Strona 1 z 3

Aero na sezon 2009

PostNapisane: Cz paź 25, 2007 16:36
przez barteks
Niestety nie znalazłem nigdzie polskiej wersji.

Full credit to AFCA from Autosport:

A proposal regarding the aerodynamic regulations for 2009 has been made by the 'overtaking commision', which comprises of Rory Byrne, Pat Symonds and Paddy Lowe. In a year time they've been trying to find out (with the help of the Fondmetal windtunnel as well as McLaren's simulator) which aerodynamic configuration is most suited for overtaking. The technical directors of the 11 teams got to see the proposal in Brasil.

Voices around the FIA say that the proposal will probably be given its blessing by the World Council.

This is what it's all about: The frontwing will be 40 cm wider (from 140 to 180 cm). The frontwing is to be a standard part of the car on all cars, this to prevent the designers from changing the wing into all sorts of round shapes, which could react critical to the air coming from the car in front (and thus make overtaking more difficult). The distance from the frontwing to the surface will shrink from 15 to 7.5 cm. The flaps on the frontwing are allowed to be changed twice each lap (max. 6 degrees) from inside the cockpit. This should also make the car less sensitive with regards to the dirty air that the car in front is producing.

The rearwing will be 75 instead of 100 cm wide, and 95 instead of 80 cm high. The diffusor is allowed to arise from the height of 175 whereas it is now 125 mm.

Deflectors, winglets, flip ups and chimney's will be banned in the future, which will reduce the overall downforce levels by a half compared to what it was in 2006. But slicks, and thus more mechanical grip, will come back.

Windtunnel tests, in which two cars were lined up behind each other, have shown that with the proposed regulations, the car that is behind (by half a car length) loses only 25 % of its downforce, compared to the 46 % it is loosing now and that the balance of the car only shifts backwards by 1 instead of the current 4 %. McLaren has programmed the data in their driving simulator. De la Rosa and Paffet have been experimenting with it for three days and they're enthusiatic about the results. In the virtual world at least, it was clearly easier to follow a car that is in front.


Co to tym myślicie?

PostNapisane: Cz paź 25, 2007 17:37
przez Ramzi
Jestem ZA dla wszystkiego co poprawi wyprzedzanie.

PostNapisane: Cz paź 25, 2007 18:55
przez bankoq
No i bardzo dobrze! Kierowca będzie miała nawet możliwość dwukrotnej zmiany ustawień przedniego skrzydła w czasie każdego okrążenia - czyli taki ubogi substytut Turbo :)

Do tego powrót do tego co kochają kierowcy: przyczepność mechaniczna i slicki (no i do tego brak TC).

Mam nadzieję, że te zmiany wejdą w życie, bo wyglądają dość obiecująco.

PostNapisane: Cz paź 25, 2007 19:32
przez K
Jeżeli to umożliwi łatwiejsze wyprzedzanie, to jestem za. Ciekaw jestem tylko jak to wpłynie na osiągi bolidów i czas okrążenia.

PostNapisane: Cz paź 25, 2007 19:37
przez Pieczar
Ponad 10 lat temu z powodów bezpieczeństwa zmniejszono skrzydła i obniżono tylny spojler. Teraz robią odwrotnie żeby było więcej wyprzedzania. Zatoczyliśmy ładne koło...

PostNapisane: Cz paź 25, 2007 21:10
przez Miaja Menant
Pieczar napisał(a):Ponad 10 lat temu z powodów bezpieczeństwa zmniejszono skrzydła i obniżono tylny spojler.

Wtedy bolidy nie były jeszcze tak bezpieczne, choć myślano że są. Ale porównania z dzisiejszymi pojazdami po prostu nie ma, jeśli chodzi o bezpieczeństwo kierowcy. Oczywiście zawsze pozostaje margines pecha, ale to już inna sprawa...
Pieczar napisał(a):Teraz robią odwrotnie żeby było więcej wyprzedzania.

Zważywszy na konstrukcję dzisiejszych bolidów umożliwiających kierowcy przeżycie prawie każdego wypadku, nie sądzę, aby po kilku latach znów zmniejszano skrzydła i obniżano tylny spojler.

Co do mnie, popieram każdą zmianę, nawet kosztem prędkości bolidów i czasów okrążeń, by tylko było więcej walki na torze. :)

PostNapisane: Cz paź 25, 2007 22:07
przez Pieczar
Miaja Menant napisał(a):Wtedy bolidy nie były jeszcze tak bezpieczne, choć myślano że są. Ale porównania z dzisiejszymi pojazdami po prostu nie ma, jeśli chodzi o bezpieczeństwo kierowcy. Oczywiście zawsze pozostaje margines pecha, ale to już inna sprawa...

Nie no jasne, chciałem tylko zwrócić uwagę jakie ładno koło zatoczyła FIA ze swoimi przepisami :) Ja też jestem jak najbardziej za tym, żeby było więcej wyprzedzania. Bo to głównie ograniczenia wprowadzone w 1995 roku i później zaczęły powodować coraz większe trudności w wyprzedzaniu. Jeszcze jak wprowadzą standaryzację aero, pozbędą się wszelakich skrzydełek, bolidy znowu będą miały ten fajny "kanciasty" wygląd jak w latach 90 i może znowu ujrzymy więcej walki na torze :)

PostNapisane: Cz paź 25, 2007 23:48
przez rafaello85
Może te zmiany sprawią, że F1 będzie ciekawsza :) W końcu projekt zmian opracowali eksperci :-) Jeszcze sezon 2008 trzeba jakoś przetrzymać... z tymi procesjami :evil:

PostNapisane: Pt paź 26, 2007 0:30
przez Bebalf
Problem polega na tym, że to są tylko propozycje specjalnie po to powołanego zespołu, by walka na torze "przybrała sportowy charakter". Początkowe efekty są zadowalające, ale jeszcze pozostaje zaakceptowanie tych zmian przez Maxa i spółkę :P
W sumie zespoły fabryczne też przedstawiły projekt zmian w zakresie rozwoju silników i KER'su, a skończyło się na 10-cio leciu braku rozwoju silników 8)

PostNapisane: Pt paź 26, 2007 7:31
przez slipstream
Bebalf napisał(a):W sumie zespoły fabryczne też przedstawiły projekt zmian w zakresie rozwoju silników i KER'su, a skończyło się na 10-cio leciu braku rozwoju silników

W sumie przy silnikach poszło o cenę odstępnego jednostek dla innych zespołów. Tu raczej kwestie finansowe nie wchodzą w grę więc zapewne powinno przejść. Tym bardziej ze zakłada ulubione przez Maxa standaryzację elementów aero

PostNapisane: Pt paź 26, 2007 10:45
przez pjaxz
Standaryzacja aero jest lekkim absurdem. Ta sama aerodynamika na Monaco i Monzę? Jak Wy to sobie wyobrażacie? :)

PostNapisane: Pt paź 26, 2007 10:58
przez dex
Jeżeli umożliwi to łatwiejsze wyprzedzanie to jestem za tym , jednak znowu żeby nie przegiąć w drugą strone , trzeba to jakoś najlepiej po środku zrobić :)

PostNapisane: Pt paź 26, 2007 11:25
przez Pieczar
pjaxz napisał(a):Standaryzacja aero jest lekkim absurdem. Ta sama aerodynamika na Monaco i Monzę? Jak Wy to sobie wyobrażacie?

Chyba nie do końca zrozumiałeś. To co można zmieniać w aero obecnie to przede wszystkim kąty nachylenia obu skrzydeł. Standaryzacja ma polegać na tym, że z góry będzie narzucone jakie elementy aero mogą być a jakie nie (np. zabronione będzie używanie wszelakich skrzydełek czy rogów). Doprowadzi to do tego, że wszystkie auta będą bardzo do siebie podobne i będą przypominać bolidy tak z przed 10 lat (będą znowu "kanciaste"). Natomiast nadal będzie można zmieniać kąty nachylenia skrzydeł oraz inne parametry setupu :)

PostNapisane: Pt paź 26, 2007 12:02
przez Marco Gronichella
Pieczar napisał(a):Ponad 10 lat temu z powodów bezpieczeństwa zmniejszono skrzydła i obniżono tylny spojler. Teraz robią odwrotnie żeby było więcej wyprzedzania. Zatoczyliśmy ładne koło...

haha bo historia lubi zataczać koło! :P jestem totalnie za.

PostNapisane: Pt paź 26, 2007 14:09
przez Jędruś
Marco Gronichella napisał(a):jestem totalnie za.


Spokojnie... nic jeszcze nie pewnego. Jeśli powie to np Bernie czy Max dopiero wtedy będzie można komentować bo będzie co!!!!