GP Monako 2010

Moderator: Ekipa F1

Postprzez McLfan N maja 16, 2010 18:48  Re: GP Monako 2010

To nie było pytanie z gatunku tych, na które się oczekuje odpowiedzi. :grin:
Obrazek
Avatar użytkownika
McLfan
 
Dołączył(a): Cz mar 09, 2006 16:11
Lokalizacja: Opole
GG: 2841050

Postprzez Günther N maja 16, 2010 18:50  Re: GP Monako 2010

szkoda, że już nie wyjeżdżają na wyścigi, heh zawsze lubiłem komentarze pana Borowczyka przed GP. :-D
Günther
 
Dołączył(a): N kwi 04, 2010 21:26

Postprzez Arya N maja 16, 2010 18:58  Re: GP Monako 2010

4 razy SC! :o Rekord w tym sezonie, i to bez deszczu. Ogólnie niezłe GP, jak na tor, na którym tak trudno jest wyprzedzać... Na pewno ciekawsze niż Hiszpania :-)
Red Bull po różnych perypetiach może się ucieszyć z dubletu. Niezła radocha po dekoracji :-D Webber pojechał fantastyczny weekend, w sumie drugi z rzędu. Vettel miał słabe tempo, szczególnie na początku wyścigu, później i tak nie miał wielkich szans na wyprzedzenie Webbera, a walka z kolegą z zespołu na ciasnym torze mogłaby być opłakana w skutkach. Nie był to jego zjawiskowy wyścig, ale cenne punkty są, w przeciwieństwie do tych GP, które stracił prowadząc. Trzeba przyznać mu ładny start, odważnie wyprzedził Kubicę tuż przy ścianie.
Robert - świetny weekend, przede wszystkim sobota, kiedy wywalczył wysoką pozycję startową. W samym wyścigu już niewiele walki, ale tempo bardzo dobre, dorównywał Vettelowi w Red Bullu.
Massa - średni wyścig, wydaje mi się, że bolid było stać na więcej w tym GP. Ogólnie Ferrari mało wywalczyło w Monaco jak na swoje możliwości. Alonso całkiem ładnie przedzierał się przez stawkę, chociaż kierowcy z końca stawki nie stawiali jakiegoś wielkiego oporu :grin: Pomogła mu też chyba niezła strategia i częste wyjazdy SC. Ukłon za praktycznie cały wyścig na jednych oponach.
Hamilton - nieźle, McLaren tu nie króluje, dojechał bezpiecznie do mety i punkty dowiózł. Nie miał chyba szans na więcej. Spora strata przed ostatnim SC, ale oszczędzał auto. Button miał dziś pecha - awaria zaraz po starcie...
Nico - bezbarwnie, nie zauważyłam go w tym wyścigu. Schumachera w sumie mi szkoda. Nie jechał źle, a to wyprzedzanie było naprawdę ładne, szczególnie na tak ciasnym torze jak Monte Carlo. Ale cóż, także nieregulaminowe.
Nieszczęśliwy dzień dla Williamsa, zwłaszcza dla kierowców, którzy pechowo przedwcześnie zakończyli wyścig. Po kwalifikacjach nieźle to wyglądało, mieli szansę zdobyć dziś całkiem sporo punktów.
Kraksa Trullego i Chadhoka naprawdę niebezpiecznie wyglądała :-o To mogło się źle skończyć.
Mechanicy Lotusa i Virgina chyba walczyli między sobą o najdłuższy pit stop :twisted: Bezsprzecznie wygrał Lotus, nie dośc, że pobił w tym względzie chyba rekord od dłuższego czasu, nawet gdy jeszcze tankowano bolidy, to popełnił to na dwóch kierowcach :-D
Ostatnio edytowano N maja 16, 2010 19:29 przez Arya, łącznie edytowano 1 raz
#5 #7
Avatar użytkownika
Arya
 
Dołączył(a): Cz lip 23, 2009 20:40
Lokalizacja: Łódź
GG: 37788836

Postprzez Pokwa N maja 16, 2010 19:02  Re: GP Monako 2010

Nie rozumiem tej kary. Przecież ktoś nawet dawał screena, że tam zielone światło było...
Miss You Kimi!
http://www.takeagift.pl/polecam:71634 Jak mnie nie lubisz to wejdź, zarejestruj się i wypełnij startową ankietę. Będę Ci dozgonnie wdzięczny.
Avatar użytkownika
Pokwa
 
Dołączył(a): Pn paź 01, 2007 18:55
Lokalizacja: Toruń
GG: 20964581

Postprzez McLfan N maja 16, 2010 19:06  Re: GP Monako 2010

Porządkowy porządkowym, ale ważniejszy jest regulamin. Nikt inny nawet nie próbował działać, tylko Schumacher. Może faktycznie nie znali przepisu. A może polecieli na "a nóż się uda" i teraz palą głupa. :wink:
Obrazek
Avatar użytkownika
McLfan
 
Dołączył(a): Cz mar 09, 2006 16:11
Lokalizacja: Opole
GG: 2841050

Postprzez topgear N maja 16, 2010 19:19  Re: GP Monako 2010

dla mnie ten przepis jest poroniony. Płaczą wszędzie, że w F1 jest za mało wyprzedzania, a jak ktoś wyprzedzi to dają mu karę... Fakt jest punkt regulaminu, ale po 1 alonso popełnił błąd na zakręcie- jak by zrobił spina to co wszyscy mają czekać aż ruszy? po 2 zielona flaga znaczy- clear track ahead of you, resume at racing speed (czysty tor przed tobą, poruszaj się z prędkością wyścigową), co według mojego rozumienia powinno dozwolić wyprzedzanie. Dlatego ten przepis według mnie powinien zostać uchylony.
Avatar użytkownika
topgear
 
Dołączył(a): N paź 19, 2008 12:19

Postprzez ice N maja 16, 2010 19:23  Re: GP Monako 2010

Alonso popełnił jakis błąd ? imo to po prostu sobie spokojnie jechał, dopiero jak zobaczył schumachera obok depnął po gazie i troche tyłem rzuciło, bo Rosberg byl tuz za nim.
Formuła 1 skończyła się wraz z sezonem 2008.
„Bolidy F1 muszą być tylko dla prawdziwych mężczyzn, nie dla nastolatków, którzy potrafią obsługiwać przyciski na kierownicy." - Niki Lauda
Avatar użytkownika
ice
 
Dołączył(a): Śr sie 05, 2009 15:02

Postprzez Qnik N maja 16, 2010 19:29  Re: GP Monako 2010

Wyścig był ciekawy, jak na realia Monte Carlo. Witamy w świecie hazardu, więc były i ciekawe strategie, dziwne przypadki oraz kontrowersyjne decyzje. Mi się podobało i chciałbym, aby w sezonie było więcej takich wyścigów, no może trochę więcej wyprzedzania by jednak mogło być ;)

Niemniej zaintrygowało mnie to zamieszanie z ostatniego zakrętu, więc poszperałem trochę w regulaminach dotyczących samochodu bezpieczeństwa i sprawa jest, przynajmniej dla mnie, jasna. Niemniej krótki przewodnik po regulaminie dotyczącym samochodu bezpieczeństwa, któremu poświęcony jest rozdział 40.

40.1 - Ten punkt mówi o tym, że kierowcą SC będzie wyznaczony przez FIA kierowca, oraz asystent, który będzie w stanie rozpoznać wszystkie pojazdy na torze i będzie w stałym kontakcie z kontrolą ruchu.

40.2 - Mówi o wyjeździe SC na tor na 30 minut przed wyścigiem i zachowaniu na 5 minut przed startem. Wyjątki opisane w 40.14

40.3 - Tu jest mowa o tym, że SC może wyjechać na tor z woli sędziów, jeśli istnieje zagrożenie bezpieczeństwa na torze, które nie jest jednak na tyle poważne by przerywać wyścig.

40.4 - Co się dzieje, gdy samochód bezpieczeństwa zostanie wysłany na tor - informacje na live timingu, flagi oraz tablice.

40.5 - Mowa tu o samochodach jadących zbyt wolno, prowadzonych nierozsądnie lub uznanych za potencjalnie niebezpieczne. Znajdą się one natychmiast pod dozorem sędziów, jeśli będą przebywać na torze oraz wjeździe lub wyjeździe z boksów.

40.6 - Samochód bezpieczeństwa wyjedzie na tor z zapalonymi żółtymi światłami niezależnie od tego, gdzie jest lider.

Teraz bliżej na temat zapisów budzących najwięcej wątpliwości po dzisiejszym wyścigu.
Kod: Zaznacz cały
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart. In order to ensure that drivers reduce speed sufficiently, from the time at which the “SAFETY CAR DEPLOYED” message is shown on the timing monitors until the time that each car crosses the first safety car line for the first time, drivers must stay above the minimum time set by the FIA ECU.

Ogólne zasady wyjazdu SC - redukcja prędkości, ustawienie się w kolumnie oraz osiąganie minimalnego czasu liczonego przez ECU.

Kod: Zaznacz cały
With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits.

Ten fragment mówi, że w trakcie wyścigu zabronione jest wyprzedzanie do "pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa". A ta jest w okolicach zjazdu do boksów. Poniżej wyjątki. Warto zwrócić uwagę na kwestię poruszoną przez jednego z forumowiczów - co by było gdyby Webber się rozbił na wyjściu z ostatniego zakrętu? Otóż jest wyjątek dla takiej sytuacji - ostatni punkt. Zresztą nikt się chyba nie zatrzymywał, jak Buttonowi zepsuł się silnik za SC i sprawa jest również jasna. Nawiązując też do GP Chin, to tam wszystko było w porządku, bo wyścig nie kończył się za SC.

Kod: Zaznacz cały
Overtaking will only be permitted under the following circumstances :
- if a car is signalled to do so from the safety car ;
- under 40.14 below ;
- any car entering the pits may pass another car or the safety car remaining on the track after it has crossed the first safety car line ;
- any car leaving the pits may be overtaken by another car on the track before it crosses the second safety car line ;
- when the safety car is returning to the pits it may be overtaken by cars on the track once it has crossed the first safety car line ;
- any car stopping in its designated garage area whilst the safety car is using the pit lane (see 40.10 below) may be overtaken ;
- if any car slows with an obvious problem.


40.8 - O zielonym sygnale pozwalającym na wyprzedzenie pojazdom, które będą musiały kontynuować okrążenie bez wyprzedzania i mniejszą prędkością do momentu ustawienia się na końcu kolumny jadącej za SC.

40.9 - Samochód bezpieczeństwa powinien pozostawać na torze do momentu, kiedy za nim pojawi się lider wyścigu. Lider powinien jechać o odległości około jednej długości samochodu za SC. Odstępstwa w punkcie 40.11

40.10 - Gdy SC jest na torze można zjeżdżać do boksów, jednak wyjazd możliwy jest jedynie przy zielonym świetle. Zielone światło będzie paliło się cały czas, za wyjątkiem czasu, gdy samochód bezpieczeństwa będzie mijał wyjazd z boksów. Kierowca, który opuścił boksy może dogonić, w odpowiednim tempie, kolumnę samochodów. Mowa tu też o sytuacji, gdy SC będzie zmuszony do jazdy przez aleję serwisową - panuje zakaz wyprzedzania, jednak kierowcy mogą zjechać na swoje miejsce, na postój.

40.11 - Ten punkt mówi o powrocie do ścigania. Wszyscy dostają wtedy informację 'Safety car in this lap' oraz gasną światła na SC. Oznacza to, że zjedzie on na końcu okrążenia. W tym momencie samochód lidera może znaleźć się dalej niż na długość bolidu za SC. By uniknąć prawdopodobieństwa kolizji lider nie może jednak 'szarpać' tempa i wykonywać niebezpiecznych manewrów. Mowa też, że gdy SC zjedzie, to pojawią się zielone flagi.

40.12 - Każde okrążenie za SC jest liczone jako okrążenie wyścigu.

40.13
Kod: Zaznacz cały
If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

I tu mowa jest o tym wyjątku, który złamał Schumacher. Sprawa jest jasna, samochody dojeżdżają do flagi w szachownicę, jednak BEZ WYPRZEDZANIA. Więc nad czym się tu zastanawiać? Aby SC zjechał z toru MUSI pojawić się zielona flaga. To jednak nie zwalnia z przestrzegania zapisów regulaminu. To nie jest zemsta Hilla, a dziwne by było, gdyby sędziowie podjęli w świetle tego zapisu inną decyzję.

40.14 - O możliwości wystartowania, lub wznowienia wyścigu za SC w odniesieniu do artykułu 42.5a. SC włącza wtedy pomarańczowe światła na 10 minut przed startem. Gdy zapalą się zielone światła na starcie kolumna ruszy zachowując odstępy na długość samochodu. Nie będzie wtedy okrążenia formującego, a wyścig ruszy, gdy na SC pojawią się zielone światła. Wyprzedzanie dozwolone jest jedynie podczas pierwszego kółka, jedynie jeśli ktoś zostanie dłużej na polach startowych, a ruszy nim wszyscy przekroczą linię startu-mety. Będzie on miał możliwość powrotu na swoje miejsce. Jeśli uczyni to później, to spada na koniec. Jeśli zaś dotyczyć to będzie większej ilości kierowców, to ustawiają się oni na końcu, wg. zajętych w kwalifikacjach miejsc. A jeśli sędziowie uznają, że ktoś wyprzedził bezpodstawnie w czasie neutralizacji, to będzie on ukarany zgodnie z punktem 16.3a lub 16.3b.

To na tyle w tej kwestii, mam nadzieję, że komuś to się przyda, a jak nie to sorry za spamowanie ;)
Opisy punktów robione na podstawie tego, zastrzegam, że nie jest to tłumaczenie punktów regulaminu, a bardziej opis tego o czym mówią.
Avatar użytkownika
Qnik
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Cz wrz 29, 2005 16:09
Lokalizacja: Gdańsk
GG: 4933503

Postprzez maiesky N maja 16, 2010 19:36  Re: GP Monako 2010

Były problemy z dostępnościa strony FIA, stąd opóźnienie w wykresach:
http://www.f1wm.pl/php/rel_gen.php?rok=2010&nr=6&dzial=29

Nudny ten wyścig był, największe emocje miałem wczoraj podczas kwalifikacji.
Cóż, Schumacher nic się nie zmienił na starość.
Avatar użytkownika
maiesky
 
Dołączył(a): Cz sie 30, 2007 12:16
Lokalizacja: Świecie

Postprzez Dasqez N maja 16, 2010 19:37  Re: GP Monako 2010

Co ciekawe Rubens tłumaczy się tym, że wyrzucił kierownicę, ponieważ "chciał wydostać się jak najszybciej, poza tym bolid ustawiony był pod prąd i płonął"
Avatar użytkownika
Dasqez
 
Dołączył(a): Pn lip 07, 2008 23:02
Lokalizacja: Kraków

Postprzez cichy N maja 16, 2010 19:43  Re: GP Monako 2010

Dasqez napisał(a):Co ciekawe Rubens tłumaczy się tym, że wyrzucił kierownicę, ponieważ "chciał wydostać się jak najszybciej, poza tym bolid ustawiony był pod prąd i płonął"

to ktoś tu ściemnia bo nie wyglądał on na takiego co to mu się bardzo śpieszy.. zasady 5 sekund na pewno nie przypilnował, a nawet jeśli to jest w niej także mowa o wsadzeniu kierownicy z powrotem..
ObrazekDC|MW|JEV|VER|ALG|EVANS
Avatar użytkownika
cichy
 
Dołączył(a): Śr mar 19, 2008 13:34

Postprzez Pan Kierowca N maja 16, 2010 20:37  Re: GP Monako 2010

Wyścig średni. Nie było wielkich emocji, ale coś się jednak działo. Głównie były to wypadki i usterki, szczególnie ostatnia akcja z Trullim i Chandhokiem. Groźnie to wyglądało. Wypadek Hulkenberga w tunelu przypominał mi wypadek Alonso w 2004 roku w tym samym miejscu.

Start spowodował, że na chwilę zamarłem, gdy zobaczyłem, że Massa wyszedł lekko przed Roberta, a Hamilton zrównuje się z nim. Niewiele brakowało, a wylądowałby na P5, gdyby Ham jeszcze lepiej wystartował.

Webber był dzisiaj najszybszy i nie sądzę, by Robert się przed nim utrzymał, gdyby po starcie go wyprzedził. Możliwe, że po postoju spadłby za Marka. Natomiast rewelacyjne tempo Kubicy na pewno wystarczyłoby, aby ukończyć wyścig przed Vettelem. Ale nie ma co narzekać. To już drugie podium Roberta w tym sezonie. W porównaniu do zeszłego sezonu jest wspaniale.

Red Bull nadal najszybszy. Jak nie Sebastian, to Mark. Zobaczymy, jak potoczą się kolejne wyścigi i poczynania innych teamów. Renault ma potencjał do rozwoju, ponadto cała ekipa ma olbrzymi zapał do pracy i w moim przekonaniu ten zespół idzie na mistrza w perspektywie kolejnych sezonów. Więc myślę, że Robert powinien z nimi zostać.

Co do manewru Schumachera, to sytuacja jest niejasna jak dla mnie. Jest zapis w regulaminie, że jeśli wyścig kończy się za Safety Carem (który zjeżdża przed końcem ostatniego okrążenia do boksu), to kierowcy nie mogą się wyprzedzać i przejeżdżają linię mety w takiej samej kolejności. Jednak w tym przypadku była zielona flaga (i światło). Mercedes już złożył protest. Zobaczymy, co będzie dalej.
Pan Kierowca
 
Dołączył(a): N lis 23, 2008 19:39

Postprzez Niki N maja 16, 2010 20:47  Re: GP Monako 2010

Nie tyle co Ham źle wystartował, tylko gdy był juz na równi z Robertem, ten skumał sytuację i perfidnie zajechał mu drogę :D no i potem to juz nie było szans i miejsca. Także Robert powinien cieszyć sie z tego 3 miejsca, bo mogło być gorzej. :P
Niki
 
Dołączył(a): N maja 16, 2010 20:31

Postprzez Pan Kierowca N maja 16, 2010 20:58  Re: GP Monako 2010

Nie napisałem, że Hamilton źle wystartował ;) Chodziło mi o to, że gdyby jeszcze lepiej ruszył. No i właśnie Robert ma głowę na karku i szybko reaguje na sytuację na torze.
Pan Kierowca
 
Dołączył(a): N lis 23, 2008 19:39

Postprzez bankoq N maja 16, 2010 21:20  Re: GP Monako 2010

cichy napisał(a):widać nie tylko nasze komentatorskie asy mają problem z rozróżnieniem tych bolidów :D


Oni w połowie wyścigu, albo nawet później, zauważyli że Alonso zmienił opony po pierwszym kółku. Na prawdę mnie to zastanawia, bo ględzili o jakichś głupotach, wtem jak byk pojawił się na ekranie Alonso wykonujący swój pit-stop i panowie Borowczyk & Kochański zamilkli. Jakież to skomplikowane procesy myślowe musiały przebiegać w ich głowach!? Chyba po prostu nie skapowali co się dzieje i olali to... :rotfl:
bankoq
 
Dołączył(a): Pt wrz 29, 2006 0:07
GG: 2774995

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sezon 2010

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron