Kilka pytań dotyczących techniki F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Kayo Pt mar 21, 2008 21:01  

Ksys napisał(a):mi sie zdaje ze silniki w f1 sa chlodzone tylko przeplywajacym powietrzem


W czasie jazdy? No co ty. Tak jak pisałem wcześniej. Maksymalnie gorący silnik na starcie mógł by się źle skończyć.
Avatar użytkownika
Kayo
 
Dołączył(a): Pt maja 04, 2007 7:11

Postprzez vvportero Pt mar 21, 2008 21:08  

Wiec tak. Silnik w F1 pracując osiąga bardzo wysoka temperature ponad 100 stopni celcjusza. W czasie jazde silnik poza tym że jest chłodzony specjalnymi płynami jak napisał Darondi to jest chłodzony poprzez 2 wloty powietrza znajdujące sie po obu stronach bolidu na twoim zdjęciu ów wlot jest zasłoniety przez dmuchawę oraz 3 wlot powietrza znajduje sie nad głową kierowcą. Niektórye zespoły wprowadzają niekiedy nacięcia na pokrywie która dodatkowo chłodzi silnik. Napewno nie jest tak że dmuchawy czysczą wloty bo robią to ręcznie mechanicy. Na twoim zdjęciu jak mniemam ze startu GP Australii 2008 silnik w bolidzie Heidfelda jest chłodzony ponieważ zawodnicy aby ustawić sie na polach startowych muszą wykonać okrążenie (wyjechać z boksów objechać cały tor i zatrzymac sie na swoim miejscu) więc silnik już pracował nagrzał sie należy go więc schłodzić aby miał jak najniższą temperature w momencie startu do okrążenia formułującego, a w momencie gdy bolid stoi na polu startowym to powietrza które wlatuje do silnika jest nie porównywnywalnie mniej co uniemożliwia odpowiednie obniżenie temperatury silnika. Zwróć uwage ze w czasie treningów natychmiast gdy zawodnik wjeżdza do swojego boksu takie dmuchamy są przystawiane do wlotow powietrza aby obniżyć temperature silnika.

Mniej więcej tak to wygląda jak będziesz miaj jeszcze jakieś pytania pisz postaramy się pomóc:D
FUTBOL CAN CHANGE THE WORLD
Avatar użytkownika
vvportero
 
Dołączył(a): Śr sie 16, 2006 13:55
Lokalizacja: Z Galicji

Postprzez aba So mar 22, 2008 0:11  

vvportero napisał(a):Silnik w F1 pracując osiąga bardzo wysoka temperature ponad 100 stopni celcjusza

Zupełnie jak w Oplach :lol:
Silnik jest chłodzony cieczą, tą ciecz też musi coś chłodzić, więc chłodnice mają swoje wentylatory bo strumień przepływającego swobodnie powietrza jest niejednokrotnie zamały. Kiedy bolid stoi w miejscu jest bardzo ograniczony przepływ powietrza przez chłodnice. Więc dodatkowe dmuchawy spełniają dwojaką funkcje, najpierw podgrzewają ciecz chłodzącą a by ta podgrzała silnik przed odpaleniem (zimny silnik niema prawa odpalić ze względu na spasowanie elementów), a potem kiedy jest taka potrzeba schładzają do odpowiedzniej temp, czyli reszta wygąda tak jak napisał vvportero
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Postprzez kobziak Śr kwi 16, 2008 19:12  

Silniki chłodzone są zarówno tradycyjnie "wodą" jak i olejem. Na stronie http://www.attwilliams.com/ można rzucić okiem na wnętrzności bolidu i tam są pokazane chłodnice cieczy (lewy wlot powietrza) i oleju (prawy).
kobziak
 
Dołączył(a): Cz mar 13, 2008 12:54

Postprzez aba Śr kwi 16, 2008 19:25  

kobziak napisał(a):Silniki chłodzone są zarówno tradycyjnie "wodą" jak i olejem.

Każdy silnik spalinowy czterosuwowy chłodzony cieczą, jest chłodzony jak sama nazwa wskazuje zarówno cieczą jak i olejem. Olej po za znacznym zmniejszeniem tarcia ma za zadanie odprowadzenie ciepła!!! Każdy!!! To nie tylko silniki w F1 tak mają. Bardzo dużo zwykłych samochodów posiada chłodnice oleju, bądź użebrowane misy olejowe.
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Postprzez kobziak Śr kwi 16, 2008 19:59  Co to za "sitko" na czubku nosa bolidów?

Wytłumaczcie mi proszę co to za otwór na czubku nosa bolidów? Nie każdy bolid to ma - w BMW i Force India tego nie wypatrzyłem.

Do czego to służy? Czy to jakiś wlot powietrza do chłodzenia przednich amortyzatorów?
kobziak
 
Dołączył(a): Cz mar 13, 2008 12:54

Postprzez Jędruś Śr kwi 16, 2008 20:57  

Chyba wiem o co ci chodzi , ale zapuść jakieś zdjęcie .
Obrazek
Nie kto inny jak człowiek stworzył piekło w samym środku raju.
Avatar użytkownika
Jędruś
 
Dołączył(a): Pn mar 12, 2007 13:48
Lokalizacja: Myszków
GG: 4983268

Postprzez impr Śr kwi 16, 2008 21:49  

Tym wlotem powietrze wpada do kokpitu. Ferrari zrezygnowalo z niego, bo pewnie jest jeszcze jeden kanal w tym slynnym tunelu na nosie.
Avatar użytkownika
impr
 
Dołączył(a): So lut 02, 2008 13:42
Lokalizacja: Kraków

Postprzez deZZember Cz kwi 17, 2008 0:33  

Tak, to wlot powietrza do kokpitu.

Ferrari ma ten wlot na górze dzioba.
Avatar użytkownika
deZZember
 
Dołączył(a): Cz lip 14, 2005 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez kobziak Cz kwi 17, 2008 11:15  

kobziak
 
Dołączył(a): Cz mar 13, 2008 12:54

Postprzez deZZember Cz kwi 17, 2008 14:37  

A więc już znasz odpowiedź. Czy temat można zamknąć, czy coś jeszcze cię trapi :-) ?
Avatar użytkownika
deZZember
 
Dołączył(a): Cz lip 14, 2005 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez impr Cz kwi 17, 2008 14:40  

Mnie tylko interesuje dlaczego podczas testow czesto te wloty byly po prostu zaklejane przezroczysta tasma? Za zimno, zeby chlodzic jeszcze bardziej czy jak?
Avatar użytkownika
impr
 
Dołączył(a): So lut 02, 2008 13:42
Lokalizacja: Kraków

Postprzez hideto Cz kwi 17, 2008 14:52  

deZZembera przepraszam bardzo od kiedy czubek nosa bolidu na połączenie z wnętrzem kokpitu ? :)

Wstawione po 4 minutach 22 sekundach:

Obrazek stara konstrukcja ale nie istotne. Te otwory służą do chłodzenia hydrauliki układu sterowania itp... jak dobrze się przyjrzycie to wloty powietrza do kokpitu są we wszystkich zespołach usytuowane na górze.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Kubuś Fatalista Cz kwi 17, 2008 14:54  

Sanchez napisał(a):Wlot powietrza w nosie bolidu
----------------------------------

Zalety (zadania):
- chłodzenie stóp (to nie żart)
- chłodzenie elektroniki
- chłodzenie płynu hamulcowego (niekoniecznie, a jeśli już to tylko w niewielkim zakresie)
- częściowe wyrównanie ciśnień pomiędzy kokpitem (podciśnienie) a bliskim otoczeniem bolidu (podwyższone ciśnienie)

Wady:
- niewielkie pogorszenie przepływu


Wlot powietrza na górze monocoque'a
-------------------------------------------
W porównania do wlotu na nosie, powietrza dostając się tą drogą nie nagrzewa się od elektroniki, dzięki czemu kierowca odczuwa większy komfort. Wadą może być natomiast niewielkie "zburzenie" przepływu wokół kasku kierowcy, w wyniku czego odczuwalne chwilowe siły boczne mogą być większe.


http://www.f1ultra.pl/forum/posting.php ... e&p=182455
Drzewo znów się zazieleni !
Avatar użytkownika
Kubuś Fatalista
 
Dołączył(a): So maja 06, 2006 10:12
Lokalizacja: Polesie

Postprzez deeze Cz kwi 17, 2008 19:49  

deZZember napisał(a):Ferrari ma ten wlot na górze dzioba.

I tylko dementuję: Ferrari nie ma już dawno tego wlotu na górze monocoque'u. Zmienili w tamtym roku na właśnie wlot z przodu nosa, a teraz wycofali ze względu na nowy kanalik znajdujący się w tej słynnej dziurze. Zresztą, wystarczy pomyśleć, jakim cudem mogliby wprowadzić taki kanalik z przodu nosa w momencie kiedy środek nosa jest pusty...
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron