Kilka pytań dotyczących techniki F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez slipstream Cz lis 12, 2015 11:24  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Oczywiście w przypadku tak skomplikowanej maszyny wyścigowej jaka jest bolid F1 nie można mówić tylko o rozmieszczeniu balastu bez korekty aerodynamicznej. Wszystko w takiej maszynie jest naczyniami ściśle powiązanymi, a dyskusja jak rozłożyć balast bez zmiany w aerodynamice jest właściwie dyskusją czysto teoretyczną. Bo też i na wstępie należy określić o jakim braku przyczepności z przodu mówimy. Jeśli mowa o podsterowności kiedy w zakręcie przód wyjeżdża mając za dużą siłę odśrodkową wskazane jest go odciążyć. Jeśli auto mówiąc ogólnie w ogóle nie skręca bo koła mają za mały docisk to wtedy teoretycznie wypada przód dociążyć. Przy jeździe na wprost dociążenie osi - tutaj napędowej - poprawia jej przyczepność, zwłaszcza podczas ruszania. Stąd tylny napęd startuje lepiej od przedniego, kiedy ruszając masa auta przesuwa się ku tyłowi dociążając tylną oś. W zakręcie sytuacja się zmienia, bo dociążenie osi powoduje nad lub podsterowność, czyli pogorszenie przyczepności.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez pawel92setter Pt lis 13, 2015 14:39  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Generalnie, jeśli cierpisz na podsterowność to:
- możesz przesunąć balast na tył, zmniejszając nacisk na przód i poprawiając stosunek przenoszonej siły poprzecznej do pionowej dla przednich opon (to też zależy od ich czułości na zmianę nacisku)
- możesz zmniejszyć sztywność przedniego stabilizatora poprzecznego (zmniejszając transfer masy na przedniej osi, kosztem zwiększenia na tylnej)
- możesz zwiększyć sztywność tylnego stabilizatora poprzecznego (jw. - to który stabilizator zmienisz zależy od tego czy samochód jest nerwowy, czy leniwy)
- możesz zmienić balans aero przez zmianę kątów pochylenia skrzydeł, lub zmianę prześwitu z przodu lub z tyłu
- możesz zmienić geometrię układu kierowniczego, jeśli masz taką możliwość (aby wymusić mniejszy lub większy kąt znoszenia na zewnętrznym kole.)
- możesz zmienić ciśnienie opon (duża sprawa!)
- możesz zmienić kąt pochylenia koła
- możesz w ogóle zmienić opony

Jest mnóstwo możliwości zmiany zachowania auta i niekoniecznie trzeba zmieniać balast. Pamiętaj, że to, że jesteś podsterowny w jednym zakręcie nie znaczy, że będziesz podsterowny w innym. Kwestia szukania kompromisów i wykorzystania danych opon, danych z telemetrii, odczuć kierowcy. Gruby temat. :)
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Woolf Pt lis 13, 2015 14:55  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

@pawel92setter Podsterowność była tu tylko, by nakreślić przykładową sytuację, chodziło mi tylko o sam udział masy w rozkładzie przyczepności pomiędzy osiami, ale tak obszerna odpowiedź zdecydowanie mnie satysfakcjonuje! ;)
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez Woolf Wt cze 07, 2016 10:22  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Testy zderzeniowe - co mają na celu? Wykazać, że konstrukcja ma określoną wytrzymałość (1), czy może że posiada odpowiednią strefę zgniotu (nie jest zbyt sztywna), by zminimalizować przeciążenia działające na kierowcę (2)?

Dlaczego niektóre projekty nosów nie przechodzą testów zderzeniowych? Z powodu 1 czy 2?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez pawel92setter Wt cze 07, 2016 19:35  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Miałem okazję poznać jak wyglądają testy pochłaniacza energii i podejrzewam, że w przypadku nosów/monokoków jest podobnie. Spekuluję, że trzeba spełnić następujące warunki:

1) Określona regulaminem powierzchnia/element nie uległ trwałemu odkształceniu (naprężenia nie przekroczyły granicy plastyczności). Prawdopodobnie jest to przednia powierzchnia kokpitu kierowcy, w przypadku zderzenia czołowego.
2) Zmierzone podczas zderzenia opóźnienie nie przekroczyło określonej wartości. (Np. 50G)
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez bartoszcze Wt cze 07, 2016 20:18  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

pawel92setter napisał(a):Spekuluję, że trzeba spełnić następujące warunki:
1) Określona regulaminem powierzchnia/element nie uległ trwałemu odkształceniu (naprężenia nie przekroczyły granicy plastyczności). Prawdopodobnie jest to przednia powierzchnia kokpitu kierowcy, w przypadku zderzenia czołowego.
2) Zmierzone podczas zderzenia opóźnienie nie przekroczyło określonej wartości. (Np. 50G)

Artykuł 16 regulaminu technicznego.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Woolf Wt maja 09, 2017 9:32  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Pytanie skierowanie do speców i pasjonatów - poszukuję wiarygodnej literatury (papierowej lub pdf) na temat klapy Gurneya. Ktoś coś?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez Duif Wt maja 09, 2017 16:06  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

http://ilot.edu.pl/PIL/PIL_212.pdf
Tu masz cos na ten temat :)
Avatar użytkownika
Duif
 
Dołączył(a): Pn sie 01, 2011 11:37
Lokalizacja: Kraków

Postprzez manieq Wt maja 09, 2017 16:22  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Piszę do Ciebie na PW ale nie wiem dlaczego wiadomości nie wychodzą ze skrzynki

bartoszcze napisał(a):
manieq napisał(a):Piszę do Ciebie na PW ale nie wiem dlaczego wiadomości nie wychodzą ze skrzynki

Bo nie jest zalogowany ;)


Dawno nie wysyłałem PW :twisted:
Ostatnio edytowano Wt maja 09, 2017 16:39 przez manieq, łącznie edytowano 1 raz
I want to believe
Avatar użytkownika
manieq
 
Dołączył(a): Wt sie 11, 2009 23:32

Postprzez bartoszcze Wt maja 09, 2017 16:23  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

manieq napisał(a):Piszę do Ciebie na PW ale nie wiem dlaczego wiadomości nie wychodzą ze skrzynki

Bo nie jest zalogowany ;)
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez manieq Śr maja 15, 2019 21:49  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Po co istnieje zapis o minimalnej wadze bolidu? Wprowadzono limit wagi kierowcy oraz istnieją ścisłe limity co do ilości paliwa na wyścig. Bezpieczeństwo konstrukcji sprawdzane jest podczas crash testów.
I want to believe
Avatar użytkownika
manieq
 
Dołączył(a): Wt sie 11, 2009 23:32

Postprzez krzych Cz maja 16, 2019 0:00  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Pewnie chodzi o budżety zespołów a raczej pilnowanie by nie wydawali za dużo na nowe technologe materiałowe typu ultranowoczesne stopy metali itd.
2010 : True World Champion - Fernando Alonso
Avatar użytkownika
krzych
 
Dołączył(a): Śr lut 25, 2009 15:10
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez slipstream Cz maja 16, 2019 8:43  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

No ale przecież gdyby nie zapis o minimalnej wadze bolidów mielibyśmy znowu absurdalną eskalację kosztów na to kto zrobi lżejszą konstrukcję. Bo to że przejdzie ona test bezpieczeństwa podczas crash testu nie wyklucza tego, że zespoły mogłyby szukać każdego grama każdym kosztem.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez manieq Cz maja 16, 2019 10:45  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Tej odpowiedzi się spodziewałem. Nie jestem tylko pewny czy to rzeczywiście pogłębiłoby dysproporcje. Eskalacja nastąpiłaby tylko przy założeniu że BIG 3 ma nieograniczone budżety, czy tak rzeczywiście jest? Może na tym powinna polegać rewolucja? Ograniczyć aero i dać wolność w materiałach i rozwoju wytrzymałości przy założeniu zwiększenia standardowych elementów?
I want to believe
Avatar użytkownika
manieq
 
Dołączył(a): Wt sie 11, 2009 23:32

Postprzez slipstream Cz maja 16, 2019 12:43  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

To znaczy żeby była jasność, samą konstrukcję na ile się da konstruktorzy i tak projektują poniżej limitu i o każdy kg walczą. Oznacza to bowiem dla nich możliwość lepszego rozłożenia balansu dociążając bolid do regulaminowego minimum.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron