Strona 6 z 6

Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

PostNapisane: Pt sty 18, 2019 16:45
przez lg2000
Nie jestem na bieżąco z regulacjami technicznymi więc pytam. Czy tytan jest dozwolony tylko do halo, czy bez ograniczeń?

Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

PostNapisane: Pt sty 18, 2019 18:54
przez Sanchez
Ktoś pisał o dokładności ...

Dokładność 0,1 mm oczywiście nie jest niczym nadzwyczajnym pod warunkiem, że nie trzeba uzyskać takiej tolerancji jako efekt końcowy kilku spawanych elementów. Co innego bowiem wywiercić dwie dziury z dokładnością wymiaru 0,1 mm w kawałku blachy, a co innego wywiercić w oddzielnych elementach i zespawać kilka elementów tak by uzyskać wymaganą dokładność. Kto majsterkował w garażu to wie o co chodzi ... :-P

UPDATE.
O tytanie ... Przepisy nie zabraniają - przynajmniej nie kojarzę. Powszechne jest wykonywanie z tytanu śrub, pedałów (choć z innego stopu), a ostatnio nawet płyty w podłodze. Zwiększona ilość iskier lecących z podwozia, które widać w ostatnich latach to efekt właśnie płyty tytanowej, która ściera się 2-2,5 raza szybciej od stalowej, natomiast elementy wylatujące w postaci iskier mają mniejszą energię kinetyczną (ze względu na mniejszą masę), co ponoć ma być bezpieczniejsze dla pojazdów i kierowców z tyłu. Wróble ćwierkają, że to był pomysł FIA.

To jeszcze garstka ciekawostek o HALO, bo widzę, że się spodobało :-)

1) Dostawców HALO z tytanu jest trzech : brytyjskie "SSTT", włoskie "V system" i niemieckie "CP Autosport" które dostało homologację jako pierwsze.

2) 9 zespołów wybrało "CP Autosport" a niektóre zespoły zakupiły HALO z każdej z firm.

3) Jak mówi Steffen Zacharias z CP Autosport, jednym z poważniejszych problemów w przygotowaniu pierwszych HALO do homologacji była konieczność zakupu 10 ton stopu tytanu w ciągu 1,5 miesiąca w postaci kutych bloków.

4) Powierzchnia każdego HALO wysyłanego do zespołów jest specjalnie przygotowywana w celu umożliwienia łatwiejszego przywierania do powierzchni dodatkowych elementów (oryginalnie stop tytanu niezbyt "klei" się do czegokolwiek).

5) CP Autosport na sezon 2018 wykonało około 500 HALO (dla F1, F2 i FormulaE)

6) A w takiej oto postaci HALO jest dostarczane do zespołów :

Obrazek

Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

PostNapisane: Pt sty 18, 2019 19:14
przez SirKamil
lg2000 napisał(a):Nie jestem na bieżąco z regulacjami technicznymi więc pytam. Czy tytan jest dozwolony tylko do halo, czy bez ograniczeń?


Nie jest dozwolony tylko do halo, znajduje zastosowanie w innych obszarach, choć najczęściej w drobnicy.
Do niedawna najambitniejszym elementem z tytanu w F1 była skrzynia biegów używana przez konstruktora z Enstone, ale od 2018 przeszli na kompozyty węglowe.
Obrazek

Co do ograniczeń, to cóż- przy regulaminie technicznym F1 co do zasady nic nie jest bez ograniczeń ;)

Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

PostNapisane: Pt sty 18, 2019 20:06
przez lg2000
O.K. Coś mi się obiło o uszy parę lat temu, że tytan ze względu na redukcję kosztów jest zakazany.

Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

PostNapisane: Pt sty 18, 2019 20:41
przez pawel92setter
Piasty i półosie nie są przypadkiem z tytanu? Byłbym zdziwiony, gdyby nie były. Trudno to nazwać drobnicą. :wink:

Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

PostNapisane: Pt sty 18, 2019 23:01
przez bartoszcze
Tytan jest zakazany tylko w tłokach, a tak jest wyraźnie na liście dozwolonych. Płyta pod podłogą nawet musi być ze stopu tytanu, przy różnych innych częściach (np. zawory) stopy tytanu są wyraźnie wymienione jako jedna z możliwości, oczywiście niektóre części mają wskazania nieuwzględniające tytanu (np. wydech).

A koła muszą być z magnezu :)

Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

PostNapisane: Śr sty 30, 2019 12:01
przez harry_keogh
Sanchez napisał(a):Ktoś pisał o dokładności ...

To jeszcze garstka ciekawostek o HALO, bo widzę, że się spodobało :-)


Dzięki za wpisy o HALO!

Bardzo fajne, śmiało możesz wrzucać więcej takich :)

Zdradzisz, skąd ta wiedza insiderska?

Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

PostNapisane: Cz paź 17, 2019 21:26
przez bartoszcze
Jak się już przewijało w tym wątku, IndyCar testuje swoją wersję przedniej szyby, zwanej aeroscreen.
Tu parę odpowiedzi na pytania na ten temat:
https://www.indycar.com/News/2019/10/10 ... -Questions

Re: Halo i inne nowe systemy ochrony głowy kierowcy

PostNapisane: Pt paź 18, 2019 8:05
przez lg2000
bartoszcze napisał(a):Jak się już przewijało w tym wątku, IndyCar testuje swoją wersję przedniej szyby, zwanej aeroscreen.
Tu parę odpowiedzi na pytania na ten temat:
https://www.indycar.com/News/2019/10/10 ... -Questions

Biorąc pod uwagę że przednia szyba samochodu to "windscreen", aeroscreen brzmi logicznie :)
Dziwnie to wygląda. Jakby dach odpadł. Rozumiem że to wizjer kasku w wersji XXXL.