przez SirKamil Śr lip 14, 2010 11:45 Re: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię
To zależy od fabryki- konkretnego zespołu- radzenie sobie z zagadnieniem odchudzania samochodu wygląda bardzo różnie. Weźmy przykład McLarena- w 605 kg MP4-24 zdołali upakować dobrą koncepcję mechaniczną, 67-70 kilogramów jestestwa Hamiltona i jego wyposażenia, 25 kilogramowy KERS i oczywiście resztę samochodu wraz ze środkami smarnymi... Waga "reszty samochody", nie jest niestety podawana do opinii publicznej w tym paranoicznym sporcie, natomiast wszelakie przecieki głoszą, iż w 2009 była to masa w granicach 410-450 kg... to znaczy, że balast stanowi kilkadziesiąt kilogramów- umieszczanych głównie w okolicach przedniej osi w celu osiągnięcia osiowego rozłożenia masy w graniach 4x-5x%. Znając tempo rozwoju baterii, tymi 5 milionami na łeb pewnie ściągnął z KERS kilka kg- powiedzmy 2-3...(mówimy oczywiście o KERS bateryjnym- 20 kg to masa bliższa systemowi z kołem zamachowym), samochody przybrały trochę na masie własnej w związku z większymi bakami i przedłużeniem, ale nie 35 kg... udział balastu powinien odrobinę wzrosnąć- tak czy inaczej- to kilkanaście % masy bolidu, bez paliwa.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.