przez Mariusz Pn lip 27, 2009 7:26 Re: GP3 (od sezonu 2010)
Moim zdaniem tych serii zaczyna się robić za dużo. GP2, GP3, F2, najróżniejsze F3, Formula Masters... Co do tej ostatniej, powinno się ją zlikwidować, skoro specyfikacje samochodów będą takie same.[/quote]
O GP3 mówiło się już w 2007 roku. Pierwotnie zamiast GP2 Asia Series stare auta miały być przeznaczone do GP3, ale szefowie GP2 zdecydowali się zawojować rynek azjatycki. Już w drugim sezonie widać, że jest to teraz pole do testów dla kierowców i zespołów przed startem sezonu GP2 Main Series. W ubiegłym orku mówiło się, że GP3 powstanie z przekształcenia International Formula Master. Jednak już raczej ten pomysł został zarzucony.
W poprzednim sezonie nieoczekiwanie dosyć FIA oświadczyła, że zamierza wskrzesić F2. Z tego co pamiętam plany takie były już w 2003 roku, jak powstało coraz więcej juniorskich formuł stanowiących konkurencję dla Formuły 3000. Tylko że wtedy zastąpiono F3000 formułą GP2. Za tym projektem stoją Bernie Ecclestone, Flavio Briatore i Bruno Michel.
Jak Max Mosley zapowiedział reaktywację F2, zaraz potem Bernie Ecclestone ripostował komunikując o utworzeniu GP3. Niektórzy pewnie pamiętają, że w roku 2008 pomiędzy obydwoma panami panowały niezbyt przychylne stosunki.
Spotkałem się z opinią, że Ecclestone chciałby w przyszłości ujednolicenia systemu wszystkich formuł. Byłaby F1, F2, GP2, GP3 i może GP4. Serie takie jak WSbR Formuła Renaul 3,5, Formula Renault 2.0 (wszystkie europejskie czempionaty), Formula Master (International i Italian), Formuła BMW (europejska), Formuła 3 (Euro Series), Euroseries 3000, Formuła Ford (wszystkie krajowe), a także inne juniorskie, o których tu nie wspomniałem - to wszystko miałoby zostać zlikwidowane i przekształcone w GP3 lub GP4. Istniałyby też oczywiście bardziej lokalne edycje, np. GP4 seria brytyjska/hiszpańska/włoska itd. Superleague Formula oraz A1GP World Cup of Motorsport ponoć nie mają przed sobą przyszłości i za dwa/trzy lata padną.
Jak to będzie - czas pokaże. W moim mniemaniu taka standaryzacja byłaby dobra. To tak jak podział w europie na różne ligii piłkarskie. W tym wypadku chodzi o motorsport. Problemem może być jednak fakt, że mogą niezgodzić się na to producenci samochodowi. Jak wiadomo teraz w GP2 zaangażowane jest Renault. A w Europie w single seaterach liczą się też Ford, Opel, Mercedes, BMW...
Trzeba czekać. Na przykładzie F2, której ogłoszenie nastąpiło na wiosnę, a jesienią już było gotowe auto i sezon wystartował z nadmiarową ilością uczestników widać, że jest możliwe zbudowanie taniego, dobrego, bezpiecznego auta. A obniżenie kosztów to jedna z idei GP3. W GP2 płaci się przecież masę kasy za sezon. Seria ma prestiż. Ale z tego co się orientuję ma też ustalony termin, do kiedy może istnieć. Nie pamiętam tylko, o jakim roku była mowa. Na pewno też brane jest pod uwagę przedłużenie jej egzystencji.