Kilka pytań dotyczących techniki F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Kubuś Fatalista Pt lut 16, 2007 0:50  Kilka pytań dotyczących techniki F1

- bogatsze zespoły posiadały kiedyś drugi bolid do sesji kwalifikacyjnej. Czym taki bolid różnił się od egzemplarza który startował w wyścigu.?
- Mansell w 1984 roku popsuł bolid do kwalifikacji i pojechał bolidem na wyścig. Miał cztery miękkie opony i nie mógł ich zmienić. Dla czego nie mógł ich zmienić i jak wyglądał ten przepis?
- trochę durne pytanie ale cóż. Przez wiele lat bolidy McLarena były dość masywnie (chyba tak od MP4/1E do MP4/3) w porównaniu z innymi bolidami np. Lotusem. Jakie korzyści niosła taka konstrukcja? Jakie były wady, zalety?
- kiedy nastąpił szczyt ery turbo? Jaki był najpotężniejszy silnik ery turbo?
- kiedy wprowadzono łopatki do zmiany biegów i kiedy stały się standardem w F1?
- kiedy została wprowadzona komunikacja przez radio ?
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Postprzez Mariusz Pt lut 16, 2007 7:52  

Kubuś Fatalista napisał(a):bogatsze zespoły posiadały kiedyś drugi bolid do sesji kwalifikacyjnej. Czym taki bolid różnił się od egzemplarza który startował w wyścigu.?

Hmmm... Chodzi chyba o T-car. Tego typu auto było stosowane jeszcze w 1995 roku na pewno, czy później to w tym momencie nie pamiętam. Być może jeszcze do końca lat 90-tych była taka opcja. Zniknęła zapewne z pojawieniem się piątkowych testerów. A T-car to było auto ustawnione zwykle do jazd w mokrych warunkach pogodowych. Albo po prostu taki samochód rezerwowy, stosowany kiedy np. auto główne zostanie uszkodzone w czasie przejazdu na wolnym treningu czy w kwalifikacjach. Pamiętajmy, że jeszcze kilka lat temu sesja kwalifikacyjna to nie było jedno okrążenie, tylko maks. 12. Nie wiem, czy dokładnie o to chodzi w tym pytaniu, ale mam nadzieję, że jakoś pomogłem.
Avatar użytkownika
Mariusz
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 7:00
Lokalizacja: Puławy
GG: 1111640

Postprzez slipstream Pt lut 16, 2007 10:10  

Kubuś Fatalista napisał(a):- kiedy wprowadzono łopatki do zmiany biegów i kiedy stały się standardem w F1?

Kurde, to bedzie tak połowa lat 90-ych kiedy się to przyjęło (któż jeszcze niw widział tego Onboardu Senny z przejazdu Monaco gdzie jechał praktycznie jedną reką bo drugą trzymał na wajsze zmiany biegów). Dokładnie nie sprecyzuje ale na pewno lata 90.
Mariusz napisał(a):Tego typu auto było stosowane jeszcze w 1995 roku na pewno, czy później to w tym momencie nie pamiętam

Oj było, jeszcze w 98 lub nawet 99 - byla nawet taka akcja w McLarenie jak na Magny-Corse chyba jak DC jechał autem ustawionym pod Hakkinena (lub na odwrót), T-car przestał mieć rację bytu w momencie wprowadzenia przepisu o jednym silniku na cały weekend a potem na dwa GP
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez Pieczar Pt lut 16, 2007 11:32  

Kubuś Fatalista napisał(a):- kiedy nastąpił szczyt ery turbo? Jaki był najpotężniejszy silnik ery turbo?

Pierwszym zespołem, który zaczął eksperymentować z silnikiem turbo było Renault pod koniec lat 70 (chyba 1977 rok). Na początku te silniki były bardzo awaryjne (Renault było nazywane żółtym czajniczkiem - to od dymu jaki się często wydobywał z silnika :) ). Pierwsze zwycięstwo przyszło chyba w 1979 roku (albo w 1978 nie pamiętam teraz). Od tamtej pory silniki te były coraz lepsze w porównaniu do wysłużonych Cosworthów. Na początku lat 80 kolejne zespoły zaczęły używać turbo silników (Brabham z BMW, Ferrari, Mclaren z Porsche, Williams z Hondą). Od 1984 roku wszystkie liczące się zespoły już korzystały z tych silników. Można powiedzieć, że lata 1984-1988 to był szczyt ery turbo. Najlepiej z tymi silnikami poradziła sobie chyba Honda (mistrzostwo w dominującym stylu w latach 1987 i 1988), chociaż wcześniej Renault, BMW i Porsche zdobywały mistrzostwa (Ferrari nie potrafiło im dorównać). O sile silników turbo najlepiej świadczy fakt, że w latach 1983-1988 zdominowały one całkowicie mistrzostwa. Od 1989 roku silniki te były zakazane, m. in. ze względu na ich moc (na kwalifikacjach dochodząca do 1500 KM) oraz rosnące różnice między silnymi a słabszymi zespołami (dochodzące do 5-6 sekund na okrążeniu). Nie wiem też, czy przypadkiem spalanie paliwa nie miało jakiegoś wpływu na decyzje o zakazie użyania tych jednostek.
Kubuś Fatalista napisał(a):- kiedy wprowadzono łopatki do zmiany biegów i kiedy stały się standardem w F1?

Jako pierwsi zaczęli eksperymentować z tym ludzie z Ferrari w 1989 roku. Jak z każdą nowością bywa, skrzynia ta często się psuła, ale kierowcy już wtedy dostrzegali zalety tego rozwiązania, m.in. podczas zmiany biegów na zakrętach (nie musieli zdejmować rąk z kierownicy). Lata 90 to bardzo szybki rozwój tych skrzyni, kolejne zespoły (Williams w 90 albo 91 roku i Mclaren w 91) rezygnowali ze zwykłych skrzyni na rzecz łopatkowych. Nie wiem, kiedy się to stało standardem, ale myślę, że gdzieś w latach 92-93.
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez Mariusz Pt lut 16, 2007 11:52  

Kubuś Fatalista napisał(a):- kiedy wprowadzono łopatki do zmiany biegów i kiedy stały się standardem w F1?

Chyba przełom lat 80/90. W 1994 roku już chyba wszystkie zespoły miały tego typu wynalazek. Czy było tak wcześniej nie wiem...
Avatar użytkownika
Mariusz
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 7:00
Lokalizacja: Puławy
GG: 1111640

Postprzez TobaccoBoy Pt lut 16, 2007 14:50  

Kubuś Fatalista napisał(a):- kiedy wprowadzono łopatki do zmiany biegów i kiedy stały się standardem w F1?


Od 1989. Był to wynalazek Johna Barnarda kiedy pracował dla Ferrari. Reszta zespołów stopniowo przeszła na te skrzynie do połowy lat 90-tych. najszybciej ten pomysł został "zmałpowany" przez Williamsa.
TobaccoBoy
 

Postprzez Kubuś Fatalista Pt lut 16, 2007 20:16  

Na początku lat 90-tych pod przednimi spojlerami montowane były jakieś metalowe elementy. Na prostych ocierały o nawierzchnię robiąc sporo iskier. Po co były montowane? Czy miały jakąś nazwę? Z czego były wykonane?
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Postprzez yankess Pt lut 16, 2007 21:14  

Chyba oglądałem o tym na discovery. Z tego zo pamiętam izolowało to spód bolidu od reszty świata, powietrze pod bolidem przepływało jeszcze szyciej i było jeszcze większe przyssanie

Kubuś Fatalista napisał(a):- kiedy została wprowadzona komunikacja przez radio ?

O ile dobrze pamietam, z tego samego programu na disc, to w latach 70, kiedy coś w bolidzie sie psuło, a nawet w boksach, w ktorych ryczało na tyle głośno, że kierowca nie mógł się wyżalic ekipie, co nawala, zrobiono komunikacje radiową. Dzis wiadomo, do czego się jej używa, a jak coś w samochodzie zaczyna nawalac, to mechanicy w boksach patrząc na swoje ekrany, więdzą o tym szybciej niż kierowca :)

EDIT: Racja, Ojca Dyrektora poniosło z tym kilkaset :grin: :-D
Ostatnio edytowano Pt lut 16, 2007 22:45 przez yankess, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
yankess
 
Dołączył(a): N gru 03, 2006 22:57
Lokalizacja: B'ham/KRK/CK

Postprzez Sanchez Pt lut 16, 2007 22:15  

Yankess napisał(a):ryczało kilkaset Db


Czy ja dobrze zrozumiałem ? Chodzi o kilkaset DECYBELI ? :o
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez Damos Pt lut 16, 2007 22:32  

Sanchez napisał(a):
Yankess napisał(a):ryczało kilkaset Db


Czy ja dobrze zrozumiałem ? Chodzi o kilkaset DECYBELI ? :o
Ojciec dyrektor jak zwykle przesadził :) kilkaset dB zabiło by wszystkich w promieniu kilkuset metrów i zniszczyło budynki :)

'Kubuś Fatalista napisał(a):Na początku lat 90-tych pod przednimi spojlerami montowane były jakieś metalowe elementy. Na prostych ocierały o nawierzchnię robiąc sporo iskier. Po co były montowane? Czy miały jakąś nazwę?
Pod przednimi spojlerami, czy wzdłuż boków ? Jeśli to drugie - to fartuchy/spódniczki. Utrzymywały podciśnienie pod pojazdem zwiększając siłą dociskającą. Zakazano ze względu na ogromne przeciążenia, jakich doświadczali kierowcy w zakrętach (dzięki większemu dociskowi). W dłuższych łukach dochodziło podobno do G-lock :o .
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Pieczar Pt lut 16, 2007 23:21  

Damos napisał(a):Jeśli to drugie - to fartuchy/spódniczki. Utrzymywały podciśnienie pod pojazdem zwiększając siłą dociskającą. Zakazano ze względu na ogromne przeciążenia, jakich doświadczali kierowcy w zakrętach (dzięki większemu dociskowi)

Czy to nie chodzi przypadkiem o efekt przyziemny (zakazany po 1982 roku) :?:
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez yankess Pt lut 16, 2007 23:57  

Ja i Damos mówiliśmy o czymś, co ja domalowałem na żółto temu ferrai na obrazku. Po prostu płachty izolujące spód samochodu, nie wiem, czy Ty, Pieczar, nazywasz to efektem przyziemnym
Obrazek
Avatar użytkownika
yankess
 
Dołączył(a): N gru 03, 2006 22:57
Lokalizacja: B'ham/KRK/CK

Postprzez Damos So lut 17, 2007 9:51  

Pieczar napisał(a):Czy to nie chodzi przypadkiem o efekt przyziemny (zakazany po 1982 roku)
Tak - chodzi o tzw. "ground effect". Ale nie jest zakazany :) Nie zakazano istnienia pewnego zjawiska fizycznego, lecz jedynie ograniczono zakres środków, którymi można go uzyskiwać :) Standaryzacja płyty podwozia i zakaz stosowania fartuchów.
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Kubuś Fatalista So lut 17, 2007 10:49  

Obrazek

Chodzi mi o to
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Postprzez Miaja Menant N lut 18, 2007 12:34  

Pieczar napisał(a):Pierwsze zwycięstwo przyszło chyba w 1979 roku (albo w 1978 nie pamiętam teraz).

W 1979 roku na francuskim torze Dijon Prenois, w GP Szwajcarii (chyba). Wygrał jadący Renault napędzanym silnikiem turbo Jean Pierre Jabouille. Tylko że to wydarzenie przyćmiła wtedy wspaniała walka o drugie miejsce między Rene Arnoux a Gillesem Villeneuve'em.
W 99% chodzi o sławę. 100% oznacza śmierć.
Sir Henry O'Neal de Hane Segrave
Avatar użytkownika
Miaja Menant
 
Dołączył(a): Pt lut 02, 2007 17:28
Lokalizacja: Warszawa-Praga
GG: 9342498

Następna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron