Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez bartoszcze So lut 16, 2019 0:17  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Scarbs to trochę tłumaczy na przykładzie W10
https://www.racefans.net/2019/02/15/mer ... -analysis/
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez pawel92setter So lut 16, 2019 7:28  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

lg2000 napisał(a):
pawel92setter napisał(a):Rozmawiałem z kolegą i jest to próba odzyskania outwash'u, który był uzyskiwany przez dotychczasowe skomplikowane przednie skrzydła. W wielkim skrócie (WIELKIM) chodzi o wegenerowanie wirów i wyrzucenie ich na zewnątrz auta. Powoduje to odizolowanie aerodynamiczne nadwozia i zwiększenie jego efektywności. Można to trochę porównać do kurtyn, tyle że powietrznych.

Gdy spojrzy się na odpowiednie ujęcia Saubera, to widać, że w średniej prędkości zakrętach, ta "luka" w przednim skrzydle jest na zewnątrz koła. W połączeniu z wykorzystaniem efektu przypowierzchniowego na wewnętrznej stronie endplate'a może to skutkować odtworzeniem wirów, którch generowanie utrudniły obecne przepisy.
Sorry, ale koledze chyba nie o to chodziło, co napisałeś. Wydaje mi się że nie ma tu żadnej tajnej technologii, tylko inne filozofie prowadzenie strug powietrza wokół sidepodów i do chłodzenia hamulców. Z powodów regulaminowych na przednich skrzydłach i sidepodach nie ma już pionowych lotek i wingletów więc powietrze kształtują tylko poziome płaty skrzydła. Jedni zrobili to tak a inni siak.


Wydaje mi się, że wiem o co koledze chodziło. ;) I nie jest to żadna tajna technologia, o czym zresztą pisze Scrabs w linku załączonym przez bartoszcze (dzięki).

Poniżej ciekawy artykuł, tłumaczący podstawy:
http://www.formula1-dictionary.net/f_w_endplate.html

Poniżej wizualizacja tego jak to działa:
https://www.youtube.com/embed/XlBVQoRGiIw

Endplate dalej jest elementem pionowym. Wykorzystanie efektu Coanda przez "odkrycie" tegoż może skompensować w jakiejś części brak kierownic.
Zobaczymy jak to będzie wyglądać na torze, gdy zabawa zacznie się na dobre. :-)
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez lg2000 So lut 16, 2019 8:54  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytanie było o konkretne rozwiązanie w Ferrari i Sauberze, a nie o Mercedesa, czy ogólnie o działanie poszczególnych części skrzydła. Uproszczenie aerodynamiki na 2019 to przede wszystkim zmniejszenie turbulencji za bolidem, więc outwash powietrza jest ogólnie ograniczony. https://streamable.com/fji1s
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez pawel92setter So lut 16, 2019 9:54  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Toteż stawiam hipotezę dot. tego rozwiązania - próba odtworzenia outwash'u, przynajmniej w zakrętach, bo na dohamowaniach to nie będzie tak skuteczne. Na tyle na ile się da. Za doprowadzenie powietrza do hamulców odpowiada raczej górny płat i geometria kanału chłodzącego.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez bartoszcze So lut 16, 2019 9:57  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

lg2000 napisał(a):Uproszczenie aerodynamiki na 2019 to przede wszystkim zmniejszenie turbulencji za bolidem, więc outwash powietrza jest ogólnie ograniczony.

Taki był zamiar, ale przepisy nie są napisane w sposób "zakazuje się odprowadzania powietrza znad przednich kół na zewnątrz bolidu i zaburzania przepływu powietrza za bolidem".
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez lg2000 So lut 16, 2019 11:29  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

pawel92setter napisał(a):Toteż stawiam hipotezę dot. tego rozwiązania - próba odtworzenia outwash'u, przynajmniej w zakrętach, bo na dohamowaniach to nie będzie tak skuteczne. Na tyle na ile się da. Za doprowadzenie powietrza do hamulców odpowiada raczej górny płat i geometria kanału chłodzącego.
Moim zdaniem nie, bo zmniejszało by to strumień powietrza na sidepody i tylny płat, co by było nieefektywne. Oczywiście zgoda to tylko hipotezy.
bartoszcze napisał(a):Taki był zamiar, ale przepisy nie są napisane w sposób "zakazuje się odprowadzania powietrza znad przednich kół na zewnątrz bolidu i zaburzania przepływu powietrza za bolidem".
Jasne, ale za outwash odpowiadały winglety, lotki i profilowane endplaty, których teraz nie ma. Rozkład strug powietrza zależy tylko od profilu w pionie poziomych płatów, a te (według mnie) zostały dooptymalizowane (automatycznie) do reszty aerodynamiki nadwozia. Dlatego (moim zdaniem) nie ma tu jakiegoś triku, tylko konkretna realizacja projektu aerodynamiki nadwozia opracowana przez optymalizator.
Ostatnio edytowano So lut 16, 2019 11:50 przez lg2000, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez bartoszcze So lut 16, 2019 11:33  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Scarbs dzieli się swoimi przemyśleniami (niecałe 9 minut) na temat Ferrari SF90, w tym w kwestiach kierowania strumieni powietrza w konkretnych miejscach:
https://www.youtube.com/watch?v=DNROTNO ... e=youtu.be
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez pawel92setter So lut 16, 2019 12:20  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

lg2000 napisał(a):Moim zdaniem nie, bo zmniejszało by to strumień powietrza na sidepody i tylny płat, co by było nieefektywne. Oczywiście zgoda to tylko hipotezy.


Nie jestem pewny, czy przednie skrzydło odpowiada za prowadzenie powietrza na tylne skrzydło. W jakimś sensie na pewno, ale czy to taki istotny wpływ? Mogę się mylić, ale dość dziwna wydała mi się po prostu luka między górnym płatem, a dolnymi.

lg2000 napisał(a):Rozkład strug powietrza zależy tylko od profilu w pionie poziomych płatów, a te (według mnie) zostały dooptymalizowane (automatycznie) do reszty aerodynamiki nadwozia. Dlatego (moim zdaniem) nie ma tu jakiegoś triku, tylko konkretna realizacja projektu aerodynamiki nadwozia opracowana przez optymalizator.


Co to jest ten optymalizator? Zainteresowałeś mnie tym. Zespoły stosują już obliczeniową optymalizacje kształtu pod kątem przepływu? Tak skomplikowanych elementów? :o Myślałem,że to jeszcze nieosiągalne.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez lg2000 So lut 16, 2019 15:22  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

pawel92setter napisał(a):Nie jestem pewny, czy przednie skrzydło odpowiada za prowadzenie powietrza na tylne skrzydło. W jakimś sensie na pewno, ale czy to taki istotny wpływ? Mogę się mylić, ale dość dziwna wydała mi się po prostu luka między górnym płatem, a dolnymi.
Na pewno zasadniczo odpowiada za rozkład przepływu powietrza na sidepody i całe nadwozie, a jak powietrze jest dalej prowadzone na tylny płat to już sprawa wtórna. Trzeba przecież schłodzić jeszcze silnik.

Co to jest ten optymalizator? Zainteresowałeś mnie tym. Zespoły stosują już obliczeniową optymalizacje kształtu pod kątem przepływu? Tak skomplikowanych elementów? :o Myślałem,że to jeszcze nieosiągalne.
Nie, oczywiście że nie to. Chodziło mi o dopasowanie przepływu strugi na przednim skrzydle do całości aerodynamiki, jako optymalizacja różnych sytuacji aerodynamicznych bolidu na konkretnym torze. Wiadomo wtedy jak projektować przednie skrzydło. Myślę że stąd takie odwrócone płaty w niektórych konstrukcjach. Na razie Newey aerodynamikę projektuje na desce (kopiując podglądnięte u Clarksona rozwiązania) ;)
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez lg2000 So lut 16, 2019 19:27  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Sanchez N lut 17, 2019 20:27  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

pawel92setter napisał(a):
lg2000 napisał(a):Moim zdaniem nie, bo zmniejszało by to strumień powietrza na sidepody i tylny płat, co by było nieefektywne. Oczywiście zgoda to tylko hipotezy.


Nie jestem pewny, czy przednie skrzydło odpowiada za prowadzenie powietrza na tylne skrzydło. W jakimś sensie na pewno, ale czy to taki istotny wpływ? Mogę się mylić, ale dość dziwna wydała mi się po prostu luka między górnym płatem, a dolnymi.





Jak ostatnio powtarza Scarbs (a kogo słuchać jak nie jego ? ) to przednie skrzydła już dawno są zdecydowanie bardziej nastawione na zarządzanie przepływem, niż na samo wytworzenie siły docisku. Przednie skrzydło nie odpowiada jednak za prowadzenie powietrza na tylne. Ono odpowiada za to, aby jak najmniej powietrza trafiło do POD tylne skrzydło bo to obniża efektywność tylnego skrzydła. Mówiąc w wersji "dla opornych" - przednie skrzydło (pomijając konieczność wytworzenia docisku) ma działać jak pług i strugę powietrza rozepchnąć na boki.
Ostatnio edytowano N lut 17, 2019 21:23 przez Sanchez, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez bartoszcze N lut 17, 2019 20:36  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

A nie ma też skierować powietrza na podłogę, żeby tam generować docisk?
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Sanchez N lut 17, 2019 21:29  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Chyba nie do końca rozumiem pytanie.

Na podłogę ? Czyli ... jak ? ... od góry ? :shock: Podłoga nie generuje docisku na tej samej zasadzie co przednie i tylne skrzydło ...
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez bartoszcze N lut 17, 2019 21:34  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Eee... właśnie tak. Generalnie docisk do ziemi powstaje przez oddziaływanie powietrza na powierzchnię od góry, przynajmniej dopóki samochody jeżdżą kołami po ziemi.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez lg2000 N lut 17, 2019 21:43  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

bartoszcze napisał(a):A nie ma też skierować powietrza na podłogę, żeby tam generować docisk?
Docisk wynika z różnicy ciśnień między spodem a górą bolidu.
Downforce na przednim skrzydle musi być skorelowane z downforce po drugiej stronie środka ciężkości bolidu. W przeciwnym przypadku była by duża nadsterowność. Wielkość płatów przedniego skrzydła pozwalała by na downforce dużo większe niż potrzebne, więc nie wykorzystuje się tej możliwości na maksa. Za to musi przekierować powietrze w kanały chłodzące silnik i nad tylne skrzydło aby wytworzyć jak największą (downforce) różnicę ciśnień nad i pod skrzydłem. Puszczanie powietrza pod tylne skrzydło, zrobiło by z bolidu samolot.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron