Który zespół wygra w 2009 roku?

Moderator: Ekipa F1

Który zespół będzie mistrzem w 2009 roku?

Ankieta wygasła So mar 28, 2009 21:07

Ferrari
91
30%
McLaren Mercedes-Benz
25
8%
BMW Sauber
122
40%
Renault
12
4%
Toyota
6
2%
STR Ferrari
2
1%
Red Bull Renault
5
2%
Williams Toyota
7
2%
Force India
5
2%
Brawn GP
31
10%
 
Liczba głosów : 306

Postprzez Tomdzio Śr kwi 08, 2009 11:45  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Mamy za sobą dwa pierwsze wyścigi sezonu 2009, emocje już opadły i myślę, że można pokusić się o wstepną analizę sytuacji. Jeżeli chodzi o siłę poszczególnych zespołów to zaryzykowałbym następującą kolejność (chodzi jakość bolidu a nie kierowców):
Brawn GP
Toyota/Red Bull
Williams
BMW
Ferrari
McLaren/Renault
Toro Rosso
Force India

Chyba najwięksi niedowiarkowie już się przekonali, ze na tą chwilę Brawn GP to najsilniejszy zespól. Powstaje jednak kilka pytań. Po pierwsze czy zawdzieczaja to kontrowersyjnemu dyfuzorowi? W pewnym stopniu na pewno ale biorąc pod uwagę to kim jest Ross Brawn i ile czasu powstawła ta konstrukcja zaryzykowałbym stwierdzenie, że i bez dyfuzora byli by najszybsi. Po drugie, ciekaw jestem czy gdyby normalnie testowali zimą to byliby jeszcze szybsi? Tego sią chyba już nie dowiemy...
Pozycja Toyoty i Williamsa jest dużo bardziej dyskusyjna. Tutaj prawdą może być, że wszystko zawdzięczają dwuprzeplywowym dyfuzorom. Tym wiekszy szacunek dla Red Bulla. Gdyby nie "afera dyfuzorowa" to mogli by być na poziomie Brown GP lub bardzo blisko. BMW mimo szumnych zapowiedzi skostruowalo bolid raczej przeciętny. Czyżby wychodził niemicki brak polotu? Patrzac na od początku toporny wygląd konstrukcji odnosiło się takie wrażenie. W przypadku Ferrari i McLarena chyba odbija się czkawką walka do końca w poprzednim sezonie. Dla Renault może poniekąd też, bo również rozwijali bolid do końca i nawet mieli sukcesy.
W przypadku Toro Rosso zastanawia dlaczego nie mają podobnego potencjału co Red Bull. Konstrukcja powinna być przecież bardzo zbliżona. Force India nadal zabezpiecza tyły a przeciaż dzięki umowie z Makiem i Mercedesem miało być lepiej.


Teraz odnosnie afery. Postawa FIA jest doprawdy zadziwiajaca. Zapis o dyfuzorach był nieprecyzyjny ale w przeszlości też się to zdarzało. Jednakże rozwiazania omijajace przepisy były banowane w nastepnych wyscigach jak np słynny Brabham BT46 „fan car” zabanowany po jednym, wygranym zresztą wyścigu. FIA mogła też znaleźć „salomonowe rozwiązanie” poprzez zezwolenie na użycie dyfuzorów tylko w dwóch pierwszych wyścigach.
Przepisy na 2009 były ustanawiane w duchu zmniejszenia siły docisku aero a zwiększenia przyczepności mechanicznej, co miało ułatwić wyprzedzanie. Kontrowersyjne dyfuzory zdają się być niegodne z tym duchem jako zwiększające docisk. W świetle tego ban wydaje się oczywisty. Dlaczego tak się nie stało? Pewne wyjasnienie może stanowić wypowiedź Sama Michaela z Williamsa cytowana przez f1.pl. Twierdzi on, że nowe dyfuzory wręcz ułatwiają wyprzedzanie bo pozostawiają za sobą więcej powietrza do wykorzystania. Moze więc FIA nie chce wylać dziecka z kąpielą? W przypadku braku zakazu w najgorszej sytuacji zdaje się być Red Bull, którego konstrukcja nie pozwala na łatwą zabudowe kontrowersyjnego dyfuzora.


Ogólnie wydaje się, że wprowadzone zmiany regulaminu technicznego przyniosły uatrakcyjnienie widowiska ale nie w zakładany sposób. KERS okazuje sie być na razie kosztownym gadżetem. Juz na początku wydawało mi się, że 60 kW przez 6 sekund to za mało ale skoro wszysty to akceptowali to myślałem, że wiedzą lepiej. Nie lepiej było iść na całość i nie ograniczać pojemnosci i mocy KERSu?
Pod znakiem zapytania pozostaje wpływ nowego aero na wyprzedzanie. Robert wypowiadał się, że to nic nie dało i zanik siły docisku nadal jest zbyt duży. Z drugiej strony mamy więcej walki na torze ale to podobno za sprawą większego zróżnicowania opon i chyba tylko ta ostatnia zmiana sprawdziała się jak do tej pory.

Na razie sezon 2009 ma szansę być jednym z ciekawszych. Zobaczymy dalej.
Avatar użytkownika
Tomdzio
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 16:23
Lokalizacja: Paryż/Poznań

Postprzez KrzysR Cz kwi 09, 2009 8:04  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Tomdzio napisał(a): BMW mimo szumnych zapowiedzi skostruowalo bolid raczej przeciętny. Czyżby wychodził niemicki brak polotu? Patrzac na od początku toporny wygląd konstrukcji odnosiło się takie wrażenie.


Oczywiscie ze przecietny, sprawa jest jasna. Ross Brawn nawet nie bierze pod uwage BMW jako przeciwnika w walce o tytuł, juz dawno ich wykluczył, obawia sie tylko Ferrari i ewentulanie McLarena ktorzy jego zdaniem sa w stanie doscignać jego samochody. Niemiecki brak polotu to jedno, ale tu nawet nie o to chodzi, poprostu do zwyciestw potrzebne sa wybitne jednostki, kierowce zdolnego do wygrywania mają, ale nie mają wybitnych ludzi w fabrykach, moze do samochodów drogowych tak, ale nie do F1. W F1 mogą byc co najwyzej w czołówce. Pracowali nad bolidem co najmniej pół roku dłuzej niz Ferrari i McLaren a sa na tym samym poziomie aktualnie, moze minimalnie sprzodu, ale i tak zaraz zostaną połknieci. :D bo doktorek powie ze zmianiają "plany" w połowie sezonu i muszą sie przygotowac na 2010, hehehe.
KrzysR
 
Dołączył(a): Pn gru 24, 2007 14:56

Postprzez Tomdzio Cz kwi 09, 2009 8:30  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Pisząc o "braku polotu" miałem na myśli właśnie to co napisałeś. Było to już wałkowane w zeszłosezonowych dyskusjach ale powtórzę. Niemcy to mistrzowie udoskonalania. Jeśli wszystko można przebadać, zasymulować w zorganizowany sposób to mają wyniki. Gorzej jeśli trzeba wykazać się intuicją a przy konstruowaniu bolidu na 2009 trzeba było. To jest zbyt wiele zmiennych aby przebadać wszystkie możliwości i czasami potrzeba kogoś takiego jak Brawn, Head czy Newey, który powie "idziemy w tą stronę bo tak będzie dobrze". Co do samochodów drogowych to równieź bardziej inowacyjne są auta francuskie i włoskie a niemieckie są po prostu solidniejsze.
Bardzo chciałbym się mylić w tej ocenie BMW. Może jednak jest tam jakiś konstruktor z intuicją i pójdą z dalszym rozwojem w dobrym kierunku.
Avatar użytkownika
Tomdzio
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 16:23
Lokalizacja: Paryż/Poznań

Postprzez SirKamil Cz kwi 09, 2009 12:20  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Gdzie w samochodach włoskich i francuskich kryją się owe innowacje?
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Tomdzio Cz kwi 09, 2009 14:42  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Chociażby common rail zastosowany po raz pierwszy przez Fiata w silniku Alfy. Nie wspominając już o designie - ten niemiecki jest raczej lekko "tradycyjny" (pomino, że robiony we włoskich pracowniach :))
Avatar użytkownika
Tomdzio
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 16:23
Lokalizacja: Paryż/Poznań

Postprzez pawel92setter Cz kwi 09, 2009 15:03  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Już nie przesadzaj. A silniki spalinowe? Diesle to kto wymyślił? Common rail. Też mi rewolucja :P
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez MITSUBISHI_WRC Cz kwi 09, 2009 17:23  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

KrzysR napisał(a):
Tomdzio napisał(a): BMW mimo szumnych zapowiedzi skostruowalo bolid raczej przeciętny. Czyżby wychodził niemicki brak polotu? Patrzac na od początku toporny wygląd konstrukcji odnosiło się takie wrażenie.


Oczywiscie ze przecietny, sprawa jest jasna. Ross Brawn nawet nie bierze pod uwage BMW jako przeciwnika w walce o tytuł, juz dawno ich wykluczył, obawia sie tylko Ferrari

Ferrari rzeczywiście jeszcze może sie odrodzić i walczyć o miejsca na podium a może o zwycięstwa o ile forma BGP troche spadnie. :-P
Mam nadzieje że Ross Brawn chociaż troche zacznie obawiać sie Toyoty, :-D i trzeba też mieć nadzieje że jednak te podwójne dyfuzory zostaną.
Chociaż to jeszcze nie jest takie pewne.
Obrazek
Avatar użytkownika
MITSUBISHI_WRC
 
Dołączył(a): Śr kwi 11, 2007 16:15
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Audi Pt kwi 10, 2009 13:07  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

BMW mimo szumnych zapowiedzi skostruowalo bolid raczej przeciętny. Czyżby wychodził niemicki brak polotu? Patrząc na od początku toporny wygląd konstrukcji odnosiło się takie wrażenie.


Zobaczymy, czy nowy bolid Kubicy, lżejszy, mający i KERS, i dyfuzor będzie mógł rywalizowac z Brawnem. Jedynie słowa Theissena "ale byc może na dogonienie czołówki będzie już za późno" nie wróżą sukcesów.
- Jak można słuchać muzyki elektronicznej? Muzyka musi mieć przekaz!
- Ja natomiast lubuję się w szukaniu poezji w malarstwie marynistycznym oraz kompozycji muzycznych w rzeźbie.
Avatar użytkownika
Audi
moderator
 
Dołączył(a): So lip 07, 2007 10:06
Lokalizacja: Ingolstadt
GG: 5208633

Postprzez SirKamil Pt kwi 10, 2009 14:11  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Tomdzio napisał(a):Chociażby common rail zastosowany po raz pierwszy przez Fiata w silniku Alfy. Nie wspominając już o designie - ten niemiecki jest raczej lekko "tradycyjny" (pomino, że robiony we włoskich pracowniach :))


Common Rail swoje początki święcił w U-Bootach, motoryzacyjnie, w 1997 Fiat począł kupować go od niemieckiego Boscha, niezauważalnie wcześniej niż Mercedes... Dziś najwięcej na badania wydaje... znienawidzony przez wszelkich internetowych germanofobów VW... to nie temat o tym więc- reasumując- bardziej innowacyjne samochody włoskie i francuskie to piramidalna bzdura. 'Argumentu' o stylistyce komentować nawet nie warto.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Tomdzio Wt kwi 14, 2009 18:53  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

pawel92setter napisał(a):Już nie przesadzaj. A silniki spalinowe? Diesle to kto wymyślił? Common rail. Też mi rewolucja :P


Jak już idziemy tym tokiem myslenia to nie tylko Diesle ale także silniki benzynowe i cały samochód to głównie niemiecki wynalazek. :P Widzę jednak, że mnie niezrozumiałeś więc przeczytaj poniżej.

Co do powyższego posta to widzę, że kolega SirKamil jest fanem niemieckiej motoryzacji :razz: Spieszę więc wyjaśnić, że absolutnie nie uważam aut włoskich i francuskich za lepsze od niemieckich a wręcz przeciwnie. Nie jestem też germanofobem bo pewnie nie pracowałby wtedy w firmie z niemieckim rodowodem :P
Nie chodzi o to, że Francuzi czy Włosi mają lepsze pomysły od Niemców (bo nie mają) ale o niemiecki sposób pracy. Na podstawie doświadzczeń własnych i rozmów z innymi osobami mogę stwierdzić, że polega on na szczegółowym planowaniu i drobiazgowym sprawdzaniu wszystkich wariantów. Na ogół jest to skuteczne aczkolwiek czasochłonne i rezultaty widać chociażby w dobrych samochodach drogowych. Auta np. francuskie mają więcej "udziwnień" ale zdecydowanie ustępują solidnością. W przypadku bolidu F1 niemieckie podejście nie musi być jednak już takie skuteczne. Bardzo duża ilość możliwych wariantów i presja na osiągi powoduje, że nie da się przewidzieć i sprawdzić wszystkiego i czasami trzeba się skazać na intuicję. Są to oczywiście tylko spekulaje ale próbuje jakoś wyjaśnić dlaczego zarówno Brawn jak i BMW poświęcili kupę czasu na pracę nad nowym bolidem (OK, Brawn więcej ale za to nie testował zimą) a rezultat nie jest jednakowy.
Avatar użytkownika
Tomdzio
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 16:23
Lokalizacja: Paryż/Poznań

Postprzez SirKamil Wt kwi 14, 2009 22:47  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Zupełnie nie wiem po co te wywody poza tematem- mowa była o domniemanej "innowacyjności" samochodów drogowych, co jest bezedurą.

Fan niemcow? prawie się uśmiałem :)
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez beekeeper Śr kwi 15, 2009 8:05  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

nie stresuj się Tomdzio - ja dokładnie zrozumiałem sens twojego posta dotyczącego różnic w podejściu do motoryzacji poszczególnych narodów - jako przykład mogą służyć chociażby bryły nadwozi modeli aut tych samych klas np Renault i VW (Megane vs. Golf).
SirKamil - pytasz:
Gdzie w samochodach włoskich i francuskich kryją się owe innowacje?

Może po prostu miast innowacyjne powinno być finezyjne :)
Ostatnio edytowano Śr kwi 15, 2009 11:16 przez Damos, łącznie edytowano 2 razy


Dyskusja tyleż ciekawa, co bezsensowna i nie na temat. Proszę zaprzestać lub przenieśc się do innego wątku. "O wyższości VW nad Fiatem" tu NIE rozmawiamy.
Avatar użytkownika
beekeeper
 
Dołączył(a): N mar 16, 2008 22:27
Lokalizacja: Gdańsk

Postprzez MITSUBISHI_WRC Śr kwi 15, 2009 11:48  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Po decyzji (uznającej podwójne dyfuzory za legalne) chyba jest pewne to że Brawn GP zdobędzie mistrzostwo w klasyfikacji konstruktorów.

Ja osobiście licze na to, że Toyota będzie mocno deptała po piętach zespołowi Brawn GP, :P bo może być taki moment w tym sezonie kiedy BGP może mieć zadyszke. :D
Obrazek
Avatar użytkownika
MITSUBISHI_WRC
 
Dołączył(a): Śr kwi 11, 2007 16:15
Lokalizacja: Kraków

Postprzez dragon92 Śr kwi 15, 2009 13:14  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

W tym momencie obstawiam taką kolejnosc
1. Toyota
2. Brawn
3. Williams

Bo brawn raczej tak szybko jak toyota sie rozwijac nie bedzie...
Avatar użytkownika
dragon92
 
Dołączył(a): Pn maja 28, 2007 19:42
Lokalizacja: Szczecin
GG: 2665605

Postprzez Nokia Śr kwi 15, 2009 18:11  Re: Który zespół wygra w 2009 roku?

Moim skromnym zdaniem powiem ze mistrzostwo zdobedzie Brawn, BMW przy wysokim szczęsciu może znajdzie sie na 3 miejscu a Ferrari I Mclaren na szarym końcu z Force India
Wiesz ze Agencja http://widely.pl Pozycjonuje z Pasją?
Nokia
 
Dołączył(a): Pn lip 28, 2008 8:14

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sezon 2009

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości