sutila miał dzisiaj jeździć Giancarlo Fisichella, ale dopadła go jakaś infekcja wirusowa i zespół musiał ściągnąć na tor Jerez jego zespołowego kolegę. Tymczasem Button miał pierwszą okazję poprowadzić Hondę RA108 z "płetwą rekina". Brytyjczyk korzystał dzisiaj także ze slicków, jednak jego strata do Kovalainena wyniosła już ponad dwie sekundy.

Pogoda
Temperatura powietrza: 22-32°C
Temperatura toru: 24-45°C
Słonecznie przez cały dzień

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane w piątek na torze Jerez (4,428 km)
P.Kierowca Nar. Konstruktor Bolid Czas okr. Strata Okr. 
1.Heikki Kovalainen McLaren Mercedes MP4-23 1:18,385   116 
2.Sebastien Bourdais * STR Ferrari STR3 1:18,746 +0,361 113 
3.David Coulthard Red Bull Renault RB4 1:19,494 +1,109 93 
4.Romain Grosjean Renault R28 1:19,561 +1,176 90 
5.Felipe Massa Ferrari F2008 1:19,611 +1,226 92 
6.Kazuki Nakajima Williams Toyota FW30 1:19,724 +1,339 100 
7.Nick Heidfeld BMW Sauber F1.08 1:19,915 +1,530 99 
8.Adrian Sutil Force India Ferrari VJM01 1:19,965 +1,580 72 
9.Jenson Button * Honda RA108 1:20,532 +2,147 98 
10.Kamui Kobayashi * Toyota TF108 1:20,878 +2,493 90 
* - korzystał także ze slicków
Źródło: Autosport.com, BMW-Sauber-F1.com (fotografie: Rivero, © CircuitoDeJerez.com)

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
domanpraszka, 25.07.2008 20:27[!]
pewnie Grosjean przekroczyl limit predkosci w boksie i mandacik FIA ;)
Chlopcy Radarowcy ;)))
Metalpablo, 25.07.2008 21:18[!]
A ja pochwale Romaina bo idzie mu w tych testach całkiem dobrze:),nie odstaje od reszty stawki:).Podziwiam chłopaka bardzoo!! Płetwa rekina=lepsze czasy okrążeń=większa powiechrznia reklamowa=dodatkowa kasa z reklam :P.Rachunek jest prosty,mimo że ten element aero może szpecić bolid,ale są korzyści z jego wprowadzenia:).
rafaello85, 25.07.2008 23:58[!]
No cóż - od samego początku nie podobały mi się te płetwy, a teraz nawet Ferrari ma zamiar to zastosować. Moim skromnym zdaniem ona szpeci bolid. Jednak najważniejsze są osiągi, więc jeśli ma ona realny wpływ na polepszenie szybkości F2008 to nie mam nic przeciwko temu żeby jej używali w kojelnych eliminacjach:)
sir_Lukas, 26.07.2008 00:56[!]
a ja mam pytanie czy oni przy wyjeździe z PL też stoją z takimi suszarkami jak nasza drogówka bo jeśli to to jak wyjadą z prędkością 260km/h to radar nie wskaże prędkości xD
Neron, 26.07.2008 05:43[!]
Wątpie że stoją heh po prostu zainstalowane są tam czujniki .
Clydebarrow, 26.07.2008 09:28[!]
@Maraz
Warunki rano, nie mogły być "bardziej optymalne". Słowo "optymalne" oznacza "najlepsze", "idealnie dopasowane do oczekiwań lub postawionych warunków". Nie mogą one być "bardziej"...
Powinno być "rano, kiedy panowały chłodniejsze, optymalne warunki do jazdy" lub "rano, kiedy panowały chłodniejsze, lepsze warunki do jazdy".
adams, 26.07.2008 09:49[!]
denerwuje mnie ten nos.
Chłodny, 26.07.2008 13:47[!]
paolo - Imirowi zapewne chodziło o to że BMW ma trochę przedłużoną pokrywę silnika, nie jest to taka płetwa jak w innych zespołach ale cos pomiedzy.
Katatsuky, 27.07.2008 16:01[!]
czemu Robert nie jezdzil w ani jeden dzien testow ?
slawek_s, 29.07.2008 08:43[!]
@sir Lukas system pomiaru predkosci jest troche bardziej skomplikowany niz pomiar predkosci wiatru na drodze.
Na wlocie jest radar sprawdzajacy predkosc wjazdu, natomiast dalej co 10m rozmieszczone sa czujniki odbierajace dane z transponedra kazdego samochodu (takie jak na lini startu i koncach sektorow). Dlatego nie mozna wapsc szybciej i zwalniajac na pierwszych 10m odrobic nadmiar, pozniej trzeba utrzymac mniej wiecej srednia predkosc.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca