F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców

Człowiek, maszyna i Mobil 1

Materiały prasowe zespołów i dostawców, 11 grudnia 2007, wyświetlenia: 5621
ExxonMobil<< | lista | >> | T- | T+
Lewis Hamilton oraz producent olejów Mobil 1
w pogoni za mistrzowskimi osiągami

Dla Lewisa Hamiltona, kierowcy Formuły 1 koniec sezonu nie oznacza wakacji. W rzeczywistości Brytyjczyk już teraz ciężko pracuje na swoje sukcesy w kolejnym cyklu Grand Prix. Podczas listopadowego spotkania z dziennikarzami w siedzibie Vodafone McLaren Mercedes, Hamilton oraz Dr Tony Harlow, ekspert ExxonMobil, zdradzili, jak wyglądają przygotowania zespołu oraz producenta olejów Mobil 1, Partnera Technologicznego Vodafone McLaren Mercedes do sezonu 2008.

Lewis Hamilton z trofeum zdobytym na torze Fuji

Sprawność fizyczna kierowcy Formuły 1 ma ogromne znaczenie. „Treningi są kontynuowane nawet po zakończeniu serii Grand Prix.” – tłumaczył Hamilton. „Mam intensywny cykl zajęć fitness, a ponieważ dobrze znoszę bycie kierowcą wyścigowym, nie przeszkadza mi nic, co pomaga przygotować się do testów.” – dodał.

Oczywiście kondycja fizyczna kierowcy to nie wszystko. Dobre przygotowanie się do sezonu wymaga również nie lada intelektu. „Kiedy nie siedzę w bolidzie, dużo czasu przebywam z technologami w centrum McLarena oraz na torze. Nasza współpraca pozwala mi lepiej zrozumieć prowadzenie maszyny podczas wyścigu. Nie mam wątpliwości, że dzięki ich pomocy uda nam się udoskonalić samochód i poprawić osiągi w nowym sezonie”.

Podczas spotkania Hamilton podkreślał również korzyści z bliskiej współpracy z inżynierami ExxonMobil: „Mój zespół docenia wsparcie ze strony producenta olejów Mobil 1. Kiedy siedzę w kokpicie bolidu, wiem, że specjaliści ExxonMobil zrobili wszystko, aby środki smarne pomogły nam zwyciężać”. Za przygotowanie formulacji smarnych Mobil 1 dla bolidu Hamiltona odpowiada Tony Harlow, inżynier ExxonMobil i weteran wyścigów F1.

Lewis Hamilton i Dominic Harlow

Dr Harlow, od 25 lat związany z Formułą 1 potwierdził, że ExxonMobil będzie kontynuować prace nad technologią Mobil 1, która sprosta wyzwaniom przyszłorocznego sezonu Formuły 1. Harlow jest obecny na torze podczas każdego wyścigu. W swoim mobilnym laboratorium bada próbki oleju, a tym samym monitoruje stan silnika bolidu Vodafone McLaren Mercedes. Podczas spotkania z mediami ekspert ExxonMobil mówił o wyzwaniach technologicznych, jakie wynikają z obecnego regulaminu Formuły 1. Dla kierowcy i bolidu, kolejny sezon to rywalizacja o punkty w 18 wyścigach, przejechanie ponad 1000 okrążeń z prędkością przekraczającą 300 km/h oraz siłą do 5G. Oznacza to, że wymagania jakie stoją przed olejem silnikowym znacznie wzrosły.

„Wraz z poprawą aerodynamiki bolidu, obserwujemy wzrost temperatury praktycznie w każdym miejscu, w którym potrzebne jest smarowanie.” – tłumaczył Harlow. „Takie warunki wymagają stosowania jeszcze bardziej niezawodnych środków smarnych, które zapewnią maksymalną wydajność pracy w temperaturze nawet 300 stopni Celsjusza. Wzrost prędkości obrotowej z 15.000-16.000 do 19.000 rpm oraz konieczność używania jednego silnika przez dwa wyścigi stworzyły dla oleju silnikowego arcytrudne warunki testów.” – dodał.

Centrum Technologiczne McLarena

Praca nad udoskonalaniem środków smarnych rozpoczyna się w siedzibie ExxonMobil w Paulsboro (New Jersey, USA). „Zanim nowy produkt pojawi się na torze wyścigowym, musi przejść kilkumiesięczne testy w laboratorium. Dzięki temu nie mamy wątpliwości, że nowa formulacja smarna przyniesie wzrost wydajności.” – kontynuował Harlow.

Poprzedzające sezon testy odbywają się na wielu torach wyścigowych w Europie. Po 18 dniach spędzonych na torze i przejechaniu 10.000-12.000 km, analizuje się wyniki testów oleju, a następnie określa wskaźnik jego zużycia na kolejny sezon. „Opracowaliśmy nowe techniki diagnostyczne, które obecnie przechodzą testy poza torem. Dopiero po ich zakończeniu będziemy korzystać z nowych narzędzi w praktyce. Planujemy też wprowadzić nowy olej silnikowy Mobil 1, jeszcze skuteczniej redukujący tarcie, oraz ulepszone środki smarne do skrzyni biegów.” – dodał.

Dominic Harlow

W jaki sposób praca technologów wpływa na sukces zespołu na torze? Wystarczy, że spojrzymy na ostatni sezon wyścigowy. Wówczas środki smarne Mobil 1 musiały zabezpieczyć silnik podczas wydłużonego postoju bolidu na jałowym biegu przed startem w kwalifikacjach, przy nieuniknionym wzroście temperatury. Mobil 1 sprostał temu zadaniu. Pozwolił na wydłużoną pracę silnika oraz dał zespołowi dodatkową przewagę na starcie.

Każdego dnia z technologii opracowanych na torze Formuły 1 korzystają miliony kierowców na całym świecie. „Dzięki współpracy z zespołem Vodafone McLaren Mercedes stale uczymy się ulepszać wydajność środków smarnych Mobil 1. W efekcie oferujemy milionom kierowców najwyższej jakości, zoptymalizowane produkty smarne.” – podsumował swoje wystąpienie Dr. Harlow.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Morgul, 11.12.2007 13:34[!]
Mam nadzieje, ze cos dostajecie za te "njusy"... w ogole ktos kiedys przeczytal cos z tej serii? :)
melex, 11.12.2007 13:37[!]
Materiały Exxona i ING są obrzydliwe - przez nachalność i trywialność skutecznie zniechęcają do zakupu ich produktów.

Spytajcie Allianza, jak się artykuły przygotowuje!
kunik15, 11.12.2007 13:52[!]
melex - masz racje Allianz robi lepsze artykuły.
Maraz, 11.12.2007 13:54[!]
Morgul, idąc tokiem myślenia melexa (który ma sporo racji zresztą), to nie reklama, a wręcz antyreklama. W takim razie Exxon powinien nam płacić za niepublikowanie tego ;) Czytać mało kto czyta te teksty, ale w przerwie między sezonami trudno liczyć na ciekawsze rzeczy z gatunku artykułów, a są to głównie materiały prasowe u nas. Jak kogoś zainteresuje to dobrze, jak nie to też dobrze - nie ma przymusu żeby czytać :)
damianodj, 11.12.2007 15:08[!]
Przeczytalem bo mi sie nudzi i teraz jeszcze bardziej mi sie nudzi :p az spac mi sie zachcialo... :D
patgaw, 11.12.2007 16:14[!]
"przejechaniu 10-12 000 km"
to nie jest poprawny zapis.
no chyba ze na serio macie na mysli od 12 km do 12000 km.
Maraz, 11.12.2007 16:33[!]
Poprawione.
SirKamil, 11.12.2007 20:27[!]
Fajny tytuł;)

Pupil FIA, pół-Ferrari i ExxonMobil- koncern kupujący od głodujących murzynów ropę po 5$ za baryłkę.
michal2111, 21.12.2007 16:40[!]
(HAM)iltonek się reklamuje...błeee... Podpisuję się pod słowami melexa. Allianz ma lepsze artykuły niż ING i Exxon
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca