slipstream napisał(a):Regulaminy FIA czy F1 nie określają kar za takie przewinienie i nie opisują dokładnie takiej sytuacji. Mogą je natomiast określać publikowane osobno dla każdego wyścigu wytyczne dyrekcji, tzw. "event notes" precyzujące na miejscu tuż przed wyścigiem co wolno kierowcom, a co nie, w związku ze specyfikacją konkretnego toru.
Ja tylko dodam, że event notes nie mogą określać jaka kara zostanie nałożona, bo to wyłączna domena sędziów - oni mają w ręce wachlarz kar i jeżeli przepis regulaminu nie określa, jaka kara musi zostać nałożona, to podejmują decyzję we własnym zakresie, biorąc pod uwagę między innymi czy i jaką korzyść mógł odnieść kierowca, jakie zagrożenie mógł stworzyć lub stworzył albo na ile przyczyny go usprawiedliwiają. Dlatego Kimi w Baku został ukarany czasowo (bo już przed wyścigiem zaznaczono, że naruszanie linii na zjeździe to duże zagrożenie), a Lewisa potraktowano łagodnie (reprymenda to kara), bo z okoliczności wynikało, że zagrożenia nie było.
Na przykładzie Sirotkina - parę wyścigów temu (Francja chyba, nie chce mi się sprawdzać) był analizowany brak zjazdu do boksów pod czerwoną flagą (naruszenia zasad czerwonej flagi są ostro traktowane), skończyło się na niczym, bo z danych wyszło, że czerwone światła zapalono w momencie, kiedy nie mógł już bezpiecznie zjechać do boksów (i musiał przejechać całe okrążenie). Z kolei w Monaco zespół naruszył zasadę gotowości na 3 minuty przed sygnałem - automatyczna kara przewidziana w przepisach, sędziowie nic innego nie mogli orzec.