Sezon ogórkowy 2022

Dyskusja na temat aktualnych wydarzeń w świecie F1

Moderator: Ekipa F1

Regulamin działu
1. Temat "Przed GP..." zakładamy najwcześniej dzień przed pierwszymi treningami.
2. Nie piszemy w stylu chatowym - od tego jest IRC - oraz nie komentujemy na bieżąco wydarzeń na torze/nie zadajemy krótkich pytań związanych z aktualnymi wydarzeniami bezpośrednio na torze podczas trwającej jeszcze sesji itd.

Postprzez exxxile Pt gru 17, 2021 13:59  Re: Sezon ogórkowy 2022

Widział ktoś te smsy? W 2016 Mercedes dominował od trzech lat, nikt nie miał podejścia do ich silników, a Nico Rosberg dał nadzieję, że można pokonać Hamiltona jeżdżąc w takim samym bolidzie, w walce o mistrzostwo świata.

Czy teraz Mercedes może zatrudnić kogokolwiek zechce? Można dyskutować, czy w obliczu zmiany przepisów zespół chcieliby zmienić Verstappen, Leclerc albo Norris, liderzy ekip, które wcale nie muszą być w 2022 gorsze od Mercedesa. Ok, cała reszta stawki prawdopodobnie dałaby się skusić bez gadania, bo jednak gdyby trzeba było stawiać pieniądze, to Mercedes jest najpewniejszym kandydatem, aby dalej wygrywać. Ale to nie jest 2016 rok. Ten sezon udowodnił (ale też 2017 czy 2018), że nawet Mercedes nie jest bezbłędny, potrafi mieć problemu z ustawieniami czy zmianami regulaminowymi. Ograniczenia budżetowe też mogą mieć wpływ na rozkład sił. Natomiast powyższa dyskusja i wspominanie Ocona czy Vandoorne'a dotyczyły raczej zastąpienia Hamiltona nie teraz, a za rok czy dwa, kiedy Mercedes wcale nie musi być w tak silnej pozycji jak obecnie, po 8 latach z WCC.

I tak na koniec. W 2016 roku Mercedes rzeczywiście mógł mieć każdego. A wziął Bottasa :) Stąd zupełnie na miejscu są spekulacje, dlaczego prędzej u boku Russella możemy zobaczyć Ocona niż Verstappena czy "kogokolwiek".
Avatar użytkownika
exxxile
 
Dołączył(a): Wt mar 26, 2013 21:35

Postprzez SirKamil Pt gru 17, 2021 17:15  Re: Sezon ogórkowy 2022

fordern napisał(a):
SirKamil napisał(a):Kogo mógłby zatrudnić Mercedes w miejsce Hamiltona. Zastanówmy się.

Hmmm
hmm

Kogokolwiek zechce.

Nie będzie to Albon, de Vries ani Vandoorne


No właśnie - Mercedes może mieć każdego, kogo tylko zechce. Ewentualne katapultowanie się Hamiltona zrobiłoby powtórkę z 2016, gdzie Toto dostał smsy od każdego kierowcy w stawce, a nawet od tych co zdążyli z niej wylecieć - ponoć nawet pewien wenezuelski wariat próbował swojego szczęścia w tej loterii.


Christian raczej nie będzie wysyłał smsów do kogokolwiek, choć kogokolwiek będą mogli mieć. Do niektórych i owszem. Strzelam, że w pierwszej kolejności pewnie do Verstappena, który może odpisać rychło gdy RB zabraknie konkurencyjnych produktów pędnych.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez wogx Pt sty 28, 2022 10:30  Re: Sezon ogórkowy 2022

Czy McLaren przedwcześnie odkrył karty?

Ostatnio w sieci pojawiły się nagrania pokazujące pierwsze uruchomienie najnowszego bolidu stajni pochodzącej z Woking. Czujne oczy internautów szybko zauważyły coś, co zespół McLarena mógł chcieć zachować dla siebie do czasu oficjalnej prezentacji swojej tegorocznej konstrukcji. Ale zanim odkryjemy karty, przyda nam się krótki, merytoryczny wstęp.

Czym są SIPS-y?

SIPS (Side Impact Protection Structure) to elementy mające uchronić kierowcę przed skutkami bocznego uderzenia bolidu. Wykonane z włókna węglowego struktury znajdują się w środkowej części bolidu. Cztery elementy przytwierdzone do monokoku są umieszczone symetrycznie po obu stronach — dwa na wysokości klatki piersiowej kierowcy, kolejne dwa na wysokości podłogi. Ich zadaniem jest pochłonięcie energii uderzenia, a przez to zminimalizowanie ryzyka obrażeń u kierowcy w trakcie wypadku.

Obrazek

"Okej. Ale co z tego? SIPS-y są obecne w F1 od dawna, nikt nie zamierza ich wycofywać"

To prawda. Ale SIPS-y to tylko jeden z elementów naszej układanki. Przyjrzyjmy się bolidowi zgodnemu z poprzednimi regulacjami. To, co nas interesuje w tym przypadku, zazwyczaj jest ukryte przed naszymi wścibskimi oczętami:

Obrazek

Po zdjęciu zewnętrznych paneli z włókna węglowego możemy dostrzec SIPS (żółty), oraz boczną chłodnicę (czerwony). Ich wzajemne położenie od razu rzuca się w oczy — chłodnica jest umieszczona pod kątem, kilkanaście-kilkadziesiąt centymetrów za SIPS.

Radykalne rozwiązanie kwestii sidepodów

Czujne oczy internautów szybko wychwyciły fakt, że w najnowszej konstrukcji ekipy z Woking ten region bolidu wygląda zupełnie inaczej:

Obrazek

Obrazek

SIPS-y są przymocowane w tym samym punkcie monokoku, ale położenie bocznych chłodnic zmieniło się zauważalnie — zostały one przeniesione do przodu, tak, że obecnie znajdują się one pomiędzy górnymi a dolnymi SIPS-ami.

Co może z tego wyniknąć?

Bardzo prawdopodobne jest, że całe sidepody zostaną przesunięte o kilkadziesiąt centymetrów do przodu — ich wloty mogą znajdować się na wysokości przedniej krawędzi wejścia do monokoku.

Uproszczony koncept nowych sidepodów zamieszczam poniżej:

Obrazek

Zmiana jest jeszcze lepiej widoczna w porównaniu do MCL35M:

Obrazek

Wlot do sidepodu umieszczony ponad górnym SIPS-em prawdopodobnie byłby niezgodny z nowymi regulacjami, takich konstrukcji raczej już nie zobaczymy.

Nowe bolidy w 90% różne od konceptów FIA?

Kolejnym smaczkiem może być komentarz Craiga Scarborougha zamieszczony na jego Instagramie:

Obrazek

Jedno jest pewne — sezon 2022 zapowiada się intrygująco!
Avatar użytkownika
wogx
 
Dołączył(a): Wt lut 02, 2016 19:49

Postprzez exxxile Pt sty 28, 2022 12:38  Re: Sezon ogórkowy 2022

Fajna analiza :) Z perspektywy technicznego laika to cieszy, bo były głosy, że bolidy mogą w bardzo dużym stopniu przypominać ten pokazowy model, i niewiele różnić się między sobą.
Avatar użytkownika
exxxile
 
Dołączył(a): Wt mar 26, 2013 21:35

Postprzez tomek evo Pn sty 31, 2022 13:06  Re: Sezon ogórkowy 2022

Przy tak radykalnych zmianach przepisów teoretyczni faworyci mogą wcale nie być najmocniejsi. Ktoś może trafić na jakieś innowacyjne rozwiązanie, które da znaczącą przewagę w osiągach bolidu. Mercedes i RBR będą na pewno bardzo mocni ale nie wykluczone, że wyskoczy przed nich ktoś trzeci i tu bym najbardziej stawiał na McLarena (Ferrari czy Renault-Alpine też mogą sprawić niespodziankę).
tomek evo
 
Dołączył(a): Wt lip 04, 2017 14:45

Postprzez baron Wt lut 01, 2022 20:42  Re: Sezon ogórkowy 2022

Mercedes nadal będzie najszybszy. Red Bull wykrwawił się po walce o WDC, Ferrari w ostatnich latach średnio wykorzystywało nowe przepisy(przeciętny 2009 i słaby 2014), Renault ma problemy z silnikiem, a Mclaren to nie to samo co 15 lat temu, kiedy mieli Merca na wyłączność.
baron
 
Dołączył(a): Pt lip 13, 2007 13:15
Lokalizacja: Konin

Postprzez fordern Wt lut 01, 2022 21:47  Re: Sezon ogórkowy 2022

Mam wrażenie, że traktujecie Red Bulla jako mały zespół rodzinny. Przecież to są wielokrotni mistrzowie, mają gościa uchodzącego za najlepszego projektanta w branży, i naprawdę myślicie że walka o mistrzostwo w jednym sezonie zniszczy im następny? Przykład z 2009 to marny dowód w sprawie, bo ja uważam wręcz, że McLaren, Ferrari, BMW i Renault przejechały się na zbyt dużych budżetach i możliwościach rozwojowych, przez co skupili się na wprowadzeniu problematycznego KERSu, i poświęcili zbyt wiele zasobów w tym obszarze. To była zbyt skomplikowana technologia, i nie wyszła przez problemy wieku dziecięcego - ale ze względu na posiadanie możliwości rozwoju, Ferrari i McLaren w drugiej części sezonu były mocne (no, może gdyby Ferrari nie zarzuciło rozwoju po wypadku Massy, sukcesów byłoby więcej - ale wiadomo, to już było przygotowywanie gruntu pod Alonso).

Red Bull też ma możliwości, i musiałaby się stać mega katastrofa aby nie byli w czołówce od początku sezonu. To już nie te same czasy co w 2009.
Obrazek
Avatar użytkownika
fordern
 
Dołączył(a): Cz lis 02, 2006 15:21
Lokalizacja: Kyoto Ring
GG: 1411891

Postprzez SirKamil Cz lut 03, 2022 15:58  Re: Sezon ogórkowy 2022

fordern napisał(a):że traktujecie.


Skąd liczba mnoga? To tylko jeden, umówmy się, niezbyt udany wpis.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez baron Cz lut 03, 2022 18:13  Re: Sezon ogórkowy 2022

Tak, tak, już co niektórzy mnie zrugali za podobny wpis, gdy mówiłem, że Ferrari jest szybsze od Mclarena.
baron
 
Dołączył(a): Pt lip 13, 2007 13:15
Lokalizacja: Konin

Postprzez Kazik Cz lut 03, 2022 20:08  Re: Sezon ogórkowy 2022

fordern napisał(a):Mam wrażenie, że traktujecie Red Bulla

Tu chodziło jedynie o tę formę pisania...i tak nic i nikt nie wie n.t. układu sił na 2022. Może po Hiszpanii, z której nie ma być nawet live timingu więcej "będziecie" wiedzieć...
Avatar użytkownika
Kazik
 
Dołączył(a): N gru 23, 2007 15:02
Lokalizacja: Nysa

Postprzez SirKamil Cz lut 03, 2022 21:21  Re: Sezon ogórkowy 2022

baron napisał(a):Tak, tak, już co niektórzy mnie zrugali za podobny wpis, gdy mówiłem, że Ferrari jest szybsze od Mclarena.

Jeśli napiszę dzisiaj, że w następny wtorek spadnie deszcze ze śniegiem, bo mnie łupie w krzyżu, to oczywiście może tak się stać, że spadnie, dla raczej nie dlatego, że mnie łupie. Jeśli Mercedes kolejny raz wygra (co jest bardzo prawdopodobne) to też nie uczyni tamtego wpisu ani trochę bardziej udanym.

fordern- ja też nie uważam. Chodziło tylko o liczbę mnogą.
Ostatnio edytowano Cz lut 03, 2022 21:30 przez SirKamil, łącznie edytowano 2 razy
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez fordern Cz lut 03, 2022 21:26  Re: Sezon ogórkowy 2022

Okej, może trochę faktycznie generalizuję z liczbą mnogą - ale ja mimo wszystko nie uważam, aby walka o mistrzostwo w 2021 miała dramatycznie wpłynąć na formę Red Bulla czy Mercedesa w 2022. W 2014 czy 2017 też mieliśmy przetasowania na czele stawki, i w zasadzie dalej mieliśmy te same ekipy w czołówce, z lekkimi rotacjami (w 2014 doskoczył Williams w miejsce Lotusa, oraz Mercedes zastąpił na czele Red Bulla, a w 2017 Force India w miejsce Williamsa, i doszło do rotacji między Red Bullem i Ferrari na drugim miejscu w stawce). Sauber jak był słaby, tak i słaby pozostał - bo jest zwyczajnie mniejszy niż kolosy z czołówki. Force India to przykład wstrzelenia się w regulacje, ale i tak było to za mało na podjęcie walki o mistrzostwo.

Pytanie czy możemy liczyć na odrodzenie Ferrari/McLarena, albo reaktywację zespołu z Enstone? :wink:
Obrazek
Avatar użytkownika
fordern
 
Dołączył(a): Cz lis 02, 2006 15:21
Lokalizacja: Kyoto Ring
GG: 1411891

Postprzez tomek evo Wt lut 08, 2022 10:45  Re: Sezon ogórkowy 2022

Osobiście uważam, że RBR i Mercedes od samego początku będą bardzo mocni i na pewno będą w ścisłej czołówce. Pytanie tylko czy ktoś im będzie w stanie zagrozić a nawet odebrać palmę pierwszeństwa. Mam nadzieję, że tak bo to było by ciekawe dla widowiska jak by układ sił uległ zmianie. Możliwe nawet, że mniejszy zespół z czymś wyjątkowym wyskoczy i przynajmniej na początku zamiesza w stawce. Już chyba pora aby Ferrari wróciło do walki o zwycięstwa a przynajmniej dość regularne podia. Dla mnie jednak czarnym koniem może okazać się McLaren. Problemy oczywistych faworytów czyli merca i red bulla będą dobre dla widowiska. Oby tylko sie nie okazało, że jeden faworyt ma problemy a drugiemu wszystko wyszło tip top i jeżdzi we własnej lidze. Wtedy tylko trzeba trzymać kciuki, żeby był to Mercedes bo tam Russel może nawet dostać w pewnym momencie wolną rękę w podgryzaniu Hamiltona (oczywiscie w sytuacji znacznej przewagi w osiągach w stosunku do konkurencji). W RBR w przypadku ich dominacji Król może być tylko 1. Oczywiście Hamilton bezie faworytem i z dużym prawdopodobieństwem w sytuacji przewagi nad innymi Mercedesowi będzie zależało na jego 8 tytule. Ale jeśli Russel od samego początku będzie bardzo konkurencyjny to kto wie. W McLarenie też chyba nie spodziewali się, ze Hamilton w debiucie postawi Alonso takie warunki a co się potem stało to wszyscy wiemy. Swoja drogą to może być dla Mercedesa przestrogą jak to się może skończyć. Co do Russella to nie mam co do niego wątpliwości, że jest mega szybkim kierowcą i w qualach będzie na pewno podgryzał Hamiltona. Obawiam sie jednak, że puki co Russell jest bardziej kierowcą w stylu Vettela z czasów RBR tzn. kiedy mam najszybsze świetnie prowadzące się auto i startuje z PP to jazda do przodu i nikt mnie nie dogoni. Inaczej może wyglądać jak partner czy konkurent będzie równie szybki i trzeba będzie się bardziej postarać i nakombinować. Russel dotychczas nie miał okazji zbyt wiele walczyć tym bardziej o czołowe lokaty. Jego tempo wyścigowe na tle partnerów zespołowych nie jest jakieś powalające ale tak naprawdę te występy w Williamsie nie są do końca reprezentatywne i miarodajne. Latiffi moim zdaniem nie jest taki słaby jak go niektórzy widzą. Zobaczymy w tym roku czy ten utalentowany Albon sobie z nim tak łatwo poradzi jak wielu oczekuje (już z Albona robiono lidera ekipy). Dla Russella dopiero starcie z Hamiltonem będzie prawdziwym testem i weryfikacją jego umiejętności. Co do jego talentu nie mam wątpliwości ale czy jego umiejętności jako całokształt są już w tej chwili na tyle wysokie, ze jest w stanie walczyć o Tytuł to się dopiero okaże. Boję się tylko, że jak Russell da radę to wszelacy znawcy Formuły Pierwszej oznajmią, że każdego można wsadzić do Mercedesa i będzie wygrywał.
tomek evo
 
Dołączył(a): Wt lip 04, 2017 14:45

Postprzez lg2000 Cz mar 03, 2022 6:20  Re: Sezon ogórkowy 2022

Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Kazik Śr mar 09, 2022 19:44  Re: Sezon ogórkowy 2022

https://www.autosport.com/f1/news/magnu ... n/8845999/
Niezły hit. W sumie uważam to za bardzo dobry news pomimo tego, że ten sezon ogórkowy powinien być zakończony już bo pierwszy wyścig za chwilę w Bahrajnie.
Szczerze powiedziawszy nie spodziewałem się, że to jednak Kevin powróci i to nie na chwilę. Drugim pozytywnym aspektem tego kontraktu co najmniej dwuletniego (jak słyszę) jest to, że Gene Haas nie wymięka pomimo "utraty" ruskich...narzekał ostatnimi laty na małą opłacalność działalności w F1.
Już myślałem, że wpiszę sobie Pietro Fittipaldiego na listę startową a tymczasem...Kevin Magnussen is back. :dobrze: :)
Avatar użytkownika
Kazik
 
Dołączył(a): N gru 23, 2007 15:02
Lokalizacja: Nysa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Aktualne wydarzenia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron