W tym roku od zakończenia sezonu do pierwszych testów młodych kierowców (i Paffeta…) mija niewiele czasu. Już jutro trzeba rozgrzewać samochody. Do wszystkiego dochodzą testy nowych opon Pirelli w piątek i sobotę.
Kalendarz testówLista zaproszonych (niekoniecznie za darmo) zawodników jest już mniej więcej kompletna.
Kierowcy wybrani na testyDokładny
Rozkład jazdy1.
Red BullDaniel Ricciardo-
2gi w tegorocznej Formule Renault 3.5. Oszczędzony od skreślenia, najprawdopodobniej najbardziej perspektywiczny zawodnik juniorskiego programu RB. Testował już dla Red Bulla w tamtym roku i był szybki. Teraz również będzie miał szczęście pojeździć wspaniałym bolidem.
2.
McLaren MercedesGary Paffett- „debiutant”,
3ci w DTM i tak już powinno zostać po Szanghaju…. Ale kto go tam wie. Bez szans na F1, ale spełnia warunki testów.
Oliver Turvey- młody Brytyjczyk,
(5)6my w tegorocznym serialu GP2 (debiut). Testował już w srebrnej stajni.
3.
FerrariJules Bianchi- członek iluzorycznej "akademii młodych kierowców Ferrari"- podopieczny Nicolasa Todta. Na skutek kolizji nie zaliczył pełnego sezonu.
3ci w GP2. Beznadziejny Massa trzyma mu miejsce w Ferrari.
4.
MercedesSam Bird- Przygarnięty przez Mercedesa- być może woleliby Conwaya, ich okazjonalnego testera jeszcze z czasów Hondy, ale on miał "malutki" wypadek za wielką kałużą.
5ty w GP2 jako debiutant ex-aequo z Turveyem na punkty,.
5.
RenaultMichaił Aloszyn-
MISTRZ FR3.5- jego test to naturalna konsekwencja wygrana serii, ale bardzo możliwe że i bez tego by go wzięli. Aloszyn jest przy kasie więc nie należy się dziwić, jeśli niedługo wyląduje w F1. Ta zaprawa może mu się przydać.
Jerome d'Ambrosio-
12ty w GP2 wobec kłopotów DAMS. Wygrał w Monaco. v-ce mistrz GP2 Asia Series 2008/09 za Kobayashim. Nie jest tak źle jak wskazuję na to jego tegoroczne wyniki. Jerome nie zostanie zawodnikiem Renault, ale być może Virgin. U nich też protestuje.
6.
WilliamsDean Stoneman-
MISTRZ F2, za to też został uhonorowany testem (samochody do F2 produkuje Williams).
Pastor Maldonado-
MISTRZ GP2- łączony z posadą w Williamsie. Bardzo możliwe że zapłacił również za owy test, wykolegowawszy Bottasa.
7.
Force IndiaPaul di Resta-
vc-lider klasyfikacji DTM z 3 punktami straty do Bruno Spenglera. Testowy/treningowy zawodnik FI, testował już z nimi pozbawiając innych młodych kolegów dobrego humoru. Regularny zawodnik FI i mistrz DTM- mam nadzieję.
Antonio Felix da Costa- Portugalczyk,
7 w tegorocznej F3 Euroseries.
Y. Buurman-
4 w Superleague.
8.
SauberSergio Perez- przyszłoroczny zawodnik Saubera ze sponsoringiem Telmexu. Perspektywiczny- szczególnie z pieniędzmi za plecami.
2gi w GP2.
Esteban Guttierez-
MISTRZ GP3. Również z Meksyku, #3 Saubera na kolejny sezon.
Davide Rigon?-
MISTRZ Superleague Formula.
9.
STRJean Eric Vergne-
MISTRZ Brytyjskiej F3- znakomity w końcówce sezonu WSbR- perspektywiczny Francuz. Członek juniorskiego programu Red Bull logicznie zaproszony na testy Toro Rosso.
10.
LotusRodolfo Gonzalez-
21 w GP2. hmmm.
Władimir Arabadżijew- ha ha ha. Czuje dolary.
11.
HRTP. Maldonado- Wykupiony komplet testów w HRT.
Josef Kral- inny pan płacący, tylko trochę dalej w tabeli-
24 w GP2.
Davide Valsecchi-
8 w GP2.
Valtteri Bottas?- w ramach konszachtów z Williamsem.
3 w F3 ES- Fin niestety bez zaplecza. Jedyny przedstawiciel czołówki F3 ES na testach… jeśli zostanie coś zostanie, ale nie wygląda na to jeśli mamy już trzech hojnych zawodników a w kieszeni zespołu hula wiatr.
12.
VirginJ. d'Ambrosio- potencjalny zawodnik Virgin jeśli- zgodnie z doniesieniami- uzbiera jakieś 5 dużych baniek.
Rio Haryanto-
5 w GP3 jeżdżący dla Manor.
Luiz Razia- tegoroczny nr. 3 Virgin, raczej niezbyt dobry, ale ze wsparciem krajan z Brazylii.
11ty w GP2 w zespole mistrza, Rapax.
Wielu dodałoby do listy kilka osób, kilka odjęło, ale dla samych zawodników nie jest to szczególna odskocznia. Głównie zespoły będą testować co się da pod kątem nadchodzącego sezonu.
Na testach Pirelli testować będą regularni zawodnicy staj wyścigowych z wyjątkiem McLaren, którego zawodnicy mają masę zobowiązań marketingowych, Red Bull przez operacja nogi Webbera, Renault gdzie postawiono na Kubicę oraz HRT za sprawą hojnego Maldonado. Ponieważ włosi sfinalizowali już kwestie kształtu aerodynamicznego oraz konstrukcji korpusu opony, głównie to będzie testowane. Mieszankami panowie zajmą się już w nowym roku.