KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Lukas Wt lis 23, 2010 16:51  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Head nie wykluczył, że Williams kiedyś zamontuje w swoim bolidzie F1 koło zamachowe, ale przypuszcza, że może do tego dojść dopiero w 2013 roku, kiedy to przepisy znów ulegną diametralnej zmianie. „Z tego co wiemy, to system KERS ma mieć dużo większą moc, słyszeliśmy o 120 kilowatach, podobno również możliwości magazynowania jej będą większe, jak i znacznie wyższy ma być poziom przechowywanej energii – słyszeliśmy o liczbie od 2,3 do 4 megadżuli. Obecnie to 400 kilodżuli, więc być może współczynnik ten zostanie dziesięciokrotnie zwiększony” – wyjaśnił Brytyjczyk.


Szkoda, że dopiero od 2013... Gdyby to miało wejść za rok to bym rozumiał sensowność KERSu. Za 3 lata? Znowu będzie starocią tak jak obecnie te 81KM... Odwieczne pytanie - dlaczego F1 się cofa :)
„Zginęło wielu wspaniałych kierowców rajdowych, lecz odczytuję to jako pech, który w tej dyscyplinie przypłacić można dość szybko życiem. Jest to wielka tragedia, gdy w wyniku rywalizacji sportowej umiera człowiek.”
Avatar użytkownika
Lukas
redaktor
 
Dołączył(a): Cz sie 17, 2006 14:33
Lokalizacja: Piekary Śląskie
GG: 1285427

Postprzez SirKamil Śr lis 24, 2010 21:25  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Przeliczając- 4 mJ i 120 kW to będzie ok 30 sekund czystego kopa 160 KM. To znaczy, że na większości torów KERS będzie towarzyszył przepustnicy na większości prostych. I to z odzysku. To ma sens. Tym bardziej, że moc silników spadnie a więc i proporcjonalnie rola KERS wzrośnie jeszcze bardziej. Jeśli uda im się z tymi 4, albo nawet 3 mJ to będzie coś.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Phaedra Pn sty 17, 2011 0:34  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Ktos sie orientuje jakim momentem obrotowym dysponuje silnik elektryczny w KERS przy obecnych obostrzeniach i czy ta wartosc jest różna dla poszczegolnych rozwiązań.
As long as the car is not red, I wish you the best! - Alonso - Monza 2006 r.
Avatar użytkownika
Phaedra
 
Dołączył(a): Śr lis 30, 2005 21:45
Lokalizacja: HRUBIESZÓW

Postprzez Kara Nocny Cień So sty 22, 2011 23:01  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Niech zaczną odzyskiwać energię z ciepła to będzie dopiero zysk dla motoryzacji. Nawet wówczas gdy rozpęta się swoista woja cieplna :P Rozwinięcie tej technologi pomogło by nie tylko motoryzacji :)
Ja wam pokaże...
Avatar użytkownika
Kara Nocny Cień
 
Dołączył(a): Cz gru 27, 2007 11:51

Postprzez Woolf Wt kwi 19, 2011 8:05  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Jak to jest z wiedzą kierowcy - skąd wie, ile jeszcze może użyć energii z KERSu do końca bieżącego okrążenia? Jak patrzę na onboardy, to wszyscy używają go tak, że energia jest rozłożona idealnie na całe okrążenie, nie zdarza się, by komuś brakło jej za wcześnie (oczywiście nie licząc walki, gdzie zwykle szybciej się kończy)
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez barteks Wt kwi 19, 2011 8:35  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Może ustawić sobie na kierownicy, że pokazuje mu, ile procent jeszcze pozostało do wykorzystania.
Obrazek
Avatar użytkownika
barteks
 
Dołączył(a): Pt sie 24, 2007 14:04

Postprzez slipstream Wt kwi 19, 2011 9:11  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Poza tym szybka symulacja przed wyścigiem i mniej więcej już wie kiedy ile KERSu zużywa, co przy obecnych regulacjach dot. jego użycia wcale nie jest trudne i wymagające to ogarnąć, kiedy i tak KERSu używa się zawsze w tych samych miejscach prawie, a nie improwizuje.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez Woolf Wt kwi 19, 2011 11:35  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

slipstream napisał(a):kiedy i tak KERSu używa się zawsze w tych samych miejscach prawie, a nie improwizuje.

To wiem, natomiast nie zawsze kierowca potrafi przytrzymać guzik w identycznym czasie - raz będzie to 2,7 sek, a raz 3,1 - a to bezpośrednio wpływa na poziom energii pozostałej do wykorzystania. Może dojść do sytuacji, że na ostatnią prostą nie zostanie nic. Teoretycznie przynajmniej. Ale skoro potrafią stan baterii sprawdzić na wyświetlaczu, to zmienia sytuację.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez Gie Wt kwi 19, 2011 13:31  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Może tez być tak że przyciśnięcie powoduje zużycie np. 10%. 3 szybkie wciśnięcia i za jednym razem ubywa 30% mocy. Kierowca wie że tu i tu klika dwa razy a gdzieś indziej 5. A mnie ciekawi czy jest różnica w wydajności, skuteczności KERS w zależności od prędkości? Czy np. lepiej użyć najpierw DRS i dopiero później KERS czy na odwrót?
Avatar użytkownika
Gie
 
Dołączył(a): Wt wrz 29, 2009 16:00

Postprzez Anderis Wt kwi 19, 2011 14:44  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Z tego, co gdzieś czytałem, zdaje się, że ktoś z McLarena mówił, że najpierw lepiej użyć DRS, a potem KERS. Dzięki aktywowanemu DRS-owi KERS "walczy" z mniejszym oporem i uwolniona przez system energia powoduje większy przyrost prędkości.

Jednak jak wiadomo, opór rośnie z kwadratem prędkości, dlatego najlepiej używać KERS gdy prędkość jest w miarę niska, a w perspektywie długa prosta. Nie ma więc takiej sytuacj, że kierowca włącza DRS, a dopiero gdzieś po kilku sekundach w połowie prostej, ze znacznie większą prędkością, aktywuje KERS. Najlepiej zrobić to tak szybko, jak się da, nie tracąc przyczepności. Dodatkowo, gdy kierowca aktywuje oba systemy jak najszybciej, to całą prostą (a nie jej fragment) pokonuje ze zwiększoną prędkością.
Mam nadzieję, że czegoś nie pomyliłem, bo ekspertem w tej dziedzinie nie jestem.
Avatar użytkownika
Anderis
 
Dołączył(a): Wt paź 16, 2007 19:19
GG: 1295936

Postprzez Damos Wt kwi 19, 2011 16:17  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Opisałeś właśnie tak, jak to wygląda. Coś mi śmierdzi ta sugestia z McLarena :) Dezinformacja, czy jak?
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Woolf Wt kwi 19, 2011 17:54  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Nie wiem, jak jest najkorzystniej, natomiast kierowca wciska guzik z "dopalaczem" zaraz po wyprostowaniu kierownicy przy wyjściu na prostą, a DRS uruchamiany jest w momencie mijania linii aktywacji go, więc, tak jak mówi Anderis - dzieje się to tak szybko, jak to możliwe.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez hideto Śr kwi 20, 2011 6:40  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Damos napisał(a):Opisałeś właśnie tak, jak to wygląda. Coś mi śmierdzi ta sugestia z McLarena :) Dezinformacja, czy jak?

używają jak inni, wiec to zwykła papka.

kers nie ma zwiększyć predkości tylko jej pochodną.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Damos Śr kwi 20, 2011 22:41  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

hideto napisał(a):kers nie ma zwiększyć predkości tylko jej pochodną.
Równie dobrze można mówić, że ma zwiększyć moment obrotowy na kole, lub drugą pochodną drogi po czasie ;P Kończy się zawsze na wyniku w postaci większej prędkości w danym punkcie toru :) To właśnie daje większe przyspieszenie.
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez hideto Śr kwi 20, 2011 22:55  Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię

Wyższa prędkość, to nie do końca to samo co wyższa prędkość maksymalna.

Mówiąc więcej, to co powiedział Martin to wierutna bzdura, bo użycie kersu pod koniec prostej to marnowanie energii w tym urządzeniu.

Im wyższa prędkość, tym więcej trzeba dostarczyć energii do kół, by osiągnąć jeszcze wyższą.

Efektem kersu więc, nie ma być zwiększenie prędkości, tylko szybsze jej osiągnięcie.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości