Kilka pytań dotyczących techniki F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez hideto N maja 24, 2015 23:46  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Kierownica nieco starsza, ale aktualnie również to występuje tylko w innej formie.

Obrazek
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez baron Cz maja 28, 2015 7:03  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Mam pytanie. Jak wiadomo w 2017 powróci tankowanie. Zatem najprawdopodobniej bolidy staną się krótsze. Jakie korzyści płyną z tego? Oprócz wiadomego dla mnie prymitywnego faktu, że im krótszy bolid, tym większy sukces w Monako.
baron
 
Dołączył(a): Pt lip 13, 2007 13:15
Lokalizacja: Konin

Postprzez hideto Cz maja 28, 2015 9:42  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

To jest dużo bardziej złożone niż 'krótki rozstaw osi = sukces w monaco.

Ogólnie rzecz ujmując, krótszy rozstaw osi to zwiększenie niestabilności bolidu. Niestabilny bolid jest dużo bardziej manewrowy niż bolid o dużym rozstawie. Aczkolwiek jeśli ktoś sądzi, że baki zmniejszą się w sposób znaczący to uważam, ze będzie to odrobinę naiwne.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez pawel92setter Cz maja 28, 2015 10:36  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Generalnie, na ciasnych i krętych torach, pojazdy z małym rozstawem kół i osi prowadzą się lepiej. Wynika to z mniejszego momentu bezwładności względem osi pionowej. Taki bolid łatwiej wyprowadzić ze stanu równowagi (łapać uślizgi itd.) ale też łatwiej go opanować.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez baron Cz maja 28, 2015 11:05  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Ok, dzięki za wyjaśnienie. Jeśli baki się znacząco nie zmniejszą z tego powodu to szkoda, gdyż mam sentyment do bolidów z lat np. 2009.
baron
 
Dołączył(a): Pt lip 13, 2007 13:15
Lokalizacja: Konin

Postprzez slipstream Cz maja 28, 2015 11:07  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Ok, dzięki za wyjaśnienie. Jeśli baki się znacząco nie zmniejszą z tego powodu to szkoda, gdyż mam sentyment do bolidów z lat np. 2009.

Czemu do tych z 2009 kiedy to właśnie wtedy wprowadzono zakaz tankowania i bolidy "urosły"?
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez baron Cz maja 28, 2015 11:11  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

? Właśnie w 2009 było jeszcze tankowanie, a oto pierwszy lepszy przykład:

Obrazek
baron
 
Dołączył(a): Pt lip 13, 2007 13:15
Lokalizacja: Konin

Postprzez slipstream Cz maja 28, 2015 11:37  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Dobra już mi an mózg pada od tych dyskusji "dawniej było lepiej" i sezon 2009 poszedł w niebyt jako "pomost" pomiędzy nowa aerodynamiką, a zakazem tankowania.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez MarK Pt lip 03, 2015 9:00  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

A tak BTW to wcale nie wiadomo, że tankowanie powróci, bo to było tylko ustalenie Grupy Strategicznej, nie wiążące dla nikogo dopóki nie przejdzie przez dwa ciała nad nią.

Żeby było śmieszniej po ostatnim spotkaniu grupy strategicznej w planach na 2017 nie ma już nic o tankowaniu a jedynie o szerszych bolidach i oponach oraz "agresywnym wyglądzie".

Spece wyliczyli, że po zakazie tankowania, a przed erą pseudo wyprzedzania z DRSem, ilość takich manewrów na torze znacząco wzrosła, więc mimo że sam bym chciał jego powrotu, to nie jest to najlepszy pomysł. Teraz chcemy tankowania, żeby cokolwiek w ogóle działo się na torze.

I tak mam wrażenie, że zniesienie DRS rozwiązałoby połowę problemów ówczesnej F1 :evil: , ale to tylko moja opinia i już nie offtopuje więcej.
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez Lukas Pt lip 03, 2015 13:52  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

MarK napisał(a):A tak BTW to wcale nie wiadomo, że tankowanie powróci


Wiemy, nie powróci.
„Zginęło wielu wspaniałych kierowców rajdowych, lecz odczytuję to jako pech, który w tej dyscyplinie przypłacić można dość szybko życiem. Jest to wielka tragedia, gdy w wyniku rywalizacji sportowej umiera człowiek.”
Avatar użytkownika
Lukas
redaktor
 
Dołączył(a): Cz sie 17, 2006 14:33
Lokalizacja: Piekary Śląskie
GG: 1285427

Postprzez krzysiu111 Cz paź 01, 2015 21:36  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Trafiłem na taki film dziś



Czy to było/jest stosowane w F1?
Avatar użytkownika
krzysiu111
 
Dołączył(a): Pt maja 09, 2008 17:27
GG: 999400

Postprzez Woolf Cz lis 12, 2015 11:03  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Mam takie pytanie ogólnowyścigowe, dotyczące nie tylko bolidów F1.

Gdy kierowca ma do dyspozycji balast i trzeba go odpowiednio rozlokować w samochodzie, a ma problemy, powiedzmy, z przyczepnością przedniej osi, to powinien umieścić go jak najbliżej przodu czy tyłu?

Wiem jakie zjawiska się z tym wiążą - dodatkowy ciężar zwiększa nacisk, a więc i tarcie opon, ale z drugiej strony rośnie siła odśrodkowa w zakręcie, "wypychając" samochód z pożądanej linii jazdy. Nie wiem natomiast jaki sumarycznie jest bilans zysków i strat? Dociążenie poprawi czy pogorszy przyczepność osi?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez Lukas Cz lis 12, 2015 11:06  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

A docisk aerodynamiczny zwiększa czy zmniejsza nacisk?
„Zginęło wielu wspaniałych kierowców rajdowych, lecz odczytuję to jako pech, który w tej dyscyplinie przypłacić można dość szybko życiem. Jest to wielka tragedia, gdy w wyniku rywalizacji sportowej umiera człowiek.”
Avatar użytkownika
Lukas
redaktor
 
Dołączył(a): Cz sie 17, 2006 14:33
Lokalizacja: Piekary Śląskie
GG: 1285427

Postprzez Woolf Cz lis 12, 2015 11:08  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Docisk oczywiście zwiększa, ale nie powoduje przy tym efektu ubocznego w postaci siły odśrodkowej. Chodzi mi o samą masę.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez Lukas Cz lis 12, 2015 11:17  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

http://www.f1technical.net/forum/viewto ... eb#p525302

Po tym obrazku wnoszę, że jednak się opłaca mimo kosztów. Poza tym za bardzo i tak nie można szaleć z rozłożeniem masy, bo jest regulowana.
„Zginęło wielu wspaniałych kierowców rajdowych, lecz odczytuję to jako pech, który w tej dyscyplinie przypłacić można dość szybko życiem. Jest to wielka tragedia, gdy w wyniku rywalizacji sportowej umiera człowiek.”
Avatar użytkownika
Lukas
redaktor
 
Dołączył(a): Cz sie 17, 2006 14:33
Lokalizacja: Piekary Śląskie
GG: 1285427

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron