MP4/4 najlepszy bolid w historii ?

Dyskusja na temat dawnych dziejów w F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Kubuś Fatalista So kwi 28, 2007 14:05  MP4/4 najlepszy bolid w historii ?

Czy waszym zdanie MP4/4 można uznać za najlepszy bolid w historii Formuły 1. A może najlepszym bolidem można nazwać Williama FW14B lub Lotus 79. McLarena zaprojektował Gordon Murray. Gordon Murray trafił do McLarena w pod koniec roku 1986 jako dyrektor techniczny. Gordon miał chyba cały sezon na zaprojektowanie MP4/4 bo za MP4/3 nie był odpowiedzialny. Sezon 1987 był nie udany dla McLarena. W sezonie postanowiono użyć zamiast silników Porshe jednostki Hondy które były w tym okresie najlepsze. Silniki Japończyków podczas kwalifikacji generowały 1300bhp a w wyścigu 1000bhp. Sezon 1988 przyniosły zmiany w przepisach które wprowadziły ograniczenie 150 litrów pojemności baku. Sezon 1988 to też zmiany w zespołach. Williams który triumfował w sezonie 1987 z silnikami Hondy stracił je na rzecz mało konkurencyjnego silnika Judd. Powodem utraty Hondy było niegodzenie się na posadzenie w bolidzie Williama Satoru Nakajimy. Lotus miał aktualnego mistrza świata Nelsona Piqueta i silniki Hondy. Lotus miał taki sam silniki jak McLaren. Choć rozkład wagi w Lotusie był inny niż w McLarenie. MP4/4 był rozwinięciem ultra niskiego Brabhama BT 55 z sezonu 1986. Zmiana pojemności baku z 195 do 150 litrów dało to dodatkową przestrzeń dzięki której przesunięto kierowcę bardziej do tyłu.Dzięki zmianie strumienia powietrza poprawiła się aerodynamika bolidu. O co tu chodzi nie wiem ale miało to wpływ na strumień powietrza biegnący na tylne skrzydło.

Czy dominacja McLarena MP4/4 wynikała z wspaniałej myśli technicznej ? A może ze słabości rywali którzy skupiali się na nowej erze w Formule 1 bez silników turbo ? A może za sukces odpowiedzialni są dwaj najlepsi kierowcy ery turbo ? A może wszystko się na to złożyło ? Może sa inne przyczyny dominacji MP4/4 ?

Jeśli są tu jakieś błędy merytoryczne proszę mnie poprawić !
Ostatnio edytowano N kwi 29, 2007 9:41 przez Kubuś Fatalista, łącznie edytowano 2 razy
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Postprzez Pieczar So kwi 28, 2007 14:14  

Kubuś Fatalista napisał(a):Czy dominacja McLarena MP4/4 wynikała z wspaniałej myśli technicznej ? A może ze słabości rywali którzy skupiali się na nowej erze w Formule 1 bez silników turbo ? A może za sukces odpowiedzialni są dwaj najlepsi kierowcy ery turbo ? A może wszystko się na to złożyło ? Może sa inne przyczyny dominacji MP4/4 ?

Chyba wszystko po trochu - czasami tak jest, kiedy wszystkie elementy idealnie ze sobą współpracują otrzymujemy najlepszy bolid w stawce (tak jak Ferrari w 2002 i 2004). Do tego dwóch wyśmienitych kierowców - żądnego sukcesów Senny i doświadczonego już dwukrotnego mistrza świata Prosta. Poza tym tak jak napisałeś - Mclaren posiadał wtedy najlepszy silnik w stawce i doskonałego projektanta Gordona Murraya.
Z drugiej strony nie mieli za bardzo rywali - Williams stracił silniki Hondy a z Juddem nie mieli szans na dobre wyniki, Lotus po odejściu Senny powoli staczał się, Ferrari cały czas próbowało nawiązać walkę z czołówką, ale nigdy nie byli na tyle blisko, żeby powalczyć o mistrzostwo. Reszta albo miała już najlepsze lata za sobą (np. Brabham), albo nie miała kasy na silniki turbo.
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez TobaccoBoy So kwi 28, 2007 15:23  

Sam Dennis uważa, ze Mp4/4 trafił w odpowiedni moment, ale wzdraga sie od nazwania go najwspanialszą maszyną wszech czasów. Jak to zostało zauważone wcześniej - ten bolid trafił w odpowiedni czas, a konkurencja albo spała, albo przygotowywała sie na erę post-turbo.
Bo kto mógł wtedy stawić czoła dla Maka ?
Williams brał sezon 1988 na przetrzymanie i zbroił się na nadejście nowej ery.
Ferrari było w głębokiej zapaści, a połowie roku zmarł sam wielki Commendantore.
Lotus był w zasadzie nie przedstawiał sobą większej wartości (Nelson Piquet do dziś uważa kontrakt z Lotusem za najgorszą decyzję w życiu).
Benneton eksperymentował z silnikami Coswoth'a (jako jedyny posiadał te silniki w specyfikacji turbo).
O reszcie nawet nie ma co tu wiele mówić.

To jak z Ferrari F2002. Żadna inna maszyna, ani zespół nie miały potencjału, by walczyć z F2002, pomimo, iż bolid nie różnił sie technicznie aż tak od poprzednika jak to miało miejsce w 2001.
TobaccoBoy
 

Postprzez Sanchez So kwi 28, 2007 17:27  

Przede wszystkim należałoby zapytać, co znaczy "Najlepszy" ?

Najszybszy ? Najbezpieczniejszy ? Najnowoczesniejszy ? Odstający od konkurencji ? Wyprzedzający swoją epokoę ? A może wszystko naraz ?
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez ICEman So kwi 28, 2007 18:31  

według mnie najlepszym bolidem w historii(szybkość i niezawodność) było Ferrari F2004 wyniki mówią same za siebie
Avatar użytkownika
ICEman
 
Dołączył(a): Wt cze 27, 2006 17:17
Lokalizacja: z Północy

Postprzez sowa_kubica_fan So kwi 28, 2007 18:35  

Trudno, by powiedzieć dlaczego MP4/4 zdominował tamtą epokę.
Moim zdaniem jednak McLaren skupiał się na bierzących zadaniach, ale nie na erze bez silników turbo.

Same pomysły techniczne również mogły zaowocować. Gordon Murray to był przecież wspaniały projektant, bo wcześniej zdobył już dwa tytuły z Brabhamem.

W sumie jednak dochodzę do wniosku, że wszystko co napisał Kubuś było po trochu.
Wiele razy słyszałem tekst w stylu "on robi ze mnie idiotę!" To nieprawda. Osoba, która tak mówi sama z siebie robi idiotę. Ktoś inny po prostu jej to uświadamia :D
Avatar użytkownika
sowa_kubica_fan
 
Dołączył(a): N paź 22, 2006 9:51
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Jędruś So kwi 28, 2007 18:44  

ICEman napisał(a):według mnie najlepszym bolidem w historii(szybkość i niezawodność) było Ferrari F2004 wyniki mówią same za siebie


Wtedy to oni akurat dużo bazowali na modelu z 2003 roku.
Obrazek
Nie kto inny jak człowiek stworzył piekło w samym środku raju.
Avatar użytkownika
Jędruś
 
Dołączył(a): Pn mar 12, 2007 13:48
Lokalizacja: Myszków
GG: 4983268

Postprzez gregoff So kwi 28, 2007 18:54  

MOżna powiedzieć, że MP4/4 był najlepszym bolidem lat 80 (prawie wygrali wszystkie wyścigi w tamtym sezonie), ale na pewno nie najlepszym w historii. Gdyby tak Prosta i Senne wsadzić do F2002 lub F2004 to pewnie by odnieśli podobne wyniki.

Ja zaryzykuje stwierdzenie, że MP4/4 był nie tyle najlepszym bolidem w historii, ale miał najlepszą kombinację Bolid+Kierowcy w historii...
Avatar użytkownika
gregoff
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 20:01
Lokalizacja: Świecie nad Wisłą

Postprzez Miki1910 So kwi 28, 2007 19:04  

Najbardziej bezkonkurencyjna, a przez to może nawet najlepsza, była Alfa Romeo 158, startująca w F1 w 1950 roku. Model ten skonstruował w 1937 roku Giaochino Colombo. Był bezkonkurencyjny w wyścigach GP w latach 1947-1951. Samochód zgłoszono 22 razy do 6 wyścigów (nie zgłoszono go tylko do GP Indianapolis 500). Kierowcy prowadzący ten bolid triumfowali 6 razy (samochód ten wygrał każdy wyścig, w którym brał udział), 4-krotnie stali na drugim stopniu podium i 2-krotnie na trzecim. Samochód wywalczył 6 pole position (znowu max!!! :-D ) i aż 11 razy startował z pierwszego rzędu (tylko raz nie było dubletu na starcie). Oczywiście samochód uzyskał 6 najlepszych okrążeń. Co prawda 8 razy bolidy nie dojechały do mety (w GP Wielkiej Brytanii nastąpił wyciek oleju w samochodzie J.M. Fangio, w GP Monaco G. Farina i L. Fagioli wzięli udział w ogromnej kolizji na starcie, w GP Szwajcarii w bolidzie J.M. Fangio zawiódł silnik, w GP Włoch w bolidzie P. Tarrufiego i J.M. Fangio zawiódł silnik - jechali wspólnie, w bolidzie J.M. Fangio nawaliła skrzynia biegów, a w samochodzie C. Sanesiego silnik), ale w tamtych czasach zdarzało się to dość często. Jak widać nie przeszkodziło to też Giuseppe Farinie (startował w 6 wyścigach) w wygraniu sezonu 1950 z dorobkiem 30 punktów. Drugie miejsce zajął Juan Manuel Fangio (startował w 6 wyścigach) z 27 punktami, a trzecie Luigi Fagioli (startował w 6 wyścigach) z 24 punktami. Wszyscy jeździli w zespole Alfa Romeo samochodem Alfa romeo 158. Inni kierowcy prowadzący ten bolid to: Reg Parnell (startował w wyścigach) - 9 w klasyfikacji generalnej z 4 punktami na koncie oraz Piero Taruffi (startował w 1 wyścigu) i Consalvo Sanesi (startował w 1 wyścigu), którzy zajęli 23. miejsce z dorobkiem 0 punktów.
"Możemy uznawać zasady demokracji, ale i tak rację mam zawsze ja." (Hubert Wagner)

"Paweł na zagrywce, on ma tą zagrywkę rozrywkową, ale bardzo przykrą." (Zdzisław Ambroziak)
Avatar użytkownika
Miki1910
moderator
 
Dołączył(a): N sie 13, 2006 10:46
Lokalizacja: Radom/Warszawa

Postprzez kuba So kwi 28, 2007 19:21  

Piękne cytaty z F1 Ultra :P :D Ale okey. Co do MP4/4 to ja się zgodzę z gregoffem.
"Rób,albo nie rób...nie ma próbowania!!!"
Avatar użytkownika
kuba
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 13:31
Lokalizacja: Poznań

Postprzez ICEman So kwi 28, 2007 20:31  

no no Miki mogłeś jeszcze dopisać "dawno dawno temu" :)
Avatar użytkownika
ICEman
 
Dołączył(a): Wt cze 27, 2006 17:17
Lokalizacja: z Północy

Postprzez Kubuś Fatalista N kwi 29, 2007 9:46  

ICEman napisał(a):według mnie najlepszym bolidem w historii(szybkość i niezawodność) było Ferrari F2004 wyniki mówią same za siebie


Zanim postawisz tezę zajrzyj do statystyk. McLaren wygrał 15 wyścigów na 16. A gdyby nie pewien Pan MP4/4 wygrał by 16 na 16 wyścigów. A Ferrari wygrało tylko 16 na 18 wyścigów.
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Postprzez kuba N kwi 29, 2007 9:59  

Tylko :-D - A skąd inąd Ferrari wygrało nie 16 lecz 15. Każdy z trójki (Williams ,McLaren, Renault) zabrał po jednym zwycięstwie.
"Rób,albo nie rób...nie ma próbowania!!!"
Avatar użytkownika
kuba
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 13:31
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Wokinger N kwi 29, 2007 10:03  

Ja bym stwierdził, że nie najlepszy bolid, lecz podobnie jak gregoff najlepiej zorganizowany zespół pod każdym względem, na co złożyło się wiele czynników takich jak: szybki bolid, szybcy kierowcy itd. itd.
Wokinger
 

Postprzez Kubuś Fatalista N kwi 29, 2007 10:05  

kuba napisał(a):Tylko :-D - A skąd inąd Ferrari wygrało nie 16 lecz 15. Każdy z trójki (Williams ,McLaren, Renault) zabrał po jednym zwycięstwie.


Nie zobaczyłem 10 u Kimiego.
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Następna strona

Powrót do Historia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości