Żeby rozpocząć dyskusję na temat zmian w GPM w następnych latach pozwolę sobie przedstawić kilka moich pomysłów. Jedne mogą być dosyć rewolucyjne, inne tylko kosmetyczne, zdaję sobię sprawę, że wiele z nich może się nie spodobać i nie będę tym zawiedziony, rzucam tylko luźne propozycje do przedyskutowania, a może się okaże, że podsunę jakiś dobry pomysł?
Na początku rozważania dotyczące fazy wstępnej. Tak, jak już wiele razy zaznaczałem wcześniej- faza wstępna to moim zdaniem bardzo dobre rozwiązanie, najbardziej narzekają na nią ci, którym się powiodło na początku sezonu, że nie mogą dostatecznie wykorzystać przewagi. Powinni jednak zrozumieć, że wybrać zły skład na początku gry to nie jest nic przyjemnego, często uniemożliwia osiągnięcie jakiegokolwiek dobrego wyniku przez całą zabawę. Przede wszystkim chodzi jednak o to, że kwestia trafienia dobrego/złego składu przed sezonem, to kwestia czasem umiejętności, ale częściej szczęścia, nie zawsze wybór złego składu przed sezonem wiąże się z całkowitym brakiem kompetencji, a nie każdy jest na tyle zdeterminowany, by czerpać przyjemność z gry, gdy nie ma już szans na nic. Po to właśnie powstała faza wstępna i możliwość resetu składu po 3 GP.
Kajek napisał(a):Kutwa, musi być jakaś kara za zły wybór, może jeszcze 50 % ceny składników dla tych co nie trafili ze składem?
Karą za zły wybór jest strata punktów w fazie wstępnej, te kilkadziesiąt punktów straty po trzech początkowych GP często uniemożliwia dogonienie liderów, ale jest jeszcze faza zasadnicza, w której można zrobić bardzo dobry wynik. Gra typu manager powinna moim zdaniem premiować bardziej umiejętność dokonywania odpowiednich zmian w trakcie sezonu, a nie szczęście przy początkowym ustalaniu składu.
Podsumujmy główne zarzuty pod adresem fazy wstępnej:
- zbyt mała możliwość dokonywania zmian w momencie, gdy dość dobrze trafi się ze składem
- zbyt mała przewaga dla tych, którzy dobrze trafią ze składem
Propozycje mogące poprawić sytuację (nie wszystkie są moimi pomysłami, jeśli przeczytałem wcześniej coś, co może iść w dobrym kierunku, to też tutaj to umieściłem):
1. Proponowane wcześniej pomniejszone wypłaty za punkty w trakcie trwania fazy wstępnej. Osobiście wydaje mi się, że 50% normalnych wypłat to absolutne maksimum (proponowałbym zastanowić się nad mniejszymi, np. 30%), gdyż pozwala na zarobienie przeszło 6 milionów w trakcie całej fazy wstępnej (tyle zdobyłby lider w tym roku), a to już spora kasa, zwłaszcza na początku zabawy, w połączeniu z wysokimi zwrotami podczas fazy wstępnej znowu może okazać się, że ci, co dobrze trafili ze składem, szybko dokonają zmian, których nie będą mogli dokonać pozostali i uciekną na tyle, że nawet reset składów nie pozwoli nawiązać z nimi rywalizacji w fazie zasadniczej tym, co nie trafili ze składem na początku.
Zalety:
- Poprawienie sytuacji związanej z problemami przedstawionymi na początku
- Większa szansa, że reset składu nie będzie konieczny do osiągnięcia dobrych wyników, jeśli ktoś wcześniej wybrał dobry skład (zakładam, że podobnie jak w tym roku, cennik przed sezonem będzie odrobinę zawyżony w stosunku do tego, czego spodziewamy się po zakończeniu fazy wstępnej, gdyż tylko wtedy moim zdaniem reset składu ma sens, w przeciwnym razie wszystkie dobre składniki podrożeją i nie będzie można wybrać konkurencyjnego składu w stosunku do liderów po fazie wstępnej)
Wady:
- Możliwość zbytniej ucieczki do przodu tych, co dobrze trafili ze składami w przypadku ustalenia zbyt wysokich wypłat.
2. Może jakieś bonusowe punkty (np. +20) dla tych, którzy nie zdecydują się na reset składu po fazie wstępnej?
Zalety:
- Większa szansa, że reset składu nie będzie konieczny do osiągnięcia dobrych wyników, jeśli ktoś wcześniej wybrał dobry skład.
- Szansa nagrodzenia wyboru dobrego składu przed sezonem bez utrudnienia możliwości uzyskania dobrego wyniku w fazie zasadniczej tym, którzy przed sezonem wybrali zły skład.
Wady:
- Jak przydzielić te bonusowe punkty? Na pewno musi to być do fazy wstępnej, ale przydzielenie do konkretnego wyścigu może wypaczyć rezultat danego GP, a w rezultatach chyba musi być ujęte w jaki sposób te bonusowe punkty zostały dopisane do konta gracza?
Oprócz tego mam też trochę bardziej rewolucyjnych pomysłów, które istotnie wpłynęłby na grę. Może od razu podam wady i zalety, żebyście wiedzieli, jak na to patrzeć:
Zalety:
- Większa różnorodność dostępnych strategii.
- Spadek znaczenia typowania (więcej punktów do zdobycia za składniki).
Wady:
- Gra stanie się mniej czytelna i przejrzysta.
- Konieczność ustalenia nowych przeliczników wypłat za punkt (więcej punktów do zdobycia) i być może także zmiana algorytmu wyliczania cen bądź zmiana gotówki do dyspozycji.
3. Można wprowadzić podział na kierowcę nr 1 i nr 2, przy czym każdy zdobywałby punkty inaczej. Np. kierowca nr 1 mógłby zdobywać punkty na zasadzie punkty w WDCx2, a kierowca nr 2 punkty w WDCx1 + 40 punktów w przypadku zwycięstwa w GP. Mogłaby też być możliwość ustawienia równego statusu i np. każdy z zawodników dostawałby + 40 punktów w razie zwycięstwa, ale obaj zdobywaliby punkty w WDCx1. Zalety i wady przedstawiłem powyżej. Oczywiście to tylko przykład proponowanych zmian, za co dany kierowca mógłby dostawać punkty i ile, jest do ustalenia, a opcji jest wiele, można przydzielać punkty za pokonanie kolegi zespołowego, dojechanie do mety itd. Na tej samej zasadzie można zróżnicować punkty przydzielane za bolid i silnik.
4. Możliwość (a w zasadzie konieczność) zakupienia szefa zespołu, który funkcjonowałby jako kolejny składnik. Sposób, w jaki by punktował, także do ustalenia, mogłoby to być oparte na punktach zdobywanych przez zespół, lub na czymś zupełnie innym, np. oba bolidy zespołu na mecie, w punktach na podium, wygrana zespołu w wyścigu itd. Ewentualnie jakieś rozwiązanie pośrednie.
Na koniec kilka mniejszych pomysłów:
5. Regulamin mówi:
- Kod: Zaznacz cały
Jeśli kilku uczestników będzie miało na swoim koncie taką samą liczbę punktów, wtedy o rozdziale nagród decydował będzie stan konta zespołu.
Można wprowadzić zasadę, że o miejscu w klasyfikacji generalnej decydują w kolejności:
1. Liczba zdobytych punktów.
2. Liczba zdobytych punktów za zarządzanie.
3. Stan konta zespołu.
Zalety:
- Teoretycznie powinno to zmniejszyć znaczenie typowania.
Wady:
- Zastanówcie się, czy jakieś są.
6. Gdy pomylimy się w typowaniu zawodnika na mecie o jedną grupę, dostajemy 1 punkt. Tak samo mogłoby być w przypadku typowania PP. Gdy zawodnik, którego wytypujemy na PP, zdobędzie P2, dostawalibyśmy 1 punkt.
Zalety:
- O ile dobrze rozumuję powinny się trochę zmniejszyć różnice punktowe między graczami (większa liczba graczy dostaje punkty za kwalifikacje).
- Mniej zawiedzionych osób po sobotnich kwalifikacjach.
Wady:
- Poprawne wytypowanie zawodnika na PP nie będzie już tak prestiżowe.
7. Można wprowadzić zasadę, że cena bolidu to suma cen obu kierowców danego zespołu (jeśli odrzucimy propozycje 3 i 4 i punkty nadal będą przyznawane jedynie za zdobycze punktowe w wyścigach), teraz np. Kubica kosztuje tyle samo, co bolid Renault, więc nie opłaca się kupować duetu Kubica+Pietrow, lepiej kupić bolid/silnik Renault i mieć 500 000 w kieszeni. Osobiście chciałbym, żeby to się zmieniło.
Jeszcze raz napiszę, to, co pisałem na początku: rozumiem, że nie wszystkie z tych zmian muszą się podobać i nie będę zawiedziony, jeśli spotkają się z negatywnym odzewem. Ale jeśli chociaż jeden pomysł zostanie uznany za warty zastanowienia się nad nim, a po ewentualnych modyfikacjach zostanie wprowadzony do gry, to będę zadowolony.