Wyprzedzenia i walki - co się robi i co można jeszcze?

Dyskusja na temat dawnych dziejów w F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Endrju Szopen So lut 14, 2009 13:10  Wyprzedzenia i walki - co się robi i co można jeszcze?

Jak wiadmomo wyprzedzanie jest trudnym zadaniem, i tu nie chodzi tylko o F1, tak jest we wszystkich sportach motorowych. Od nadchodzącego sezonu wchodzą, jak wiadomo, zmiany, które mają rozpocząć więcej walk i wyprzedzeń w czasi wyścigów (wolę walki, bo sam moment wyprzedzenia nie zawsze jest ciekawy). Zastanowiłem się jak mają pomóc zmiany w aero i zrobiłem taki oto rysunek/miszmasz:

Obrazek

Nie wiem czy dobrze załapałem koncepcję ludzi nad tym pracujących, ale wydaje mi się, że ma być tak jak na zdjęciu: powietrze (niebieskie linie, jeśli ktoś nie skojarzył... :-P ) w momencie przejścia przez tylne skrzydło i rozproszenia się nie będzie, czysto teoretycznie, przepływać przez główne części przedniego skrzydła bolidu, który będzie za nim jechał - bo skrzydło przednie ma je teraz po bokach i jest po prostu szersze. Jeśli coś pomieszałem i to co mi się wydaje prawdą nie jest - to przepraszam. :)

A teraz postawmy sobie pytanie (i chciałbym, żeby to była myśl wiądaca tego tematu): co można jeszcze zrobić, by było więcej walk i wyprzedzania w F1?

Moim zdaniem trzeba coś zrobić z tankowaniami. Na początku byłem za zakazem tankowania, ale po obejrzeniu dwóch GP z 1992 uznałem, że jest lepsza koncepcja. Mianowicie, najlepiej by było ustalić "okno tankowań", tzn. można dotankowywać paliwo przez pierwszych 55% okrążeń wyścigu z zaokrągleniem w górę. Więc jeśli okrążeń byłoby 70, tankować można by było do 39 okrążenia włącznie. A czemu tak? Do tego momentu dzięki tankowaniom stawka (teoretycznie...) nie rojechałaby się za bardzo, a na ostatnich okrążeniach, kiedy wsztyscy mieliby tyle samo paliwa mogłoby dojść do pościgów/walk/wyprzedzeń.

Czekam na Wasze pomyśły i komentarze do moich dywagacji :)
Avatar użytkownika
Endrju Szopen
 
Dołączył(a): Pt maja 18, 2007 17:00
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Mati93 So lut 14, 2009 13:19  Re: Wyprzedzenia i walki - co się robi i co można jeszcze?

Świetnie pokazałeś wiatr :twisted:

A co do tankowań to nawet nie zły pomysł, ale w tedy na to wychodzi że wszyscy jechali by na 1 pit stop i zostaje w tedy kwestia opon, co z tego że będą mieli paliwa tyle samo, jak opony nie będą się nadawać do wyprzedzania i ostrzejszej jazdy...
Avatar użytkownika
Mati93
 
Dołączył(a): Pt cze 20, 2008 12:49
Lokalizacja: Podlasie
GG: 8604191

Postprzez Arnulf So lut 14, 2009 13:35  Re: Wyprzedzenia i walki - co się robi i co można jeszcze?

Endrju Szopen napisał(a):co można jeszcze zrobić, by było więcej walk i wyprzedzania w F1?


Ja kiedyś się zastanawiałem nad taką rzeczą. Jak wiadomo po kwalifikacjach przy bolidach nie wolno dokonywać poważnych zmian w ustawieniach. I teraz: gdyby w Q3 można było startować z dowolną ilością paliwa (tak jak w Q1 i Q2), czyli wycofany byłby nakaz wystartowania do Q3 z taką ilością paliwa, która ma wystarczyć na ostatnią część kwalifikacji i pierwszą część wyścigu (dodatkowo bierzemy pod uwagę zakaz tankowania podczas wyścigu). Dodatkowo po kwalifikacjach dozwolone byłyby duże zmiany w ustawieniach samochodu. I załóżmy, że PP zdobywa Hamilton, a za nim jest Raikkonen. Ferrari wie, że coś może być nie tak z ustawieniami i zmienia je (co może pomóc, ale także i zaszkodzić), dzięki czemu Ferrari ma większe szanse na wyprzedzenie Hamiltona. Ustawienia zostają zmienione, więc Raikkonen ma szansę trzymać się blisko i wyprzedzić Hamiltona. Obydwa samochody mają tyle samo paliwa (zakaz tankowania), więc jeden nie odjedzie drugiemu, bo jest lżejszy. A teraz, jeśli jakiś zespół nie trafi z ustawieniami to ich samochód jest zawalidrogą na torze i nie może na poważnie gonić zawodników przed sobą.
Arnulf
 
Dołączył(a): Pn sie 25, 2008 8:56
Lokalizacja: Mielec/Kraków

Postprzez Endrju Szopen So lut 14, 2009 13:39  Re: Wyprzedzenia i walki - co się robi i co można jeszcze?

A co do tankowań to nawet nie zły pomysł, ale w tedy na to wychodzi że wszyscy jechali by na 1 pit stop i zostaje w tedy kwestia opon, co z tego że będą mieli paliwa tyle samo, jak opony nie będą się nadawać do wyprzedzania i ostrzejszej jazdy...


I tutaj stratedzy muszą wykazać się swoją inwencją. Poza tym to tylko szkic pomysłu, można by dodać, że na tych ostatnich okrążeniach trzeba użyć dwóch różnych mieszanek opon i tylko wtedy ta zasada będzie obowiązywać. Więc jeśli ktoś w czasie 55% pierwszycj okrążeń na ostatnim tankowaniu zmieni opony na twarde - będzie musiał w ostatnich 45% zmienić jeszcze na miękkie, ale już wtedy tankować nie będzie mógł. No i wtedy trzeba by było znieść zakaz tankowania podczas gdy SC jest na torze...
Avatar użytkownika
Endrju Szopen
 
Dołączył(a): Pt maja 18, 2007 17:00
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Anderis So lut 14, 2009 14:00  Re: Wyprzedzenia i walki - co się robi i co można jeszcze?

Endrju Szopen napisał(a):No i wtedy trzeba by było znieść zakaz tankowania podczas gdy SC jest na torze...


Przecież już to zrobiono.

A tak wogóle to ciekawy pomysł. Jeśli przez ostatnie 45% dystansu kierowcy nie będą mogli dotankowywać, a będą musieli zmienić opony, to strategia w tym momencie może stać się bardziej spontaniczna. Jeżeli kierowca B jedzie tuż za kierowcą A i zjeżdża pierwszy na zmianę opon, to nie oznacza to dla niego, że przegra z nim wyścig, ponieważ będzie przez kilka okrążeń dysponował mniej zużytymi oponami i będzie mógł kręcić lepsze czasy. Kierowcy będą mogli zjeżdżać wtedy, gdy poczują, że ich opony nie pracują i nie będzie się dało zaplanować wszystkiego co do okrążenia przed wyścigiem. Będzie trzeba trafić z dobrym momentem na zmianę opon. Nie będzie obowiązywała zasada "im później tym lepiej". Do tego kierowcy będą jednak dysponowali inną ilością paliwa na starcie i początek wyścigu też będzie ciekawy (ktoś może zdecydować się na 2 postoje przed 55% dystansu wyścigu, by spróbować odjechać rywalom). Im dłużej myślę nad tym pomysłem, tym bardziej się do niego przychylam. Ten pomysł rozwiązuje problem braku walki w drugiej fazie wyścigu, bez konieczności skracania go.
Avatar użytkownika
Anderis
 
Dołączył(a): Wt paź 16, 2007 19:19
GG: 1295936

Postprzez zaGrzeb Pn lut 16, 2009 7:47  Re: Wyprzedzenia i walki - co się robi i co można jeszcze?

Endrju Szopen napisał(a):na ostatnich okrążeniach, kiedy wsztyscy mieliby tyle samo paliwa mogłoby dojść do pościgów/walk/wyprzedzeń.

Takie małe ale z mojej strony. Nie jest to tak, że w ostatniej fazie wyścigu i tak wszyscy mają taką samą ilość paliwa? Chodzi mi o ostatnie tankowania. Tak i tak, kierowcy dojeżdżają przecież do mety z minimalną ilością paliwa, taką aby minimalna jego waga była zachowana. Oczywiście pomijam tu kwestie apetytu na paliwo,ale w przybliżenia obciążenie paliwem na końcu będzie takie same/bardzo zbliżone. Chyba, że się mylę,ale wydaje mi się to logiczne.
Obrazek
Avatar użytkownika
zaGrzeb
 
Dołączył(a): Śr lis 07, 2007 20:10

Postprzez Endrju Szopen Pn lut 16, 2009 8:16  Re: Wyprzedzenia i walki - co się robi i co można jeszcze?

Masz rację, oczywiście, ale to zespoły ustalają od którego momentu kierowcy mają mniej więcej tyle samo paliwa poprzez strategię, no nie? Ci co jadą na jeden stop są już wtedy zatankowani do końca, a zmiana opon im się już nie opłaca, a na tych na których jadą nie mogą raczej już za bardzo nikogo ścigać. Ci co jadą na dwa stopy ostatnie tankowanie robią dosyć późno, więc nie ma zbyt wiele czasu na walkę. Dlatego wymuszenie na zespołach i kierowcach granicy dodatkowego tankowania plus wymagana zmiana opon na inną mieszankę podczas tej drugiej 'wirtualnie' fazy wyścigu powinno pomóc i zachęcić do walki na torze.
Chyba, że moja teoria mija się z prawdą :)
Avatar użytkownika
Endrju Szopen
 
Dołączył(a): Pt maja 18, 2007 17:00
Lokalizacja: Łódź

Postprzez zaGrzeb Pn lut 16, 2009 8:26  Re: Wyprzedzenia i walki - co się robi i co można jeszcze?

Owszem, zgadza się Endju, wtrąciłem tylko swoją uwagę, gdyż myślałem, że zapomniałem o tym drobnym szczególe;) Ogólnie pomysł wydaje się być całkiem trafny, szkoda tylko, że my jako kibice niejako zmuszeni jesteśmy do fantazjowania na temat poprawienia atrakcyjności widowiska
Obrazek
Avatar użytkownika
zaGrzeb
 
Dołączył(a): Śr lis 07, 2007 20:10


Powrót do Historia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości