Kubuś Fatalista napisał(a):- kiedy nastąpił szczyt ery turbo? Jaki był najpotężniejszy silnik ery turbo?
Pierwszym zespołem, który zaczął eksperymentować z silnikiem turbo było Renault pod koniec lat 70 (chyba 1977 rok). Na początku te silniki były bardzo awaryjne (Renault było nazywane żółtym czajniczkiem - to od dymu jaki się często wydobywał z silnika
). Pierwsze zwycięstwo przyszło chyba w 1979 roku (albo w 1978 nie pamiętam teraz). Od tamtej pory silniki te były coraz lepsze w porównaniu do wysłużonych Cosworthów. Na początku lat 80 kolejne zespoły zaczęły używać turbo silników (Brabham z BMW, Ferrari, Mclaren z Porsche, Williams z Hondą). Od 1984 roku wszystkie liczące się zespoły już korzystały z tych silników. Można powiedzieć, że lata 1984-1988 to był szczyt ery turbo. Najlepiej z tymi silnikami poradziła sobie chyba Honda (mistrzostwo w dominującym stylu w latach 1987 i 1988), chociaż wcześniej Renault, BMW i Porsche zdobywały mistrzostwa (Ferrari nie potrafiło im dorównać). O sile silników turbo najlepiej świadczy fakt, że w latach 1983-1988 zdominowały one całkowicie mistrzostwa. Od 1989 roku silniki te były zakazane, m. in. ze względu na ich moc (na kwalifikacjach dochodząca do 1500 KM) oraz rosnące różnice między silnymi a słabszymi zespołami (dochodzące do 5-6 sekund na okrążeniu). Nie wiem też, czy przypadkiem spalanie paliwa nie miało jakiegoś wpływu na decyzje o zakazie użyania tych jednostek.
Kubuś Fatalista napisał(a):- kiedy wprowadzono łopatki do zmiany biegów i kiedy stały się standardem w F1?
Jako pierwsi zaczęli eksperymentować z tym ludzie z Ferrari w 1989 roku. Jak z każdą nowością bywa, skrzynia ta często się psuła, ale kierowcy już wtedy dostrzegali zalety tego rozwiązania, m.in. podczas zmiany biegów na zakrętach (nie musieli zdejmować rąk z kierownicy). Lata 90 to bardzo szybki rozwój tych skrzyni, kolejne zespoły (Williams w 90 albo 91 roku i Mclaren w 91) rezygnowali ze zwykłych skrzyni na rzecz łopatkowych. Nie wiem, kiedy się to stało standardem, ale myślę, że gdzieś w latach 92-93.