Strona 9 z 14

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Pn gru 10, 2018 14:50
przez barthezz
Z poziomu telefonu ciężko mi znalezc regulamin techniczny. Moglbys jakis fragment przytoczyc?

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Pn gru 10, 2018 15:08
przez bartoszcze
3.7.10."(...) This plank may comprise no more than three pieces, the forward one of which may not be any less than 900mm in length, but must:
a) Extend longitudinally from a point lying 430mm behind the front wheel centre line to the rear wheel centre line (..)
h) Have seven precisely placed holes the positions of which are detailed in Drawing 1."

Obrazek

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Pn gru 10, 2018 15:26
przez barthezz
Patrząc na ten obrazek z warunku na to, że otwory nie mogą się pokrywać to na pewno więcej niż 2910 mm (dwa otwory w desce byłby współosiowe, znaczy się jeden w drugim. Biorąc to pod uwagę sensowne minimum rozstawu osi to 3000 mm. No i dodać trzeba nos i tylnie skrzydło.

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Pn gru 10, 2018 15:34
przez bartoszcze
Wiem, dlatego napisałem "więcej niż 2910". Nie chciało mi się dywagować o ile więcej (w tym liczyć samych średnic otworów).

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Pn gru 10, 2018 15:39
przez barthezz
No spoko, z uwzględnieniem otworów to wychodzi te 3000mm, ciekawe ile jest w przepisach odległości od osi do czubka nosa i z tyłu.

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Pn gru 10, 2018 15:48
przez bartoszcze
Na 2019 nie więcej niż 1225 mm od osi z przodu i nie więcej niż 810 od osi z tyłu.

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: N gru 30, 2018 10:21
przez marcus9550
Rozwinięcie porównania zamieszczonego w tym wątku wcześniej Obrazek

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Pn gru 31, 2018 10:26
przez Phaedra
Bolidy urosły bo przepisy o strefach zgniotu cały czas wymuszały takie a nie inne rozwiązanie. Zmieniono punkty mocowania przedniego zawieszenia tak aby podczas podczas kolizji (blisko głowy koła) wahacze lub te zaczepy w sytuacji jak przebiją powłokę nie trafiały na uda, kolana i niżej oraz celem wzmocnienia kokpitu żeby nie powtarzały się sytuacje z rozpadającymi się bolidami (mocowania osłabiały strukturę monocoque) . Dodać do tego wielkie skrzydła i mamy to co mamy.

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Wt sty 01, 2019 3:34
przez barthezz
Akurat miedzy 2007 a 2018 punkty mocowania zawieszenia sa w tym samym miejscu(mniej wiecej)

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Wt sty 01, 2019 21:30
przez Phaedra
Jeżeli wierzyć, że proporcje są zachowane to zwykłe przyłożenie linijki do ekranu wyprowadzi Cie z błędu że to 'mniej - więcej' to tylko albo aż ok 10 cm. Wahacze są mnie rozwarte przy monokoku.
ps.:D skąd założenie że piszę tylko o bolidach z 2007 i 2019 skoro na zdjęciu są w sumie cztery te z roku '70 i '91. Bolidom od początku lat 80 znacznie powiększały się nosy. Tak czy siak ochrona nóg to główny powód że bolidy tak urosły reszta 'cm" to kosmetyka.

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Pt sty 11, 2019 13:49
przez SirKamil
barthezz napisał(a):Dałoby się. Nie jest tak przede wszystkim na zmniejszenie przekroju poprzecznego i tym samym trendu jak najmiejszej części nadwozia między kołami.
Wg. F1 technical w 2007 roku bak miał ok.150 litrów. Oczywiście to szacunki. Obecnie limit to 100kg czyli mniej więcej 100-110 litrów. O ile dane prawidłowe, to baki są mniejsze niż 10 lat wstecz.

Zbiorniki paliwa są mniejsze, ale jednostki napędowe traktowane jako całość, są znacznie cięższe. Jeśli obrać za punkt odniesienia rok 2009 jako jedyny sensowny ( nie, wczesne lata 90 to nie jest dobry przykład z racji drastycznych różnic w budowie monokoków, zwłaszcza w kontekście położenia kokpitu) to w największym skrócie; w latach 2010-2013 długość robiły duże zbiorniki paliwa a od 2014 roku celowo wydłużane obudowy skrzyni biegów, by jak najmocniej oddalić tylną oś od środka ciężkości zespołu napędowego.
Tak wyglądała skrzynia biegów Renault R30
Obrazek
... a tak Lotusa E22
Obrazek

By pozostać na gruncie porównania konstrukcji skrzyń jednej fabryki- widać wyraźnie celowe wydłużenie obudowy skrzyni z 2014 roku aż do mocowań. Nie ma tam żadnej mechaniki ani hydrauliki, której inaczej nie dałoby się zmieścić (nawiasem mówiąc w konstrukcji z 2010 układ przeniesienia napędu też nie wypełnia całości widocznej obudowy "na długość") a jedynie ramiona struktury nośnej ze stopów magnezu.

Pozostawiając długość skrzyni biegów z 2013 w 2014 i dalej, nie dałoby się zbalansować bolidów, rozkład mas byłby do niczego, tylna oś byłaby znacznie przeciążona.

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: So sty 12, 2019 9:39
przez pawel92setter
A masz może porównanie, jak wpłynęło na to zwiększenie szerokości tylnych opon? Teoretycznie powinno pozwolić na skrócenie pojazdów, a tak się nie stało.

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: N sty 13, 2019 16:05
przez SirKamil
W sumie racja- samym poszerzaniem tylnych opon można i z prototypu F1 zrobić wyważonego DetlaWinga z silnikiem za tylną osią, jak w kaszlaku :wink: Tyle tylko, że w 2017 poszerzono również przednie opony w dokładnie takim samym zakresie ~24,5%, więc nie ma o czym mówić. Mamy constans.

Jeśli chodzi o porównania, na szybko znalazłem zdjęcie skrzyni z R.S.18
Obrazek

Oczywiście przy bezpośrednim porównaniu widać zupełnie inne punktu mocowania wahaczy, ich geometrię, różnice w długości cięgna oraz to, że sama obudowa jest zbudowana z kompozytów węglowych, nie tytanu (a i nie magnezu jak napisałem wcześniej, to była pomyłka), ale sama długość nie uległa zmianie. Widać, że wolną przestrzeń wewnątrz obudowy zagospodarowały elementy zwieszenia, m.in. skrętne amortyzatory.

Można inaczej. Ferrari 2017:
Obrazek
Tutaj zamiast długiego wałka odbioru mocy, mechanizmy skrzyni przesunięto do przodu obudowy pod sam silnik. Odsunięcie kilku kilogramów od tylnej osi wykorzystano natomiast jak sądzę bardziej do swobodniejszego operowania balastem, niż skracania samochodu.

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Wt sty 15, 2019 17:59
przez pawel92setter
W takim razie nie ma za bardzo nic do dodania. Nie pamiętałem już, że przednie koła poszerzono w podobnym stosunku do tylnych. Zmiany konstrukcyjne są wynikiem zmian regulaminowych i obrana droga jest jedyną sensowną. Moim zdaniem powoduje to skutki uboczne w postaci większego momentu bezwładności bolidów i ich większej stabilności. Efektem tego są "łatwiejsze" w prowadzeniu auta. Tj. auto trudniej wprowadzić w poślizg, ale też trudniej go z niego wyprowadzić. Wiadomo, że kierowcy są coraz lepsi, inżynierowie od setupu też, ale po części w tym upatrywałbym mniejszej ilości błędów i wypadków. I to mimo znacznego zwiększenia momentu obrotowego.

Swoją drogą, nie mogę dostrzec tam skrętnych amortyzatorów. Używa się ich w Formule 1? Czy chodziło Ci o amortyzatory przechyłu?

Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

PostNapisane: Wt sty 15, 2019 18:30
przez SirKamil
Źle się wyraziłem.
Amortyzatory obrotowe.
https://www.zf.com/products/en/motorspo ... 49935.html