F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Dziesięć rzeczy, które nie stały się w sezonie 2009

Formuła 1 ogólnie, 26 grudnia 2009, wyświetlenia: 7551
Mateusz Grzeszczuk & Maraz<< | lista | >> | T- | T+
(Oryginalne opracowanie: Mark Glendenning, www.autosport.com)

Istnieje wiele powodów, przez które nawet najlepsze plany w Formule 1 czasami upadają: kryzys gospodarczy, niepowodzenie projektu, nieoczekiwana kontuzja, problemy techniczne czy konflikty polityczne. W sezonie 2009 wiele planów legło w gruzach – serwis AUTOSPORT wybrał 10 najbardziej znaczących.

BMW potęgą w sezonie 2009

To była jedna z większych deklaracji, jaka przewijała się podczas zimy 2008/2009. BMW nigdy nie można było zarzucić ukrywania swoich ambicji i po tym, jak mocno poirytowali Roberta Kubicę, poświęcając jego szanse na tytuł w 2008 roku ze względu na wczesne skupienie się nad bolidem F1.09, teraz wyraźnie zaznaczali, że w sezonie 2009 chcą walczyć o mistrzostwo od początku do końca.

Wielkie nadzieje wiązano z KERS, a w rzeczywistości to właśnie ta część samochodu przyczyniła się w dużej mierze do ich upadku. System nie działał zbyt dobrze, a towarzyszące temu kompromisy związane z aerodynamiką okazały się nie do przezwyciężenia.

Donington zostanie przebudowane na GP Wielkiej Brytanii

Były obietnice, plany ruchu drogowego, symulatory, emisja obligacji i odpieraniu wielu ataków ze strony ludzi wątpiących w powodzenie planów, rozkopano nawet tor. Były też zaprzeczenia – dużo zaprzeczeń. Ostatecznie skończyło się totalną klęską: niezdatny do użytku tor, bankructwo firmy zarządzającej i brak chętnych do przywrócenia do życia Donington Park.

Toyota zapewnia o zaangażowaniu w F1

„Będziemy kontynuować nasze zaangażowanie w F1 i inne sporty motorowe, jednocześnie zmniejszając wydatki na te cele” – takie słowa wygłosił w styczniu prezes Toyota Motor Corporation – Katsuaki Watanabe.

Dziesięć miesięcy później, jeden z najdroższych zespołów w historii F1 poddał się i wycofał ze sportu, na który wydał setki milionów dolarów, zdobywając w 139. startach 278,5 punktu i – co najważniejsze – nie odnosząc ani jednego zwycięstwa.

Debiut Loeba w F1

Kiedy ktoś dominuje w mistrzostwach w takich sposób, jak Sebastien Loeb robi to w WRC w tej dekadzie, to naturalnym ruchem wydaje się być znalezienie innego środowiska, w którym można by odnosić sukcesy. Nie było wątpliwości, że Loeb chce zadebiutować w F1, ale entuzjazm w szeregach Toro Rosso, z którym Francuz miał zadebiutować w GP Abu Zabi, był trudniejszy do oszacowania. Niezdobycie superlicencji ostatecznie pozbawiło Loeba jakichkolwiek nadziei.

Powrót Schumachera

To przykład tego, że nawet ze złej sytuacji może wyniknąć coś bardzo dobrego. Kiedy stało się jasne, że po wypadku na Węgrzech Felipe Massa nie wystartuje już w sezonie 2009, Ferrari rozpoczęło poszukiwania jego zastępcy. Perspektywa zastąpienia go przez Michaela Schumachera początkowo wydawała się mało realna, ale okazało się, że rozmowy osiągnęły bardzo zaawansowane stadium. Przeciągające się problemy z szyją Niemca po wypadku motocyklowym spowodowały ostatecznie, że miejsce Massy zajął Luca Badoer. Tymczasem cała sytuacja na tyle rozbudziła w Schumacherze chęć powrotu do ścigania się, że w tym tygodniu podpisał on kontrakt z zespołem Mercedes GP i od sezonu 2010 wraca do stawki F1.

Odnowienie współpracy Williamsa z Renault

Williams i Renault w przeszłości osiągali wspólnie spore sukcesy i perspektywa ponownej współpracy w sezonie 2010 była bardzo realna. Jednakże niepewność co do przyszłości francuskiego producenta w F1 na skutek afery 'crash-gate' stworzyła szansę dla firmy Cosworth. Oferta wywarła na tyle duże wrażenie na Williamsie, że ostatecznie związał się z dostawcą silników, z którym pożegnał się po sezonie 2006.

Fani będą mieli większy dostęp do kierowców

F1 na przestrzeni ostatnich lat stała się zbyt niedostępna dla fanów, zatem próbowano to zmienić w tym roku – jednakże wygląda na to, że plan działania wymaga jeszcze trochę pracy. Wprowadzono obowiązkowe sesje rozdawania autografów, ale pewna anegdota pokazuje, że sam pomysł to nie wszystko i wiele zależy jeszcze od realizacji. Zlokalizowanie sesji autografów w obszarze niedostępnym dla większości fanów, co zdarzyło się na jednym z torów, było tego najlepszym dowodem.

Red Bull z silnikami Mercedesa

Perspektywa startów Red Bulla Racing z silnikami Mercedesa w sezonie 2010 była bardzo realna, jako że obie strony podpisały wstępne porozumienie we wczesnej części ostatniego sezonu. Jednakże oddzielenie się Mercedesa od McLarena skomplikowało sprawy i w listopadzie Red Bull był zmuszony szukać silników gdzie indziej.

Prodrive wchodzi do F1 pod szyldem Aston Martina

Mający odpowiednie zasoby i z doświadczonym, byłym szefem teamu F1 – Davidem Richardsem u steru, Prodrive był jednym z faworytów do znalezienia się w gronie trzech nowych zespołów na rok 2010. Co więcej, zespół Richardsa najprawdopodobniej startowałby w F1 pod nazwą Aston Martin. Nikt nie był bardziej zaskoczony, niż samo Prodrive, kiedy ich wniosek został odrzucony przez FIA, ale brytyjska firma inżynieryjna nie rezygnuje ze starań o miejsce w stawce.

Rosberg w BMW

Już w Monako Nico Rosberg otwarcie mówił, że jego przyszłość może nie być związana z Williamsem. Niemiec chciał wreszcie ścigać się bolidem zdolnym do wygrywania wyścigów i choć już wcześniej pojawiały się plotki wiążące go z McLarenem, to jednak wydawało się, że ma on największe szanse na podpisanie kontraktu z BMW. Kiedy jednak Mercedes zdecydował się na pójście własną drogą, Rosberg był pierwszym zatrudnionym przez niego kierowcą.

Źródło: Autosport.com
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Patryk777, 26.12.2009 13:04[!]
punkt "Rosberg w BMW" mi tu kompletnie nie pasuje :/ tak samo można dać jak Kubica w Ferrari czy Heidfeld w Mercedesie...
patgaw, 26.12.2009 13:08[!]
dla mnie to najwieksza rzecza ktora sie nie stala w sezonie 2009 to wzrost ilosci wyprzedzan.
to jest najwieksza klapa, zamiast wzrostu mielismy spadek.... zal...
Maraz, 26.12.2009 13:08[!]
Podejrzewam, że autorowi oryginału nic lepszego nie przyszło do głowy niż Rosberg, a trzeba było jakoś dobić do dziesiątki ;) Chyba zabrakło też tutaj utworzenia przez FOTA alternatywnych mistrzostw, chociaż to akurat nie oznaczałoby nic dobrego, gdyby do tego doszło, ale tak czy inaczej to kolejny niezrealizowany plan :)
Kubecks, 26.12.2009 13:45[!]
Zmniejszenie ilosci wyprzedzan bylo spowodowane tym, ze poszerzono przedni spojler (przez co kierowcy bali sie wyprzedzan, zeby nie zepsuc sobie wyscigu)...
patgaw, 26.12.2009 13:49[!]
i to jest epic fail, bo w koncu po to go zmienili zeby zwiekszyc ilosc wyprzedzan....
Gie, 26.12.2009 14:11[!]
Dla mnie największym przekrętem było "przepchnięcie" podwójnych dyfuzorów. Ewentualnie patrząc z drugiej strony zaspanie z tym elementem przez inne zespoły. Już podczas testów Ferrari, McLaren, BMW czy RBR widziały te elementy i nic nie zrobiły. Ani ostro nie oprotestowały tego jeszcze przed rozpoczęciem sezonu ani nie przystąpiły do prac nad tym elementem. Gdyby RBR wprowadził miesiąc wcześniej podwójne dyfuzory klasyfikacja mogłaby wyglądać zupełnie inaczej.
Chłodny, 26.12.2009 15:23[!]
Gie - kiedy to Renault podczas testów się spytało czy podwójny dyfuzor jest legalny. Dostali odpowiedź, że nie więc olali ten projekt jak i inne zespoły. A tu się okazało że owy element jest zgodny z przepisami.
Simi, 26.12.2009 19:13[!]
Jak dla mnie szkoda, że nie było tego:
"Fani będą mieli większy dostęp do kierowców"
Myślę też, że szkoda, że Williams nie odnowił wspólpracy z Renault. To min. z tymi silnikami ten zespół zdobywał tytuły. Byłaby też szansa, że powrócą do czołówki, a teraz kiedy będzie u nich Rubinho, byłoby to bardzo wskazane.
paolo, 26.12.2009 21:25[!]
Ostatni rok był tak szalony, że bardziej na miejscu jest wymienić to co się stało, bo to jakby nie było lekki szok.

Z ostatnich 12 miesięcy. 3 producentów odeszło na dobre. Cztery całkiem nowe ekipy wchodzą (3+1 Saubera nie liczę).Brawn kupuje sobie zespół i pod własnym nazwiskiem z zespołem, który miał zniknąć zdobywa podwójną koronę. Hamilton jako mistrz świata wplątuje się w głupią aferę bo rutyniarz Trulli wypada z toru jadąc za SC! Zespoły sądzą się między sobą o przepisy. Zespoły grożą odejściem i utworzeniem nowej serii. Mercedes bierze rozwód z McLarenem niby za porozumieniem stron i w przyjaźni ale wiadomo jak to jest. Mercedes wchodzi do F1 kupując sobie zespół z podwójną koroną! ale bez mistrza świata! Mistrz świata ukradkiem zmienia zespół! Najlepiej dotychczas zarabiający kierowca, były mistrz świata wypina 4 litery na F1 i idzie się bawić do lasu. Mosley odchodzi. Massa dostaje sprężyną! w głowę!, a Ferrari nie łapie się nawet na pudło. Nie wiem może o czymś zapomniałem.
Kamikadze2000, 26.12.2009 23:08[!]
Najgorszy zawód z pewnością z BMW. Co do Toyoty, udowodnili, że do F1 się po prostu nie nadają.
MairJ23, 26.12.2009 23:10[!]
paolo moze dodal bym to ile bylo w tym sezonie 1/2 dla danej ekipy...RBR, BGP, Toyota czy to w kwalifikacjach czy tez w wyscigu - niesamowite przeciez... :) i nei ma tu Ferrari ani McLarena :P
jenny_s, 28.12.2009 19:48[!]
A gdzie jest brak Bruno Senny w sezonie 2009??? W dodatku w ekipie Rossa Brawna.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca