Czy McLaren przedwcześnie odkrył karty?Ostatnio w sieci pojawiły się nagrania pokazujące pierwsze uruchomienie najnowszego bolidu stajni pochodzącej z Woking. Czujne oczy internautów szybko zauważyły coś, co zespół McLarena mógł chcieć zachować dla siebie do czasu oficjalnej prezentacji swojej tegorocznej konstrukcji. Ale zanim odkryjemy karty, przyda nam się krótki, merytoryczny wstęp.
Czym są SIPS-y?SIPS (Side Impact Protection Structure) to elementy mające uchronić kierowcę przed skutkami bocznego uderzenia bolidu. Wykonane z włókna węglowego struktury znajdują się w środkowej części bolidu. Cztery elementy przytwierdzone do monokoku są umieszczone symetrycznie po obu stronach — dwa na wysokości klatki piersiowej kierowcy, kolejne dwa na wysokości podłogi. Ich zadaniem jest pochłonięcie energii uderzenia, a przez to zminimalizowanie ryzyka obrażeń u kierowcy w trakcie wypadku.
"Okej. Ale co z tego? SIPS-y są obecne w F1 od dawna, nikt nie zamierza ich wycofywać"To prawda. Ale SIPS-y to tylko jeden z elementów naszej układanki. Przyjrzyjmy się bolidowi zgodnemu z poprzednimi regulacjami. To, co nas interesuje w tym przypadku, zazwyczaj jest ukryte przed naszymi wścibskimi oczętami:
Po zdjęciu zewnętrznych paneli z włókna węglowego możemy dostrzec SIPS (żółty), oraz boczną chłodnicę (czerwony). Ich wzajemne położenie od razu rzuca się w oczy — chłodnica jest umieszczona pod kątem, kilkanaście-kilkadziesiąt centymetrów za SIPS.
Radykalne rozwiązanie kwestii sidepodówCzujne oczy internautów szybko wychwyciły fakt, że w najnowszej konstrukcji ekipy z Woking ten region bolidu wygląda zupełnie inaczej:
SIPS-y są przymocowane w tym samym punkcie monokoku, ale położenie bocznych chłodnic zmieniło się zauważalnie — zostały one przeniesione do przodu, tak, że obecnie znajdują się one pomiędzy górnymi a dolnymi SIPS-ami.
Co może z tego wyniknąć?Bardzo prawdopodobne jest, że całe sidepody zostaną przesunięte o kilkadziesiąt centymetrów do przodu — ich wloty mogą znajdować się na wysokości przedniej krawędzi wejścia do monokoku.
Uproszczony koncept nowych sidepodów zamieszczam poniżej:
Zmiana jest jeszcze lepiej widoczna w porównaniu do MCL35M:
Wlot do sidepodu umieszczony ponad górnym SIPS-em prawdopodobnie byłby niezgodny z nowymi regulacjami, takich konstrukcji raczej już nie zobaczymy.
Nowe bolidy w 90% różne od konceptów FIA?Kolejnym smaczkiem może być komentarz Craiga Scarborougha zamieszczony na jego Instagramie:
Jedno jest pewne — sezon 2022 zapowiada się intrygująco!