Analizowanie sezonu 2013

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Anderis So mar 23, 2013 10:59  Re: Analizowanie sezonu 2013

Arnulf napisał(a):Niestety ostatnie lata pokazywały, że Williams średnio umiał w trakcie sezonu poprawić się z samochodem,

Z tym bywało bardzo różnie, nie zawsze tak źle. W 2011 nie dali rady się poprawić, ale tamten bolid był fundamentalnie do niczego. Natomiast w 2010 wykonali spory postęp. Na początku sezonu jeździli na poziomie Toro Rosso, a później wywindowali się z 9 na 6 w WCC i byli regularnym zagrożeniem dla Mercedesa i Renault w drugiej połowie sezonu.

Wszystko zależy od natury problemów, jakie nękają FW35.
Avatar użytkownika
Anderis
 
Dołączył(a): Wt paź 16, 2007 19:19
GG: 1295936

Postprzez ZderzacK So mar 23, 2013 23:59  Re: Analizowanie sezonu 2013

Mam nadzieję, że problemy FW35 wynikają z prostego... nie wiem, braku pomyślunku w obieraniu drogi rozwoju. Dla przykładu posłużę się McLarenowkim MP4-24 z 2009r., któremu po przemodelowaniu opływu powietrza przez przednie opony/zawieszenie, nagle pojawiło się tempo.

Jakie tempo ma FW35, doskonale widać, nie zamierzam z tym polemizować. Myślę pewnie życzeniowo. Nie uwierzę jednak, że ten bolid jest skazany na bycie gorszym od poprzednika, podobnie jak tegoroczny McLaren. Teamy z angielską myślą, jak Williams, McLaren czy Lotus, mają permanentną potrzebę "przeskrobania" czegoś nowego w koncepcji i... raz na jakiś czas brną w pokrzywy. Nie ma z tym nic wspólnego wysokość budżetu czy też poziom inżynierów (który jest różny, niestety ze szkodą dla obecnego Williamsa).

A propos, w kontekście angielskiej myśli inżynieryjnej i przebiegu sezonu: na pewno czytaliście o pretensjach RBR i Mercedesa odnośnie opon i rzekomych deklaracjach Pirelli o powrocie do ubiegłorocznych. Jeśli Pirelli się ugnie to ja w końcu podpalę tych korporacyjnych rozrzutników do banknotów. Nie macie wrażenia, że na przestrzeni tylu lat innowacje rodem z Enstone (m. in. mass dampery, otwory w dyfuzorze, systemy aktywowane hamulcem a teraz współpraca z oponami) były zawsze banowane bądź wycofywane?
Avatar użytkownika
ZderzacK
 
Dołączył(a): Pt mar 05, 2010 12:52
Lokalizacja: JosephVille/W-wa

Postprzez SirKamil N mar 24, 2013 0:13  Re: Analizowanie sezonu 2013

Twardo uważam, że McLaren z 2009 został uratowany podwójnym dyfuzorem. Ten samochód miał ogromne problemy z dociskiem na tyle przez co ten bolid do niczego nie nadawał a potężna siła podwójnego dyfuzora nagle naprawiła i rozwiązała wiele problemów z którymi bazując na płaskim dyfuzorze mogliby sobie nie poradzić do końca.

Co do opon, to póki co tylko lobbing. Zarówno Pirelli jak i kilka ekip nie wyraża zgody.
Ostatnio edytowano N mar 24, 2013 0:28 przez SirKamil, łącznie edytowano 1 raz
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez ZderzacK N mar 24, 2013 0:19  Re: Analizowanie sezonu 2013

Co do tego maca z 2009, ująłem to tak, jak przeczytałem wówczas w F1Racing. Zapewne rozwiązanie poprowadzenia strugi opisane na łamach czasopisma miało wpływ na nakarmienie dyfuzora. Piszę o tym, bo liczę na podobną voltę w przypadku FW35. Wiesz, pójdziesz z czymś w innym kierunku i nagle bolid dogaduje się z sobą samym.
Avatar użytkownika
ZderzacK
 
Dołączył(a): Pt mar 05, 2010 12:52
Lokalizacja: JosephVille/W-wa

Postprzez SirKamil N mar 24, 2013 0:30  Re: Analizowanie sezonu 2013

W takim wypadku lepszy będzie przykład McLarena z 2011 roku;)
Również na to liczę, ale jestem coraz bardziej skołowany. Niemiły scenariusz jest taki, że Williams kompletnie stracił kalibracje tunelu.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez pawel92setter So kwi 20, 2013 10:56  Re: Analizowanie sezonu 2013

Po krótkiej przerwie spowodowanej niemiarodajną sesją w Malezji i brakiem mojego czasu podczas GP Chin, zrobiłem analizę 2. treningu przed GP Bahrajnu:

http://chomikuj.pl/pawel.roszyk/Formu*c5*82a+1/GP+Bahrajnu+-+Trening+2,2653784037.pdf
http://www.4shared.com/office/m44fn0Lo/GP_Bahrajnu_-_Trening_2.html
http://www.sendspace.pl/file/60b40f8a940b6b68e8e3b86

Niestety, nie dodałem żadnych nowych opcji, ani wykresów, gdyż gdy się za to brałem to zostało niewiele czasu do kwalifikacji. Próbowałem dodać linie trendu do przejazdów, ale można zmieścić tylko jedną na wykresie co nieco mija się z celem.

Wnioski generalnie są takie, że:
* Najlepsze jest Ferrari
* Dalej jest Red Bull (a raczej Vettel, gdyż Webber nie zrobił wczoraj symulacji)
* Z wyników można wywnioskować, że kolejne jest Force India, ale podobnie było w Australii i oni chyba lubią nalać sobie nieco mniej paliwa na taki przejazd
* Później jest Lotus, jednak warte zauważenia jest to, że Grosjean i Raikkonen wykonali jedne z najdłuższych przejazdów
* Wyniki Mercedesa znowu wydają się być niereprezentatywne. Co prawda robili symulację, ale nie wierzę w to, żeby byli tak wolni (a przede wszystkim Hamilton, bo Rosberg może rzeczywiście ma takie tempo)
* Wyraźny postęp McLarena (względem GP Australii). Są znacznie bliżej czołówki, a przyjmując przejazd Rosberga, jako wiarygodny wyznacznik, to na początku wyścigu będą mieli tempo podobne do Mercedesa
* Drugą połowę stawki otwiera Sauber, który ma chyba dość komfortową przewagę nad Toro Rosso i Williamsem. Z tych dwóch Toro Rosso jest nieco szybsze, ale wydaje się mieć też większą degradację, co pozwala oczekiwać walki między tymi dwoma zespołami. Choć jak można było już zauważyć w Australii, Toro Rosso może zaskoczyć dobrym tempem w niedzielę (zwłaszcza, że w Chinach byli szybcy)
* Tym razem Caterham wydaje się być blisko Marussi, choć przejazd Bianchiego był krótki i nie mówi wiele, a Chilton chyba nie zmieniał opon w boksie (albo założył stare)

Jeżeli macie jakieś propozycje ulepszenia tych analiz, to oczywiście z chęcią je przyjmę i jestem otwarty :)
No i jak widać, biadolenie Alonso można sobie włożyć w buty, bo po raz kolejny wygląda na to, że mają najlepsze tempo wyścigowe.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez R90 So kwi 20, 2013 11:07  Re: Analizowanie sezonu 2013

Co do pierwszej czwórki nie zgodzę się z taka kolejnością, gdyż Ferrari , Merc, RBR i Lotus sa na bardzo podobnym poziomie, ciężko ich jest ustawić w kolejności.
R90
 
Dołączył(a): Pt kwi 23, 2010 10:42

Postprzez SirKamil So kwi 20, 2013 11:14  Re: Analizowanie sezonu 2013

Potrzeba jednego ulepszenia generalnie- nie można mieszać symulacji na dwóch kompletach z jednoprzejazdowym. Tak może faktycznie wyjść, że Force Indie czy Red Bull mają lepszą średnią z najlepszej dychy od Raikkonena, bo wynik ciągną za uszy dwa początki na świeżutkich gumkach, co ma się nijak do rzeczywistości.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez pawel92setter So kwi 20, 2013 11:24  Re: Analizowanie sezonu 2013

Zdaję sobie z tego sprawę. Niestety nie oglądałem treningów i nie wiem kto na jakich jechał gumach. Niemniej, z tego powodu chciałem też dać kilka możliwości klasyfikowania (np. wyniki w 105% najlepszego czasu), z tym, że okrążeń jest tak mało, że to nie robi większej różnicy (w większości przypadków).
Tak czy inaczej jeśli Ferrari jechało na twardych to można ich już porównywać z Lotusem.

Masz może pomysł jak to zrobić? Osobne klasyfikacje dla obu kompletów?
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Shaitan Śr maja 01, 2013 16:32  Re: Analizowanie sezonu 2013

Zrobiłem małe podsumowanie manewrów wyprzedzania, które miały miejsce w dotychczasowych rundach 2013 r.

Przy ewentualnym updacie wrzucę całość już w formie tabelki. Póki co kilka najważniejszych danych:

Najczęściej wyprzedzający kierowcy:

1. Grosjean -23
2. Raikkonen - 20
Vettel - 20
4. Hamilton - 19
5. Massa - 18
...
18. Maldonado - 6
19. Gutierrez - 5
20. Chilton - 3
21. Bianchi - 2
22. van der Garde - 1


Najczęściej wyprzedzające zespoły:

1. Lotus - 43
2. Red Bull - 37
3. Mercedes - 33
4. Toro Rosso - 30
McLaren - 30
6. Ferrari - 29
7. Sauber - 18
8. Force India - 17
9. Williams - 15
10. Caterham - 9
11. Marussia - 5


Najrzadziej wyprzedzani kierowcy:

1. Alonso - 3
2. Raikkonen - 4
3. Vettel - 6
Webber - 6
5. Sutil - 8
di Resta - 8
...
18. Maldonado - 19
Rosberg - 19
20. Ricciardo - 22
21. Bottas - 26
22. Perez - 27


Najrzadziej wyprzedzane zespoły:

1. Red Bull - 12
Ferrari - 12

3. Lotus - 13
4. Force India - 16
5. Caterham - 21
6. Marussia - 24
7. Sauber - 25
8. Toro Rosso - 31
9. Mercedes - 32
10. McLaren - 43
11. Williams - 45


Kierowcy posiadający najlepsze ratio:

1. Raikkonen + 16
2. Grosjean + 14
Vettel + 14
4. Webber + 11
5. Massa + 9
...
18. van der Garde - 11
Chilton - 11
20. Perez - 13
21. Maldonado - 13
22. Bottas - 17


Zespoły posiadające najlepsze ratio:

1. Lotus + 30
2. Red Bull + 25
3. Ferrari + 17
4. Force India + 1
Mercedes + 1
6. Toro Rosso - 1
7. Sauber - 7
8. Caterham - 12
9. McLaren - 13
10. Marussia - 19
11. Williams - 30


*dane za cliptheapex
Mika: "Real men never cry"

Alonso: "I am aware that today I spent some of the luck remaining in life"
Avatar użytkownika
Shaitan
 
Dołączył(a): Pn mar 09, 2009 18:26
Lokalizacja: Starside

Postprzez SirKamil Cz maja 02, 2013 22:17  Re: Analizowanie sezonu 2013

:dobrze:
Niecierpliwie czekam na tabelki.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez pawel92setter So maja 11, 2013 10:25  Re: Analizowanie sezonu 2013

http://chomikuj.pl/pawel.roszyk/Formu*c5*82a+1/GP+Hiszpanii+-+Trening+2,2718331034.pdf
http://www.sendspace.pl/file/4e7e731308f7032eabff112
http://www.4shared.com/office/bM6DjkNS/GP_Hiszpanii_-_Trening_2.html

Wziąłem pod uwagę uwagi SirKamila. (Porównanie czasów dla tylko jednego przejazdu - dzięki). I spróbowałem policzyć jak wygląda degradacja w poszczególnych samochodach.

Wygląda to tak, że:
*Najszybsze dalej jest Ferrari. Grupka pościgowa to Red Bulle i Lotusy.
*Mercedes chyba trochę tutaj traci do Top3
*McLaren dalej za Force India
*Drobna poprawa Williamsa
*Sauber nieco został w tyle, ale ma najmniejszą degradację
*Niską degradację ma także Williams i Toro Rosso (Bardzo długi przejazd Vergne'a). I może te teamy zaryzykują mniejszą ilość pit stopów, przy generalnie dużej degradacji i prawdopodobnie 3. pit stopach dla większości (choć nie liczyłem tego dokładnie :P )
*Pakiet poprawek Caterhama wydaje się być bardziej werbalny niż techniczny, ale zobaczymy co jeszcze nas czeka w ten weekend ;)
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez MPOWER So maja 11, 2013 12:28  Re: Analizowanie sezonu 2013

*Najszybsze dalej jest Ferrari. Grupka pościgowa to Red Bulle i Lotusy.

Tak też uważam, patrząc, że to najrówniejszy zespół w każdych warunkach. Lotus się lepiej obchodzi na suchym ale jest słabsze w deszczu. Ferka na suchym jest tuż za Lotusem z obchodzeniem się opon ale zdecydowanie lepiej radzi sobie na mokrym. 3 siły w stawce tak czy siak to Ferka, RBR Lotus i . Potem Merc i FI.
Avatar użytkownika
MPOWER
 
Dołączył(a): N lip 08, 2007 19:56
Lokalizacja: Z północy

Postprzez SirKamil Śr maja 22, 2013 22:11  Re: Analizowanie sezonu 2013

Ktoś uczynny na forum autosportu zrobił podsumowanie na podstawie oficjalnych czasów ze strony f1.com
W oczy rzuca się znaczny postęp.
2012 średni czas w alei serwisowej (20 wyścigów)
-------------------------------------------------------
1 Red Bull 22.339
2 Ferrari 22.356 +0.017
3 Mercedes 22.579 +0.24
4 Toro Rosso 22.592 +0.253
5 McLaren 22.595 +0.256
6 Force India 22.806 +0.467
7 Lotus 23.319 +0.98
8 Williams 23.914 +1.575
9 Sauber 24.138 +1.799
10 Marussia 24.743 +2.404
11 Caterham 24.744 +2.405
12 HRT 25.408 +3.069

2012 średnie czas w alei serwisowej (5 wyścigów do Hiszpanii)
-------------------------------------------------------
1 Ferrari 22.017
2 Mercedes 22.366 +0.349
3 Force India 22.575 +0.558
4 Lotus 22.648 +0.631
5 Red Bull 22.677 +0.66
6 Torro Rosso 23.123 +1.106
7 Williams 23.566 +1.549
8 Sauber 23.626 +1.609
9 McLaren 23.73 +1.713
10 Caterham 25.156 +3.139
11 HRT 25.363 +3.346
12 Marussia 25.807 +3.79

2013 średnie czas w alei serwisowej (5 wyścigów do Hiszpanii)
-------------------------------------------------------
1 Red Bull 20.937
2 Ferrari 20.984 +0.047
3 McLaren 21.075 +0.138
4 Mercedes 21.268 +0.331
5 Lotus 21.726 +0.789
6 Sauber 22.279 +1.342
7 Williams 22.978 +2.041
8 Force India 23.422 +2.485
9 Caterham 23.477 +2.54
10 Toro Rosso 23.755 +2.818
11 Marussia 23.947 +3.01
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez bohdi Śr maja 22, 2013 22:18  Re: Analizowanie sezonu 2013

Też widziałem to podsumowanie.
Bardzo dobre dla wszystkich krytykantów załogi Lotusa, którzy starali się na AS-ie udowodnic, że "Czarni" są jednymi z najwolniejszych w pitlane.
"Mój Bóg śpi w pokoju obok. Rusz Go, a wydłubię ci oczy plastikową łyżeczką "
...lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota.
Avatar użytkownika
bohdi
 
Dołączył(a): Cz lip 17, 2008 16:12
Lokalizacja: Gliwice/Waterford, Ireland

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sezon 2013

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości