Le Mans i inne Endurance

GP2, WSbR, Auto GP, IndyCar, WEC, DTM, WRC, MotoGP, karting

Moderator: Ekipa Różne

Postprzez rolnik sam w dolinie So lis 17, 2018 21:54  Re: Le Mans i inne Endurance

No i mamy kolejną aferę w WEC związaną z tankowaniem. Po dyskwalifikacji G-Drive w Le Mans tym razem padło na Proton Racing w GTE-Am. Okazało się, że zespół korzystał ze zmodyfikowanego softu który dodawał 2s do czasu tankowania. W wyniku czego, przy minimalnym czasie tankowania 45s za każdym razem mogli to robić o 2s krócej a do FIA trafiał zapis, że robili to 45s. Pierwszy raz słyszę o tego typu przekrętach.
Oczywiście zespół, ogłosił że zmiana została zrobiona przez zewnętrznego konsultanta. Jakby powiedział Putin "taki soft można dostać w każdym sklepie z oprogramowaniem do maszyn tankujących".

Skutek dosyć bolesny - odebranie wszystkich punktów dotychczasowemu liderowi w klasie. Ale chyba jedyna słuszna decyzja.
rolnik sam w dolinie
 
Dołączył(a): Pt kwi 03, 2009 19:38

Postprzez Sanchez So gru 08, 2018 20:39  Re: Le Mans i inne Endurance

Projekt HYPERCAR – co o nim wiemy na dziś ?

Przypomnijmy – Hypercar, to projekt forsowany przez FIA, mający od 2020 roku zastąpić obecną serię WEC (World Endurance Series). Ujmując w skrócie – FIA chce, aby od 2020 roku klasą LMP1 były pojazdy bardziej zbliżone do samochodów super sportowych, przy znaczącej redukcji kosztów udziału w cyklu wyścigowym. O jakiej redukcji kosztów mowimy ? O ile projekty Audi i Porsche oscylowały w okolicy 200 mln $, a obecny budżet Toyoty to około 100 mln $ - szacowane koszty zespołu wystawiającego 2 samochody od 2020 roku mają zamykać się w kwocie około 20-25 mln $ - czyli porównywalnie z IndyCar.

Idąc za ciosem, FIA i ACO uzgodniły nową wersję przepisów dla projektu HYPERCAR na rok 2020. Całość projektu opracowano w porozumieniu z zespołami, które wyraziły zainteresowanie nową serią, czyli markami Toyota, Aston Martin, Ferrari, Ford oraz Peugeot którego oficjalne dołączenie do pozostałych jest spodziewane przed sfinalizowaniem ostatecznej wersji projektu. Nowe przepisy zostały zaprezentowane w listopadzie podczas posiedzenia Światowej Rady Samochodowej (World Motor Council), a w grudniu uzyskały aprobatę podczas głosowania.

Główne założenia nowego projektu oparto na ograniczeniach technologicznych dzięki którym seria pozbawiona będzie wysokospecjalizowanych laboratoriów. Wyeliminowano silniki diesla, a regulamin zezwala na stosowanie jedynie czterosuwowych silników spalinowych. Jednostki napędowe, które będą wykorzystywane w nowej serii będą musiały być również wykorzystywane w autach produkowanych seryjnie. Dopuszcza się stosowanie silników czysto wyścigowych, ale nie będą mogły być stosowane w wersji OEM (konieczne modyfikacje) i oczywiście – będą musiały spełniać pozostałe wymagania regulaminowe.

Co nowego ? W skrócie - z nowych przepisów technicznych wynika, że podobnie jak w Formule 1, rozmieszczenie masy określono na 48,5% na przód (+/- 15 procent), a system „brake by wire” został dopuszczony jedynie na przedniej osi. Wychodząc naprzeciw fanom, zwiększono BSFC czyli dopuszczalną ilość spalanego paliwa w stosunku do generowanej mocy. Można by powiedzieć, że założenia „pro ekologiczne” zostały nieco zmiękczone. Masę pojazdów zwiększono do 1040 kg, aby uniknąć konieczności stosowania egzotycznych, ultralekkich materiałów, zaś masę silnika w wersji „seryjnej” ograniczono do 180 kg, a w wersji „wyścigowej” do 162 kg. Ilość dni testowych przez cały sezon nie może przekroczyć 10.

Nadwozie również uległo niewielkim modyfikacjom. Szerokość wewnątrz pojazdu została zwiększona z 1900mm do 2000mm, zaś szerokość przedziału pasażera musi stanowić 90% szerokości przedziału kierowcy. Powierzchnia czołowa pojazdu będzie miała 1,8 m2, co skutecznie wyeliminuje nadwozia z obecnej klasy LMP1. Problemem w całym przedsięwzięciu stały się zespoły które dotychczas zainwestowały w modele BR Engineering (model BR1) oraz ORECA (RB13). Projekty te najprawdopodobniej zostaną zamknięte (toczą się jeszcze dyskusje nad dopuszczeniem ich do wyścigu w oddzielnej klasie i ostateczne decyzje nie zostały jeszcze podjęte).

W kwestii opon, dopuszczony będzie tylko jeden producent dostarczający 3 typy mieszanek na suchą nawierzchnię, oraz 2 typy opon na nawierzchnię mokrą.

W efekcie powyższych założeń, czas okrążenia toru LeMans znacząco spadnie. O ile ? Założenia mówią o około 10 sekundach, ale na ostateczne symulacje trzeba jeszcze zaczekać do momentu gdy światło dzienne ujrzy ostateczna wersja regulaminu technicznego. Warto wspomnieć, że obecnie uzyskiwane czasy na poziomie 3m14s SA podobne do tych z lat 70-tych. W 1971 roku Pedro Rodríguez w Porsche917 uzyskał czas 3:13:90 (w 2017 roku Kamui Kobayashi w Toyota TS050-Hybrid uzyskał 3:14:791). Blisko 50 lat temu poradzono sobie z problemem dużych prędkości, wprowadzając na torze szykany. Tą drogą jednak dalej iść w obecnych czasach się nie da, dlatego drastyczna zmiana przepisów jest nieunikniona.

Oficjalnie potwierdzono już pierwsze zgłoszenie do nowej serii. Pierwsze zgłoszenie przesłał Glickenhaus, butik sprzedający wyścigowe i sportowe samochody który poinformował, że udało mu się pozyskać sponsorów. Dzięki budżetowi w kwocie 25 mln $, Glickenhaus będzie w stanie wziąć udział nie tylko w 24-godzinnym wyścigu LeMans, ale również w całym cyklu mistrzostw samochodów długodystansowych w sezonie 2020/2021 pod nazwą Scuderia Cameron Glickenhaus. Założyciel, oraz właściciel – Jim Glickenhaus planuje wykorzystać jednostki napędowe General Motors zaś projektem nadwozia zajmie się Podium Advanced Technologies z Turynu. Samochód będzie nosił oznaczenie SCG003C. Udział w serii ma być podziękowaniem od SGC dla amerykańskich sław motoryzacji takich jak Briggs Cunningham, Carroll Shelby i Jim Hall.

Jak każdy kij, również i ten ma dwa końce. Istnieją poważne obawy o przyszłość aut klasy GTE. W ostatnim czasie Lamborghini i McLaren zamknęli swoje projekty mimo, że w obu przypadkach były one w bardzo zaawansowanej fazie. Czy taki był faktyczny powód ? Tego być może dowiemy się w sierpniu lub wrześniu 2020, gdy auta nowej serii staną na starcie.


Źródła :
FIA
Racecar engineering
Race Tech Magazine
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez slipstream So gru 08, 2018 21:15  Re: Le Mans i inne Endurance

Jak każdy kij, również i ten ma dwa końce. Istnieją poważne obawy o przyszłość aut klasy GTE. W ostatnim czasie Lamborghini i McLaren zamknęli swoje projekty mimo, że w obu przypadkach były one w bardzo zaawansowanej fazie.


Project Hypercar stanowi bowiem pewien wizerunkowy problem dla GTE. Założeniem Hypercar było też to, żeby te auta wyglądały jak modele drogowe producentów, czyt. miały jakich charakterystyczne elementy stylistyczne. Przy obecnych prototypach nie mających nic wspólnego stylistycznie z autami drogowymi to GTE było taką kategorią "wizerunkową" gdzie kibic mógł potem zobaczyć te auta - mówiąc w uproszczeniu - "na drodze".

Przy Hypercar ta seria straci rację bytu, bo GTE będą na tle Hypercar słabsze i wolniejsze. A żadna to reklama dla producenta przegrywać czy produkować słabsze auta od producentów z klasy Hypercar. Niby obecnie w LMP1 startowały Audi, Peugeoty, Porsche, Toyoty, ale każdy widział jak oderwane od rzeczywistości były te pojazdy.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez Saruto So gru 08, 2018 22:15  Re: Le Mans i inne Endurance

O GTE bym się nie martwił ;) Więcej chętnych będzie w podklasie AM. Ich nie stać na budżet 10-12,5 mln za auto. Więc chętni będą na pewno. Pewnie zlikwidują tylko klasę Pro.
Obrazek
Avatar użytkownika
Saruto
 
Dołączył(a): Pn lis 19, 2007 18:27
Lokalizacja: Kraków

Postprzez gornik Wt gru 11, 2018 18:18  Re: Le Mans i inne Endurance

Przeszli by na gt3 z gte i problem sam by się rozwiązał
Avatar użytkownika
gornik
 
Dołączył(a): N lut 21, 2010 12:19
Lokalizacja: Białogard

Postprzez Sanchez Śr gru 12, 2018 20:11  Re: Le Mans i inne Endurance

To trochę tak jakby zamiast startować w Tour de France wziąć udział w wyścigu wokół bloku z osiedlowymi cwaniakami :-)
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez Sanchez Śr sty 09, 2019 22:10  Re: Le Mans i inne Endurance

Kolejna paczka informacji dla 2020'Hypercars.

O tym, że są wymagania dotyczące jednostek napędowych (muszą być użyte o określonej liczbie pojazdów drogowych) pisał nie będę, bo to mało ciekawe ...

Pojawia się w serii "socjal". W codziennym życiu - jak zarabiasz dużo - płacisz większe podatki, żeby je rozdać pasożytom. W projektowanej serii 2020'Hypercars jak będziesz za szybki - dostaniesz na pokład auta balast.

Ludzi którzy wpadają na takie pomysły powinno się rozrywać końmi, albo łamać kołem ... gilotynę też w sumie bym zaakceptował. Co to ma na celu ? Każą inżynierom głowić się jak zrobić szybkie auto, a jak będzie za szybkie, to auto dostanie karę. Cóż za wspaniały impuls do rozwoju. Grrrr. Jak chcą zapewnić widowisko, to nich puszczą połowę stawki "pod prąd" na torze. Osobiście jestem przeciwny balastowi.

W szczegółach: za każdy zdobyty punkt w mistrzostwach WEC - samochód dostanie 0,5kg balastu. Maksymalny nazbierany balast w sezonie = 50 kg.

Jedyną pociechą jest to, że na 24h LeMans balast będzie ze wszystkich aut zdejmowany i będziemy oglądać "czystą' rywalizację.

Update : Od 2021 Brabham wchodzi do LME. :) Nice.
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez bartoszcze Cz sty 10, 2019 7:04  Re: Le Mans i inne Endurance

Sanchez napisał(a):Każą inżynierom głowić się jak zrobić szybkie auto

Kto każe? :)
Organizatorzy serii wymagają, żeby zrobić auto zgodne z regułami, i równie szybkie jak reszta.
Jak ktoś ma wyraźnie szybsze auto od innych, to zabawa jest słabsza.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Europejczyk Cz sty 10, 2019 11:20  Re: Le Mans i inne Endurance

Ale nikt nie powiedział, że kierowca nie może schudnąć :grin:
Moja kolekcja autografów :)
Masz pytania odnośnie autografów ? Pisz na PW - z chęcią pomogę :)
Avatar użytkownika
Europejczyk
 
Dołączył(a): Cz sie 16, 2012 8:57
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
GG: 12972985

Postprzez rolnik sam w dolinie Śr lut 27, 2019 18:29  Re: Le Mans i inne Endurance

No i się udało, Inter Europol Competition dostał zaproszenie na tegoroczne Le Mans po wygraniu klasy LMP3 w Asian Le Mans Series.
Pod koniec ubiegłego roku było info, że kupili Ligiera LMP2 więc to nim będą startować we Francji.
rolnik sam w dolinie
 
Dołączył(a): Pt kwi 03, 2009 19:38

Postprzez mortis Śr lut 27, 2019 20:32  Re: Le Mans i inne Endurance

Tym Ligierem będą też jechać całe European Le Mans Series.
mortis
 
Dołączył(a): Wt cze 06, 2017 18:54

Postprzez Phaedra Śr cze 05, 2019 12:26  Re: Le Mans i inne Endurance

Jest sens się zainteresować tegoroczną edycją czy znowu Toyota a potem tylko LMP2?
As long as the car is not red, I wish you the best! - Alonso - Monza 2006 r.
Avatar użytkownika
Phaedra
 
Dołączył(a): Śr lis 30, 2005 21:45
Lokalizacja: HRUBIESZÓW

Postprzez krzych Śr cze 05, 2019 12:46  Re: Le Mans i inne Endurance

Sam musisz sobie odpowiedzieć na te pytanie. Zależy czego oczekujesz. W LMP1 szału nie będzie, bo prywatne ekipy znowu nie będą miały podejścia do Toyoty.
2010 : True World Champion - Fernando Alonso
Avatar użytkownika
krzych
 
Dołączył(a): Śr lut 25, 2009 15:10
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez mortis Cz cze 06, 2019 13:51  Re: Le Mans i inne Endurance

W LMP2 będzie polska ekipa więc warto śledzić.

Inter Europol Competition - Nigel Moore, Jakub Śmiechowski, James Winslow.
mortis
 
Dołączył(a): Wt cze 06, 2017 18:54

Postprzez patgaw So cze 15, 2019 13:56  Re: Le Mans i inne Endurance

Zaraz sie zaczyna a tu cisza? Jest jakis live stream? Orientuje sie ktos czy na stronie Le Mans stream jest platny bo trzeba sie zarejestrowac?

ok mam https://www.youtube.com/watch?v=18BaLHixq0s
Avatar użytkownika
patgaw
 
Dołączył(a): Śr sty 31, 2007 21:27
Lokalizacja: WWA

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pozostałe sporty motorowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron