Wyścig był ciekawy, jak na realia Monte Carlo. Witamy w świecie hazardu, więc były i ciekawe strategie, dziwne przypadki oraz kontrowersyjne decyzje. Mi się podobało i chciałbym, aby w sezonie było więcej takich wyścigów, no może trochę więcej wyprzedzania by jednak mogło być
Niemniej zaintrygowało mnie to zamieszanie z ostatniego zakrętu, więc poszperałem trochę w regulaminach dotyczących samochodu bezpieczeństwa i sprawa jest, przynajmniej dla mnie, jasna. Niemniej krótki przewodnik po regulaminie dotyczącym samochodu bezpieczeństwa, któremu poświęcony jest rozdział 40.
40.1 - Ten punkt mówi o tym, że kierowcą SC będzie wyznaczony przez FIA kierowca, oraz asystent, który będzie w stanie rozpoznać wszystkie pojazdy na torze i będzie w stałym kontakcie z kontrolą ruchu.
40.2 - Mówi o wyjeździe SC na tor na 30 minut przed wyścigiem i zachowaniu na 5 minut przed startem. Wyjątki opisane w 40.14
40.3 - Tu jest mowa o tym, że SC może wyjechać na tor z woli sędziów, jeśli istnieje zagrożenie bezpieczeństwa na torze, które nie jest jednak na tyle poważne by przerywać wyścig.
40.4 - Co się dzieje, gdy samochód bezpieczeństwa zostanie wysłany na tor - informacje na live timingu, flagi oraz tablice.
40.5 - Mowa tu o samochodach jadących zbyt wolno, prowadzonych nierozsądnie lub uznanych za potencjalnie niebezpieczne. Znajdą się one natychmiast pod dozorem sędziów, jeśli będą przebywać na torze oraz wjeździe lub wyjeździe z boksów.
40.6 - Samochód bezpieczeństwa wyjedzie na tor z zapalonymi żółtymi światłami niezależnie od tego, gdzie jest lider.
Teraz bliżej na temat zapisów budzących najwięcej wątpliwości po dzisiejszym wyścigu.
- Kod: Zaznacz cały
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart. In order to ensure that drivers reduce speed sufficiently, from the time at which the “SAFETY CAR DEPLOYED” message is shown on the timing monitors until the time that each car crosses the first safety car line for the first time, drivers must stay above the minimum time set by the FIA ECU.
Ogólne zasady wyjazdu SC - redukcja prędkości, ustawienie się w kolumnie oraz osiąganie minimalnego czasu liczonego przez ECU.
- Kod: Zaznacz cały
With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits.
Ten fragment mówi, że w trakcie wyścigu zabronione jest wyprzedzanie do "pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa".
A ta jest w okolicach zjazdu do boksów. Poniżej wyjątki. Warto zwrócić uwagę na kwestię poruszoną przez jednego z forumowiczów - co by było gdyby Webber się rozbił na wyjściu z ostatniego zakrętu? Otóż jest wyjątek dla takiej sytuacji - ostatni punkt. Zresztą nikt się chyba nie zatrzymywał, jak Buttonowi zepsuł się silnik za SC i sprawa jest również jasna. Nawiązując też do GP Chin, to tam wszystko było w porządku, bo wyścig nie kończył się za SC.
- Kod: Zaznacz cały
Overtaking will only be permitted under the following circumstances :
- if a car is signalled to do so from the safety car ;
- under 40.14 below ;
- any car entering the pits may pass another car or the safety car remaining on the track after it has crossed the first safety car line ;
- any car leaving the pits may be overtaken by another car on the track before it crosses the second safety car line ;
- when the safety car is returning to the pits it may be overtaken by cars on the track once it has crossed the first safety car line ;
- any car stopping in its designated garage area whilst the safety car is using the pit lane (see 40.10 below) may be overtaken ;
- if any car slows with an obvious problem.
40.8 - O zielonym sygnale pozwalającym na wyprzedzenie pojazdom, które będą musiały kontynuować okrążenie bez wyprzedzania i mniejszą prędkością do momentu ustawienia się na końcu kolumny jadącej za SC.
40.9 - Samochód bezpieczeństwa powinien pozostawać na torze do momentu, kiedy za nim pojawi się lider wyścigu. Lider powinien jechać o odległości około jednej długości samochodu za SC. Odstępstwa w punkcie 40.11
40.10 - Gdy SC jest na torze można zjeżdżać do boksów, jednak wyjazd możliwy jest jedynie przy zielonym świetle. Zielone światło będzie paliło się cały czas, za wyjątkiem czasu, gdy samochód bezpieczeństwa będzie mijał wyjazd z boksów. Kierowca, który opuścił boksy może dogonić, w odpowiednim tempie, kolumnę samochodów. Mowa tu też o sytuacji, gdy SC będzie zmuszony do jazdy przez aleję serwisową - panuje zakaz wyprzedzania, jednak kierowcy mogą zjechać na swoje miejsce, na postój.
40.11 - Ten punkt mówi o powrocie do ścigania. Wszyscy dostają wtedy informację 'Safety car in this lap' oraz gasną światła na SC. Oznacza to, że zjedzie on na końcu okrążenia. W tym momencie samochód lidera może znaleźć się dalej niż na długość bolidu za SC. By uniknąć prawdopodobieństwa kolizji lider nie może jednak 'szarpać' tempa i wykonywać niebezpiecznych manewrów. Mowa też, że gdy SC zjedzie, to pojawią się zielone flagi.
40.12 - Każde okrążenie za SC jest liczone jako okrążenie wyścigu.
40.13
- Kod: Zaznacz cały
If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
I tu mowa jest o tym wyjątku, który złamał Schumacher. Sprawa jest jasna, samochody dojeżdżają do flagi w szachownicę, jednak BEZ WYPRZEDZANIA. Więc nad czym się tu zastanawiać? Aby SC zjechał z toru MUSI pojawić się zielona flaga. To jednak nie zwalnia z przestrzegania zapisów regulaminu. To nie jest zemsta Hilla, a dziwne by było, gdyby sędziowie podjęli w świetle tego zapisu inną decyzję.
40.14 - O możliwości wystartowania, lub wznowienia wyścigu za SC w odniesieniu do artykułu 42.5a. SC włącza wtedy pomarańczowe światła na 10 minut przed startem. Gdy zapalą się zielone światła na starcie kolumna ruszy zachowując odstępy na długość samochodu. Nie będzie wtedy okrążenia formującego, a wyścig ruszy, gdy na SC pojawią się zielone światła. Wyprzedzanie dozwolone jest jedynie podczas pierwszego kółka, jedynie jeśli ktoś zostanie dłużej na polach startowych, a ruszy nim wszyscy przekroczą linię startu-mety. Będzie on miał możliwość powrotu na swoje miejsce. Jeśli uczyni to później, to spada na koniec. Jeśli zaś dotyczyć to będzie większej ilości kierowców, to ustawiają się oni na końcu, wg. zajętych w kwalifikacjach miejsc. A jeśli sędziowie uznają, że ktoś wyprzedził bezpodstawnie w czasie neutralizacji, to będzie on ukarany zgodnie z punktem 16.3a lub 16.3b.
To na tyle w tej kwestii, mam nadzieję, że komuś to się przyda, a jak nie to sorry za spamowanie
Opisy punktów robione na podstawie
tego, zastrzegam, że nie jest to tłumaczenie punktów regulaminu, a bardziej opis tego o czym mówią.