GP Monako 2010

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Pieczar Pn maja 17, 2010 10:28  Re: GP Monako 2010

gadanie o aero pod qual to jakas bzdura, nikt nigdy nie zaprojektuje bolidu inaczej, to oczywiste ze bolid musi byc najszybszy kiedy ma przed soba pusty tor, bo po 1: tylko to mozna przewidziec, a po 2, zeby kogos wyprzedzic to najpierw trzeba go dogonic.

W jednym zdaniu zaprzeczasz sam sobie. Bolidy są projektowane pod qual i to nie jest bzdura, ale fakt, o którym zresztą piszesz w drugiej części zdania. Oczywiście, że można przewidzieć sytuację nie z pustego toru. Jakoś producenci nadwozi do IndyCar, GP2, F3, itd. nie mają problemów ze zbudowaniem bolidów zdolnych do walki na torze. Jak w IndyCar narzekano na brak walki (głównie na owalach) to zaraz wprowadzono odpowiednie poprawki w aero co od razu poprawiło widowisko. Da się? Da. Trzeba tylko chcieć.

A o jazdę na pustym torze to się nie martw - tak zbudowany bolid nadal byłby szybki, wystarczyłoby odpowiednie zarządzanie oponami i można dogonić teoretycznie szybszy bolid. Co zresztą pokazywał Hamilton w Australii czy Chinach, gdzie kręcił czasy nawet o sekundę lepsze od reszty. Zresztą jego jazda z Australii jest bardzo dobrym przykładem o ile bardziej przydałby mu się minimalnie wolniejszy bolid, ale zdolny do wyprzedzania. Alonso doszedłby tak czy inaczej, ale by zanim nie utknął. Miałby bardzo duże szanse nawet na 2. miejsce.

jadac za innym bolidem, 50-100 metrow, przeplyw turbulentny zakluca wszystko tak mocno ze nikt nie jest w stanie zaprojektowac w ten sposob aerodynamiki, jesli uda im sie to na odleglosc za poprzednim bolidem np 36 metrow przy predkosci 250 km/h, to takie aero juz nie bedzie dzialac przy 32 metrach i predkosci 300 km/h

Powiedz to inżynierom Dallary, bo chyba o tym nie wiedzieli jak projektowali auta do IndyCar i GP2 8-)
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez Bonjo Pn maja 17, 2010 10:53  Re: GP Monako 2010

Ja mam jeszcze pytanko ad. Schumachera. Samochod bezpieczenstwa wcale nie jechal do konca wyscigu! Przeciez jak zaczynalo sie ostatnie okrazenie byla widoczna informacja, ze na tym kolku SC zjezdza (Safety Car on this lap)! Wiec skoro mozna wyprzedzic od linii zjazdu SC i przy zielonym swietle - co kapitalnie zrobil MSC bo idealnie wyczul moment, to czemu dostal kare?
Bonjo
 
Dołączył(a): Pn lip 02, 2007 14:47

Postprzez Campeon Pn maja 17, 2010 11:00  Re: GP Monako 2010

Bo przepisy jasno mówią, że jeśli samochód zjeżdża na ostatnim okrążeniu, wówczas zawodnicy muszą dojechać do mety bez wyprzedzania.

Przede wszystkim wina leży po stronie inżynierów Mercedesa. Gdyby znali dokładnie przepisy dotyczące SC – a przecież te zostały zmienione w tym sezonie, zatem był pretekst by je jeszcze raz dokładnie przestudiować – wówczas nie wydaliby swoim kierowcom błędnego komunikatu o możliwości wyprzedzania. Mało tego, wówczas pewnie ostrzegliby swoich kierowców, żeby czasami nie podejmowali prób wyprzedzania i problemu by nie było.
Obrazek
Avatar użytkownika
Campeon
moderator
 
Dołączył(a): Śr wrz 10, 2008 13:51
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Mexi Pn maja 17, 2010 11:02  Re: GP Monako 2010

Wiesz co, powiedziałbym, że wina leży po środku. Ludzie z Mercedesa nie znali przepisów, fakt, ale też obsługa toru niepotrzebnie włączyła/machała zielonymi flagami. Dla mnie nie powinno być wyjątków, że na ostatnim kółku nie wolno wyprzedzać - to jest nadal wyścig. Mimo wszystko pochwała dla Schumachera, bo bezlitośnie wykorzystał "błąd" rywala, będąc skoncentrowanym na ściganiu się do końca.

Zapewne tak, chociaż nie słyszałem komunikatu z Team Radio. Niemniej - przepis jest głupi ;)
Ostatnio edytowano Pn maja 17, 2010 11:07 przez Mexi, łącznie edytowano 1 raz
RK: "Przepraszam to nie do d... tylko do pupy..heheheh" LOL
(21:40:17) Mexi: nando chyba ciśnie aż rozk**wi silnik ;p
(21:44:55) macko93: Alonso out
Avatar użytkownika
Mexi
 
Dołączył(a): So kwi 07, 2007 12:15
Lokalizacja: Łódź
GG: 3539392

Postprzez Campeon Pn maja 17, 2010 11:04  Re: GP Monako 2010

Ale przyznasz, że cała sytuacja zaczęła się od błędu inżynierów, którzy nie dość, że nie przestrzegli swoich zawodników przed wyprzedzaniem, to wręcz zachęcili ich do tego.
Obrazek
Avatar użytkownika
Campeon
moderator
 
Dołączył(a): Śr wrz 10, 2008 13:51
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez hagj Pn maja 17, 2010 11:06  Re: GP Monako 2010

Mnie natomiast zastanawia kwestia tego, czy regulamin przewiduje przypadek ściągnięcia SC na ostatnim okrążeniu? Tor został uprzątnięty, stawka się uformowała i SC zjeżdża - a że jest to akurat ostatnie okrążenie to nie ma znaczenia. Pytanie brzmi czy SC zjechał bo wyścig miał się zakończyć pod SC, czy zjechał bo faza neutralizacja się zakończyła (nie ma znaczenia ostatnie, że to ostatnie okrążenie)? Jeśli padło 'SC in this lap' i zostały wywieszone zielone flagi, sprawa powinna być jasna, kary być nie powinno. Jeśli natomiast SC zjechał bo wyścig miał się pod nim zakończyć, kara jest słuszna.
Avatar użytkownika
hagj
 
Dołączył(a): N lut 25, 2007 14:21

Postprzez Pieczar Pn maja 17, 2010 11:08  Re: GP Monako 2010

Właśnie oglądałęm końcówkę GP Australii z przed roku - tam też SC zjechał do boksu tuż przed metą, ale do końca na torze powiewały żółte flagi.
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez Campeon Pn maja 17, 2010 11:09  Re: GP Monako 2010

Mnie natomiast zastanawia kwestia tego, czy regulamin przewiduje przypadek ściągnięcia SC na ostatnim okrążeniu?

A o czym jest cały czas mowa? Jasne, że przewiduje i wówczas kierowcy muszą minąć flagę w biało-czarną szachownicę bez zmiany kolejności.

Właśnie oglądałęm końcówkę GP Australii z przed roku - tam też SC zjechał do boksu tuż przed metą, ale do końca na torze powiewały żółte flagi.

A wcześniej przytaczany przepis o zakazie wyprzedzania, gdy SC zjeżdża na ostatnim okrążeniu, od kiedy obowiązuje?
Obrazek
Avatar użytkownika
Campeon
moderator
 
Dołączył(a): Śr wrz 10, 2008 13:51
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez wartek Pn maja 17, 2010 11:14  Re: GP Monako 2010

slipstream napisał(a):
Ciach Karuna, a zółta flaga jak byk migała

No proszę... żółta zaczęła migać, jak Alonso był na równi z HRT. To wciąż tylko ludzie i nie ma wuja żeby pędząc 250 km/h zobaczyć jak włącza się 2 metry przed tobą żółte a ty jestes już zboku rywala. Mądrym to można być jak się to widzi od tyłu z innej perspektywy, a wskaż z onboard Alonso miejsce w którym migała żółta zanim zrównał się chociaż z HRT.


przeciez kierowcy maja informacje o zoltych i czerwonych flagach na kierownicy.
nawet widac to na onboardzie, zapalila mu sie chyba minimalnie po wyprzedzeniu karuna wiec nie ma o czym gadac.

pieczar napisał(a):Powiedz to inżynierom Dallary, bo chyba o tym nie wiedzieli jak projektowali auta do IndyCar i GP2


LOL :) przeciez nikt nie projektuje bolidow GP2 uwzgledniajac w tunelu bolid jadacy z przodu :D
prosze niech sie wypowie ten ktory robi ta prace mgr, bo ja chyba nie potrafie ci tego wytlumaczyc :)
samym zakazem pitstopow nie poprawisz widowiska, a raczej je pogorszysz bez drastycznej zmiany przepisow dot. aero nic sie nie zmieni.
Avatar użytkownika
wartek
 
Dołączył(a): Pn gru 18, 2006 22:49

Postprzez BartyLA Pn maja 17, 2010 11:17  Re: GP Monako 2010

Chyba od tego roku :P.

Zresztą tutaj
http://www.f1fanatic.co.uk/2010/05/16/t ... nce-again/
wszystko jest super opisane.

Pozostaje tylko kwestia sporna czy SC zjechał bo wsyzstko bylo już w porządku, czy po prostu został ściągnięty zgodnie z regulaminem, który mówi o tym, że SC musi zjechać w ostatnim okrążeniu żeby kierowca ktory wygrywa pierwszy przejechał linię mety. Zielone flagi tutaj nie mają znaczenia, bo tak jest w regulaminie. Po zjeździe SC steewardzi mają machać zielonymi flagami, ale obowiązuje zakaz wyprzedzania.

Także niewiadomą jest tylko powód ściągnięcia SC, bo od tego zależy czy decyzja jest słuszna.
BartyLA
 
Dołączył(a): Pt cze 19, 2009 18:50

Postprzez Campeon Pn maja 17, 2010 11:21  Re: GP Monako 2010

Zielone flagi mogą zostać wywieszony tylko w przypadku, gdy wszystko jest w porządku. Zresztą na powtórkach można zobaczyć, że tor został już uprzątnięty. Więc SC został zapewne ściągnięty, by dotrzymać zasad regulaminu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Campeon
moderator
 
Dołączył(a): Śr wrz 10, 2008 13:51
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez mars28 Pn maja 17, 2010 11:30  Re: GP Monako 2010

No to teraz trzeba zinterpretować komunikat "Safety Car in this lap" na ostatnim okrążeniu, czy restart następuje w momencie zniknięcia z toru SC czy dopiero po przejechaniu linii startu/mety?
Avatar użytkownika
mars28
 
Dołączył(a): Śr lip 11, 2007 13:02
Lokalizacja: Kielce

Postprzez wartek Pn maja 17, 2010 11:36  Re: GP Monako 2010

po przejechaniu lini przy wiezdzie do pitlane
Avatar użytkownika
wartek
 
Dołączył(a): Pn gru 18, 2006 22:49

Postprzez Pieczar Pn maja 17, 2010 11:38  Re: GP Monako 2010

wartek widze, że nadal nie rozumiesz...
przeciez nikt nie projektuje bolidow GP2 uwzgledniajac w tunelu bolid jadacy z przodu

Przykład GP2 oraz IndyCar miał Ci tylko uzmysłowić, że da się zaprojektować bolidy zdolne do walki na torze. A to jak one są projektowane zostawmy inżynierom. Swoją drogą to Dallary z GP2 szybkościowo są mniej więcej na poziomie HRT.

samym zakazem pitstopow nie poprawisz widowiska, a raczej je pogorszysz

Zaraz, jaki zakaz pitstopów? Ja nic takiego nie napisałem. Zwiększenie żywotności opon, zniesienie durnego nakazu użycia dwóch mieszanek podczas wyścigu oraz zostawienie zespołom decyzji odnośnie używanych mieszanek na wyścigu ma na celu zwiększenie wachlarza dostępnych opcji. Jeden kierowca pojedzie oszczędnie bez postojów, inny (taki Hamilton) pojedzie agresywnie na 2 postoje na bardziej miękkich oponach.

Do tego wszystkiego trzeba czasu, 2,3 może nawet 5 lat. Tyle mniej więcej trwało przystosowanie się do przepisów kiedy wprowadzono tankowanie (swoją drogą Schumacher z Brawnem byli pierwszymi, którzy jeździli taktycznie, załatwiając w ten sposób Williamsa w 1994 i 1995 roku). Wprowadzenie 2 obowiązkowych pitstopów niczego nie zmieni - to będzie powrót do tego co przez ostatnie 16 lat, tylko bez tankowania. Kierowcy nadal będą liczyć tylko na walkę w boksach, nikt nie będzie ryzykował walki na torze.

Dopóki przepisy będą wymagały taktycznego podejścia (jak obecny przepis o mieszankach) to nic się nie zmieni i żadne zmiany w aero nie pomogą (już jedną zmianę mieliśmy 2 lata temu i efektów nie widać).
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez Campeon Pn maja 17, 2010 11:39  Re: GP Monako 2010

mars28 napisał(a):No to teraz trzeba zinterpretować komunikat "Safety Car in this lap" na ostatnim okrążeniu, czy restart następuje w momencie zniknięcia z toru SC czy dopiero po przejechaniu linii startu/mety?

Tutaj kolejny raz nie popisał się Charlie Whiting, niepotrzebnie wydając komunikat "Safety Car in this lap", wprowadzając tym samym w błąd zespoły. Podobnie jak w Belgii 2008, gdzie stwierdził, że Hamilton prawidłowo oddał pozycję, tak i teraz Charlie zawalił sprawę.
Obrazek
Avatar użytkownika
Campeon
moderator
 
Dołączył(a): Śr wrz 10, 2008 13:51
Lokalizacja: Bydgoszcz

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sezon 2010

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości