F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Przegląd wyścigów sezonu 2008 okiem BMW: część 2

Formuła 1 ogólnie, 1 grudnia 2008, wyświetlenia: 4703
Inf. prasowa BMW Sauber<< | lista | >> | T- | T+
Kontynuujemy przegląd wyścigów sezonu 2008 przygotowany przez oficjalną stronę zespołu BMW Sauber. Część druga obejmuje pierwsze europejskie wyścigi sezonu: Grand Prix Hiszpanii, Turcji i Monako. W wyścigach tych niemiecki zespół wywalczył tylko jedno podium, ale za to w wyjątkowym miejscu, bo na ulicach księstwa Monako. Była to druga wizyta Roberta Kubicy na drugim stopniu podium w tym roku.

4. Barcelona: Trudne chwile podczas pierwszego europejskiego wyścigu

Podczas pierwszego w sezonie wyścigu rozgrywanego w Europie zespół BMW Sauber F1 o mały włos nie powrócił na podium. Wprawdzie Heikki Kovalainen wyszedł bez szwanku z groźnie wyglądającego wypadku, jednak Nickowi Heidfeldowi Grand Prix Hiszpanii dało się mocno we znaki.

Po trzech wyścigach rozgrywanych w miejscach, do których dostanie się oznaczało długie loty samolotem zespół BMW Sauber F1 przygotowywał się do Grand Prix na torze w Barcelonie. Zespół nie mógł się doczekać tego weekendu nie tylko dlatego, że wracał na dobrze sobie znane miejsce pracy, ale również dlatego, że wszyscy mogli zebrać myśli i spędzić trochę czasu w zaciszu mobilnego zaplecza. Pełna koncentracja była rzeczywiście niezbędna po emocjonującej sesji kwalifikacyjnej, po której wyścig wyglądał obiecująco.

Po wygraniu pierwszego pola startowego w Bahrajnie, do wyścigu na Circuit de Catalunya Robert zakwalifikował się na czwartym miejscu. W ostatniej części kwalifikacji Nick zdołał zapewnić sobie dziewiąte miejsce. Pomimo pozycji dalekiej od ideału Niemiec w trakcie wyścigu przez chwilę objął prowadzenie.

Na starcie Robert stracił czwartą pozycję na rzecz Lewisa Hamiltona (McLaren). Nick – przeciwnie – idealnie zgrał się z pracą czerwonych świateł startowych i przebił się z dziewiątego na siódme. Obaj kierowcy BMW Sauber F1 Team utrzymywali swoje pozycje, kiedy na krótko na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa po to, by zjechać z powrotem na okrążeniu 3.

Robert zaliczył właśnie swój pierwszy postój na 22. okrążeniu, kiedy to wszyscy kibice wstrzymali oddech: na 9. zakręcie przy dużej prędkości Heikki Kovalainen uderzył w barierę z opon. Ledwo z toru zniknęły żółte flagi nadeszło potwierdzenie, że Fin odniósł stosunkowo lekkie obrażenia. Wyścig przerwano na sześć okrążeń, podczas których liderem wyścigu był Nick – jedyny kierowca, który nie zjechał do alei serwisowej. Niestety, oznaczało to dla niego znaczne implikacje.

Kiedy na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa aleję serwisową zamknięto. Jednak Nick nie miał wyjścia i zjechał do garażu BMW Sauber F1 Team, gdyż poziom paliwa w jego BMW Sauber F1.08 był już bardzo niski. Z niedostosowania się do przepisów wzięła się na 34. okrążeniu kara 10 sekundowego "Stop-and Go" – czyli postoju w alei serwisowej. Nick przez to spadł z piątego miejsca na 16.

Po swoim drugim postoju Robert znajdował się dalej na czwartym miejscu, aż do końca wyścigu trzymając się Lewisa Hamiltona, który jednak jechał w bezpiecznej od Polaka odległości. Nick zachwycił kilkoma manewrami wyprzedzania awansując na dziesiąte, a po udanym ataku na Giancarlo Fisichellę (Force India) przesunął się o jeszcze jedno oczko wyżej. Nie było jednak happy endu, gdyż 31-letniego Niemca od ósmego, ostatniego punktowanego miejsca dzieliło na mecie zaledwie 3,6 sekundy.

5. Stambuł: Dziewięć punktów i debiut w Turcji

Podczas gdy zespół BMW Sauber F1 nieopodal cieśniny Bosfor po raz pierwszy w sezonie udostępnił publiczności Pit Lane Park, Robert Kubica i Nick Heidfeld kontynuowali dobrą passę zdobywając kolejne punkty na torze. Pomimo faktu, że podczas kwalifikacji nie wszystko poszło zgodnie z planem, obydwaj kierowcy zdołali z toru Istanbul Speed Park wycisnąć maksimum.

Podczas drugiej części kwalifikacji na tak wymagającym torze położonym w azjatyckiej dzielnicy Stambułu Robert udowodnił, co potrafi jego BMW F1.08. Zaledwie 0,079 sek. oddzieliło Polaka od najlepszego czasu, który uzyskał Kimi Raikkonen (Ferrari) – i to w tej części kwalifikacji, podczas której bolidy jadą na minimalnym zapasie paliwa, by demonstrowały maksymalne osiągi. W trzeciej części kwalifikacji ani Robert ani Nick nie byli w stanie walczyć o pierwsze pole startowe.

„Mam wrażenie, że opony odegrały decydującą rolę.” – tłumaczył dyrektor BMW Motorsport Mario Theissen. „W obydwu przypadkach podczas godzinnych kwalifikacji, przy danym rozkładzie mas bolidów opony dawały różne osiągi. Robert musiał zadowolić się piątym miejscem, a Nick przygotowywał się do trudnego startu z dziewiątej pozycji”.

Na starcie obydwaj zawodnicy pokazali, że nie zadowalają ich aktualne miejsca. Robert natychmiast przebił się na trzecie, a jego kolega z zespołu o jedno oczko wyżej. Ponownie doskonale pracowała ekipa postojowa, co okazało się asem w rękawie, gdy Nick zyskując kolejną pozycję kosztem Heikki Kovalainena, podczas postoju właśnie wyprzedził Fernando Alonso (Renault) i Marka Webbera (Red Bull). Zatem Nick jechał dalej na piątym i już do końca wyścigu tego miejsca nie dał sobie odebrać.

Podczas pierwszych okrążeń Robert stoczył niezwykłą walkę z Kimim Raikkonenem (Ferrari). Jednak podczas pierwszego postoju walkę tą przegrał i ustępując miejsca mistrzowi świata spadł z trzeciego na czwarte. Po 58 okrążeniach 23-latek przekroczył linię mety z 21,945 sek. straty do prowadzącego Felipe Massy (Ferrari).

Olbrzymia grupa kibiców śledziła losy wyścigu z Bostanci Otopark, gdzie zadebiutował BMW Sauber F1 Team Pit Lane Park. Pod hasłem "Podejdź bliżej" nowy dwupiętrowy park tematyczny ma za zadanie przybliżyć odwiedzającym Formułę 1.

„To tutaj zwiedzający mają okazję dotknąć komponenty wykonane w najwyższych technologiach, wejrzeć głębiej w pracę inżynierów i doświadczyć na własnej skórze, jak wygląda odpalenie silnika czy też jak reaguje bolid na torze.” – uważa Mario Theissen. „Nigdy przedtem fani Formuły 1 nie mieli okazję spoglądać z tak bliska na ten sport. W 2007 roku miało okazję to doświadczyć około 300.000 odwiedzających”.

6. Monte Carlo: Maraton przez światło i cień

Nick Heidfeld chciałby jak najszybciej zapomnieć o weekendzie w Monako. Po pierwsze seria imponujących występów dobiegła końca w kwalifikacjach; po drugie błąd jednego z rywali zakończył jego wyścig. Natomiast Robert Kubica powrócił w księstwie na podium i, tak jak w Malezji, zajął drugie miejsce.

Deszcz, wypadki, zmiany liderów i wiele niespodzianek: Grand Prix Monako 2008 nie była widowiskiem dla ludzi o słabych nerwach. Dramaturgię wyścigu podkreśla fakt, że przejechano 76 z 78 zaplanowanych okrążeń, bo upłynął określony w regulaminie mistrzostw świata Formuły 1 limit dwóch godzin.

Kiedy Robert i Nick ustawiali swoje samochody na czwartym i jedenastym polu startowym, drobny deszczyk zmoczył nawierzchnię, która nawet w najlepszych warunkach atmosferycznych jest i tak bardzo mało przyczepna. Jeszcze przed startem szóstego wyścigu sezonu obaj kierowcy przesunęli się do przodu, odpowiednio o jedną i dwie pozycje.

David Coulthard (Red Bull) został przesunięty o pięć miejsc do tyłu za wymianę skrzyni biegów, a Heikki Kovalainen (McLaren) nie wyruszył na czas do okrążenia rozgrzewkowego i musiał startować z końca stawki. Gdyby nie te incydenty, Nick startowałby z 13. pola. To był koniec serii 28 wyścigów, w których Niemiec kwalifikował się w pierwszej dziesiątce.

Liczne kolizje i błędy kierowców na mokrym torze sprawiły, że pierwsze okrążenia były wyjątkowo chaotyczne, a wielu zawodników składało nieplanowane wizyty w boksach. Na 9. okrążeniu na tor po raz pierwszy wyjechał samochód bezpieczeństwa. Do tego czasu kierowcy BMW Sauber uniknęli zamieszania i przesunęli się w górę klasyfikacji. Robert był trzeci, a Nick piąty.

Kiedy Robert awansował na drugie miejsce po karze przejazdu przez boksy dla Kimiego Raikkonena (Ferrari) na 14. okrążeniu, Nick przeżył dramat, który rozstrzygnął o losach jego wyścigu. Przed nawrotem Grand Hotel atakujący Fernando Alonso (Renault) wjechał w samochód kierowcy BMW Sauber. Nick obrócił się, po czym pojechał dalej. Jednak uszkodzenie lewego tylnego koła zmusiło go do zjechania do boksu na 18. okrążeniu. Spadł na 18. pozycję, tracąc wszelkie szanse na dobry wynik. Na mecie był 14.

W tym czasie Robert wykorzystał błąd Felipe Massy (Ferrari) w zakręcie Sainte Devote. 23-letni kierowca objął prowadzenie, a 10 okrążeń później zjechał na swój pierwszy planowany pit-stop. Do samochodu założono opony deszczowe i Polak wrócił na tor na czwartej pozycji. Chwilę później awansował na trzecią, bo Raikkonen uszkodził przednie skrzydło i musiał zjechać do boksu.

W pojedynku Roberta z Massą decydująca okazała się strategia i praca mechaników. Na 53. okrążeniu zespół BMW Sauber F1 podjął decyzję o założeniu opon przeznaczonych do jazdy po suchej nawierzchni. Jak zwykle mechanicy pracowali z szybkością światła i kiedy Massa zjechał po raz drugi do boksu na 57. okrążeniu, Robert wyprzedził Brazylijczyka i awansował na drugą pozycję. Nawet kolejna neutralizacja, która zlikwidowała różnice pomiędzy kierowcami, nie zmieniła już pozycji w czołówce. W szóstym wyścigu sezonu Robert po raz trzeci stanął na podium.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Mati93, 01.12.2008 17:58[!]
Mam dość tych przeglądów sezonu BMW :( Cały czas jest napisane:
Nick to , Nick tamto, Nick przeżył dramat,Nick spektakularnie wyprzedzał itp.
A o Kubicy prawie nic ;/
impr, 01.12.2008 18:00[!]
wtf? co to za reklama w zdjęciu z GP Hiszpanii? :D
Maraz, 01.12.2008 18:04[!]
Chodzi Ci o Kimasa? :D Tak takie urozmaicenie od BMW, poza tym nikt z BMW nie stanął tam na podium, a w tekście nie ma wzmianki o zwycięzcy, no to zrobiłem zdjęciową :)
impr, 01.12.2008 18:14[!]
Chodziło mi o zdjęcie ze startu - jakimś sposobem klikając na nie otwierałem tą reklamę MIO po prawej stronie, dopiero teraz ją zauważyłem ;)
Angulo, 01.12.2008 19:10[!]
Co Nick przeżył dramat???? A ile to on szczęścia miał w tym sezonie.
mecalac, 01.12.2008 21:48[!]
Czy to na pewno o Monaco? Czy to na pewno ten sam wyścig, gdzie przebicie opony o bandę w odpowiednim momencie dało Hamiltonowi najwyższy stopień podium? Ten sam, gdzie Robert był o włos od zwycięstwa, ponieważ jako jedyny kierowca nie popełnił rażącego błędu? Gdzie Massa przestrzelił zakręt i to właśnie tam rozstrzygnęła się jego walka z Kubicą? Autor tego przeglądu oglądał chyba "Taniec z Gwiazdami" zamiast wyścigu.
dmaot malach, 02.12.2008 15:27[!]
Odnoszę wrażenie, że w oryginale tekst był po niemiecku ;]
Andre180, 02.12.2008 16:59[!]
Pierwsza połowa była lepsza
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca