Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Woolf N maja 15, 2016 17:27  Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Mam do zaproponowania cykl newsów na forum będacych krótkim przeglądem rozwiązań technicznych wprowadzanych przez zespoły. Cykl byłby bezpośrednim przekładem wpisów technicznych pochodzących z F1.com. Poniżej próbka nt. rozwiązań z Szanghaju i Sochi, jeżeli odbiór będzie pozytywny - kontynuuję serię.

GP CHIN 2016

Haas VF-16 - modyfikacja przedniego skrzydła

Skrzydło Haasa otrzymało nowe górne skrzydełko (strzałka), wyróżniające się pośród konstrukcji rywali. VF-16 ma również nowe "monkey seat" pod tylnym skrzydłem.

Obrazek

Toro Rosso STR10 - zmiana tylnego skrzydła

Włoska ekipa wprowadziła nowy projekt tylnego skrzydła z uwagi na niższy poziom docisku wymagany na torze w Szanghaju. Zniknął dotychczasowy "monkey seat" (lewy detal) pod skrzydłem, podczas, gdy klapa ma teraz kształ "S" na spływie, bez zastosowania klapy Gurneya obecnej na skrzydle używanym w Australii (prawy detal).

Obrazek

Red Bull RB12 - ząbkowane przednie skrzydło

W piątek w Chinach byli mistrzowie wypróbowali przednie skrzydło zawierające ząbkowaną krawędź przedostatnich dwóch klap (strzałka), podobną do tej, jaką Mercedes zastosował w zeszłorocznym GP Japonii. Eksperymentalny projekt nie został jednak wykorzystany wyścigu.

Obrazek

GP ROSJI 2016

Toro Rosso STR11 - modyfikacja tylnego skrzydła

Zespół ponownie zastosował skrzydło sprzed GP Chin, z uwzględnieniem wyższego poziomu docisku, by poradzić sobie z wyzwaniami toru w Sochi. Najbardziej oczywistą zmianą są dwa poziome otwory na bocznych ścianach skrzydła w porównaniu do czterech zaobserwowanych w Szanghaju.

Obrazek

Ferrari SF16-H - modyfikacja przedniego skrzydła

Zarówno Sebastian Vettel, jaki i Kimi Raikkonen, testowali to nowe skrzydło w bezpośrednim porównaniu ze starszą wersją (detal). Zmiany zaczynają się od pierwszego płata skrzydła (czerwona część), lecz stają się bardziej zauważalne na białych elementach dalej, z dodatkowym wcięciem mającym na celu zapewnić więcej docisku.

Obrazek

McLaren MP4-31 - lotka kierunkowa na sidepodzie

W Sochi McLaren zastosował te nowe pionowe lotki z L-kształtym mocowaniem (strzałki) do sidepoda, zgodnie z ostatnim trendem. Przednie skrzydło zespołu również otrzymało dodatkową lotkę w górnej sekcji przedniego skrzydła.

Obrazek

Mercedes F1 W07 Hybrid - końcówka przedniego skrzydła

Widziane u Mercedesa w Rosji było bardzo innowacyjne i złożone zakończenie przedniego skrzydła (strzałki). Ostatecznie zespół zdecydował nie stosować rozwiązania i poczekać z jego debiutem do Barcelony, gdzie będzie stanowiło część większego pakietu poprawek aero.

Obrazek

Rysunki autorstwa Giorgio Pioli.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez Pieczar N maja 15, 2016 18:20  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

To może lepiej takie coś dawać na stronie zamiast na forum?
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez Lukas N maja 15, 2016 18:25  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

A prawa autorskie to oczywiście Piola nam da za czteropak piwa... :)
„Zginęło wielu wspaniałych kierowców rajdowych, lecz odczytuję to jako pech, który w tej dyscyplinie przypłacić można dość szybko życiem. Jest to wielka tragedia, gdy w wyniku rywalizacji sportowej umiera człowiek.”
Avatar użytkownika
Lukas
redaktor
 
Dołączył(a): Cz sie 17, 2006 14:33
Lokalizacja: Piekary Śląskie
GG: 1285427

Postprzez Woolf N maja 15, 2016 18:38  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

No to temat do usunięcia :wink:
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez kwmb N maja 15, 2016 18:58  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Nie no, użycie w temacie nie będzie łamało praw autorskich (chyba).
Mały (mimo 1,90m wzrostu), wkurwiony człowiek.
kwmb
 
Dołączył(a): Wt lut 09, 2016 18:59

Postprzez Pieczar N maja 15, 2016 19:43  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Lukas napisał(a):A prawa autorskie to oczywiście Piola nam da za czteropak piwa... :)

Powołanie się na źródło nie wystarczy jak w przypadku innych artykułów? (nie wiem nie znam się dlatego pytam).
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez Woolf N maja 15, 2016 20:09  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pieczar napisał(a):To może lepiej takie coś dawać na stronie zamiast na forum?

Moim zdaniem są to zbyt zdawkowe informacje, żeby robić z tego artykuł na stronie, a takim ekspertem nie jestem, by podejmować się szczegółowego objaśniania modyfikacji.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez Lukas Wt maja 17, 2016 12:03  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Co innego prawo cytatu, co innego prawa do grafiki. To tak jakby czyjeś zdjęcie bez jego zgody wykorzystać. Już kiedyś o tym Pieczar rozmawialiśmy :) Ale jak Sir Wolf chce tutaj to wrzucać, to nie widzę problemu.
„Zginęło wielu wspaniałych kierowców rajdowych, lecz odczytuję to jako pech, który w tej dyscyplinie przypłacić można dość szybko życiem. Jest to wielka tragedia, gdy w wyniku rywalizacji sportowej umiera człowiek.”
Avatar użytkownika
Lukas
redaktor
 
Dołączył(a): Cz sie 17, 2006 14:33
Lokalizacja: Piekary Śląskie
GG: 1285427

Postprzez Woolf Wt maja 17, 2016 16:52  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

GP HISZPANII 2016 - kluczowe modyfikacje

Jak można było się spodziewać, w pierwszej europejskiej rundzie kilka zespołów zadebiutowało z nowymi rozwiązaniami w swoich samochodach i bez wątpienia będzie kontynuować ich rozwój w czasie testów po wyścigu na torze Catalunya. Przyjrzyjmy się tym najważniejszym...

Mercedes F1 W07 Hybrid - zmodyfikowane "monkey seat"

Mistrzowie nie spoczywają na laurach. W Barcelonie w końcu zadebiutowało ich nowe przednie skrzydło testowane w Rosji, jak również nowe pionowe łopatki pod zawieszeniem, oraz przedstawione poniżej nowe "monkey seat" pod tylnym skrzydłem.

Zawiera ono dodatkową szczelinę w górnej sekcji, której główną funkcją ma być raczej wygładzanie strugi powietrza, aniżeli generowanie dodatkowego docisku.

Obrazek

McLaren MP4-31 - nowe przednie skrzydło

Tylko Jenson Button jeździł z tym skrzydłem, zaprojektowanym przez byłego aerodynamika Red Bulla, Petera Prodromou. Największe zmiany to zdecydowanie szersze spłaszczenie obok płyty brzegowej skrzydła (żółte podkreślenie, w detalu dotychczasowe rozwiązanie) oraz duże rozcięcie w tej płycie (żółty obszar). Zauważmy, że zamiast kilku mniejszych płatów, zastosowano dwa większe ze szczelinami (czerwone strzałki) w obszarze bliskim środka symetrii. Fernando Alonso musiał pozostać przy starej wersji skrzydła, co zapewniło zespołowi użyteczne informacje w porównaniu osiągów obu wersji.

Obaj kierowcy ścigali się też z nowymi kanałami chłodzącymi hamulce, sprawdzonymi w piątkowy poranek przez Buttona.

Obrazek

Ferrari SF16-H - niesymetryczne przednie hamulce

Ferrari w Hiszpanii znalazło się wśród użytkowników większych kanałów chłodzących hamulce. Ponadto, używali niesymetrycznego układu z trzema jajo-kształtnymi otworami w bębnie piasty, obserwowanymi jedynie po prawej stronie samochodu. To ułatwia transport ciepła z hamulców do opony i pomaga zbalansować temperatury względem lewej przedniej opony - tej, która wykonuje najwięcej pracy na tym torze.

Obrazek

Force India VJM09 - nowe przednie skrzydło

Force India wprowadziło coś, co niemal urasta do wersji B ich samochodu - zaczynając od nowego zawieszenia, które otrzymał Sergio Perez, nowych sidepodów i pokrywy silnika oraz nowej podłogi z dostrzegalnymi zmianami w obszarze przodu tylnych opon.

Najbardziej widoczne są jednak różnice w przednim skrzydle - ze znacznie głębszym pionowym uskokiem (1) w zewnętrznym obszarze, który jednocześnie stał się szerszy (2). Górne skrzydełko również jest nowe, z zakrzywioną pionową lotką (3), podobnie lotki (4) obok płyty brzegowej - wszystko zaprojektowane, by lepiej zarządzać przepływem powietrza wokół przednich opon.

Obrazek

Rysunki autorstwa Giorgio Pioli
źródło 1 źródło 2

PS. Czy termin "monkey seat" albo "sidepod" posiadają jakieś sensowne tłumaczenie?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez FM WMR Śr maja 25, 2016 21:25  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Obrazek
tu mam przednie skrzydło Force India na Monaco
F1 jest jak życie.Jedni mają talent,drudzy kasę.
FM WMR
 
Dołączył(a): Wt gru 09, 2014 12:58
Lokalizacja: okolice

Postprzez TommyYse Śr maja 25, 2016 21:36  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Chyba z cztery lata temu zaproponowałem coś podobnego (prywatnie) i w podobnym stylu jak ty Sir Wolf przetłumaczyłem na forum może 3-4 takie nowinki (w tematach o zespołach) :P

Na forum to zbyt wielkiego odbioru nie będzie mieć, co innego by było na głównej.
Obrazek #22 #14 #5 #27 #3 #17
Avatar użytkownika
TommyYse
 
Dołączył(a): So lis 26, 2011 2:30
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez FM WMR Cz maja 26, 2016 19:29  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Znalazłem taką grafikę o halo,to już chyba zbyt daleko idzie.Ciekawe co by było jakby ta osłona odpięła się podczas wyścigu,aż strach pomyśleć.
Obrazek
F1 jest jak życie.Jedni mają talent,drudzy kasę.
FM WMR
 
Dołączył(a): Wt gru 09, 2014 12:58
Lokalizacja: okolice

Postprzez Woolf Cz maja 26, 2016 19:52  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Zadaniem konstruktora jest takie policzenie tego połączenia, by przy obciążeniach wyścigowych (+zapas) nie miało ono prawa się rozłączyć, nie takie rzeczy już ludzie projektowali :wink:
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez FM WMR Cz maja 26, 2016 20:41  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Tak tylko,że ten "button" jest blisko prawej ręki,która dzierży kierownicę i często wykonuje różne działania jak np:obsługa kierownicy lub zrywka na kasku.A wtedy w ferworze wyścigu mogłaby przypadkiem ta ręka coś nadusić.imho
F1 jest jak życie.Jedni mają talent,drudzy kasę.
FM WMR
 
Dołączył(a): Wt gru 09, 2014 12:58
Lokalizacja: okolice

Postprzez pawel92setter Cz maja 26, 2016 20:53  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Przycisk można zabezpieczyć, żeby nie można go od tak wcisnąć. To nie jest żaden problem akurat. Problemy pojawiają się przy pożarze i dachowaniu- i tak będzie w każdym systemie tego typu. :)
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Następna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron