przez SirKamil Pn lip 08, 2013 12:18 Re: GP Niemiec 2013
Na zimno z perspektywy czasu weekend GP Niemiec był bardzo pouczający. Paradoksalnie to i owo rozjaśnił stopniem skomplikowania;
1. Poziom wydajności czterech najszybszych samochodów jest bardzo zbliżony. Widać, że zespoły resztkami sił zostawionymi na ten sezon próbują prowadzić rozwój szczególikami, czasami większymi zrywami poprzez znaczne zmiany nadwozia, ale tak czy inaczej najszybsi z tak dojrzałymi pakietami przy stałości przepisów stoją pod ścianą- różnice są symboliczne, często nie wiadomo nawet, czy tłuste zmiany dały jakiś postęp.
2. Opony są wszystkim- największą szansą na postęp i największym zagrożeniem. Chodzi o pracę opon w zależności od temperatur, charakterystyki toru, energii wywieranej na opony, charakterystyki samochodu i tak dalej... Oto przyczyna największe sinusoidy formy ekip.
3. Poza tym wyżej, zmieniły się też same opony- wrócił kevlar, uregulowano ciśnienie, negatyw, zakazano zmiany stron i znów mamy małe roszady w zależności od tego kto jak przygotował swój samochód i kto co robił. Wiele wskazuje na to, że;
- najbardziej uniwersalnym i stałym w osiągach samochodem jest RB; w różnych temperaturach, na różnych torach, na różnych oponach, bez i z widełkami dopuszczalnych ustawień są w ścisłej czołówce i to ta równość- nie jakaś magiczna szybkość- da im kolejne mistrzostwa,
- generalnie jednak zespoły odczuły zakaz odwracania opon i ramy ustawień w tym sensie, że ci którzy z różnych przyczyn prawdopodobnie nie kombinowali, nic nie stracili (Ferrari, Lotus może i McLaren oraz Sauber), zaś ci, których sztuczki ukrócono, mieli trochę kłopotów (Mercedes- Brawn sam przyznał, że odwracali opony mocno na tym zyskując, STR, może Force India).
- najciekawszy wydaje się przypadek Force India, gdzie doznano drastycznego spadku osiągów w każdym aspekcie, co określono jako wypadkową nowych ograniczeń i powrotu kevlaru, podczas gdy tegoroczny samochód bajecznie współpracował ze stalowym oplotem- co ciekawe ekipy Ferrari i Lotusa którym wróżono kłopoty wraz z powrotem kevlaru wręcz zyskały.
4. Przed nami jeszcze jedna zmiana opon, trzecia już specyfikacja, której jednak powinno być bliżej do tej z Niemiec, niż wcześniejszych. Będzie też test, który też może zamieszać.
Ostatnio edytowano Pn lip 08, 2013 13:00 przez
SirKamil, łącznie edytowano 1 raz
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.