Witam wszystkich po prawie półtorarocznej nieobecności w naszym "popularnym" temacie
Już w najbliższy weekend zaczynamy nowy sezon WSBK. W tym roku mamy kilka interesujących zmian w szczególnie w składach i strukturach zespołów.
Do serii wraca fabryczna ekipa BMW (z nowym motocyklem), którą od tego sezonu obsługuje zespół SMR wcześniej znany nam pod nazwą Milwaukee Aprilia. Kierowcami BMW zostali dobrze nam znany Mistrz Superpole Tom Sykes odchodzący z Kawasaki oraz Markus Reiterberger - misrz STK100, protegowany BMW.
Drugą poważną zmianą w stosunku do lat poprzednich jest powrót HRC, która ostatni raz w Superbajki zaangażowana była w 2002 kiedy Colin Edwards zdobywał tytuł mistrzowski. Od tamtej pory od 2004 roku program Hondy był obsługiwany przez prywatny holenderski zespół Ten Kate ze wsparciem europejskiego skrzydła Honda Racing. W praktyce to bracia Ten Kate byli odpowiedzialni za rozwój wszystkiego. Z końcem 2018 Honda postanowiła zerwać więzy z Ten Kate i połączyć siły z zespołem Althea ( startującym w zeszłym roku na BMW) oraz ze swoim japońskim partnerem Moriwaki. W praktyce podział zadań wyglądać ma następująco: HRC ma finansować, produkować i rozwijać części, Moriwaki obsługiwać wyścigowy zespół a Althea zajmować się logistyką. Kierowcami fabrycznego zespołu Moriwaki Althea Honda zostali Leon Camier oraz powracający z zaświatów Ryuichi Kiyonari
Jedziemy dalej,
Fabryczna ekipa Ducati, Aruba.it Racing wystartuje w tym sezonie z nowym motocyklem z silnikiem V4. Z zespołem pożegnał się Marco Melandri na którego miejsce wskakuje Alvaro Bautista, dobrze znany nam z MotoGP. Drugiej maszyny tak jak w zeszłych latach dosiądzie Chaz Davies.
W mistrzowskiej ekipie Kawasaki miejsce odchodzącego Toma Sykesa zajął aktualny Mistrz BSB, powracający do SBK Leon Haslam. Jest to pewnego rodzaju nagroda dla Leona za solidną pracę na rzecz Kawasaki w BSB, długodystansowych wyścigach Suzuka 8h oraz sporadycznych występach w japońskich superbajkach. Po drugiej stronie garażu urzędujący 4-krotny Mistrz Świata Jonathan Rea
Yamaha w tym roku wystawi aż dwie fabryczne ekipy. Do brytyjskiej ekipy Crescent Yamaha znanej nam jako PATA Yamaha dołącza ekipa GRT, która wcześniej stanowiła fabryczną ekipę PATA Yamaha w Supersportach.
W Crescent bez zmian: zawodnikami pozostają Alex Lowes oraz Michael vand der Mark.
W GRT pojedzie ubiegłoroczny Mistrz świata World Supersport Sandro Cortese oraz odchodzący z Ducati Marco Melandri. Poniżej zdjęcia zespołów. Już widzę jak Panu Sławkowi Szymczakowi z Eurosportu się mylą obie ekipy zważywszy na fakt, że GRT także jest sponsorowane przez firmę PATA
PATA Yamaha (Crescent) :
GRT Yamaha:
OPRÓCZ TEGO:
W stawce niestety nie zobaczymy już żadnego motocykla MV Agusta. Mistrzostwa postanowiła opuścić także Aprilia nie próbując związać się z żadnym zespołem, argumentując to poświęceniem się całkowicie MotoGP.
Zespół Go Eleven, korzystający do tej pory z motocykla Kawasaki przesiada się na nowe Ducati. Motocykla dosiądzie dobrze nam znany i lubiany Eugene Laverty więc dla zespołu wydaje się to duży awans.
Ze względu na rozstanie z Hondą całkowicie na lodzie pozostał zespół Ten Kate, którego nie zobaczymy na starcie sezonu 2019. Trwają usilne starania Dorny oraz braci Ten Kate aby zespół ponownie znalazł się w stawce chociaż podczas europejskich rund. Problemem są kwestie finansowe oraz to jaki producent zdecyduje się na współpracę w takim momencie. Generalnie było to bardzo nieeleganckie zachowanie Hondy, oświadczając im tak późno zakończenie współpracy.
Angażu w sezonie 2019 nie otrzymał najlepszy spośród prywatnych zawodników w zeszłym roku Xavi Fores. Jego miejsce w Barni Ducati zajmie protegowany junior Ducati powiązany z firmą aruba.it Michel Ruben Rinaldi, który w zeszłym roku startował w juniorskiej ekipie Aruba w czasie europejskich rund. Z ciekawszych zawodników w stawce zabraknie także Lorenzo Savadoriego oraz Lorisa Baza. Być może któryś z nich otrzyma angaż w momencie kiedy na nogi stanie Ten Kate, na co bardzo liczę.
To narazie tyle. Jeśli kogoś znowu zainteresuje WSBK będę produkował się dalej. O pozostałych ekipach napiszę jak pojawią się zdjęcia z prezentacji zespołów takich jak Puccetti Kawasaki, Pedercini Kawasaki, Orelac Kawasaki,Barni Ducati, Go Eleven Ducati i Althea MIE Hoda.
EDYTA:
Puccetti Kawasaki od tego sezonu pozyskało sponsoring tureckiego Ministerstwa Sportu. Kenan Sofuoglu w swojej nowej politycznej roli jak widać nie próżnuje. Czarno czerwonej Kawy dosiada oczywiście Toprak Razgatlıoğlu
Barni Ducati:
Należy zauważyć że Barni Ducati różni się od fabryki zawieszeniem. Podczas gdy Aruba korzysta z Ohlinsa, Barni ma do dyspozycji zawieszenie Showa.
Go Eleven Ducati:
Tutaj oprócz innego zawieszenia w stosunku do fabryki (Go Eleven używa Bitubo) zespół zdecydował się na użycie innych hamulców. Podczas gdy Aruba i Barni korzystają z systemów Brembo, Go Eleven używa sprzętu marki Galfer.
Orelac Kawasaki VerndNatura
Pedercini Kawasaki w tym roku z nowym sponsorem i nowym zawodnikiem. Mowa o Jordim Torresie.
Althea MIE Honda
W tym momencie trwają przedsezonowe testy na Philip Island. Po pierwszym dniu klasyfikacja wygląda następująco:
1. Alvaro Bautista (ESP) Aruba.it Racing – Ducati 1m 30.743s
2. Alex Lowes (GBR) Pata Yamaha 1m 31.146s
3. Jonathan Rea (GBR) Kawasaki Racing Team 1m 31.189s
4. Tom Sykes (GBR) BMW WorldSBK Team 1m 31.300s
5. Leon Haslam (GBR) Kawasaki Racing Team 1m 31.399s
6. Marco Melandri (ITA) GRT Yamaha 1m 31.445s
7. Michael van der Mark (NED) Pata Yamaha 1m 31.458s
8. Sandro Cortese (GER) GRT Yamaha 1m 31.639s
9. Markus Reiterberger (GER) BMW WorldSBK Team 1m 31.992s
10. Toprak Razgatlioglu (TUR) Kawasaki Puccetti Racing 1m 32.050s
11. Leon Camier (GBR) Moriwaki Althea Honda Team 1m 32.459s
12. Jordi Torres (ESP) Team Pedercini Racing Kawasaki 1m 32.670s
13. Chaz Davies (GBR) Aruba.it Racing – Ducati 1m 32.706s
14. Leandro Mercado (ARG) Orelac Racing VerdNatura Kawasaki 1m 32.789s
15. Eugene Laverty (IRE) Team Go Eleven Ducati 1m 32.797s
16. Ryuichi Kiyonari (JPN) Moriwaki Althea Honda Team 1m 32.962s
17. Michael Ruben Rinaldi (ITA) Barni Racing Team Ducati 1m 33.402s
18. Alessandro Delbianco (ITA) Althea Mie Racing Team Honda 1m 33.949s
19. Troy Herfoss (AUS) Penrite Honda Racing (dzika karta) 1m 34.961s
Pare zdjęć z testów:
Alvaro Bautista (Aruba.it Racing Ducati)
Leon Camier (Moriwaki Althea Honda)
Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team)
Tom Sykes (BMW WorldSBK team)
Sandro Cortese (GRT Yamaha)
Leon Haslam (Kawasaki Racing Team)