Przeciążenia w F1

Wszystko co dotyczy F1 i nie pasuje do żadnego z powyższych działów

Moderator: Ekipa F1

Postprzez TobaccoBoy So lut 10, 2007 12:02  Przeciążenia w F1

Przede wszystkim kobiety są o mniej odporne na stałe duże przeciążenia niż mężczyźni. W F1 takie przeciążenia typu 4-5G jest czymś normalnym. Organizm kobiet za bardzo by z tym nie radził, zresztą przyznają to Katie Legge(CCWS) i Danica Patrick(IRL), które startują w szybkich maszynach. Ktie Legge powiedziała, że właśnie to jest problem kobiet w seriach wyścigowych- nie mają takiej wytrzymałości fizycznej jak faceci, mimo, że im talentu nie brakuje...

Aha, na argument o kobietach- pilotach w myśliwcach odpowiem: W lotnictwie wojskowych używa się kombinezonów ciśnieniowych, które chronią organizm przed przeciążeniami (choć F1 ma większe przeciążenia niż myśliwce ), w F1 czegoś takiego nie ma.

Zaznaczam, że nie jestem typowym szowinistą i życzę Natalii wielu sukcesów... :-D
TobaccoBoy
 

Postprzez deZZember So lut 10, 2007 12:15  

Mała uwaga nie na temat:
TobaccoBoy napisał(a):(choć F1 ma większe przeciążenia niż myśliwce )

Raczej odwrotnie.
Avatar użytkownika
deZZember
 
Dołączył(a): Cz lip 14, 2005 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez TobaccoBoy So lut 10, 2007 12:18  

deZZember, Nie. Większe niż w F1 przeciążenia mają tylko samoloty akrobatyczne (te z np. Red Bull Air Race) i startujące wahadłowce...
TobaccoBoy
 

Postprzez deZZember So lut 10, 2007 12:38  

Nie powiesz mi, że bolidy open-wheel osiągają przeciążenia ok. 9 g - tyle, ile np. w myśliwcach podczas manewrów w walce.
Avatar użytkownika
deZZember
 
Dołączył(a): Cz lip 14, 2005 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez slipstream So lut 10, 2007 12:40  

TobaccoBoy napisał(a):Nie. Większe niż w F1 przeciążenia mają tylko samoloty akrobatyczne (te z np. Red Bull Air Race) i startujące wahadłowce

Jakoś nie moge uwierzyć że takim myśliwiec przy zwrocie nie jest w stanie wytworzyć 5G, a jesli nawet przeciążenia są mniejsze to w F1 są one krótkie i rzadko kiedy dochodzą do tak ogromnych wartości.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez AMD So lut 10, 2007 12:45  

Miaja Menant napisał(a):Kobiety w Formule 1 kariery nie zrobią, ponieważ mają bardziej rozwinięty instynkt samozachowawczy niż mężczyźni, a w Formule 1 kierowcy często ryzykują zdrowiem, wykonując karkołomne ewolucje na torze

instynkt samozachowawczy nic nie ma do tego zawsze go można omiąć, to jak z wyprzedzaniem na 3 wszycy już się drą żeby sie schować a ty i tak dalej ciągniesz... Według mnie ważniejsze jest to czy lubisz to robić, bo jak lubisz i jest to dla ciebie frajdą to nic nie stoi na przeszkodzie
TobaccoBoy napisał(a):W F1 takie przeciążenia typu 4-5G jest czymś normalnym

ale ściema, to czemu jak się relacjie ogląda to przeważnie jest 1 do 2G czasmi 3 a 4 to ja nigdy chyba nie widziałem
TobaccoBoy napisał(a):Aha, na argument o kobietach- pilotach w myśliwcach odpowiem: W lotnictwie wojskowych używa się kombinezonów ciśnieniowych, które chronią organizm przed przeciążeniami (choć F1 ma większe przeciążenia niż myśliwce ), w F1 czegoś takiego nie ma.

hmm w myśliwcach przcież są największe, piloci są sprawdzani na 7 do 9G bo takie występują tam przeciażenia i nie wiem jakim cudem w F1 mogą być większe chyba tylko przy czołowym spotkaniu ze ścianą, podobno kiedyś w kanadzie komuś poszły hamulce i udeżył z pełną szybkością w ściane a przciążenie wyniosło coś koło 300G

A co do baby w bolidzie F1 pozostaje tylko takowaą wypuścić na jakieś GP i się przekonamy, tylko żeby miała jakiś konkurencyjny bolid a nie spykera czy jakiegoś pyrkacza z końca stawki
Avatar użytkownika
AMD
 
Dołączył(a): Wt lis 15, 2005 9:43
Lokalizacja: Świdnica

Postprzez TobaccoBoy So lut 10, 2007 12:47  

slipstream, właśnie dlatego F1 taka niesamowita :-P Myśliwce robią nawroty i zwroty na o wiele większe przestrzeni i przeciążenia dochodzą do 4-4,5G. Tylko Blackbird ma większe przeciążenia (w sumie jest najszybszym załogowym myśliwcem na świecie, choć ma już z 40 lat). W zwykłych myśliwcach przeciążenia tylko w krytycznych sytuacjach osiągają powyżej 5G (no chyba, że ktoś naoglądał się Top Gun czy żelaznych Orłów). Dobra koniec offtopu

PS: AMD, (9G jest śmiertelne dla człowieka, jeśli będzie oddziaływać na niego więcej niż 1s. ) W wypadku F1 kilkanaście miesięcy temu Wurz (wtedy w maku) był poddany chwilowemu przeciążeniu 399G, ale mniej niż 0,001s
TobaccoBoy
 

Postprzez AMD So lut 10, 2007 13:05  

TobaccoBoy napisał(a):PS: AMD, (9G jest śmiertelne dla człowieka, jeśli będzie oddziaływać na niego więcej niż 1s. ) W wypadku F1 kilkanaście miesięcy temu Wurz (wtedy w maku) był poddany chwilowemu przeciążeniu 399G, ale mniej niż 0,001s

statek kosmiczny przy starcie wytwarza pzreciążenie rzedu 40G i kosmonauci są poddawani przez dłuższy okres czasu i żyją, myśliwce do 10G podczas akrobacji a wypobraź sobie ze jak upadniesz z krzesła to masz 10G :] zresztą poczytaj [url=http://pl.wikipedia.org/wiki/Przeciążenie]TU[/url]
Avatar użytkownika
AMD
 
Dołączył(a): Wt lis 15, 2005 9:43
Lokalizacja: Świdnica

Postprzez Kubuś Fatalista So lut 10, 2007 13:44  

TobaccoBoy napisał(a):deZZember, Nie. Większe niż w F1 przeciążenia mają tylko samoloty akrobatyczne (te z np. Red Bull Air Race) i startujące wahadłowce...


To jam mam pytanie po co pilotom takiego F-16 skafandry przeciw przeciążeniowe. Piloci akrobatyczni chwalą się że doznają większych przeciążeń to prawda ale w przeciwieństwie do pilota myśliwca nie są aż tak długie.
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Postprzez slipstream So lut 10, 2007 13:59  

TobaccoBoy napisał(a):Myśliwce robią nawroty i zwroty na o wiele większe przestrzeni i przeciążenia dochodzą do 4-4,5G

I trwają w nieskończoność przy przeciążeniach w F1 sięgających ułamkowi sekundy - zresztą wymień mi z 10 zakrętów gdzie są przeciązenia 4G wzwyż
TobaccoBoy chyba nikogo poza soba nie przekonasz że bolid F1 jest bardziej wymagający pod względem odporności siły G na człowieka niż myśliwec. Pozatym...
Kubuś Fatalista napisał(a):To jam mam pytanie po co pilotom takiego F-16 skafandry przeciw przeciążeniowe

A ja dodam pytanie czemu zatem kierowcy nie są poddawani testom na wirówce (chyba że jakas akcja promocyjna) a tylko dla pilotów mysliwców jest to obowiązkowy test wytrzymałości.

TobaccoBoy napisał(a):(9G jest śmiertelne dla człowieka, jeśli będzie oddziaływać na niego więcej niż 1s. )

I stąd też własnie skafandry przeciwprzeciążeniowe na standardowym wyposażeniu wszelkich pilotów mysliwców.

Kubuś Fatalista napisał(a):Piloci akrobatyczni chwalą się że doznają większych przeciążeń to prawda ale w przeciwieństwie do pilota myśliwca nie są aż tak długie.

Bo nie wykonują zwrotów z prędkością bliską 1000 km/h. To tak jak z F1, przeciązenia ogromne, ale chwilowe. Natomiast w lotnictwie akrybatycznym występują ogromne różnice w ciągu sekundu można zejść z siły 5g na ujemną wartość 5g. Czas jednwgo zwrotu myśliwca z siła 4g trwa dłużej niż suma wszystkich czasów przez jakie kierowca był poddany w czasie wyścigu takiego przeciążeniu.

Postaraj się bardziej TobaccoBoy bo masz istotne braki w konsekwencji przekownywania nas wszystkich.

Noa le cóż, zrobiliśmy już mega-gigantycznego off-topa ale myśle że przeniesienie tego i utworzenie tematu o przeciążeniach w F1 byłoby sensowne, bo aż chce się dalej wysłuchiwać tych bredni że myśliwiec to pikuś przy bolidzie... (więc moze jakiś Mod to uporządkuje bo widze płazem tak TobaccoBoy'owi ani my nie odpuścimy, ani zapewne on nam że się mylimy...)


Owszem, przeciązenia w F1 robią wrażenia, ale na ludziach twardo stapających po ziemi.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez W So lut 10, 2007 14:33  

TobaccoBoy napisał(a):Tylko Blackbird ma większe przeciążenia (w sumie jest najszybszym załogowym myśliwcem na świecie, choć ma już z 40 lat

Że co...? Myśliwiec...?
Przecież to super naddżwiękowy samolot szpiegowski latający na dużych wysokościach.
8)

Koniec OT.
Avatar użytkownika
W
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 19:49

Postprzez yankess So lut 10, 2007 16:57  

slipstream napisał(a):myśle że przeniesienie tego i utworzenie tematu o przeciążeniach w F1 byłoby sensowne

podpisuje się pod tym, bo już mnie palce świerzbią, ale
W napisał(a):Koniec OT.

i nie moge dołożyc swoich 3 groszy :(
Avatar użytkownika
yankess
 
Dołączył(a): N gru 03, 2006 22:57
Lokalizacja: B'ham/KRK/CK

Postprzez Miaja Menant So lut 10, 2007 18:34  

AMD napisał(a):instynkt samozachowawczy nic nie ma do tego zawsze go można omiąć, to jak z wyprzedzaniem na 3 wszycy już się drą żeby sie schować a ty i tak dalej ciągniesz... Według mnie ważniejsze jest to czy lubisz to robić, bo jak lubisz i jest to dla ciebie frajdą to nic nie stoi na przeszkodzie

Owszem instynkt samozachowawczy ma trochę do rzeczy, ponieważ powoduje, że wiele ścigających się kobiet ułamek sekundy wcześniej hamuje lub zwalnia. A te ułamki sekund w perspektywie całego wyścigu składają się na całe sekundy, dzielące kierowcę od zwycięzcy.
W 99% chodzi o sławę. 100% oznacza śmierć.
Sir Henry O'Neal de Hane Segrave
Avatar użytkownika
Miaja Menant
 
Dołączył(a): Pt lut 02, 2007 17:28
Lokalizacja: Warszawa-Praga
GG: 9342498

Postprzez Sanchez So lut 10, 2007 19:25  

Ciekawa dyskusja z tymi przeciążeniami. :)

Większe przeciążenia występują w lotnictwie. Nie mówię już nawet o samolotach przeznaczonych do akrobacji, ale o zwykłych (MIG-29, F-16) myśliwcach. Jednym z parametrów projektowych nowoczesnych myśliwców jest zdolność do wytrzymywania przeciążeń. Inaczej mówiąc, myśliwiec powinien umieć na dużej prędkości wykonać jak najszybszy zwrot. F-16 ma wartość graniczną i wykorzystywaną na poziomie 9G. Normalnie takie przeciążenia pilot jest w stanie wytrzymać bez kombinezonu, stosując odpowiednie oddechy z jednoczesnym napinaniem mięśni klatki piersiowej. Ponieważ jednak często przeciążenia te mogą trwać powyżej 10s, stosuje się kombinezony, które pomagają utrzymać krążenie krwi przy dużych przeciążeniach.

W bolidach, przeciążenia maksymalne są w granicach 5G i są krótkotrwałe. Mniejsza wartość jest głównie spowodowana mniejszą prędkością poruszania się bolidu.
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez yankess So lut 10, 2007 19:25  

TobaccoBoy napisał(a):Tylko Blackbird ma większe przeciążenia

f-16, su-27 - te dziadygi potrafią 7G wykrzesac. A (chyba) najnowszy mysliwiec amerykanow F-22 Raptor (dysza gazów wylotowych jest sterowa) jest w stanie więcej, niż może człowiek.
Bolidy krępują przepisy FiA odnośnie bezpieczeństwa, a nowoczesne samoloty bojowe - słabośc ludzkiego ciała.
Chyba jedyy zkręt, na ktorym przeciążenia podchodziły pod 5G to 130R, jakbyście weszli na http://www.formula1.com to tam są mapki torow i pokazane, ile G jest na zakrętach. Rzadko kiedy dochodzi do 4.
Avatar użytkownika
yankess
 
Dołączył(a): N gru 03, 2006 22:57
Lokalizacja: B'ham/KRK/CK

Następna strona

Powrót do Inne tematy związane z F1

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron