bartoszcze napisał(a):Trudne do skopiowania?
W przyszłorocznych samochodach dość trudne, masę roboty. W tegorocznych raczej niemożliwe. Potrzeba nowej skrzyni biegów w całości. Nie wiem czy Lotus nie zastosował aby konfiguracji przekładni z poprzecznymi wałkami zamiast klasycznie wzdłużnymi, co poszerza skrzynie na samym jej początku ale i skupia niemal cały mechanizm z przodu tuż przy silniku i dalej do wahaczy i półosi pozwala poprowadzić już wąziutki minimalny kształt ma szerokość zębatki. Wydaje mi się, że tak jest, choć pewności nie ma a zdjęć gołej skrzyni pewnie szybko nie zobaczymy. Tak czy owak biorąc pod uwagę całe to podcięcie, geometrię tylnych wahaczy i półosi względem piast, to skrzynka E22 jest niezwykłym urządzeniem.
Dwa, wszystko jest częścią primo całościowej koncepcji aerodynamicznej, secundo powiązane ściśle z ogólną architekturą wewnętrzną, integracją poszczególnych elementów i tak dalej; bo nie sądzę np. aby sekcje boczne miały przypadkiem taki a nie inny prowadzony płynnie a potem wyraźnie załamany kształt kończący owe sekcje.
Ilustrując różnicę na przykładzie normalnej koncepcji samochodu z wąskim, smukłym tyłem biorąc na warsztat Mercedesa W03 (
http://gurpzf1.files.wordpress.com/2012 ... lbase1.jpg ) jego podłoga wygląda tak, a to co zrobiono w Lotusie mniej więcej na podstawie pewnych punktów odniesienia pokazuje czerwona linia:
Ergo w Lotusie odkleili część tyłu od podłogi, nie zawyżając jednocześnie skrzyni, co wprawiło mnie w lekkie osłupienie. Z drugiej strony nad tym czy da się zrobić z tyłu samochodu F1 rodzaj ogona który samodzielnie formowałby profil aerodynamiczny tworzący docisk i odsłaniał powierzchnię podłogi też tworzącą docisk zastanawiałem się od tamtego sezonu na zasadzie "co zamiast EBD, co zamiast skrzydła belki... skąd wytrzasnąć ten cholerny docisk", Ci z Lotusa nie chcieli pisnąć czy też to rozważali... a jednak rozważyli, raz a dobrze