Grand Prix Monako 2019

Dyskusja na temat aktualnych wydarzeń w świecie F1

Moderator: Ekipa F1

Regulamin działu
1. Temat "Przed GP..." zakładamy najwcześniej dzień przed pierwszymi treningami.
2. Nie piszemy w stylu chatowym - od tego jest IRC - oraz nie komentujemy na bieżąco wydarzeń na torze/nie zadajemy krótkich pytań związanych z aktualnymi wydarzeniami bezpośrednio na torze podczas trwającej jeszcze sesji itd.

Postprzez step07 Pn maja 27, 2019 12:48  Re: Grand Prix Monako 2019

@bartoszcze wiem, to był taki sarkazm. Wyścig jak na Monako naprawdę fajny, nawet lekka dramaturgia na sam koniec, a jedyne co mogę poczytać to to czy Williams faworyzuje Russella i o tym jak kierowcy Williamsa walczą o 19 pozycję...
step07
 
Dołączył(a): Wt mar 12, 2013 17:16

Postprzez tomek evo Pn maja 27, 2019 12:59  Re: Grand Prix Monako 2019

Wallchok napisał(a):To był dobry wyścig Roberta. Faktycznie na twardych przez długi czas było szybko i w miarę równo. Aż do zdublowania, które i tak nieźle odkładał w czasie. ( w 15 kółek Hamilton zyskał jakieś 7 sekund)
Faktycznie szkoda incydentu z GIO. Sytuacja z pitstopem trochę wątpliwa, ale do wybronienia. Z kolei TR to już trochę szopka, ale jak widzę ton Roberta w wywiadach, to mam też i do niego lekką pretensję.

Natomiast pianie z zachwytu nad tempem jest jednostronnym spojrzeniem. Tempo Russela (gdy RK założył hardy) faktycznie było dużo słabsze (nawet więcej niż mowił Mikołaj, bo poczatkowo to było 2-3 s. na okrążeniu), ale oczywiście z konkretnego powodu. George jechał w tym czasie w korku (tak, nawet williamsy mogą za kimś utknąć na Monaco). Pociąg chyba w tamtym czasie prowadził Kimi (ale nie jestem pewien), a GR regularnie jechał 1,5 sek. za swoim rywalem, tempem porównywalnym do całego pociągu. Jak już dostał wolną przestrzeń przed sobą to zdecydowaniu przyspieszył. Na czystym torze jechał nawet szybciej niż RK, ale był to też inny moment wyścigu, więc ciężko dokładnie porównać (mniej paliwa, ale bardziej zużyte opony, choć w twardych to chyba nie robi takiej rożnicy).

Ogólnie:
- forma RK na plus, uspokoiłem się trochę. fajny start, dobry instynkt, niezłe tempo. nawet jeśli jest wolniejszy od GR (co nie jest jednoznaczne jak 6:0 pokazuje), to nie znaczy, że jest słaby.
- sytuacja w RWR na minus, niestety. sam zespół tkwi mniej więcej w miejscu, ale sam wydźwięk RK w zespole wygląda coraz gorzej. a chyba niestety to bardziej wychodzi na zew. niż plusy, które wyłapałem w powyższym punkcie (a wyłapałem dlatego, ze sledzilem cały wyscig Roberta)


Śledziłem uważnie LT i George wcale nie jechał w korku. On się do tego korku zbliżał i ten korek spowolniło go w stopniu minimalnym bo chwilę po tym jak faktycznie dojechał do reszty to korek się "rozładował". Przez większość czasu miał czysty tor. Tempo miał naprawdę niezłe w zasadzie pod koniec i wtedy faktycznie jechał dużo szybciej od Kubicy. Tylko mam wrażenie, że Robert był wtedy zajęty utrzymywaniem spokojnego tempa i opon w odpowiednim stanie kontrolując jedynie przewagę nad Giovinazzim, który też już w pewnym momencie odpuścił sobie naciskanie Roberta (może nie miał opon w odpowiednim stanie). Robert pokazał bardzo dobre tempo kiedy trzeba było nadgonić czas za Giovinaziim i utrzymać pozycje przed nim.
Co do strategii Wiliamsa to ja rozumiem, że nastąpiła dywersyfikacja i "tak wyszło", że akurat strategia dla Ruslla okazała się lepsza. Jednak tego, że będzie to lepsza strategia można się było jednak z góry spodziewać i naprawdę nie trzeba być mistrzem strategii. Była to po prostu dużo pewniejsza strategia niż ta, którą dostał Robert zakładająca, że jak popada albo coś innego się wydarzy to może Robert zyska. To jedno. Druga sprawa to strategię ustala się z grubsza przed wyścigiem i jak wyjechał SC to Robert był już w zaplanowanym oknie wymiany opon więc najbardziej logicznym rozwiązaniem było natychmiastowe ściągniecie go do pitu. To co zrobił Williams można więc potraktować jako zmianę zaplanowanej dla RK strategii. Zespól wiec nie tylko wybrał dla Roberta bardziej ryzykowną strategię ale również zmienił założenia strategiczne jakie zostały uzgodnione przed wyścigiem. To co wyrabiał jego inżynier wyścigowy jest absolutnie nie do przyjęcia. Z zacytowanej korespondencji wynika, że niestety ale Williams nie miał żadnego konkretnego planu B dla Kubicy i rodzi się pytanie czy oni się pogubili czy jedynym ich planem było przesuniecie Georga do przodu. Bo ja rozumiem, ze inżynier mówi " słucha Robert zmieniliśmy Ci strategię postaraj się jechać tempem takim a takim, liczymy że coś się wydarzy musisz zadbać o opony itp. " A tutaj cisza wszędzie, pytania baz odpowiedzi, brak reakcji na komunikaty o złym stanie opon oraz brak reakcji na słabsze tempo. Ja po prostu tego nie rozumiem. Jeśli rozdzielamy strategię to zawodnik powinien dostać konkretne wytyczne. Jeśli jest problem to zespół reaguje. Tego należy wymagać od profesjonalnego zespołu F1. Wiem, że nawet najlepszym (Ferrari) zdarzają się strategiczne wpadki ale takiej żenady i braku profesjonalizmu to sobie nie przypominam. Ja bym kupił wersje o zdywersyfikowaniu strategii gdyby za tym poszły konkretne działania zespołu a tak zespół zamiast pomagać to tylko Kubicy przeszkadzał.
Uważam, ze Robert spokojnie mógłby skończyć na 15 miejscu a może nawet ciut wyżej. Uważam, ze Williams powinien wykonać podwójny pit-stop i w ten sposób Russel mógłby przeskoczyć do przodu o 2-3 pozycje. Uważam, że gdyby zespół ściągnął Kubicę a zostawił Russela to skończył by on na ostatnim miejscu. I bardzo obawiam się, ze to był rzeczywisty powód zmiany strategii przez zespół. A Kubica niech se radzi. Tak to niestety wyglądało jak by mieli problem, ze Robert w ogóle jedzie i im dupę zawraca jakimiś oponami czy strategią. Daleki jestem od wygłaszania teorii spiskowych ale jakoś Williams dostarczył bardzo mocnych argumentów potwierdzających tezę, że faworyzują GR kosztem RK.
Dla mnie pozytyw jest taki, że RK pokazał, ze potrafi być szybszy od Russela i mam nadzieję, że będzie miał możliwość to udowodnić w kolejnych GP. A inne zespoły nie są ani głupie ani głuche. Każdy sobie będzie w stanie wyciągnąć wnioski i być może jakieś drzwi w innym zespole się uchylą.
tomek evo
 
Dołączył(a): Wt lip 04, 2017 14:45

Postprzez Damos Pn maja 27, 2019 14:59  Re: Grand Prix Monako 2019

tomek evo napisał(a):A inne zespoły nie są ani głupie ani głuche. Każdy sobie będzie w stanie wyciągnąć wnioski i być może jakieś drzwi w innym zespole się uchylą.
Wątpię. Młodych, utalentowanych nie brakuje. Czas Kubicy się kończy. 2020 może spędzi w Williamsie (a może nie, bo obecny sezon jest.... trudny). Po 2021 będą (prawdopodobnie) duże zmiany i może jakiś zespół będzie chciał skorzystać z pomocy doświadczonego drivera? A może jednak będą woleli zacząć z kimś, przed kim jeszcze 10-15 lat ścigania a nie rok lub dwa? Jak widać - Kubicy dostosowanie do nowych opon zajmuje więcej czasu, niż on sam by chciał :(

Z całą sympatią do Roberta - świat F1 jest niezwykle brutalny i kolejki do Alonso się nie ustawiają...

Z innej beczki: skąd boirą się "oceny" kierowców w "livetiming/performance"? Jakieś AI je generuje na podstawie analizy telemetrii? Bo całokształt wygląda kuriozalnie: Kubica lepszy od 3/4 stawki a w zakrętach generuje większe siły odśrodkowe (czyli jedzie szybciej), niż jakikolwiek inny kierowca? Skąd 10 za "cornering"? Chyba uczenia maszynowego było za mało, albo Kubica ma zepsute czujniki w swoim aucie :) Za to hamuje kiepsko: bardzo wcześnie i delikatnie - to akurat widać.
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Ralph1537 Pn maja 27, 2019 17:40  Re: Grand Prix Monako 2019

Damos napisał(a):
tomek evo napisał(a):Za to hamuje kiepsko: bardzo wcześnie i delikatnie - to akurat widać.
Ma niestabilny bolid więc musi tak hamować
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Ralph1537
 
Dołączył(a): Cz mar 01, 2007 13:50
Lokalizacja: zadupie Szczecin
GG: 4829006

Postprzez Wallchok Pn maja 27, 2019 18:39  Re: Grand Prix Monako 2019

tomek evo napisał(a):Śledziłem uważnie LT i George wcale nie jechał w korku. On się do tego korku zbliżał i ten korek spowolniło go w stopniu minimalnym bo chwilę po tym jak faktycznie dojechał do reszty to korek się "rozładował".

Nie do końca się zgodzę. Russel, po zmianie na twarde, wykręcił kilka kółek ponizej 1:18, ale jednak dość mocno zbliżyl sie do Hulkenberga. Od momentu kiedy RK zaczął jechać (tym dobrym tempem) na twardych, to Russel utrzymywał stratę do kierowcy przed nim w przedziale od 1-4s, więc w moim mniemaniu jednak w pewien sposób gospodarował swoim tempem. Mocniej poszedł dopiero pod koniec i było to dobre tempo.
Dlatego też ciężko się dziwić GR, że uznaje wyścig za udany. Faktycznie wszystko (poza startem) poszło optymalnie, więc ma prawo do zadowolenia. Tak samo jak prawo do zadowolenia mamy my, bo faktycznie wiemy, że RK wypadł zdecydowanie lepiej niż to wygląda w tabeli. Robert pojechał zupełne optimum. Po prostu miał pecha z incydentem i próbą doboru innej strategii (niestety faktycznie bardzo wątpliwej na tamten moment).
Avatar użytkownika
Wallchok
 
Dołączył(a): So mar 28, 2009 14:36
Lokalizacja: Chodzież

Postprzez bartoszcze Pn maja 27, 2019 20:05  Re: Grand Prix Monako 2019

Damos napisał(a): Za to hamuje kiepsko: bardzo wcześnie i delikatnie - to akurat widać.

Zawsze czy jak dostaje polecenie lift&coast?
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Damos Pn maja 27, 2019 20:59  Re: Grand Prix Monako 2019

bartoszcze napisał(a):Zawsze czy jak dostaje polecenie lift&coast?
Trudno powiedziec. Ocenę "2.0" za hamowanie dostał za cały wyścig :D
Natomiast to, że często (nie zawsze) hamuje wcześniej niż inni zauważyłem przed weekendem w Monaco - zarówno podczas FP1,2,3 jak i wyścigów. Tutaj też było widać. Nie sądzę, by zapomniał, jak się hamuje - szczególnie, że kiedyś słynął z późnego dohamowania. Prawdopodobnie woli być wolnym, niż rozbitym i zaufania do auta nie ma, albo stara się bardziej doładować baterie, albo źle ocenia optymalny punkt hamowania. Jednak w drugim i trzecim przypadku powinien dostać hinty on inżyniera i zmienić coś.
Przyznasz jednak, że kuriozalnie wygląda to, iż w-g tych ocen Kubica najszybciej przejeżdża zakręty? To jakieś bzdury...
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Kazik Pn maja 27, 2019 21:04  Re: Grand Prix Monako 2019

bartoszcze napisał(a):
Damos napisał(a): Za to hamuje kiepsko: bardzo wcześnie i delikatnie - to akurat widać.

Zawsze czy jak dostaje polecenie lift&coast?

A co to znaczy? (nieśmiało zapytam). :D Podciągnij i bardziej po brzegu? ( toru). W sumie do hamowania to nawet by pasowało...ale za cholerę nie kumam o co chodzi w tym określeniu (bo go nie słyszałem wcześniej). 8-) No i kiedy jeszcze dostaje takie polecenie to też nie wiem.
F1 to ostatnio strasznie skomplikowany sport. :|
Ale poważnie pytam: what does it mean? lift&coast
Obrazek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Dołączył(a): N gru 23, 2007 15:02
Lokalizacja: Nysa

Postprzez Damos Pn maja 27, 2019 21:24  Re: Grand Prix Monako 2019

"lift&coast" odnosiło się do jazdy oszczędzającej paliwo - zdjęcie nogi z gazu ("lift off the foot from the throttle") hamowanie silnikiem (lub jazdę wykorzystującą inercję: "coast"), aby wcześniej (przed zakrętem) zamykać dopływ paliwa do silnika. Wtedy spali się tego paliwa mniej. Jest top sprzeczne z duchem wyścigów, jednak w erze oszczędzania opon i paliwa - czasem lepiej jest zatankować mniej, w czasie wyścigu robić "lift&coast" i lżejszym autem mieć lepszą trakcję w zakrętach oraz mniejsze zużycie opon. Wykorzystanie rozpędu i hamowanie silnikiem wymaga wydłużenia drogi hamowania. (Praktycznie - jeśli zdejmujesz nogę z gazu - to zaczynasz hamować)


Wyjasnienie:

"coast" to nie tylko wybrzeże, ale również zjazd z góry na dół, z wykorzystaniem zgromadzonej energii (potencjalnej/kinetycznej). W tym przypadku "lift" oznacza zgromadzenie energii - rozpędzenie się (jak wzniesienie się na szczyt zjeżdżalni) a "coast" wykorzystanie zgromadzonej energii - jazdę rozpędem (zjazd ze zjeżdżalni).
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Kazik Pn maja 27, 2019 21:33  Re: Grand Prix Monako 2019

O.K. Dzięki Damos za wyjaśnienie. :dobrze:
Myślałem, że to coś bardziej skomplikowanego.
Obrazek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Dołączył(a): N gru 23, 2007 15:02
Lokalizacja: Nysa

Postprzez bartoszcze Pn maja 27, 2019 21:46  Re: Grand Prix Monako 2019

Damos napisał(a):Przyznasz jednak, że kuriozalnie wygląda to, iż w-g tych ocen Kubica najszybciej przejeżdża zakręty? To jakieś bzdury...

Chyba że system uwzględnia tajny współczynnik jakości samochodu :P

A dyskusje o lift&coast to myślałem, że wygasły w 2015 :)
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Kazik Pn maja 27, 2019 21:50  Re: Grand Prix Monako 2019

bartoszcze napisał(a):
A dyskusje o lift&coast to myślałem, że wygasły w 2015 :)

Niektórzy się edukują...do końca. ( jak ja). :tak:
Obrazek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Dołączył(a): N gru 23, 2007 15:02
Lokalizacja: Nysa

Postprzez Damos Pn maja 27, 2019 22:08  Re: Grand Prix Monako 2019

bartoszcze napisał(a):Chyba że system uwzględnia tajny współczynnik jakości samochodu :P
Stąd było moje pytanie o źródło tych ocen? czy to ludzie wyciągają "z sufitu" oceny, czy jakieś procesy AI generują mniej lub bardziej randomowe liczby z zakresu 0-10 na postawie zbyt małej ilości danych? Z drugiej strony - uszkodzenie czujnika w aucie Kubicy tłumaczyłoby wiele rzeczy. Sam "steering" na przykładzie Hamiltona pokazuje, jak dobrze prowadzi się konstrukcja Mercedesa. Jednak, gdy spojrzymy na Albona: walczył z bolidem cały czas i był tragicznie wolny w zakrętach i prawie tak kiepski w hamowaniu, jak Kubica :) Dzięki temu skończył na żałosnym, 8-mym miejscu :)

Tego rodzaju przetwarzanie telemetrii i publikowanie efektów jest świetnym pomysłem, ale kiedy patrzę na wyniki przetwarzania - wierzę im nie bardziej niż zapewnieniom recydywistów o całkowitej niewinności :)
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez bartoszcze Pn maja 27, 2019 22:32  Re: Grand Prix Monako 2019

Damos napisał(a):Stąd było moje pytanie o źródło tych ocen

Kompletnie nie mam pojęcia i nie próbuję zgadywać :)

@Kazik
W Monaco RK chyba dostał polecenie lift&coast żeby schładzać hamulce.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez kubas33 Wt maja 28, 2019 4:36  Re: Grand Prix Monako 2019

RK hamuje wcześniej niż większość stawki praktycznie od początku sezonu. Pisałem już o tym kiedyś i że wg mnie wynika to z problemu z hamulcami o którym kilka razy wspominał Robert.
Bo tak, jak Damos nie wierzę, że Robert nagle zapomniał jak się hamuje a słynąl właśnie z późnego hamowania.
kubas33
 
Dołączył(a): N mar 28, 2010 7:25

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Aktualne wydarzenia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron