Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Sanchez N lut 17, 2019 21:51  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

lg2000 napisał(a):
bartoszcze napisał(a):A nie ma też skierować powietrza na podłogę, żeby tam generować docisk?


Docisk wynika z różnicy ciśnień między spodem a górą bolidu.

Za to musi przekierować powietrze w kanały chłodzące silnik i nad tylne skrzydło



Pierwsze TAK

Drugie NIE

Przednie skrzydło tworzy za dużo wirów, a na tylnym skrzydle potrzebny jest przepływ laminarny. Korzystniej jest pozbyć się tego powietrza z przedniego skrzydła. Chyba szybciej będzie pokazać na zdjęciu niż wyjaśniać.

Obrazek
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez lg2000 Pn lut 18, 2019 6:37  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Sanchez napisał(a):Chyba szybciej będzie pokazać na zdjęciu niż wyjaśniać.

Obrazek
To zdjęcie akurat ilustruje działanie outwash'a.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Gie Pn lut 18, 2019 7:52  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Jak rozumiem miało nie być brudnego powietrza za samochodem, miało łatwiej się wyprzedzać ale niektóre zespoły znalazły sposób żeby było tak jak dawniej. Czy FIA może teraz zmienić regulamin, czegoś zakazać jeszcze przed pierwszym GP? Czy np. Alfa pokazała ludziom z FIA swoje skrzydło, dostała zgodę i rozwiązanie jest nie do ruszenia.
Avatar użytkownika
Gie
 
Dołączył(a): Wt wrz 29, 2009 16:00

Postprzez lg2000 Pn lut 18, 2019 8:35  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Gie napisał(a):Jak rozumiem miało nie być brudnego powietrza za samochodem, miało łatwiej się wyprzedzać ale niektóre zespoły znalazły sposób żeby było tak jak dawniej. Czy FIA może teraz zmienić regulamin, czegoś zakazać jeszcze przed pierwszym GP? Czy np. Alfa pokazała ludziom z FIA swoje skrzydło, dostała zgodę i rozwiązanie jest nie do ruszenia.
To zdjęcie Sancheza jest mylące bo już takie skrzydła są niedozwolone. Outwash będzie, ale sporo mniejszy. Jak FIA znajdzie nieregulaminowe rozwiązanie to go zbanuje, ale regulaminu na pewno nie zmieni.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Sanchez Pn lut 18, 2019 8:46  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

To zdjęcie prezentuje wiele różnych rzeczy i wiele efektów które zachodzą. Outwash jest jedną z nich. Wkleiłem aby zobrazować gdzie kierowane są główne strugi z przedniego skrzydła i dlaczego nie nadają się one aby współpracować z tylnym skrzydłem.

Skupcie się na tym co istotne. Na początku - to oczywiste że outwash będzie mniejszy, ale nie znaczy to, że struga będzie kierowana na tylne skrzydło. Przednie skrzydła są inne w tym roku, ale efekt który zespoły chcą uzyskać - ten sam. Mimo różnych rozwiązań (Mercedes/Ferrari/Alfa).
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez lg2000 Pn lut 18, 2019 8:55  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Sanchez napisał(a):Skupcie się na tym co istotne. Na początku - to oczywiste że outwash będzie mniejszy, ale nie znaczy to, że struga będzie kierowana na tylne skrzydło. Przednie skrzydła są inne w tym roku, ale efekt który zespoły chcą uzyskać - ten sam. Mimo różnych rozwiązań (Mercedes/Ferrari/Alfa).
Nad tylne skrzydło. Gdzieś to powietrze trzeba odprowadzić.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez pawel92setter Pn lut 18, 2019 9:04  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Jak chcesz odprowadzić powietrze z przedniego skrzydła nad tylne? :-o Obawiam się, że fizyka na to nie pozwala. To jest jedna z rzeczy w które nie uwierzę, póki nie zobaczę. Masz jakieś przykłady CFD, gdzie udało się strugę powietrza wyrzucić przednim skrzydłem tak wysoko w górę? Gdzie Rzym, a gdzie Krym?
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez bartoszcze Pn lut 18, 2019 9:21  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Oraz: co się dzieje z powietrzem, które znajdowało się powyżej przedniego skrzydła i nosa? :)
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Sanchez Pn lut 18, 2019 9:32  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Panowie. Bo wchodzicie w absurdy ...

Powietrze z przedniego skrzydła nad tylne ? Nie psujcie w głowach ludziom, skoro sami nie wiecie.

Bartoszcze : to powietrze środkowa sekcja bolidu ma zagospodarować aby jak najmniej było zaburzone. Ono musi przylegać wręcz do bolidu. Przepływ musi być laminarny bo jak najwięcej musi trafić potem na tylne skrzydło. Skąd te wszystkie udziwnienia (np. na halo), żeby struga nie przechodziła w przepływ turbulentny.
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez bartoszcze Pn lut 18, 2019 9:40  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

@Sanchez
Ale ja tylko podpowiadam, skąd się bierze powietrze nad tylnym skrzydłem :)
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez lg2000 Pn lut 18, 2019 9:50  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

pawel92setter napisał(a):Jak chcesz odprowadzić powietrze z przedniego skrzydła nad tylne? :-o Obawiam się, że fizyka na to nie pozwala. To jest jedna z rzeczy w które nie uwierzę, póki nie zobaczę. Masz jakieś przykłady CFD, gdzie udało się strugę powietrza wyrzucić przednim skrzydłem tak wysoko w górę? Gdzie Rzym, a gdzie Krym?
A od czego są kanały aerodynamiczne w nadwoziu? Te otwarte i te zamknięte. Fizyka mówi jedno, jeżeli chcesz mieć jak największy docisk, to musisz mieć jak największą różnicę ciśnień. Przypomnij mi kto pierwszy wprowadził nadmuch na tylne skrzydło? Przepływ spalin w stosunku do powietrza za poziomym płatem w przednim skrzydle był raczej mało laminarny.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Sanchez Pn lut 18, 2019 9:58  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Nie psujcie ludziom w głowach !

Powietrze z przedniego skrzydła NIE TRAFIA, ani na tylny płat, ani ponad nim. A przynajmniej nie powinno.

Zdjęcie już nie nowe, ale może tu będzie widać lepiej ...

Obrazek
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez barthezz Pn lut 18, 2019 10:19  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Dodając do kolegi Sancheza, pod którym się podpisuję w całej rozciągłości to im przepływ bardziej laminarny tym jego struga trafiająca np na skrzydło powoduje jego większe obciążenie (więcej cząstek powietrza uderza o płat skrzydła, do tego powietrze ma większą energię kinetyczną ponieważ jest większa prędkość w kierunku jazdy bolidu). Przede wszystkim jak przepływ jest laminarny to znacząco maleje opór.
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez Damos Pn lut 18, 2019 19:04  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Gie napisał(a):Jak rozumiem miało nie być brudnego powietrza za samochodem
Za wszystkim, co się porusza będzie brudne powietrze. Nawet za piłką golfową lub szpilką. Nie da się go wyeliminować, można jedynie zmniejszać wielkość turbulencji. Już same nieosłonięte koła generują masę zawirowań...

I tak, jak napisał barthezz - przepływ laminarny to święty graal aerodynamików, ponieważ daje największy docisk i najmniejszy opór.
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Sanchez Wt lut 19, 2019 11:53  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Za piłką golfową celowo jest brudne powietrze. Po to te minimalne wgłębienie na całej powierzchni. Chodzi o generowanie wirów i zmniejszenie oporów powietrza.
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron