Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez pawel92setter Wt sty 15, 2019 21:29  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Ha! Piękny przykład inżynierii. Nie widziałem wcześniej czegoś takiego szczerze mówiąc. Jeśli dobrze ogarniam miejsce ułożyskowania i mocowania popychaczy/cięgien, to amortyzator obrotowy/skrętny (rotary - nie wiem, czy się źle wyraziłeś, bo u nas czasem średnio z nazewnictwem takich elementów.) działa przy przechyłach pojazdu względem osi wzdłużnej (roll), a liniowy przy hamowaniu/przyspieszaniu i przy dobiciu, uzależniając przy tym oś.

Fajna sprawa.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez SirKamil Pt sty 18, 2019 15:50  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Technologia raczej dojrzała. Wdrożona przez Sachs i Ferrari dobre półtorej dekady temu. Jeśli wrzucisz w gugla hasło "rotary damper 11 sachs" znajdziesz sporo ciekawych treści do konsumpcji.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez pawel92setter Pt sty 18, 2019 20:39  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Same rotary dampers to nic nowego. Używano ich już w pojazdach z początku dwudziestego wieku. Na pewno Bosch takie produkował. Chodziło mi raczej o gotowy zestaw, który wrzuciłeś. Byłem pewny, że takie systemy, jakby nie było kinetyczne, zespoły projektują i produkują same.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez SirKamil N sty 27, 2019 13:37  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Zaryzykuje stwierdzenie, że utrzymywanie własnych działów badań i rozwoju oraz infrastruktury do produkcji amorów, byłoby równie zasadne, jak w przypadku tarcz hamulcowych, mikroprocesorów czy dajmy na to farb i lakierów.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Sanchez N sty 27, 2019 16:44  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Idąc krok albo dwa dalej, można by w ogóle zamówić wszystko od poddostawców którzy chętnie dadzą również kierowców (np. wraz z jednostkami napędowymi), wynająć zewnętrzną firmę która złoży wszystko do kupy, nazwać się jakoś medialnie i ruszyć do boju. Problemem jest jednak brak tożsamości takiego ... "zespołu" ?

W 2018 roku, w 24h LeMans w kategorii LMP1 oprócz dwóch aut Toyoty wzięło udział jeszcze 7 innych aut (w porównaniu do Toyot można śmiało im przylepić miano "składaków"). Ktoś z pamięci wymieni zespoły ?

No właśnie ...
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez bartoszcze N sty 27, 2019 17:28  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

To jakby nie ten wątek, ale trochę nie widzę tożsamości zespołu w samodzielnym projektowaniu amortyzatorów.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Woolf N sty 27, 2019 20:42  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Super Aguri czy HRT też nie projektowały samodzielnie swoich konstrukcji, a tożsamości odmówić im nie można.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez fordern N sty 27, 2019 22:31  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Czy wy próbujecie wmieszać paradoks statku Tezeusza do F1? :-P
Obrazek
Avatar użytkownika
fordern
 
Dołączył(a): Cz lis 02, 2006 15:21
Lokalizacja: Kyoto Ring
GG: 1411891

Postprzez pawel92setter Pn sty 28, 2019 23:35  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

SirKamil napisał(a):Zaryzykuje stwierdzenie, że utrzymywanie własnych działów badań i rozwoju oraz infrastruktury do produkcji amorów, byłoby równie zasadne, jak w przypadku tarcz hamulcowych, mikroprocesorów czy dajmy na to farb i lakierów.


Nie pisałem o własnych amortyzatorach, tylko o własnych projektowaniu kinematyki, czyli dźwigni popychających (nie wiem jak to będzie w naszej nomenklaturze. W języku Szekspira to rocker lub bellcrank).
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez barthezz Wt sty 29, 2019 13:52  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Po nassemu rocker to popychacz. Bellcrank to dźwignia kątowa.
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez slipstream Pt lut 15, 2019 15:47  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytanie techniczne, czy można mówić o tym że włosi wpadli na coś specjalnego z przednim skrzydłem. Ferrari może nie tak radykalnie jak Alfa, ale też ma dosyć mocno "otwarte" koła patrząc od przodu. Pojawiła się teoria, że w ten sposób mogą kierować spore ilość i powietrza na zewnątrz kół.

Obrazek

Obrazek

Dla kontrastu "klasyczne" skrzydło

Obrazek

Dalsze pytania jakie się rodzą, to czy jest to jedynie włoska robota, czy mają to wszyscy tylko nie chcieli odsłaniać kart. Choć Ferrari i Alfa może celowo ustawiły się z prezentacjami na koniec, żeby zaskoczyć tym rywali, i czy w związku z tym zobaczymy podobne skrzydła już na testach przed sezonem. I co na to FIA...
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez lg2000 Pt lut 15, 2019 19:25  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

barthezz napisał(a):Po nassemu rocker to popychacz. Bellcrank to dźwignia kątowa.
rocker - dzwigienka lifter - popychacz.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez bartoszcze Pt lut 15, 2019 20:00  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

slipstream napisał(a): co na to FIA...

Przepisów nie zmieni, bo względy bezpieczeństwa nie wchodzą w grę.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez pawel92setter Pt lut 15, 2019 22:57  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

slipstream napisał(a):Pytanie techniczne, czy można mówić o tym że włosi wpadli na coś specjalnego z przednim skrzydłem. Ferrari może nie tak radykalnie jak Alfa, ale też ma dosyć mocno "otwarte" koła patrząc od przodu. Pojawiła się teoria, że w ten sposób mogą kierować spore ilość i powietrza na zewnątrz kół.
[...]
Dalsze pytania jakie się rodzą, to czy jest to jedynie włoska robota, czy mają to wszyscy tylko nie chcieli odsłaniać kart. Choć Ferrari i Alfa może celowo ustawiły się z prezentacjami na koniec, żeby zaskoczyć tym rywali, i czy w związku z tym zobaczymy podobne skrzydła już na testach przed sezonem. I co na to FIA...


Rozmawiałem z kolegą i jest to próba odzyskania outwash'u, który był uzyskiwany przez dotychczasowe skomplikowane przednie skrzydła. W wielkim skrócie (WIELKIM) chodzi o wegenerowanie wirów i wyrzucenie ich na zewnątrz auta. Powoduje to odizolowanie aerodynamiczne nadwozia i zwiększenie jego efektywności. Można to trochę porównać do kurtyn, tyle że powietrznych.

Gdy spojrzy się na odpowiednie ujęcia Saubera, to widać, że w średniej prędkości zakrętach, ta "luka" w przednim skrzydle jest na zewnątrz koła. W połączeniu z wykorzystaniem efektu przypowierzchniowego na wewnętrznej stronie endplate'a może to skutkować odtworzeniem wirów, którch generowanie utrudniły obecne przepisy.

Potraktujcie to jako luźne dywagacje, bo nie jestem specjalistą w tej materii, a mój rozmówca nie miał na razie zbyt wiele czasu żeby to dokładnie zanalizować.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez lg2000 Pt lut 15, 2019 23:58  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

pawel92setter napisał(a):Rozmawiałem z kolegą i jest to próba odzyskania outwash'u, który był uzyskiwany przez dotychczasowe skomplikowane przednie skrzydła. W wielkim skrócie (WIELKIM) chodzi o wegenerowanie wirów i wyrzucenie ich na zewnątrz auta. Powoduje to odizolowanie aerodynamiczne nadwozia i zwiększenie jego efektywności. Można to trochę porównać do kurtyn, tyle że powietrznych.

Gdy spojrzy się na odpowiednie ujęcia Saubera, to widać, że w średniej prędkości zakrętach, ta "luka" w przednim skrzydle jest na zewnątrz koła. W połączeniu z wykorzystaniem efektu przypowierzchniowego na wewnętrznej stronie endplate'a może to skutkować odtworzeniem wirów, którch generowanie utrudniły obecne przepisy.
Sorry, ale koledze chyba nie o to chodziło, co napisałeś. Wydaje mi się że nie ma tu żadnej tajnej technologii, tylko inne filozofie prowadzenie strug powietrza wokół sidepodów i do chłodzenia hamulców. Z powodów regulaminowych na przednich skrzydłach i sidepodach nie ma już pionowych lotek i wingletów więc powietrze kształtują tylko poziome płaty skrzydła. Jedni zrobili to tak a inni siak.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości