Aerodynamiczny kształt bolidu F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez sex pistols Pt gru 15, 2006 10:22  

Mi sie wydawalo ze chodzi o ksztalt calej pokrywy silnika... Mnie na sternika jachtowego uczyli ze z ta dysza to jeszcze nie do konca potwierdzone, ale zeglowanie jest ok co powiesz na jakis rejs do monako? ;) . Pokrywa silnika (powyginana pletwa wystajaca z bolidu) nei wiem czy jest polączona z tylu z reszta bolidu czy jest jakby ciagle w lini prostej gdy tyl opada na dol. W pierwszym chodzi o to ze nie wiem czy zespoly sobie projektuja takie wielkie skrzydla jakie chca czy przepisy cos o tym mowia?
Avatar użytkownika
sex pistols
moderator
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 6:17
Lokalizacja: Poznań

Postprzez deeze Pt gru 15, 2006 11:55  

Mi sie wydawalo ze chodzi o ksztalt calej pokrywy silnika...

Tzn. w którym momencie o kształt pokrywy silnika chodzi? W pierwszym moim rysunku? No pewnie tak. Sądzę, że kiedy tworzy się tam podciśnienie zaraz za pokrywą silnika, tworzą się jednocześnie zawirowania i małe turbulencje. Z pewnością kształt spojlera tylnego "łapie" to krzywe powietrze i trochę je prostuje (bo wiadomo, nic bardziej w aerodynamice się nie liczy jak najmniej zawirowań wokół nadwozia).
Mnie na sternika jachtowego uczyli ze z ta dysza to jeszcze nie do konca potwierdzone, ale zeglowanie jest ok co powiesz na jakis rejs do monako?

A kiedy uczyli się spytam? :)
U mnie o żadnej niepotwierdzonej teorii nie mówiono, zresztą na własne oczy mogłem się przekonać jak dysza działa - zamontowaliśmy icki, sprawdzaliśmy na policzkach, dłoniami - naprawdę strumień powietrza między żaglami jest szybszy. A rejs do Monako - jak najbardziej na tak - tylko trzeba załatwić jacht, który by nie był "porażką" na najbardziej snobistycznej kei na świecie ;-)
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez slipstream N sty 28, 2007 9:49  

A mnie ostatnio narzuciła się taka refleksja, jak bardzo dopracowywane sa kształty w f1. Oglądając filmiki traktującepoczatek lat 90 zauwazyłem dość charakterystyczny element jakim były wąsy, dymki czy jak to nazwać robiące się na bocznych krawedziach tylnych skrzydeł (najlepiej chyba widać na długich prostych - ewidentnie w kilka przykładów znajdziecietutaj jak się przyjrzycie). Dziś już takich zawirowań powietrza nie widać, albo oslepłem, ale nie od dziś wiadomo że kazdy najdrobniejszy element jest dziś dopieszczany w f1 do maksimum (ot te tylne skrzydło którego nawet płaty boczne jak nic są powyginane, choć moga z daleka wydawac się proste.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez mkpol N sty 28, 2007 9:57  

slipstream napisał(a):A mnie ostatnio narzuciła się taka refleksja, jak bardzo dopracowywane sa kształty w f1. Oglądając filmiki traktującepoczatek lat 90 zauwazyłem dość charakterystyczny element jakim były wąsy, dymki czy jak to nazwać robiące się na bocznych krawedziach tylnych skrzydeł (najlepiej chyba widać na długich prostych -



Komputery i jeszcze raz komputery. W tej chwili można obliczyć praktycznie wszystko i testy aero w praktyce sprowadzają się do tego, że sprawdza się wynik obliczeń. Kiedyś w epoce komputera łupanego lub jeszcze dawniej, dużo więcej zależało od wiedzy i doświadczenia speca od aero. Nie mieli oni szans zweryfikowania swoich projektów za pomocą komputera.

slipstream napisał(a):ewidentnie w kilka przykładów znajdziecietutaj jak się przyjrzycie). Dziś już takich zawirowań powietrza nie widać, albo oslepłem, ale nie od dziś wiadomo że kazdy najdrobniejszy element jest dziś dopieszczany w f1 do maksimum (ot te tylne skrzydło którego nawet płaty boczne jak nic są powyginane, choć moga z daleka wydawac się proste.


Muszę cię zamartwić. Przynajmniej na tym filmiku efekty które opisujesz są wynikiem nadmiernej kompresji obrazu. Co nie zmienia faktu, że zjawisko które opisujesz jest pewnie prawdziwe. Choć ja bym upatrywał przyczyn tego efektu raczej w sposobie odprowadzania spalin.
jeśli ktoś komuś coś, ewntualnie nikt nikomu nic, to ja przypuszczam, że wątpię
Avatar użytkownika
mkpol
nadszyszkownik
 
Dołączył(a): Pt mar 10, 2006 11:31

Postprzez slipstream N sty 28, 2007 14:04  

mkpol napisał(a):Przynajmniej na tym filmiku efekty które opisujesz są wynikiem nadmiernej kompresji obrazu

Hmm tylko co niby tam miałobyc kompresowane - Mansell vs Senna Barcelona - nie wmówisz mi że to piksele akurat w tym przypadku tak ładnie się ułożyły... to jest ewidentny przykłąd.
mkpol napisał(a):Co nie zmienia faktu, że zjawisko które opisujesz jest pewnie prawdziwe

Nad przyczynami tylko gdybam
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez deeze N sty 28, 2007 14:43  

slipstream napisał(a):
mkpol napisał(a):Przynajmniej na tym filmiku efekty które opisujesz są wynikiem nadmiernej kompresji obrazu

Hmm tylko co niby tam miałobyc kompresowane - Mansell vs Senna Barcelona - nie wmówisz mi że to piksele akurat w tym przypadku tak ładnie się ułożyły... to jest ewidentny przykład.


Oczywiście, że są zawirowania. Zresztą podobne tworzą się, kiedy myśliwiec mocno przechyli się względem toru lotu (w umowną górę) - skrzydła zaczynają wytwarzać ogromne różnice ciśnień i widać na ich końcówkach dokładnie takie same zawirowania. Dzieje się tak chyba wtedy, kiedy początek i końcówka jakiegoś skrzydła/części aerodynamicznej jest mocno odchylona względem toru.
Sądzę, tak samo jak mkpol, że to jest kwestia dopracowania komputerowego i dokładniejszych pomiarów.

EDIT:
O co mi chodzi - około 35 sekundy.
http://youtube.com/watch?v=L3km2udM0iU
Ostatnio edytowano N sty 28, 2007 17:41 przez deeze, łącznie edytowano 1 raz
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez Kubuś Fatalista N sty 28, 2007 15:32  

mkpol napisał(a):Muszę cię zamartwić. Przynajmniej na tym filmiku efekty które opisujesz są wynikiem nadmiernej kompresji obrazu. Co nie zmienia faktu, że zjawisko które opisujesz jest pewnie prawdziwe. Choć ja bym upatrywał przyczyn tego efektu raczej w sposobie odprowadzania spalin.


W prawie każdym wyścigu sezonu 86 takie coś się pojawiało. Nie mam pojęcia czy w innych sezonach ale zapewne tak. A co mają do tego spaliny. Kiedyś były inaczej odprowadzane niż obecnie.
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Postprzez deeze N sty 28, 2007 17:47  

Kubuś Fatalista napisał(a):
mkpol napisał(a):Muszę cię zamartwić. Przynajmniej na tym filmiku efekty które opisujesz są wynikiem nadmiernej kompresji obrazu. Co nie zmienia faktu, że zjawisko które opisujesz jest pewnie prawdziwe. Choć ja bym upatrywał przyczyn tego efektu raczej w sposobie odprowadzania spalin.


W prawie każdym wyścigu sezonu 86 takie coś się pojawiało. Nie mam pojęcia czy w innych sezonach ale zapewne tak. A co mają do tego spaliny. Kiedyś były inaczej odprowadzane niż obecnie.

Nie są to spaliny! Jest to typowe zawirowanie powietrza. W momencie, kiedy tworzy się bardzo duże ciśnienie z powietrza które jest wilgotne przez moment zaczyna się wytrącać para! Ot cała filozofia.
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez slipstream N sty 28, 2007 18:02  

deeze napisał(a):Nie są to spaliny! Jest to typowe zawirowanie powietrza. W momencie, kiedy tworzy się bardzo duże ciśnienie z powietrza które jest wilgotne przez moment zaczyna się wytrącać para! Ot cała filozofia.

Tez zachodze w głowe jakim cudem mogłyby to być spaliny... wraz z prędkością zmieniają kierunek gu górze czy jakoś tak?

Zwróćcie także uwage iż pojawia się to jedynie na bardzo szybkich odcinkach (zobaczcie zresztą sami jak na dochamowaniu do zakretu ten efekt zanika)

A ja tylko chciałem zwrócić uwagę jak bardzo roziwnęła się aerodynamika F1 że wyeliminowane tego typu efekty
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez Pieczar N sty 28, 2007 19:15  

Pamiętam, że jeszcze tego typu "efekty" były w połowie lat 90. Gdzieś tak w latach 98-99 zaczęło to chyba zanikać. A co do spalin, hmmm. Właśnie pod koniec lat 90 zaczęły pojawiać się kominy, tak więc może i to było to...
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez Sanchez N sty 28, 2007 19:21  

Przepraszam, że nieśmiało spytam ... co wspólnego mają kominy ze spalinami ?!?
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez Kubuś Fatalista N sty 28, 2007 19:58  

Sanchez napisał(a):Przepraszam, że nieśmiało spytam ... co wspólnego mają kominy ze spalinami ?!?


Nic. Czy możesz nam dokładnie wytłumaczyć te zjawisko i dlaczego było tylko w pewnym okresie.
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Postprzez mkpol N sty 28, 2007 20:01  

slipstream napisał(a):Hmm tylko co niby tam miałobyc kompresowane - Mansell vs Senna Barcelona - nie wmówisz mi że to piksele akurat w tym przypadku tak ładnie się ułożyły... to jest ewidentny przykłąd.


Maleńki OT

Znaczna deformacja występuje (a dokładnie jest najbardziej widoczna) zawsze na granicy 2 obszarów o różnej jasności lub o dużej różnicy kolorów

pozdro
jeśli ktoś komuś coś, ewntualnie nikt nikomu nic, to ja przypuszczam, że wątpię
Avatar użytkownika
mkpol
nadszyszkownik
 
Dołączył(a): Pt mar 10, 2006 11:31

Postprzez Pieczar N sty 28, 2007 20:42  

Sanchez napisał(a):Przepraszam, że nieśmiało spytam ... co wspólnego mają kominy ze spalinami ?!?

Oops gafę walnąłem...
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez Sanchez N sty 28, 2007 22:26  

Kubuś Fatalista o jakie zjawisko chodzi ?
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron