Podsumowanie sezonu 2013

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Anderis Pt lis 29, 2013 9:54  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Przepraszam, wkradła mi się literówka, która mogła znacząco zmienić sens poprzedniego posta. :grin: Już edytowałem...

slipstream napisał(a):Ale o co chodzi bo nie rozumiem? Williams ma być wyżej od FI, a Sauber przeskoczyć Ferrari czy jak żeby było "dobrze"? Odnosisz się do klasyfikacji zespołów a mówisz o kierowcach...

Nie wiem, jak dokładnie powinno być, ale zbieżność sumy ocen dwóch kierowców z klasyfikacją WCC daje sporo do myślenia. I ktoś by mógł powiedzieć, że najlepsi kierowcy jeżdżą w najlepszych zespołach, ale jestem pewien, że gdy układ sił zespołów zmieniłby się, to i również oceny kierowców uległy by zmianie. Tak, jak Button i Webber po ostatniej zmianie przepisów wyskoczyli "znikąd" do czołowych dziesiątek rankingów na dobrych kilka lat.

bartoszcze napisał(a):W końcu to ocena sezonu, nie całości kariery ani poziomu talentu...

Ale ocena sezonu w wykonaniu kierowcy, a nie w wykonaniu pakietu kierowca-bolid-zespół (bo tę stanową klasyfikacje generalne). Zestawienie sumy ocen kierowców każdego zespołu pokazuje jednak, że ludzie, nawet jeśli próbują oceniać kierowców w oderwaniu od bolidów, którymi jeżdżą, to nie do końca im się to udaje. Ot, taka obserwacja, żaden zarzut.
Avatar użytkownika
Anderis
 
Dołączył(a): Wt paź 16, 2007 19:19
GG: 1295936

Postprzez slipstream Pt lis 29, 2013 10:05  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Bo ja w tym rankingu tego za bardzo nie widzę. Hulkenberg w Sauberze, Bianchi w Marussi - ich pozycja w niczym nie odpowiada klasyfikacji zespołu, tak jak zupełnie niska pozycja Massy w Ferrari. Webbera też sporo kierowców przeskoczyło i to z jak wielką przewagą punktów, a jednak mimo wszystko wywalczył to 3 miejsce w klasyfikacji żeby nie wylądować w rankingu za Sutilem, Perezem czy Gutierezem (chyba że uważasz że byli od niego lepsi...) Poza "pokrzywdzonym" Maldonado którego pozycja rzutuje na odbiór rankingu nie widzę w tym aby ci którzy mieli słaby bolid a pokazali się z dobrej strony nie zostali docenieni. Vettel w słabym TR nie miał problemów trafić do czołówek rankingów przed zmianą przepisów, choć wedle twojego założenia w 2008 powinien lądować dużo niżej.

I widzę wciąż w tym wszystkim nie rozumiesz jednego - to są oceny sezonu, a nie kariery. Jak ktoś miał słaby bolid a pokazał coś to znajdzie się wysoko w rankingu i tak, a jak miał słaby i nie "wyczarował" nic nadzwyczajnego to niby czemu miałby przeskakiwać kogoś kto wylądował wyżej od kogoś kto był wyżej w klasyfikacji. Czy celowo trzeba "mieszać" stawkę żeby stwarzać pozory "obiektywności".

Zatem pytam raz jeszcze, jak zatem miałaby wyglądać taka klasyfikacja żeby było "dobrze"?
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez Anderis Pt lis 29, 2013 10:52  Re: Podsumowanie sezonu 2013

slipstream napisał(a):Czyli pytam znów, jak zatem miałaby wyglądać taka klasyfikacja żeby było "dobrze"?

Anderis napisał(a):Nie wiem, jak dokładnie powinno być, ale zbieżność sumy ocen dwóch kierowców z klasyfikacją WCC daje sporo do myślenia. I ktoś by mógł powiedzieć, że najlepsi kierowcy jeżdżą w najlepszych zespołach, ale jestem pewien, że gdy układ sił zespołów zmieniłby się, to i również oceny kierowców uległy by zmianie.


slipstream napisał(a):Vettel w słabym TR nie miał problemów trafić do czołówek rankingów przed zmianą przepisów, choć wedle twojego założenia w 2008 powinien lądować dużo niżej.

Po pierwsze, nie założenia, tylko obserwacji, po drugie wcale jej nie rozumiesz, albo za nadto upraszczasz. Vettel mógł sobie wylądować w rankingu wysoko, ale suma ocen Vettela i Bourdaisa tak różowo by już pewnie nie wyglądała. A myślę, że mogłaby wyglądać, gdyby jeździli identycznie jak jeździli, ale w bolidzie zdolnym do zajęcia miejsca w top3 w WCC. To jest właśnie ten obraz, który wyłania się z sumy ocen OBU kierowców danego zespołu. Bo, o ile, jak słusznie zauważyłeś, pojedynczy kierowca może wybijać się ponad pozycję swojego zespołu (chociaż w pewnych granicach, kierowcy z czołówki mogą nie plasować się w czołówce, ale będą w najgorszym razie w środku stawki, kierowcy z końca stawki mogą być w środku stawki, ale nie w czołówce, ktoś powie, że to wynika z tego, że lepsze zespoły zatrudniają lepszych kierowców, ale ja wtedy przypomnę, że byli kierowcy, którzy na pewnym etapie kariery i to wcale nie jako "żółtodzioby", zaliczali sezony w beznadziejnych bolidach, a potem dostawali zwycięski bolid, lub na odwrót), o tyle wśród kierowców, którzy niczym szczególnym uwagi nie przykuli, ich ocena w bardzo dużym stopniu zależy od bolidu. NIE WIERZĘ, że fakt tak dokładnego "pokrywania się" sumy ocen obu kierowców i klasyfikacji WCC wynika z czegokolwiek innego, niż z częściowego ich oceniania przez pryzmat jakości bolidu. Jestem pewien, że ocena kierowców McLarena byłaby lepsza, gdyby mieli bolid umożliwiający wygrywanie wyścigów (i to nie dlatego, że takim bolidem prezentowaliby wyższą jakość jazdy). Niektórzy kierowcy "wystrzelili" w górę rankingów po 2009 roku nie dlatego, że nagle zaczęli spisywać się lepiej, tylko dlatego, że dostali bolidy, w których prezentowanie tego samego poziomu sportowego gwarantowało lepszy odbiór i ocenę wśród obserwatorów.

slipstream napisał(a):I widzę wciąż w tym wszystkim nie rozumiesz jednego - to są oceny sezonu, a nie kariery.

Nie wiem, na jakiej podstawie wnioskujesz, że nie rozumiem, że to ocena sezonu, a nie kariery. Taki zarzut w kierunku mojej osoby jest bardzo wygodny, ale ja już odnosiłem się już do tego w poprzedniej wypowiedzi. Gdyby przyjąć taką logikę, musiałoby to oznaczać, że jakimś dziwnym mechanizmem kierowcy prezentują tym wyższy poziom sportowy, im lepsze mają bolidy. Że kierowca bardzo dobry, ale nie wybitny, będzie spisywał się mizernie w bolidzie końca stawki, ale bardzo dobrze w bolidzie z czołówki. To nie jest moim zdaniem wyjaśnienie takiego stanu rzeczy.
Weźmy przykład Webbera. W 2008 mało kto miał go w czołowej dziesiątce swoich rankingów. W 2009 to się zmieniło. Czy Webber jeździł w 2009 dużo lepiej (jeśli w ogóle), niż w 2008? Moim zdaniem nie! (Jak ktoś dokopie się do mojego rankingu z 2008 to zobaczy, że od zawsze tak uważałem :D ). 2009 jest chyba jedynym sezonem w historii, gdzie suma ocen Buttona i Barrichello mogła rywalizować o wygranie tego typu rankingów. Czy dlatego, że jeździli oni w tamtym sezonie lepiej, niż w pozostałych? Moim zdaniem nie! Button miał naprawdę kiepskawą drugą połowę roku, a Rubens jeździł dość nierówno. Ale ludzie pamiętali, że walczyli o zwycięstwa, i ocenili ich lepiej, niż w sezonach odpowiednio 2011 i 2010, które były dla tych kierowców lepsze moim zdaniem.

Obraz wyłaniający się z tych rankingów jest oczywisty i nie rozumiem, jaki niektórzy mają interes, by tak zaciekle go podważać. Można się bronić, że to ocena sezonu, a nie całej kariery, ale to nie jest całościowe wytłumaczenie problemu. Jeśli ktoś by dodał, że to subiektywna ocena sezonu, w której nie sposób uciec od tego, jakie rezultaty kierowca osiągał, a to ściśle powiązane jest z bolidem, to się zgodzę. Tylko, że to potwierdza obserwację, którą wysnułem. Kierowcy w lepszych bolidach są ŚREDNIO lepiej oceniani (zdarzają się wyjątki), ale niekoniecznie dlatego, że w każdym kolejnym sezonie wszystkie dobre zespoły miały lepsze duety kierowców od wszystkich słabszych zespołów.
Avatar użytkownika
Anderis
 
Dołączył(a): Wt paź 16, 2007 19:19
GG: 1295936

Postprzez slipstream Pt lis 29, 2013 11:07  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Obraz wyłaniający się z tych rankingów jest oczywisty i nie rozumiem, jaki niektórzy mają interes, by tak zaciekle go podważać.

Hmm, ja odnoszę wrażenie że tym który go zaciekle podważa jesteś Ty... Chyba że to taka Freudowska pomyłka, ale to w sumie tym gorzej.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez Angulo Pt lis 29, 2013 11:08  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Klasyfikacje generalne według starej punktacji:
1. Vettel 150
2. Alonso 97
3. Webber 83
4. Hamilton 70
5. Raikkonen 68
6. Rosberg 64
7. Grosejan 45
8. Massa 41
9. Button 23
10. di Resta 14
11. Perez 14
12. Hulkenberg 12
13. Sutil 8
14. Ricciardo 5
15. Vergne 4
16. Gutierrez 2
17. Bottas 1

1. Red Bull 233
2. Ferrari 138
3. Mercedes 134
4. Lotus 113
5. McLaren 37
6. Force India 23
7. Sauber 14
8. Toro Rosso 9
9. Williams 1
Obrazek
Avatar użytkownika
Angulo
 
Dołączył(a): Wt kwi 15, 2008 17:21
Lokalizacja: Gołkowice
GG: 5966780

Postprzez bartoszcze Pt lis 29, 2013 11:33  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Angulo napisał(a):Klasyfikacje generalne według starej punktacji:


Jak widać, punktacja nie ma wielkiego wpływu. Sprawdzałem to zresztą tuż przed ostatnim wyścigiem sezonu 2010 (zrobiłem o tym notkę) i Top8 wyglądała dokładnie tak samo...
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Arnulf Pt lis 29, 2013 12:21  

Anderis, nie wiem dlaczego sie tak emocjonujesz. Te rankingi są traktowane w kategorii zabawy lub ciekawostki. Nie mają żadnego wpływu na kierowców, mistrzostwa czy zespoły. Potraktuj to trochę bardziej na luzie :-).
Ostatnio edytowano Pt lis 29, 2013 14:22 przez Arnulf, łącznie edytowano 1 raz
Arnulf
 
Dołączył(a): Pn sie 25, 2008 8:56
Lokalizacja: Mielec/Kraków

Postprzez pawel92setter Pt lis 29, 2013 13:19  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Można by zrobić z tego nową tradycję (:P) tego forum i porównać, jak taki ranking będzie wyglądał za rok (stawka zapewne się nieco wymiesza).

Wszak mogło się zdarzyć, że najlepsi kierowcy w stawce to di Resta i Sutil, którzy jeździli bolidem na poziomie Caterhama, windując go tak wysoko dzięki swoim wielkim umiejętnościom ;)
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez pawel92setter So lis 30, 2013 16:37  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Oficjalne wyniki

Wiele się nie zmieniło:
Poz. Kierowca Średnia Najczęstsza Ocena

1. Sebastian Vettel 9.30 (10)
2. Fernando Alonso 8.37 (9)
3. Nico Hulkenberg 8.34 (9)
4. Romain Grosjean 7.81 (8)
5. Nico Rosberg 7.74 (8)
6. Kimi Raikkonen 7.71 (8)
7. Lewis Hamilton 7.53 (8)
8. Mark Webber 6.54 (7)
9. Jenson Button 5.88 (7)
10. Daniel Ricciardo 5.87 (7)
11. Valtteri Bottas 5.68 (6)
12. Sergio Perez 5.51 (6)
13. Felipe Massa 5.37 (6)
14. Jules Bianchi 5.18 (6)
15. Esteban Gutierrez 5.05 (5)
16. Paul di Resta 5.03 (6)
17. Jean-Eric Vergne 4.88 (5)
18. Adrian Sutil 4.84 (5)
19. Charles Pic 4.44 (5)
20. Giedo van der Garde 4.20 (5)
21. Max Chilton 3.48 (3)
22. Pastor Maldonado 3.15 (2 i 3)

Są uwzględniane głosy 100 pierwszych osób. Głosowało jeszcze 8 kolejnych, ale musiałbym wykupić premium, żeby poznać ich wyniki, a pewnie wiele by nie zmieniły. Zmiany w stosunku do poprzedniego liczenia to straty pozycji przez kierowców Force India na rzecz Gutierreza i Vergne'a.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Duif So lis 30, 2013 17:09  Re: Podsumowanie sezonu 2013

No, to jako, że są końcowe wyniki to napiszę kilka słów. Wiadomo, że to ocena forumowiczów, każdy ma prawo do własnego zdania. I z większością się zgadzam, sam podobnie głosowałem.
Jednak z niektórymi pozycjami nie jestem w stanie sie zgodzić ;)
M.in.
- Jean-Eric Vergne za Gutierrezem? Nawet jego pozycja za Di Restą jest dla mnie dziwna. Już nie mówię o pozycji, ale różnica w średniej ocen dość spora.
- Maldonado za Chiltonem. To chyba tylko przez ostatnie wydarzenia. Bo fakt faktem, nie lubię go, ale nie oznacza że jeździł gorzej od Chiltona.
- Grosjean przed Raikkonenem. Ja rozumiem, że zaimponował większości z nas pod koniec sezonu. Jednak to Raikkonen był przez większość sezonu motorem pociągowym Lotusa. Jedyna dobra rzecz to to, że różnica w średniej pomiędzy nimi nie jest wielka. I tak powinno być.

Reszta oddaje chyba układ sezonu w najlepszy możliwy sposób.
Avatar użytkownika
Duif
 
Dołączył(a): Pn sie 01, 2011 11:37
Lokalizacja: Kraków

Postprzez SirKamil So lis 30, 2013 20:24  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Duif napisał(a):- Grosjean przed Raikkonenem. Ja rozumiem, że zaimponował większości z nas pod koniec sezonu. Jednak to Raikkonen był przez większość sezonu motorem pociągowym Lotusa. Jedyna dobra rzecz to to, że różnica w średniej pomiędzy nimi nie jest wielka. I tak powinno być.


Nie tak do końca. Raikkonen był "motorem pociągowym" do pewnego czasu, potem balans się wyrównał a później "motorem pociągowym" stał się Grosjean. Uściślając pierwsze przesilenie przypadło na ósmy wyścig sezonu. Paradoksalnie na miejsce, gdzie zawodnicy dysponowali różnymi pakietami. Warto nadmienić, że do tego momentu z ósmym wyścigiem włącznie Grosjean dysponował sprawnym bolidem tylko w trzech z nich, z czego w Kanadzie sprawnym, ale kompletnie niekonkurencyjnym. W okresie od ósmego do dwunastego GP nie wyłania się żaden lider i od trzynastego do końca sezonu pałeczkę trzyma już Grosjean. Tym bardziej, że motor z początku sezonu chodził już na sznurkach Ferrari jak marionetka świdrując rywala swojego przyszłorocznego mocodawcy od środka.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez MPOWER Wt gru 03, 2013 12:54  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Podsumowanie sezonu w humorystyczny sposób ;)


Czekamy na cześć 3 :)
Avatar użytkownika
MPOWER
 
Dołączył(a): N lip 08, 2007 19:56
Lokalizacja: Z północy

Postprzez manieq Wt gru 03, 2013 15:00  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Part 3 jest już od dłuższego czasu, musiałeś przeoczyć :D .
I want to believe
Avatar użytkownika
manieq
 
Dołączył(a): Wt sie 11, 2009 23:32

Postprzez Kamikadze2000 Wt gru 03, 2013 20:12  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Sezon, w którym wiele działo się poza torem. Ale w sumie w każdym można coś podobnego znaleźć. ;) Początek bardzo emocjonujący, dzięki oponom, które zatrzymały Red Bull Racing. RB9 był chyba najlepszym projektem Newey'a - w drugiej połowie sezonu zabójcze tempo, którego nie było za często w 2011 roku. Po trudnym sezonie 2012, w którym nie mogli korzystać ze swojej głównej "broni", w tym zewolucjonizowali maszynę i znacznie poprawili. Ich aero jednak okazało się przekleństwem na początku. Punktem kulminacyjnym było Silverstone, gdzie działy się cuda... ;) I to, a nie lobbing Merca i RBR, doprowadziło do zmian. ;) Część zespołów przekładała koła i tak na prawdę same są sobie winne. Możliwe, że gdyby nie zmiana opon w trakcie sezonu, to Vettel nie wygrałby wszystkich pozostałych wyścigów. Ale raczej nie mam wątpliwości, iż ten tytuł by zdobył. Wygrał cztery wyścigi w pierwszej połowie, a w GP UK odpadł po awarii skrzyni biegów, będąc wówczas na prowadzeniu. ;) Ale rozumiem tych, którym niesmak pozostał... ;) Ferrari, Lotus i Force India wykonały kawał dobrej roboty. ;]

To ostatni sezon V8-ek - szkoda, bo osobiście coraz bardziej zniechęcam się do V6-ek. No ale nic się na to nie poradzi. Zmiana ogólnie rzecz biorąc niezbyt potrzebna, ale chyba ma na celu "reklamę", która przyciągnie nowe koncerny. W końcu "zielone silniki" są na topie.

Pozytywnie zaprezentowali się w tym roku, oczywiście poza Vettelem, Alonso (wicemistrzostwo w pełni zasłużone, a nie miał drugiego najlepszego samochodu w stawce), Rosberg (pokazał swoją klasę, ani trochę nie ustępując bożyszcze Hamiltonowi), Grosjean (znakomita druga połowa sezonu; w pierwszej trapiony awariami oraz nieco odsunięty w cień na korzyść Kimiego; mógłby walczyć w przeciwnym razie o podium generalki) oraz Hulkenberg, Bottas i Bianchi - wszyscy trzej zasługują na lepszy sprzęt. :D

Ostatni sezon Marka Webbera - osobiście widziałem go poza F1 już w 2011 roku, ale robił dobrą robotę, więc czemu RBR miałby go zwolnić? Sam podjął decyzję, która jest bardzo dobra. Podobnie, jak Coulthard, odchodzi przed rewolucją... tylko, że Szkot był do tego zmuszony przez Vettela. ;) To najlepsza decyzja, zważywszy także na wiek. Jestem pewien, że może z powodzeniem rozpocząć współpracę z Porsche. Tam akurat im większe doświadczenie i rutyna, tym lepiej. A wiek bliski 40-stki to żadne zaskoczenie. Będzie się tam czuł, jak wśród swoich... :D

Ostatni sezon Massy w Ferrari. Niestety nie był to udany sezon - początkowo wydawało się, iż będzie dobrze, ale niestety... ;/ Cieszę się jednak, iż rozpocznie współpracę z Williamsem. Przez ostatnie cztery sezony nie był sobą w Ferrari. Kwestia psychiczna miała tu ogromne znaczenie - był traktowany, jak pomagier i robił za pomagiera. GP Węgier 2009 mam nadzieje nie odgrywa tu żadnej roli. Wierzę, że odżyje w ekipie z Grove, a on z nimi. :D

Pozdrawiam Wszystkich. :D

-- Wt gru 03, 2013 14:17 --

Zapomniałem o McLarenie... z jednej strony nie ma o czym nawet mówić. Ale z drugim nie można koło tego przejść obojętnie. Sezon katastrofa! Jak można było zrobić z najszybszego bolidu w stawce takiego szrota, jakim był MP4-28! Za bardzo kombinowali i się przejechali. Zawieszenie pull-rod moim zdaniem miało tu kluczowe znaczenie. Ciekaw jestem, czy zmienią koncepcje... chyba jednak nie ma wyboru. I niesprawiedliwie jest tu oceniać Pereza - moim zdaniem akurat wypadł dobrze, zwłaszcza pod koniec, bo był po prostu lepszy od Buttona. Odszedł, bowiem McLaren nie doszedł do porozumienia z Telmex'em, jak również chcieli dać szansę Magnussenowi. Nie widzę tu innej opcji. Oby Duńczyk wykorzystał swą szansę, natomiast niech Sergio pokaże w FI, że jest wiele wart, na tle Hulka. :)
Felipe Massa jest prawowitym Mistrzem Świata Formuły sezonu 2008. :D
Valentino Rossi prawdziwym mistrzem sezonu 2015. :D Marc "Glebiarz" Marquez out
Kamikadze2000
 
Dołączył(a): N maja 03, 2009 18:32

Postprzez cichy N gru 08, 2013 17:12  Re: Podsumowanie sezonu 2013

Czy ma ktoś może Highlights z Gali 2013?
ObrazekDC|MW|JEV|VER|ALG|EVANS
Avatar użytkownika
cichy
 
Dołączył(a): Śr mar 19, 2008 13:34

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sezon 2013

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron