Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Woolf Cz mar 15, 2018 23:04  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Tymczasem u Renault szukanie limitów. Przepisy dopuszczają maksymalny kąt wzniosu rury wydechowej o wartości 5 stopni, i taki też zastosował francuski team. Chodzi o zbliżenie strumienia spalin o dużej energii do dolnej powierzchni tylnego skrzydła i uzyskanie dodatkowej siły docisku. Koncepcja przypomina z grubsza dmuchany dyfuzor, jednak jest znacznie mniej wydajna. W F1 chodzi jednak o detale, więc nawet drobny zysk jest pożądany. Aby zwiększyć skuteczność rozwiązania, Renault prawdopodobnie będzie eksperymentowało z mapowaniami silnika, by spaliny przepływały z dużym wydatkiem nawet przy zamkniętej przepustnicy, co znowu przywodzi czasy dmuchanych dyfuzorów, w których najlepiej z mapowaniami poradziło sobie... właśnie Renault, czego efektem były 4 tytułu dla Red Bulla.

Problem, jaki wynika z takiej zabawy, to wysoka temperatura na tylnym skrzydle, zrobionym z kompozytu węglowego, wrażliwego na temperatury. Już 60 stopni (jeśli dobrze pamiętam) jest w stanie zaszkodzić laminatowi i powodować jego rozwarstwianie, dlatego zastosowano powłokę ceramiczną, której nie da się nie zauważyć. Ceramika nieźle znosi takie warunki.

Rozwiązanie jest jak najbardziej legalne, jednak jak to bywa z wynalazkami pochłaniającymi dodatkowe nakłady finansowe, FIA prawdopodobnie zabierze się za ten temat i w 2019 dmuchania będzie jeszcze mniej. Już w tym sezonie zabroniono tzw. monkey seat, które były niewielkimi płatami zamocowanymi za wydechem, kierującymi przepływ na dolną powierzchnię tylnego skrzydła, i pewnie same w sobie również dokładały cegiełkę do docisku aerodynamicznego.

Dla porównania, McLaren i Red Bull nie zastosowały wzniosu rury w ogóle. Można się spodziewać, że to rozwiązanie pojawi się w większości bolidów w tym sezonie, ponieważ jest łatwe do skopiowania, a zysk, choć nieduży, jest pewny jak to, że RoGro będzie płakał przez radio.

Obrazek

Obrazek
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez bartoszcze Cz mar 15, 2018 23:39  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Woolf napisał(a):Renault prawdopodobnie będzie eksperymentowało z mapowaniami silnika, by spaliny przepływały z dużym wydatkiem nawet przy zamkniętej przepustnicy

Już ostrzeżono że to niedozwolone.
https://www.autosport.com/f1/news/13481 ... gine-modes
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez rno2 Pt mar 16, 2018 8:30  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Co do powyższych zdjęć, to nie wydaje się wam, że ten wydech skręca w prawo?
rno2
 
Dołączył(a): Wt kwi 05, 2011 11:29
Lokalizacja: Konin
GG: 4666507

Postprzez konchma Pt mar 16, 2018 11:47  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

"Problem, jaki wynika z takiej zabawy, to wysoka temperatura na tylnym skrzydle, zrobionym z kompozytu węglowego, wrażliwego na temperatury. Już 60 stopni (jeśli dobrze pamiętam) "Dodam tylko że węgie jest pierwiastkiem najbardziej odpornym na temperatury że wszystkich materiałów które są nam znane.(Nie zmienia właściwości do 3642°C)
Avatar użytkownika
konchma
 
Dołączył(a): Śr lip 23, 2008 18:01

Postprzez Woolf Pt mar 16, 2018 13:42  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Problem nie tkwi w węglu, tylko w żywicy, która stanowi około 50% masy kompozytu.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez konchma Pt mar 16, 2018 14:12  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Przecież hamulce i rury wydechowe też z tego robią.

-- Pt mar 16, 2018 15:16 --

Istnieją inne kleje i inne możliwości łączenia części.

-

-- Pt mar 16, 2018 15:33 --

Np Firma K-THERM produkuje kleje do 1100 °c
(W tubie, wiaderku itp)
Nie wyobrażam sobie że taka F1 Hi-Tec firma używa palącą się żywicę mając do wyboru lepsze rozwiązania :)
Avatar użytkownika
konchma
 
Dołączył(a): Śr lip 23, 2008 18:01

Postprzez Woolf Pt mar 16, 2018 15:14  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Hamulce i rury wydechowe powstają z innych materiałów. Wiesz cokolwiek o technologii kompozytów z włókna węglowego?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez konchma Pt mar 16, 2018 15:16  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

A ty wiesz?
https://materialyinzynierskie.pl/kompoz ... owym-cfrp/
Epoxydy ognioodporne też są dostępne ;)
Avatar użytkownika
konchma
 
Dołączył(a): Śr lip 23, 2008 18:01

Postprzez Woolf Pt mar 16, 2018 15:34  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Owszem, wokół kompozytów obraca się moja praca. Jednak z ognioodpornymi epoksydami nigdy się nie spotkałem.

Natomiast tarcze hamulcowe są wykonywane w zupełnie innej technologii, niż powierzchnia skrzydła. CFRP na ogół nie lubi się z temperaturą. I ceramiczna osłona w Renault jest najprostszym tego dowodem. A co do rur wydechowych - nie widziałem w F1 inych, niż metalowe.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez konchma Pt mar 16, 2018 15:42  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Np Epoxacast 60 ht do 177°C

Firma OMEGABOND Epoxyd klej do 260°C
Ceramiczny klej do 1425°C
Avatar użytkownika
konchma
 
Dołączył(a): Śr lip 23, 2008 18:01

Postprzez gornik So mar 17, 2018 15:35  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Może ta powłoka to właśnie ceramiczny klej?? :wink:
Avatar użytkownika
gornik
 
Dołączył(a): N lut 21, 2010 12:19
Lokalizacja: Białogard

Postprzez Woolf So mar 17, 2018 16:32  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Klej służy do łączenia, a nie do ochrony :wink:
Dolna powierzchnia skrzydła bolidu musi być pierwsza klasa, ponieważ przepływ po tej stronie płata jest bardzo wrażliwy na jakiekolwiek zmiany, więc szczerze wątpię, żeby w Renault po chamsku wysmarowali skrzydło klejem i w takiej formie zainstalowali w bolidzie.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez konchma N mar 18, 2018 14:53  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Ok!!! Napiszę krótko.
Jeżeli można użyć materiałòw ( kleje, epoxydy, włókna i inne materiały) odpornych na wysokie temperatury to wytłumacz mi dlaczego oni używają łatwopalne?


https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shu ... ion_system a tu przeczytaj jakie temperatury wytrzymują włòkna węglowe w osłonach wachadłowców.
Ok napiszę 1260°
"szczerze wątpię, żeby w Renault po chamsku wysmarowali skrzydło klejem i w takiej formie zainstalowali w bolidzie."
Myślisz że w Renault mają fachowców spod budki z piwem ?
Avatar użytkownika
konchma
 
Dołączył(a): Śr lip 23, 2008 18:01

Postprzez Woolf N mar 18, 2018 15:55  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

konchma napisał(a):wytłumacz mi dlaczego oni używają łatwopalne?

Nigdzie nie napisałem, że w F1 stosuje się materiały łatwopalne. Powiedziałem jedynie, że żywica z reguły nie lubi wysokiej temperatury, i nie chodzi tu o łatwopalność. Wiesz o czym mówię, czy strzelasz ślepakami?

konchma napisał(a):a tu przeczytaj jakie temperatury wytrzymują włòkna węglowe w osłonach wachadłowców.

Kompozyt węglowy zbrojony grafitem jest cięższy od kompozytu zbrojonego żywicą, stosowanego w F1. Tylko niektóre obszary bolidu mają problem z temperaturą i można tam zastosować izolację termiczną. Nie ma potrzeby przechodzenia na materiał z sektora kosmicznego.

konchma napisał(a):Myślisz że w Renault mają fachowców spod budki z piwem ?

Nie, dlatego nikt nie wysmaruje klejem powierzchni newralgicznej aerodynamicznie. ;)
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez konchma N mar 18, 2018 16:00  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Kompozyt węglowy jest lżejszy od epoxydu!!!
A Grafit to jest w 100% węgiel .
Ja nie napisałem nic o smarowaniu powierzchni klejem ty sobie to sam wymyśliłeś!
Sprawdź ciężar atomowy węgla i porównaj z pierwiastkami zastosowanymi do produkcji epoxydu!
Ostatnio edytowano N mar 18, 2018 16:05 przez konchma, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
konchma
 
Dołączył(a): Śr lip 23, 2008 18:01

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron