Od dluzszego czasu zastanawia mnie dlaczego simracing jest tak rozbity. Dokladniej chodzi mi o scene/spolecznosc simracer'ow, dlaczego nie ma jakichs globalnych lig, albo chociazby krajowych? Dlaczego nie ma zadnych stron tematycznych, ktore mialyby zasieg wiekszy niz ligowy?
Jak wyglada scena fps'ow? Podam na przykladzie Enemy Territory sprzed 2 lat. Wtedy w godzinach szczytu (19-22 GMT) gralo ~6000 osob (z czego 1000-2000 to polacy byli) naraz na wszystkich widocznych serwerach (byla to jedna z najbardziej popularnych gier. Counter Strike mial ~10000 graczy w godzinach szczytu. Obie te wartosci pewnie conajmniej 10krotnie przewzyszaja obecna ilosc graczy rFactor). Trudno powiedziec na tej podstawie ilu bylo ludzi grajacych, dajmy na tor kilka razy w tygodniu, w ET. Przy takiej ilosci graczy bywajacych na serwerach ffa (free for all, tzn publicznych serwerach), w Polsce bylo moze z 30-50 aktywnych klanow, tzn takich co graly jakies tam mecze ligowe. Lig pomniejszych bylo od cholery i jeszcze troche, co chwile byly jakies mniejsze turnieje, o ktorych wiedziala tylko garstka osob. Byla natomiast jedna glowna liga (clanbase), gdzie wszystkie znaczace sie klany i wszyscy najlepsi graczy brali udzial + bylo jeszcze kilka innych lig/turniejow w ktorych tez czasami pojawialy sie co lepsze klany. Na tej podstawie bez problemu mozna bylo powiedziec +/- kto jest lepszy od kogo. Ponadto scena byla bardziej z soba zzyta, istnialy portale tematyczne o danej grze, na ktorej tez udzielali sie rowniez wszyscy wazniejsi i bardzi liczacy sie gracze.
Jak to wyglada w rFactor? Ano publiczne serwery praktycznie nie istnieja (z wiadomych powodow). Czy ktos wogole jest w stanie powiedziec ile osob gra w rfactor w polsce/na swiecie? Ile jest lig? Jest ich w polsce napewno duzo, ale kazda istnieje sama sobie. Doslownie tylko pojedyncze osoby przenikaja pomiedzy tymi barierami ligowymi. Portale tematyczne defacto nie maja racji bytu, bo nie da sie zrobic niczego sensownego opartego na jednej lidze. np niby jest strona f1wm.pl/ligna, ale naprawde tylko odswieta na nia zajrzy ktos spoza ligny i nijak sie taka strona ma do np esports.pl , et.owned.pl , crossfire.nu.
Jakie sa efekty takiej izolacji? Czesc juz podalem.
- Nikt tak naprawde nie wie, na jakim jest poziomie wzgledem ogolu graczy, ani czy jest np w top10/top50/top100 w polsce/europie/na swiecie. Jakies pojedyncze eventy organizowane przez ktoras z lig tego nie mowia. Wszyscy dobrze wiemy, ze po pojedynczym wyscigu nic sie nie da powiedziec, bo pomijajac juz smiesznie mala skale takich eventow, to simracing jest mocno losowy, jeden blad, nawet kogos innego, i juz wyscig legl w gruzach. Do tego dochodzi ze komus moze wybitnie tor nie przypasowac itp itd.
- brak wymiany opinii miedzy cala spolecznoscia graczy. Np swojego czasu szukalem informacji, w jaki dokladnie sposob zmienia sie przyczepnosc toru pomiedzy sesjami oraz w trakcie nich. Nikt w lignie mi nie odpowiedzial, na forum f1wm padly tylko jakies domysly, a jestem pewny ze w polsce napewno jest ktos, kto wie jak to dziala, no ale nie bede latal po 30 cudzych forach i zakladal tam konta, bo raz ze nie znam adresow tych for, dwa ze jak bym zalozyl taki temat to bym mnie pewnie olano albo zbesztano, tak jak to stali bywalcy danego forum zawsze lubia robic. Jak to bylo (pewnie poczesci dalej jest) w et? Jakbym zadal tego typu pytanie to by mnie zbesztanu ze zasmiecam forum, bo pewnie 13654 innych osob juz sie o to pytalo. Nie mowiac juz o tym, ze ma sie wtedy kontakt i wymienia sie opinie z najlepszymi graczami w polsce/europie/na swiecie. Jako przyklad moge podac, ze jak cos kolo 2005/2006 roku clanbase w et wprowadzal jakas znaczaca modyfikacje rozgrywki, to na crossfire.nu w 1h ludzie naklepali 1000 postow pod newsem. Oczywiscie 95% to spam, ale te 5% to byla calkiem rozsadna dyskusja za i przeciw. To samo co u nas w rfactor na forum przy dyskusji o poszczegolnych modach (mmg vs cdtp vs fsone vs ...) tylko na wieksza skale, przy wiekszej bazie uzytkownikow i przedewszystkim z opiniami tych najlepszych (kogo opinie o nowej serii wyscigowej w real world byscie uznali za bardziej wiarygodna: kierowcow F1, czy polskich pomniejszych kierowcow rajdowych?). Inny ciekawy objaw izolacji: glownym medium do dystrybucji filmikow w rfactor jest youtube w kazdej innej grze gdzie scena nie jest tak podzielona, to takim medium sa portale tematyczne i filmiki sa wrzucane na ich serwery (duuuzooo lepsza jakosc, do tego czasami ktos zrobi jakis dvd pack najlepszych filmikow).
- najbardziej bolesny problem: brak sponsorow, lanow i wszystkiego co za tym idzie przez to rozbicie. Bo jak ma byc jakis kierowca/liga sponsorowana, jesli przecietny news ma 200 wyswietlen. W doslownie kazdym fps'ie serwery sa sponsorowane i za nic nie trzeba placic (oczywiscie powyzej pewnego poziomu, w bardziej popularnych grach jest o to latwiej, w mniej popularnych jest o to trudnie, ale ogolnie przez 3 lata grania w et nie placilem ani grosza za serwer klanowy, a pozniej to sponsorzy pokrywali koszty wyjazdow na lany np). Co do lanow, to nie bede sie rozwodzil nad wyzszoscia zabawy po lanie nad zabawa online, ten kto bawil sie nawet na jakims lanie z paroma kolegami to wie o czym mowie, a reszta niech kiedys sprobuje... Jak juz sie okazuje ze jest jakis turniej rFactor (na PGA w tym roku byl jako impreza towarzyszaca), to dowiaduje sie o tym przez przypadek a na samym turniej nikt sie defacto nie pojawia, a przeciez ile to sprzetu mozna bylo wygrac na takich (na mniejszych rowniez) imprezach w et? Myszki, klawiatury, jakies mp3 playery, ogolnie calkiem fajne nagrody w przedziale 200-800zl. Pozniej et sie rozwinelo i powoli zaczelo doganiac inne fps'y i na lanach mozna bylo wygrac np 30 000$ a sponsorzy placicli najlepszym ze przelot do USA/Holandii/Polski na turnieje.
- brak transmisij, reportazy, podsumowan co waznieszjych i ciekawszych wyscigow (no tak, poza pozal sie boze youtubem...) chociazby w takiej formie: http://et.owned.pl/?1:1:7767
co jest przyczyna? hmmm, napewno nie jest to problem malej ilosci graczy, bo jest kupa mniej popularnych fps'ow/rts'ow od rfactor, ktore jednak maja swoja spolecznosc. baa... w obecnej chwili Enemy Territory jest tak samo popularne jak rfactor:
google trends. Problem modow? Tez watpie. Jak by byla jedna globalna liga (warto zwrocic uwage, ze w simracingu ping ma male znaczenie, wiec mozna spokojnie organizowac wyscigi chociazby z ameryka poludniowa) i w niej by sie gralo w cdtp06 np, to i tak wszyscy by w niej grali. Jasne ze by to nie przeszkadzlo temu, jakby byly jakies pomniejsze turnieje/ligi na innych modach. Wydaje mi sie, ze problemem lezy u samych podstaw jak sie wogole zaczyna grac w symulacje jazdy, a jak w inne gry. W fps'ach jest tak:
- noob instaluje sobie gierke i zaczyna lamic po necie na ffa
- noob'owi gra sie podoba i zaczyna w nia regularnie mlocic
- noob sie podnieca tym, ze ktos z jego kumpli dolaczyl do lamerskiego klanu i sam sie do niego dolacza, dalej glownie grajac na ffa. Wtedy noob tez odkrywa strony tematyczne, co to sa ligii itp itd.
- noob przez nastepne kilka lat (jak sie nie znudzi) gra w coraz to lepszych klanach, na coraz wyzszym poziome, az przestaje byc noobem.
(mowilem to na swoim przykladzie, ale to sie tyczy conajmniej 90% osob pewnie). Jak to wyglada w rFactor?
- noob instaluje rfactor i zaczyna jezdzic offline, czasmi wchodzac na jakies ffa
- ffa go wnerwia bo pelno wreckerow, szuka jak mozna sobie pograc i dolacze do jakiejs ligii zrywajac jakikolwiek kontakt z reszta graczy.
- noob/gracz rzadko zmienia lige, bo po co, na lepsza? a ktora jest lepsza?
tzn, imo przyczyna takie izolacji jest to, ze w symulacjach jazdy, gracze szybciej odchodza od ffa i izoluja sie w swoich ligach do ktorych trafili (przez co tez pewnie im sie gra szybciej nudzi...)
wiecej pisac chyba nie ma po co, bo juz i tak to chyba najdluzszy post na forum, ktorego pewnie i tak nikt nie bedzie czytal
(chociaz rok temu mnie zaskoczyliscie z moim poprzednim takim tematem
) Nie poruszylem nawet tematu czy obecna sytuacja moze sie poprawic i jesli tak to jak, ale musze sie zbierac na sylwestra
PS tak, tytul jest celowo kontrowersyjny