Mi sie wydawalo ze chodzi o ksztalt calej pokrywy silnika...
Tzn. w którym momencie o kształt pokrywy silnika chodzi? W pierwszym moim rysunku? No pewnie tak. Sądzę, że kiedy tworzy się tam podciśnienie zaraz za pokrywą silnika, tworzą się jednocześnie zawirowania i małe turbulencje. Z pewnością kształt spojlera tylnego "łapie" to krzywe powietrze i trochę je prostuje (bo wiadomo, nic bardziej w aerodynamice się nie liczy jak najmniej zawirowań wokół nadwozia).
Mnie na sternika jachtowego uczyli ze z ta dysza to jeszcze nie do konca potwierdzone, ale zeglowanie jest ok co powiesz na jakis rejs do monako?
A kiedy uczyli się spytam?
U mnie o żadnej niepotwierdzonej teorii nie mówiono, zresztą na własne oczy mogłem się przekonać jak dysza działa - zamontowaliśmy icki, sprawdzaliśmy na policzkach, dłoniami - naprawdę strumień powietrza między żaglami jest szybszy. A rejs do Monako - jak najbardziej na tak - tylko trzeba załatwić jacht, który by nie był "porażką" na najbardziej snobistycznej kei na świecie