Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Woolf N lis 25, 2018 15:32  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

"Zamienił stryjek siekierkę na kijek." - to synonim tego wynalazku.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez bartoszcze N lis 25, 2018 16:25  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

marcus9550 napisał(a): Hulkenberg był bez szans na ucieczkę

Nie wiem jak wygląda samodzielne wychodzenie z kokpitu samochodu będącego do góry nogami z halo, a jak bez.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez pawel92setter N lis 25, 2018 16:34  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Mieliśmy podobną sytuację z Alonso w Australii 2017. Jeszcze bez halo.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez marcus9550 N lis 25, 2018 16:55  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

bartoszcze napisał(a):
marcus9550 napisał(a): Hulkenberg był bez szans na ucieczkę

Nie wiem jak wygląda samodzielne wychodzenie z kokpitu samochodu będącego do góry nogami z halo, a jak bez.


np. Perez na Hungaro w 2015
Obrazek
Avatar użytkownika
marcus9550
 
Dołączył(a): Śr lut 02, 2011 17:32
Lokalizacja: Puławy
GG: 450628

Postprzez slipstream N lis 25, 2018 18:34  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Ale zwróćmy uwagę na taki szczegół. Hulkenberg stanął idealnie na głowie bo oparł się na barierach. Perez czy Alonso wylądowali jednak nieco przechyleni na bok co jednak otworzyło im więcej przestrzeni. Nie żebym uważał że w takim przypadku Halo nie miałoby znaczenia, ale jednak jest tutaj pewna różnica.

Niemniej, z chęcią poczekam na to co powie o tym sam Hulkenberg i jak się czuje człowiek w takiej klatce dodatkowo spanikowany opcją pożaru. Bo to że FIA sobie na spokojnie testowała Halo i łatwość ewakuacji przy dachowaniu to jednak co innego niż kierowca w czasie wyścigu, może po jakimś urazie, albo czujący spaleniznę za plecami.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez marcus9550 N lis 25, 2018 19:34  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

slipstream napisał(a):Ale zwróćmy uwagę na taki szczegół. Hulkenberg stanął idealnie na głowie bo oparł się na barierach. Perez czy Alonso wylądowali jednak nieco przechyleni na bok co jednak otworzyło im więcej przestrzeni. Nie żebym uważał że w takim przypadku Halo nie miałoby znaczenia, ale jednak jest tutaj pewna różnica.


Oczywiście masz rację, ciężko o 2 identyczne sytuacje ale myślę, że dzisiejsze zdarzenie doskonale przedstawia to, o czym wielu przeciwników halo mówiło przed jego wprowadzeniem.

Również ciekaw jestem czy problem ten zostanie poruszony przez więcej osób i zwróci na siebie uwagę, czy rozejdzie się po kościach
Avatar użytkownika
marcus9550
 
Dołączył(a): Śr lut 02, 2011 17:32
Lokalizacja: Puławy
GG: 450628

Postprzez bartoszcze N lis 25, 2018 20:22  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Hulk sam nie uważa żeby halo mu przeszkadzało (patrz tekst na głównej).
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Arnulf Pn lis 26, 2018 0:02  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Myślę, że Hulk miał problem z wyjściem bo "wisiał jak krowa". Odpięcie pasów mogłoby skutkować małym upadkiem. W przypadku Pereza na Hungaro bolid leżał w całości na ziemi, nie był podparty o żadną barierę, przez co odległość głowy kierowcy od ziemi była mniejsza.
Arnulf
 
Dołączył(a): Pn sie 25, 2008 8:56
Lokalizacja: Mielec/Kraków

Postprzez cwiek Pt sty 11, 2019 13:05  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Obrazek
Zmiana rozmiaru wizjera w nowych kaskach.
Ciekaw jestem jak to będzie wyglądało już na głowie kierowcy.
Avatar użytkownika
cwiek
 
Dołączył(a): Pn lut 01, 2010 10:53
GG: 8420620

Postprzez barthezz N sty 13, 2019 9:11  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Raczej tak samo. Teraz i tak mieli część wizjera przysłoniętą przez reklamy i nakładkę wzmacniającą po wypadku Massy.
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez Sanchez Cz sty 17, 2019 11:21  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Ciekawostki dotyczące procesu produkcyjnego HALO :

Obrazek

1) System HALO składa się z 5 elementów (dwie rurki, dwa mocowania na końcach oraz łącznik V) wykonanych z najpopularniejszego w lotnictwie stopu tytanu (ozn. Ti-6Al-4V) połączonych spawami. Całość waży około 7 kg (wymagania FIA : 6,85 - 7,05 kg), jednak całkowity wpływ na wagę bolidu to około 12-13 kg (mocowania, śruby, dodatkowe elementy konstrukcyjne bolidu).

2) Rurki wykonywane są za pomocą obróbki elektroerozyjnej (specjalne działo elektryczne drąży otwór wewnątrz, a następnie obrabia powierzchnię zewnętrzną w celu dopasowania średnicy). Następnie rurki wyginane są na sterowanej numerycznie, elektrycznej giętarce.

3) Początkowe projekty z jedną rurką zawiniętą w kształt litery U, zostały zastąpione dwiema rurkami co zapewniło możliwości korekty rozstawu mocowań na etapie spawania.

4) Elementy spawane są elektrycznie "na zimno", aby uniknąć wad materiału (możliwe mikropęknięcia) i zminimalizować powstawanie tlenków na powierzchni materiału (powstają w wysokich temperaturach przy klasycznym spawaniu). Spawanie dodatkowo odbywa się w osłonie gazowej - nie ujawniono jaka mieszanka gazów jest stosowana.

5) Łącznik V jest wykonywany na obrabiarce 5-osiowej MAZAK-3 i trwa to około 40h.

6) Najpierw spawa się rurki ze sobą, potem łącznik V. W ostatnim etapie spawane są mocowania. Odbywa się to w specjalnej maszynie, ponieważ wcześniejsze procesy spawalnicze nagrzewały tytan co mogło prowadzić do odchyleń wymiarów. To ostatni z procesów który musi skorygować ewentualne odchylenia, aby zapewnić wysokie tolerancje wymiarów mocowań (rozstaw mocowań śrub musi być z dokładnością do 100 mikronów).

7) Dlaczego tytan a nie włókna węglowe ? O ile karbon jest wystarczająco wytrzymały pod statycznym obciążeniem, źle zachowuje się w przypadku uderzenia.

8) W celu optymalizacji kosztów tytanowe HALO stosowane jest jedynie w F1, F2 i FormulaE. W niższych seriach HALO jest wykonane ze stali i waży około 13kg, czyli prawie 2x więcej niż tytanowy odpowiednik.

9) od 2021 roku planowane jest wprowadzenie nowej wersji HALO (tzw. HALO IV) ale na obecnym etapie nie ma jeszcze ujawnionych szczegółów projektu.
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez pawel92setter Cz sty 17, 2019 15:23  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

Bardzo ciekawy wpis!
Podziwiam ich za frezowanie takich elementów. I to z tytanu! Ciekawe jaki jest roczny koszt narzędzi zużytych przy produkcji halo do motorsportu. :-) Przypomina mi się przednie skrzydło McLarena frezowane z aluminium.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez lg2000 Cz sty 17, 2019 17:36  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

pawel92setter napisał(a):Podziwiam ich za frezowanie takich elementów. I to z tytanu!
Standardowa obróbka tytanu w lotnictwie.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez barthezz Cz sty 17, 2019 23:47  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

W sumie w dzisiejszych czasach nie jest to nic nadzwyczajnego. Co do tego dlaczego tytan. Włókno węglowe jest przede wszystkim kruche choc wytrzymuje duze obciazenia. Stop tytanu dlatego, ze obecnie jest jednym z najlepszych polaczen wytrzymalosci i lekkosci. Swoja droga dokladnosc rzedu 0.1 mm nie jest czyms nadzwyczajnym ;)
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez SirKamil Pt sty 18, 2019 15:57  Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

barthezz napisał(a):W sumie w dzisiejszych czasach nie jest to nic nadzwyczajnego. Co do tego dlaczego tytan. Włókno węglowe jest przede wszystkim kruche choc wytrzymuje duze obciazenia. Stop tytanu dlatego, ze obecnie jest jednym z najlepszych polaczen wytrzymalosci i lekkosci. Swoja droga dokladnosc rzedu 0.1 mm nie jest czyms nadzwyczajnym ;)


Nie wiem, czy to co napiszę będzie nadzwyczajne, ale tajemna wiedza którą się z nami dzielisz, jest już w powyższym poście Sancheza.

lg2000 napisał(a):
pawel92setter napisał(a):Podziwiam ich za frezowanie takich elementów. I to z tytanu!
Standardowa obróbka tytanu w lotnictwie.


Bo i te same firmy to robią. Na gruncie europejskim w tytanie na potrzeby F1 rzeźbią dostawcy m.in. Airbusa.
Ostatnio edytowano Pt sty 18, 2019 16:48 przez SirKamil, łącznie edytowano 1 raz
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron