Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach
Napisane: So lut 16, 2019 0:17
Scarbs to trochę tłumaczy na przykładzie W10
https://www.racefans.net/2019/02/15/mer ... -analysis/
https://www.racefans.net/2019/02/15/mer ... -analysis/
lg2000 napisał(a):Sorry, ale koledze chyba nie o to chodziło, co napisałeś. Wydaje mi się że nie ma tu żadnej tajnej technologii, tylko inne filozofie prowadzenie strug powietrza wokół sidepodów i do chłodzenia hamulców. Z powodów regulaminowych na przednich skrzydłach i sidepodach nie ma już pionowych lotek i wingletów więc powietrze kształtują tylko poziome płaty skrzydła. Jedni zrobili to tak a inni siak.pawel92setter napisał(a):Rozmawiałem z kolegą i jest to próba odzyskania outwash'u, który był uzyskiwany przez dotychczasowe skomplikowane przednie skrzydła. W wielkim skrócie (WIELKIM) chodzi o wegenerowanie wirów i wyrzucenie ich na zewnątrz auta. Powoduje to odizolowanie aerodynamiczne nadwozia i zwiększenie jego efektywności. Można to trochę porównać do kurtyn, tyle że powietrznych.
Gdy spojrzy się na odpowiednie ujęcia Saubera, to widać, że w średniej prędkości zakrętach, ta "luka" w przednim skrzydle jest na zewnątrz koła. W połączeniu z wykorzystaniem efektu przypowierzchniowego na wewnętrznej stronie endplate'a może to skutkować odtworzeniem wirów, którch generowanie utrudniły obecne przepisy.
lg2000 napisał(a):Uproszczenie aerodynamiki na 2019 to przede wszystkim zmniejszenie turbulencji za bolidem, więc outwash powietrza jest ogólnie ograniczony.
Moim zdaniem nie, bo zmniejszało by to strumień powietrza na sidepody i tylny płat, co by było nieefektywne. Oczywiście zgoda to tylko hipotezy.pawel92setter napisał(a):Toteż stawiam hipotezę dot. tego rozwiązania - próba odtworzenia outwash'u, przynajmniej w zakrętach, bo na dohamowaniach to nie będzie tak skuteczne. Na tyle na ile się da. Za doprowadzenie powietrza do hamulców odpowiada raczej górny płat i geometria kanału chłodzącego.
Jasne, ale za outwash odpowiadały winglety, lotki i profilowane endplaty, których teraz nie ma. Rozkład strug powietrza zależy tylko od profilu w pionie poziomych płatów, a te (według mnie) zostały dooptymalizowane (automatycznie) do reszty aerodynamiki nadwozia. Dlatego (moim zdaniem) nie ma tu jakiegoś triku, tylko konkretna realizacja projektu aerodynamiki nadwozia opracowana przez optymalizator.bartoszcze napisał(a):Taki był zamiar, ale przepisy nie są napisane w sposób "zakazuje się odprowadzania powietrza znad przednich kół na zewnątrz bolidu i zaburzania przepływu powietrza za bolidem".
lg2000 napisał(a):Moim zdaniem nie, bo zmniejszało by to strumień powietrza na sidepody i tylny płat, co by było nieefektywne. Oczywiście zgoda to tylko hipotezy.
lg2000 napisał(a):Rozkład strug powietrza zależy tylko od profilu w pionie poziomych płatów, a te (według mnie) zostały dooptymalizowane (automatycznie) do reszty aerodynamiki nadwozia. Dlatego (moim zdaniem) nie ma tu jakiegoś triku, tylko konkretna realizacja projektu aerodynamiki nadwozia opracowana przez optymalizator.
Na pewno zasadniczo odpowiada za rozkład przepływu powietrza na sidepody i całe nadwozie, a jak powietrze jest dalej prowadzone na tylny płat to już sprawa wtórna. Trzeba przecież schłodzić jeszcze silnik.pawel92setter napisał(a):Nie jestem pewny, czy przednie skrzydło odpowiada za prowadzenie powietrza na tylne skrzydło. W jakimś sensie na pewno, ale czy to taki istotny wpływ? Mogę się mylić, ale dość dziwna wydała mi się po prostu luka między górnym płatem, a dolnymi.
Nie, oczywiście że nie to. Chodziło mi o dopasowanie przepływu strugi na przednim skrzydle do całości aerodynamiki, jako optymalizacja różnych sytuacji aerodynamicznych bolidu na konkretnym torze. Wiadomo wtedy jak projektować przednie skrzydło. Myślę że stąd takie odwrócone płaty w niektórych konstrukcjach. Na razie Newey aerodynamikę projektuje na desce (kopiując podglądnięte u Clarksona rozwiązania)Co to jest ten optymalizator? Zainteresowałeś mnie tym. Zespoły stosują już obliczeniową optymalizacje kształtu pod kątem przepływu? Tak skomplikowanych elementów? Myślałem,że to jeszcze nieosiągalne.
pawel92setter napisał(a):lg2000 napisał(a):Moim zdaniem nie, bo zmniejszało by to strumień powietrza na sidepody i tylny płat, co by było nieefektywne. Oczywiście zgoda to tylko hipotezy.
Nie jestem pewny, czy przednie skrzydło odpowiada za prowadzenie powietrza na tylne skrzydło. W jakimś sensie na pewno, ale czy to taki istotny wpływ? Mogę się mylić, ale dość dziwna wydała mi się po prostu luka między górnym płatem, a dolnymi.
Docisk wynika z różnicy ciśnień między spodem a górą bolidu.bartoszcze napisał(a):A nie ma też skierować powietrza na podłogę, żeby tam generować docisk?