Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez lg2000 Pt sty 18, 2019 16:45  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Nie jestem na bieżąco z regulacjami technicznymi więc pytam. Czy tytan jest dozwolony tylko do halo, czy bez ograniczeń?
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Sanchez Pt sty 18, 2019 18:54  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Ktoś pisał o dokładności ...

Dokładność 0,1 mm oczywiście nie jest niczym nadzwyczajnym pod warunkiem, że nie trzeba uzyskać takiej tolerancji jako efekt końcowy kilku spawanych elementów. Co innego bowiem wywiercić dwie dziury z dokładnością wymiaru 0,1 mm w kawałku blachy, a co innego wywiercić w oddzielnych elementach i zespawać kilka elementów tak by uzyskać wymaganą dokładność. Kto majsterkował w garażu to wie o co chodzi ... :-P

UPDATE.
O tytanie ... Przepisy nie zabraniają - przynajmniej nie kojarzę. Powszechne jest wykonywanie z tytanu śrub, pedałów (choć z innego stopu), a ostatnio nawet płyty w podłodze. Zwiększona ilość iskier lecących z podwozia, które widać w ostatnich latach to efekt właśnie płyty tytanowej, która ściera się 2-2,5 raza szybciej od stalowej, natomiast elementy wylatujące w postaci iskier mają mniejszą energię kinetyczną (ze względu na mniejszą masę), co ponoć ma być bezpieczniejsze dla pojazdów i kierowców z tyłu. Wróble ćwierkają, że to był pomysł FIA.

To jeszcze garstka ciekawostek o HALO, bo widzę, że się spodobało :-)

1) Dostawców HALO z tytanu jest trzech : brytyjskie "SSTT", włoskie "V system" i niemieckie "CP Autosport" które dostało homologację jako pierwsze.

2) 9 zespołów wybrało "CP Autosport" a niektóre zespoły zakupiły HALO z każdej z firm.

3) Jak mówi Steffen Zacharias z CP Autosport, jednym z poważniejszych problemów w przygotowaniu pierwszych HALO do homologacji była konieczność zakupu 10 ton stopu tytanu w ciągu 1,5 miesiąca w postaci kutych bloków.

4) Powierzchnia każdego HALO wysyłanego do zespołów jest specjalnie przygotowywana w celu umożliwienia łatwiejszego przywierania do powierzchni dodatkowych elementów (oryginalnie stop tytanu niezbyt "klei" się do czegokolwiek).

5) CP Autosport na sezon 2018 wykonało około 500 HALO (dla F1, F2 i FormulaE)

6) A w takiej oto postaci HALO jest dostarczane do zespołów :

Obrazek
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez SirKamil Pt sty 18, 2019 19:14  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

lg2000 napisał(a):Nie jestem na bieżąco z regulacjami technicznymi więc pytam. Czy tytan jest dozwolony tylko do halo, czy bez ograniczeń?


Nie jest dozwolony tylko do halo, znajduje zastosowanie w innych obszarach, choć najczęściej w drobnicy.
Do niedawna najambitniejszym elementem z tytanu w F1 była skrzynia biegów używana przez konstruktora z Enstone, ale od 2018 przeszli na kompozyty węglowe.
Obrazek

Co do ograniczeń, to cóż- przy regulaminie technicznym F1 co do zasady nic nie jest bez ograniczeń ;)
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez lg2000 Pt sty 18, 2019 20:06  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

O.K. Coś mi się obiło o uszy parę lat temu, że tytan ze względu na redukcję kosztów jest zakazany.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez pawel92setter Pt sty 18, 2019 20:41  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Piasty i półosie nie są przypadkiem z tytanu? Byłbym zdziwiony, gdyby nie były. Trudno to nazwać drobnicą. :wink:
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez bartoszcze Pt sty 18, 2019 23:01  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Tytan jest zakazany tylko w tłokach, a tak jest wyraźnie na liście dozwolonych. Płyta pod podłogą nawet musi być ze stopu tytanu, przy różnych innych częściach (np. zawory) stopy tytanu są wyraźnie wymienione jako jedna z możliwości, oczywiście niektóre części mają wskazania nieuwzględniające tytanu (np. wydech).

A koła muszą być z magnezu :)
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez harry_keogh Śr sty 30, 2019 12:01  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Sanchez napisał(a):Ktoś pisał o dokładności ...

To jeszcze garstka ciekawostek o HALO, bo widzę, że się spodobało :-)


Dzięki za wpisy o HALO!

Bardzo fajne, śmiało możesz wrzucać więcej takich :)

Zdradzisz, skąd ta wiedza insiderska?
harry_keogh
 
Dołączył(a): N lis 20, 2011 16:38

Postprzez bartoszcze Cz paź 17, 2019 21:26  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Jak się już przewijało w tym wątku, IndyCar testuje swoją wersję przedniej szyby, zwanej aeroscreen.
Tu parę odpowiedzi na pytania na ten temat:
https://www.indycar.com/News/2019/10/10 ... -Questions
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez lg2000 Pt paź 18, 2019 8:05  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

bartoszcze napisał(a):Jak się już przewijało w tym wątku, IndyCar testuje swoją wersję przedniej szyby, zwanej aeroscreen.
Tu parę odpowiedzi na pytania na ten temat:
https://www.indycar.com/News/2019/10/10 ... -Questions

Biorąc pod uwagę że przednia szyba samochodu to "windscreen", aeroscreen brzmi logicznie :)
Dziwnie to wygląda. Jakby dach odpadł. Rozumiem że to wizjer kasku w wersji XXXL.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Poprzednia strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron