Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez barthezz So gru 08, 2018 9:28  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Były też znacznie krótsze. Teraz bolidy względem 2008 roku są o dobre 0.5 metra dłuższe. Moim zdaniem najlepiej pod względem proporcji bolidy prezentowały się do 2008 roku. A jeśli chodzi o to, że zostały wydłużone ze względu na większe zbiorniki jest to moim zdaniem bzdura. Popatrzcie na bolidy z początku lat 90. Silniki były większe, tankowania nie było a jednak metr krótsze były.

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez Woolf So gru 08, 2018 9:54  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

barthezz napisał(a):A jeśli chodzi o to, że zostały wydłużone ze względu na większe zbiorniki jest to moim zdaniem bzdura.

Bolidy w 2010 roku zostały wydłużone ze względu na większe zbiorniki względem bolidów '09, ponieważ bolidy są maksymalnie upakowane i nie ma tam pustej przestrzeni, żeby około 2-krotnie powiększyć zbiornik bez ingerencji w gabaryty bolidu.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez dszra So gru 08, 2018 17:26  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

W 2010 roku to chyba właśnie Mercedes miał najkrótszy bolid, czyli 4800, nie wiem gdzie były te znacznie krótsze bolidy, bo na pewno nie w 2010 roku.
Co do porównania bolidu 2010 i z początku lat 90tych, to jaki w tym jest sens? Oczywiście, że bolidy z 2010 roku muszą być dłuższe, raz, że miały już KERS, który swoje miejsce też zajmuje. Dwa, to od lat 90tych do 2010 roku bardzo mocno rozbudowały się wzmocnienia w bolidzie, mające na celu uchronienie kierowców przed skutkami poważnych zderzeń. Przestrzeń przed kierowcą to swoista klatka bezpieczeństwa, która swoje zajmuje. Gdyby Kubica swój wypadek z Kanady miał w bolidzie z lat 90tych, to wątpię abyśmy teraz mogli się pasjonować jego powrotem do ścigania. Trzecia sprawa to aerodynamika i jej rozwój, szczególnie w przedniej części bolidu. Nie ma nawet co porównywać długości bolidów z lat 90tych i tych z 2010 roku. Już w 2009 roku bolidy były dłuższe od tych z lat 90tych, a po 2009 roku doszedł większy zbiornik paliwa i gdzieś o trzeba było upchnąć. Zespoły przecież nie robią bolidów tak dużych dla zabawy, czy utrudnienia jazdy kierowcom
dszra
 
Dołączył(a): Cz sie 30, 2018 14:32

Postprzez Patrick So gru 08, 2018 20:27  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Z tego co pamiętam to najkrótszy samochód w 2010 roku miało Renault.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Nawrócony ze stwierdzenia "kiedyś było lepiej".
Patrick
 
Dołączył(a): Pt wrz 25, 2009 16:22

Postprzez F1V0 So gru 08, 2018 21:19  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

@dszra
W 2010 nie używali KERS-u.
F1V0
 
Dołączył(a): Pt sie 17, 2018 5:18

Postprzez rzeznik So gru 08, 2018 21:22  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Najkrótszy bolid miał Mercedes, potem Sauber z Force India. Renault było po środku. Potem Ferrari i na końcu Virgin. Reszta zespołów nie podała oficjalnych danych.

Nie używali KERSu ale bolidy były zaprojektowane pod niego i mógł tam być bez żadnego problemu.
3, 14, 17, 44.
rzeznik
 
Dołączył(a): Pt sty 07, 2011 16:27

Postprzez barthezz N gru 09, 2018 10:21  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Otóż takie porównanie ma sens. Silniki miały 3.5 litra pojemności, do 12 cylindrów. To zajmuje miejsce, baki też były większe. Co do wzmocnień konstrukcji to one nie mają one decydującego wpływu. Dlatego też uważam, że gadanie o wydłużeniu bolidów ze względu na baki i kers jest bzdurą. Moim zdaniem przede wszystkim chodzi o aerodynamikę by zrobić jak najwięcej pustej przestrzeni nad dyfuzorem.
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez dszra N gru 09, 2018 13:02  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Czy wysiliłeś się żeby zrozumieć o czym było pisane wcześniej? W 2010 roku bolidy były wydłużone względem bolidów z 2009 roku, bo miały większy zbiornik paliwa. Przy zachowaniu tych samych przepisów aerodynamicznych nie dało się zrobić bolidu tak samo długiego jak sezon wcześniej umiejscawiając w nim dwa razy większy zbiornik paliwa. Ty wysokczyłes z bolidami z lat 90tych, jakby nie wiadomo jaki to miał być argument w dyskusji między bolidami 2009 a 2010

@F1V0
KERS był w F1 od 2009 roku, w 2010 roku była przerwa kiedy nie był obowiązkowy, ale też nie był zabroniony i niektóre zespoły z niego korzystały. Nie chcę skłamać, bo pamięć ludzka jest ulotna, ale wydaje mi się, że w trakcie sezonu niektóre zespoły, które z niego nie korzystały, zaczęły to robić (albo wykorzystywały go na torach, gdzie taka technologia przynosiła więcej korzyści niż strat)
dszra
 
Dołączył(a): Cz sie 30, 2018 14:32

Postprzez barthezz N gru 09, 2018 16:16  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Zmierzam do tego, że wydłużenie bolidów w tak drastyczny sposób nie wynika głównie z pojemności zbiornika. Dlatego też przywołałem połowę lat 90, gdzie też był zakaz tankowania i silniki były większe gabarytowo. A to, że filozofia konstruowania bolidu się zmieniła to już inna sprawa.
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez bartoszcze N gru 09, 2018 16:29  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Rozstaw osi bolidu Williamsa:
1990 - 2920 mm
2008 - 3100 mm
2017 - 3545 mm
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez manieq N gru 09, 2018 16:34  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

KERS był nieobowiązkowy w 2009 i w 2010, tylko na 2010 zespoły wprowadziły umowę dżentelmeńską, która KERS banowała na jeden sezon.
I want to believe
Avatar użytkownika
manieq
 
Dołączył(a): Wt sie 11, 2009 23:32

Postprzez Endrju Szopen Pn gru 10, 2018 10:16  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

barthezz napisał(a):Zmierzam do tego, że wydłużenie bolidów w tak drastyczny sposób nie wynika głównie z pojemności zbiornika. Dlatego też przywołałem połowę lat 90, gdzie też był zakaz tankowania i silniki były większe gabarytowo. A to, że filozofia konstruowania bolidu się zmieniła to już inna sprawa.


Zmierzasz do tego, że rzucasz argumentem, który nie pasuje do dyskusji jaką tutaj toczyliśmy i na siłę próbujesz powiedzieć coś mądrego opierając się na własnym przeczuciu, a nie faktach. Bo faktem jest to, że w 2010 roku bolidy były dłuższe względem roku minionego (2009, a nie lat 90.) przez większe baki, ponieważ podczas czasów tankowania nie było potrzeby, żeby były takie duże (tutaj wystarczy posłuchać wypowiedzi z tamtego okresu jeśli samemu się tego nie pamięta).

Do tego dyskusja zaczęła się od porównania rozmiarów bolidów z lat 2008 i 2018, przy której zacząłem się zastanawiać jak się ma długość bolidów z 2010 do teraźniejszych z racji właśnie wydłużonej długości przez powiększone baki na benzynę. Dzięki temu, że chłopaki rzucili faktami okazało się, że wydawało mi się, iż modele 2010 były dłuższe wynika najprawdopodobniej z racji proporcji, ponieważ wtedy zwiększyła się jedynie długość z przyczyn konstrukcyjnych/praktycznych, a od 2017 zapisy regulaminowe dorzuciły przecież jeszcze większą szerokość. Czyli materiałem porównawczym była ostatnia dekada. To tak, jakby naukowcy debatowaliby na różnicach między dwoma rasami psów, a nagle jakiś random wszedł im w paradę mówiąc, że wyniki ich badań są nieakuratne, bo przecież jakby porównać te psy do ryby, to funkcja płuc u ssaków nie ma racji bytu.

barthezz napisał(a):Dlatego też uważam, że gadanie o wydłużeniu bolidów ze względu na baki i kers jest bzdurą.


Mówi się, że forum jest do dyskutowania i się zgodzę, ale zbyt często się dzieje tak, że ludzie chcą dyskutować dla samej dyskusji bez jakiegoś merytorycznego pomyślunku.



Także dziękuję reszcie za rozwianie wątpliwości, bo wciąż jak patrzę na chociażby McLarena z 2010 roku to wydaje mi się, że mógłby robić za Most Bosforski, jeszcze mając zapas w kieszeni. No ale jak już wspomniałem, wygląda na to, że to kwestia proporcji.

I żeby jeszcze rozwiać wątpliwości - teraźniejsze długości bolidów wynikają z przepisów technicznych, które takie wymiary narzucają; czysto teoretycznie silnik, bak, baterie, itp, dałoby się upchnąć tak, żeby bolidy były krótsze?
Avatar użytkownika
Endrju Szopen
 
Dołączył(a): Pt maja 18, 2007 17:00
Lokalizacja: Łódź

Postprzez barthezz Pn gru 10, 2018 10:27  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Dałoby się. Nie jest tak przede wszystkim na zmniejszenie przekroju poprzecznego i tym samym trendu jak najmiejszej części nadwozia między kołami.
Wg. F1 technical w 2007 roku bak miał ok.150 litrów. Oczywiście to szacunki. Obecnie limit to 100kg czyli mniej więcej 100-110 litrów. O ile dane prawidłowe, to baki są mniejsze niż 10 lat wstecz.
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez slipstream Pn gru 10, 2018 10:40  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Zawsze pozostaje też nos bolidu. Tam też jest sporo powiedzmy pustej przestrzeni, którą można by skrócić. Tylko wtedy wchodzimy w kompromis nie tyle potrzeby miejsca na różne rzeczy czy kierowcę, tylko jak długi nos gwarantuje większe bezpieczeństwo dając zawsze te kilka cm strefy zgniotu. Jakby i bezpieczeństwo z regulaminów wyciąć, to i tu zyskałoby się na długości.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez bartoszcze Pn gru 10, 2018 10:54  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Endrju Szopen napisał(a):czysto teoretycznie silnik, bak, baterie, itp, dałoby się upchnąć tak, żeby bolidy były krótsze?

Czysto teoretycznie z regulaminu technicznego wynika pośrednio że rozstaw osi musi być większy niż 2910 mm bo inaczej nie dałoby się regulaminowo rozmieścić otworów mocujących deskę pod podwoziem (plank).

Ale ten fragment regulaminu jest tak napisany że wolałbym aby inżynierowie się wypowiadali :)
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość