Kierownica F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez deZZember Wt lut 06, 2007 1:08  

Najnowsza kierownica BMW Sauber:
Obrazek
Avatar użytkownika
deZZember
 
Dołączył(a): Cz lip 14, 2005 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Cinek Wt lut 06, 2007 8:21  

A to PL w prawym górnym rogu to "Dobra, nie wiem jak to się mówi w angielskim, przechodzimy na polski?" xD
NOBODY EXPECTS.
Avatar użytkownika
Cinek
 
Dołączył(a): N gru 03, 2006 0:30

Postprzez deeze Wt lut 06, 2007 15:17  

cinek napisał(a):A to PL w prawym górnym rogu to "Dobra, nie wiem jak to się mówi w angielskim, przechodzimy na polski?" xD

:-)
To raczej od Pit-Lane ;-)
A to na samym dole po lewej to bezpośrednie połączenie z Maxem, coby zgłosić, jak Schumacher zaparkuje swoim Ferrari 599 GTB Fiorano przed wyjazdem na tor ;)

EDIT: Zauważyliście łopatkę po prawej? "BOOST" to chyba tylko jedno znaczy...:)
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez Pieczar Wt lut 06, 2007 15:30  

deeze napisał(a):EDIT: Zauważyliście łopatkę po prawej? "BOOST" to chyba tylko jedno znaczy...

Taaa to jest pewnie przycisk zwalniający specjalnie przygotowany napój wysokoprocentowy do przełyku kierowcy. Pewnie Kimas z tego często korzysta :D
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez yankess Wt lut 06, 2007 15:57  

i z tych wszystkich guzikow sie korzysta podczas jazdy? :shock: :???: :o

EDIT: Dostaje epilepsji patrząc na te wszystkie przyciski. Troche jak samochod Mike'a z monsters, inc
Ostatnio edytowano Wt lut 06, 2007 16:26 przez yankess, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
yankess
 
Dołączył(a): N gru 03, 2006 22:57
Lokalizacja: B'ham/KRK/CK

Postprzez deeze Wt lut 06, 2007 16:12  

Yankess napisał(a):i z tych wszystkich guzikow sie korzysta podczas jazdy? :shock: :???: :o

W sumie podczas jazdy korzystasz z może 6 przycisków. Reszta to różne pokrętła i inne mniej znaczące przyciski, których nieczęsto się używa. Od ogranicznika Pit-Lane po pokrętło informujące mechaników w boksach jak chcesz mieć zmienione skrzydło.
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez deZZember Wt lut 06, 2007 17:49  

Kiedyś było głośno, że M.Schumacher na jakimś torze prawie co zakręt zmieniał pokrętłem balans hamulców, przez co wykręcał lepsze czasy o kilka dziesiątych części sekundy. Nie jestem pewien, ale kiedyś chyba też Alonso podczas jakiegoś wyścigu parę razy na okrążenie modyfikował czułość kontroli trakcji.

Sorki za takie lamerskie ogólniki, nie pamiętam na jakich torach ani w których latach to było...

Poza tym wydaje mi się, że naprawdę dobrzy kierowcy mogą jeszcze dodatkowo podczas każdego okrążenia (nie tylko podczas wyścigu) zmieniać ustawienia dyferencjału (jeśli oczywiście jest taka potrzeba). Tak więc podzielność uwagi kierowców F1 i ich "wyczucie" bolidu jest niesamowite i naprawdę imponujące.

Mnie tam najbardziej interesuje ta łopatka "boost" - zapewne działa poprzez chwilowe zwiększenie max. obrotów silnika. Rozumiem jej sens w poprzednim sezonie, ale skoro to ma być zdjęcie najnowszej kierownicy, to wydawało mi się, że dodatkowe ograniczanie obrotów (poza 19000 wprowadzonym przez FIA) nie miałoby w sezonie 2007 miejsca. Chyba że silniki BMW jeszcze z trudem osiągają 19000rpm i muszą/będa musiały ograniczać obroty poniżej tej wartości w wyścigach, a "boost" będzie umożliwiał ich chwilowe podniesienie do granicy 19000...

Przy okazji: opis kierownicy BMW z poprzedniego sezonu (chyba...), do tego kierownica Ferrari link
Avatar użytkownika
deZZember
 
Dołączył(a): Cz lip 14, 2005 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez mateusz Wt lut 06, 2007 18:00  

Opis kierownicy McLarena: http://www.mclaren.com/features/technic ... _wheel.php ("boost" jest pod numerkiem 11)
Avatar użytkownika
mateusz
 
Dołączył(a): Wt kwi 12, 2005 22:34
Lokalizacja: Szczucin

Postprzez deeze Wt lut 06, 2007 21:46  

deZZember napisał(a):Mnie tam najbardziej interesuje ta łopatka "boost" - zapewne działa poprzez chwilowe zwiększenie max. obrotów silnika. Rozumiem jej sens w poprzednim sezonie, ale skoro to ma być zdjęcie najnowszej kierownicy, to wydawało mi się, że dodatkowe ograniczanie obrotów (poza 19000 wprowadzonym przez FIA) nie miałoby w sezonie 2007 miejsca. Chyba że silniki BMW jeszcze z trudem osiągają 19000rpm i muszą/będa musiały ograniczać obroty poniżej tej wartości w wyścigach, a "boost" będzie umożliwiał ich chwilowe podniesienie do granicy 19000...

Oj chłopie trzeba się trochę techniki nauczyć a nie takie tu!
BOOST wcale nie oznacza chwilowego zwiększenia mocy PRZEZ zwiększenie obrotów. Zwiększenie mocy następuje przez chwilową ZMIANĘ MAPOWANIA/NASTAWÓW silnika na jeszcze ostrzejszą charakterystykę. Dokładnie takie same rzeczy dzieją się, kiedy tuningujesz seryjne auto - z silnika 2.0 który normalnie ma 120 KM wyciągasz "chip-tuningiem" 140 KM. Większa moc, ale jednocześnie bardziej wyżyłowana jednostka. W ten sam sposób działa boost w F1. Bo moc nie zależy tylko od obrotów!
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez deZZember Wt lut 06, 2007 23:17  

Przeniosłem naszą dyskusję o nowej kierownicy BMW Sauber tutaj i utworzyłem z tego oddzielny temat, w którym będziemy dyskutować o kierownicach któregokolwiek teamu.

deeze napisał(a):Oj chłopie trzeba się trochę techniki nauczyć a nie takie tu!
BOOST wcale nie oznacza chwilowego zwiększenia mocy PRZEZ zwiększenie obrotów. Zwiększenie mocy następuje przez chwilową ZMIANĘ MAPOWANIA/NASTAWÓW silnika na jeszcze ostrzejszą charakterystykę. Dokładnie takie same rzeczy dzieją się, kiedy tuningujesz seryjne auto - z silnika 2.0 który normalnie ma 120 KM wyciągasz "chip-tuningiem" 140 KM. Większa moc, ale jednocześnie bardziej wyżyłowana jednostka. W ten sam sposób działa boost w F1. Bo moc nie zależy tylko od obrotów!

deeze, zasugerowałem się zdrowym rozsądkiem (moim "zdaje mi się" :wink:) i opisem podobnego "guzika" na stronie McLarena, do której link podał mateusz:

11. OT <- zapewne skrót od "overtaking".
Used to temporarily increase the engine's maximum rev limit and boost power during overtaking manoeuvres. Once the driver releases the button the rev limit automatically defaults to the setting fixed by dial G.

I co Ty na to? :grin:
Avatar użytkownika
deZZember
 
Dołączył(a): Cz lip 14, 2005 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez deeze Śr lut 07, 2007 0:06  

deZZember napisał(a):deeze, zasugerowałem się zdrowym rozsądkiem (moim "zdaje mi się" Z przymrużeiem oka)

Spox, te wykrzykniki to tylko tak ;-) Tylko i wyłącznie pouczałem.
deZZember napisał(a):temporarily increase the engine's maximum rev limit and boost power

Jak widzisz tam jest "i". W poprzednim sezonie (a z poprzedniego jest ta kierownica na stronie McLarena) można było używać byle jakich obrotów, więc zespoły dawały swoim kierowcom możliwość chwilowego zwiększenia obrotów - i jak najbardziej się zgadza. Problem w tym, że zwiększenie obrotów to jedno, a zwiększenie mocy to drugie - w sensie: oczywiście, że zwiększenie możliwości kręcenia do wyższych obrotów pozwala na uzyskanie jeszcze większej mocy (bo - w teorii - większe obroty = większa moc), ale jednocześnie były podnoszone parametry, dzięki którym silnik przy obrotach...powiedzmy 18.000 działał lepiej (w sensie był mocniejszy) niż w ten sam silnik przy 18.000 obr/min ale bez opcji "boost" włączonej. A więc dwa w jednym w sumie...
W tym roku nie jest możliwe podnoszenie obrotów powyżej 19.000, a więc zostało tylko zmienianie charakterystyki pracy silnika.

Jest to również tylko moje "zdaje mi się", jednak z tego co wiem na tematy techniczne samochodów i silników, to jest raczej tylko takie wyjaśnienie.

I zdecydowanie słusznie wydzielony temat - miałem podobne "myśli" ;-)
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez Sanchez Śr lut 07, 2007 1:46  

Działanie łopatki wydaje się być jednoznaczne - zwiększenie mocy. W jaki sposób jest to realizowane, zapewne szybko się nie dowiemy. Zmiana mapowania silnika jest całkiem logicznym wyjasnieniem, a być może parametrów zmienia się wówczas więcej, włącznie ze zmianą mieszanki paliwowej.

Jak ktoś ma czas i chęci, niech poszuka DOBREGO opisu kierownicy BMW F1.06 w necie. Tam BOOST było jako biały przycisk, tuż pod wyświetlaczem, z jego prawej strony.
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez deeze Śr lut 07, 2007 9:58  

Sanchez napisał(a):Zmiana mapowania silnika jest całkiem logicznym wyjasnieniem, a być może parametrów zmienia się wówczas więcej, włącznie ze zmianą mieszanki paliwowej.

Zdecydowanie tak, od zmian w rozrządzie (zmiany w otwarciu i zamknięciu zaworów), w mieszance po zmiany w mapowaniu. Bo cóż więcej jeszcze może się zmieniać? Chyba niewiele, bo np. dolot musi być stały (nie ma regulacji długości dolotu) tak samo jak wydech...
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez Damos Śr lut 07, 2007 20:04  

zmiany w mapowaniu to właśnie zmiany w mieszance (nie masz wpływu na ilość pobieranego powietrza, więc modyfikujesz dawkę paliwa - czyli AFR). Zmienne fazy rozrządu są zakazane.
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Woolf So cze 07, 2014 21:27  Re: Kierownica F1

http://f1wm.pl/php/news_id-32342.html

Pastor Maldonado otrzymał reprymendę za niewczepienie kierownicy z powrotem do bolidu. Czy taki przepis i reprymenda za nieprzestrzeganie go są jakoś uzasadnione?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Następna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron