F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Były mistrz świata - Giuseppe Farina

Historia kierowców, 16 marca 2006, wyświetlenia: 8518
Mateusz Grzeszczuk<< | lista | >> | T- | T+
Emilio Giuseppe Farina urodził się 30 października 1906 roku w Turynie i był włoskim kierowcą wyścigowym. W historii wyścigów samochodowych Grand Prix wyróżnił się kopiowanym później przez innych kierowców stylem jazdy z wyprostowanymi rękami, a także tym, że został pierwszym w historii Mistrzem Świata Formuły 1 (sezon 1950).

Farina, znany również jako "Nino", był doktorem inżynierii i doradcą w firmie projektowo-budowlanej jego siostrzeńca, Battisty "Pinin" Fariny. Swoją wyścigową karierę rozpoczął od wyścigów górskich, awansując następnie do wyścigów torowych w Maserati. Jednakże dopiero po przejściu do zespołu Alfy Romeo, gdzie ścigał się u boku wielkiego Tazio Nuvolariego, jego kariera zaczęła kwitnąć.

W późnych latach 30-tych ubiegłego stulecia wygrywał w pomniejszych wyścigach Grand Prix, zdobywając tytuł Mistrza Włoch trzy lata z rzędu (1937-1939). Jego pierwszym ważniejszym sukcesem w karierze było wygranie Grand Prix Trypolisu w Libii w 1940 roku. Niestety u szczytu jego kariery wybuchła II Wojna Światowa i na kolejne ważniejsze zwycięstwo musiał czekać aż osiem lat.

Giuseppe Farina – rok 1940

Startując w powojennych Grand Prix na własnym Maserati, Farina wygrał w 1948 roku Grand Prix Monako. Gdy Międzynarodowa Federacja Samochodowa ogłosiła utworzenie Mistrzostw Świata w 1950 roku, Farina zapewnił sobie starty w zespole Alfy Romeo u boku Juana Manuela Fangio i swojego rodaka, Luigiego Fagioli. Prowadząc niepokonaną Alfę Romeo 158, Włoch wygrał trzy z siedmiu wyścigów w sezonie 1950 i został pierwszym w historii Mistrzem Świata Formuły Jeden. Było to zarazem największe osiągnięcie w całej jego karierze.

W 1951 roku musiał już jednak grać drugie skrzypce po Fangio – Argentyńczyk dyktował na tyle duże tempo, iż Farina nie był w stanie za nim nadążyć i musiał zadowolić się jedynym zwycięstwem w Grand Prix Belgii. Na sezon 1952 "Nino" przeniósł się do Ferrari i tu został pokonany przez kolejnego młodszego kolegę z zespołu, Alberto Ascariego, który wygrał dziewięć wyścigów z rzędu i zdobył tytuł Mistrza Świata w latach 1952-1953.

Giuseppe Farina – Alfa Romeo Tipo 159

Pierwsze zwycięstwo w barwach Ferrari i zarazem ostatnie w swojej karierze Farina odniósł podczas wyścigu o Grand Prix Niemiec na Nurburgringu w 1953 roku. Tego roku połączył także siły z innym kierowcą F1, Mike'em Hawthornem, by wygrać 24-godzninny wyścig wytrzymałościowy w Spa. Na początku 1954 roku Farina wygrał rundę Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych. Niestety na torze Monza uległ poważnym poparzeniom podczas wypadku, który wydarzył się tuż po starcie wyścigu. Mimo to postanowił wrócić do ścigania w sezonie 1955, dawkując sobie środki przeciwbólowe. Wywalczył jednak zaledwie kilka punktów prowadząc bolid Alfa Romeo Tipo 159 i uznając swoją klęskę wycofał się z Formuły 1 pod koniec sezonu.

Indy 500 – od lewej: Ernst von Delius,
Bernd Rosemeyer i Giuseppe Farina

W 1956 roku bez większego entuzjazmu przystąpił do wyścigu Indianapolis 500, ale rozbił swój bolid. Następnie uległ wypadkowi w pomniejszym wyścigu na torze Monza i złamał obojczyk. Po powrocie do zdrowia ponownie spróbował swych sił w Indianapolis 500. Tym razem jednak jego zespołowy partner miał śmiertelny wypadek podczas treningu, jadąc samochodem Włocha. Wówczas Farina na dobre postanowił wycofać się ze ścigania.

Giuseppe Farina – godna uwagi postać z wczesnych lat Mistrzostw Świata wyścigów Grand Prix – był znany ze swojego stylu jazdy i inteligencji, ale też z lekceważącego podejścia do swoich rywali na torze. Ironią jego kariery było to, że pomimo wielu kontuzji odniesionych na torach wyścigowych, z których zawsze był jakoś w stanie się wyleczyć, zginął w wypadku samochodowym 30 czerwca 1966 roku w Chambrey, jadąc jako widz na Grand Prix Francji.

Giuseppe Farina w liczbach

Tytuły Mistrza Świata – 1950 (Alfa Romeo)
Starty – 33
Zwycięstwa – 5
Drugie miejsca – 9
Trzecie miejsca – 6
Pole position – 5

Zobacz także: profil kierowcy

Źródło: Wikipedia, GrandPrix.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
PIPI, 16.03.2006 10:47[!]
Każdy Mistrz Świata jest Wielkim Człowiekiem!!!
Pussik, 16.03.2006 11:30[!]
Alonso też?:)
Radaz, 16.03.2006 11:52[!]
hehehe^
Artur Sikora, 16.03.2006 12:08[!]
po mice hakkinenie kimi raikkonen najwieksi w historii
gregoff, 16.03.2006 12:46[!]
Pussik!!! Alonso też;D
sadektom, 16.03.2006 14:28[!]
Pussik jak zwykle rozbrajająca ;)
im9ulse, 16.03.2006 15:08[!]
zauwazyliscie ze kiedys srednia wieku kierowcow byla niewyobrazalna jak na dzisiejsze czasy..44 lata i mistrzostwo formuly hehhehe
Mariusz, 16.03.2006 15:08[!]
Ciekawy artykuł. Jak na razie niewiele można poczytać na tym serwisie o początkach F1, dlatego bardzo ciesę się z takiej odmiany. Fantastyczne zdjęcia. Dobra robota Mateusz! :-)

Karolina nie masz racji: Alonso nie jest wielkim człowiekiem, ma tylko 1,71 m wzrostu! ;-)
SPIDER, 16.03.2006 15:36[!]
Dzięki Mariusz.
Teraz będę przedstawiał sylwetki MŚ!
Bucu, 16.03.2006 15:55[!]
bardzo mila i ciekawa odmiana;)
kuba_new, 16.03.2006 17:41[!]
swietny artykul
mysle ze nalezy umiscic taka wiedze w jakiejs zakladce a nie tylko w postaci arykulow
Maraz, 16.03.2006 22:50[!]
W dziale "Kierowcy" jest wydzielona grupa "Byli mistrzowie" i tam są przypisane artykuły do poszczególnych kierowców. Na razie nie ma za dużo tego, ale kolejni mistrzowie będą dodawani sukcesywnie :)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca