Kilka pytań dotyczących techniki F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez owca Cz kwi 12, 2007 19:56  

przegrzały


no to wątek z dmuchawami i wlotami chłodnicy sądzie ze juz skończony :)
teraz mozecie przy okazji odpowiedzieć na moje pytanie, otóż:

niedawno kolega zapytał sie mnie dlaczego opony w F1, Champ Car, GP2, A1 i w ogole w seriach open wheel'owych są takie grube. podczas gdy w samochodach Le Mans, które są równie szybkie, jeżdżą po podobnych torach i nawierzchniach, oraz z podobnymi prędkościami biorą zakręty, mają opony o tak niskim profilu? pytanie wydało mi sie być z początku banalne, ale jak chciałem mu odpowiedzieć to zorientowałem sie ze nie mam pojęcia... :|

tak mysle o tym od czasu do czasu, ale naprawdę nie wiem czym jest spowodowana ta różnica. rozważałem jak do tej pory takie opcje:
*opona o grubszym profilu jest bardziej wytrzymała na zakrętach i lepiej trzyma sie felgi
*da sie w niej ustawić inne ciśnienie, bardziej korzystne dla bolidu
*opony w F1 są częściej zmieniane, wiec moze przy projektowaniu ogumienia ma to jakis wpływ na ich profil
*komfort kierowcy (?)

naprawde nie wiem... pomożecie? :P :D
Avatar użytkownika
owca
redaktor
 
Dołączył(a): Pn sty 08, 2007 22:57

Postprzez yankess Cz kwi 12, 2007 20:27  

Avatar użytkownika
yankess
 
Dołączył(a): N gru 03, 2006 22:57
Lokalizacja: B'ham/KRK/CK

Postprzez Sanchez Cz kwi 12, 2007 20:37  

piterer napisał(a):dzięki za odpowiedzi ale chodzi mi teraz o te duże dziury które znajdują się po obu stronach. Nie umiem tego inaczej nazwać. Po co one są jak dzialają jaką rolę spełniają ?????????????


Umieszczone są w nich chłodnice. Przelatujące przez nie powietrze schładza czynnik chłodzący silnik.

owca napisał(a):niedawno kolega zapytał sie mnie dlaczego opony w F1 są takie grube


Wynika to z przepisów narzuconych przez FIA. Średnica felgi musi mieć 13". Dlatego opona musi mieć wysoki profil.
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez los-kamilos Cz kwi 12, 2007 20:48  

Kiedy bolid jedzie powietrze cały czas chłodzi hamulce, kiedy jednak się zatrzymuje hamulce pozostają bardzo nagrzane, przez co mogą stracić pełnię swoich możliwości (nagrzewają się od nich inne elementy umieszczone obok). To samo się tyczy chłodzenia silnika, skrzyni biegów oraz innych intensywnie pracujących elementów (pompa hamulcowa, elektronika).
Podobny efekt jest w zwykłych samochodach - przy "paleniu gumy" silnik się bardzo szybko rozgrzewa bo chłodnica nie dostaje zimnego powietrza. W czasie normalnej jazdy, mimo iż silnik pracuje równie ciężko wszystko jest ok, bo ma chłodzenie.
Avatar użytkownika
los-kamilos
 
Dołączył(a): N mar 18, 2007 18:17
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez owca Cz kwi 12, 2007 20:50  

jakim cudem udało Ci sie to wygrzebać Yankess to naprawde nie wiem :)

szkoda ze odpowiedz na moje pytanie jest taka głupia - przepisy
Avatar użytkownika
owca
redaktor
 
Dołączył(a): Pn sty 08, 2007 22:57

Postprzez los-kamilos Cz kwi 12, 2007 20:59  

owca napisał(a):niedawno kolega zapytał sie mnie dlaczego opony w F1, Champ Car, GP2, A1 i w ogole w seriach open wheel'owych są takie grube.


Czytając Twojego posta zastanawiałem się o co ci chodzi - czy o grubość czy o wysokość/średnicę. O średnicy było, więc skupię się na grubości.

Co się tyczy grubości - tu chodzi oczywiście o przyczepność, a dokładniej o współczynnik tarcia statycznego - wraz ze wzrostem szerokości opony zwieksza się on, a ma to wpływ na ślizganie sie kół. Im większy współczynnik tarcia tym lepiej - bo przy identycznej sile dociskającej oponę do podłoża trzeba więcej siły aby ją przesunąć.
Jest o tym ciekawy artykuł w kwietniowym F1Racing.
Avatar użytkownika
los-kamilos
 
Dołączył(a): N mar 18, 2007 18:17
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez owca Cz kwi 12, 2007 21:11  

owszem, jest artykuł o oponach w F1 Racing ale nie w tym kontekście jaki mnie interesuje.

chodzi mi o profil opony. ze w większości samochodów sportowych opony sa nisko profilowe, a w F1 mają wysoki profil (sa takie grube powiedzmy)
Avatar użytkownika
owca
redaktor
 
Dołączył(a): Pn sty 08, 2007 22:57

Postprzez Daniel So kwi 21, 2007 14:41  

A ja mam takie pytanko odnośnie T-car. Więc Kubica jadąc samochodem zastępczym rozpoczynał GP z nowym silnikiem więc T-car też miał nową jednostkę, a jak by to było gdyby Kubica jechał 2 GP na tym samym silniku i musiał użyć T-car, więc T-car nie może mieć nowej jednostki, to więc wstawiają z podstawowego bolidu silnik do T-car ? Czy jakoś ineczej jest to rozgrywane?
2 Fast + 2 Furious = F1
Avatar użytkownika
Daniel
 
Dołączył(a): Wt wrz 27, 2005 18:20
Lokalizacja: Kalisz

Postprzez Zidi So kwi 21, 2007 15:01  

Taką sytuację miał chyba Kovalainen, w Bahrainie, ponieważ podczas sobotniego treningu zaczął mu chyba padać samochód, więc przesiadł się przed qualem do T-cara... mechanicy szybko uporali się z wymianą silnika i dlatego ta przesiadka nie poniosła za sobą żadnych konsekwencji... ^_^ O ile pamiętam, Borowczyk i Sokół gdybali, czy Heiki jedzie T-carem i czy będzie cofnięty na starcie... =)
Zidi
 

Postprzez Daniel So kwi 21, 2007 15:14  

Też tak myślałem, przykład Heikiego daje odpowiedź, zapomniałem o tym przypadku.
2 Fast + 2 Furious = F1
Avatar użytkownika
Daniel
 
Dołączył(a): Wt wrz 27, 2005 18:20
Lokalizacja: Kalisz

Postprzez lookacz N lis 04, 2007 17:18  

los-kamilos napisał(a):Co się tyczy grubości - tu chodzi oczywiście o przyczepność, a dokładniej o współczynnik tarcia statycznego - wraz ze wzrostem szerokości opony zwieksza się on, a ma to wpływ na ślizganie sie kół. Im większy współczynnik tarcia tym lepiej - bo przy identycznej sile dociskającej oponę do podłoża trzeba więcej siły aby ją przesunąć.
Jest o tym ciekawy artykuł w kwietniowym F1Racing.



Dopiero teraz do tego dotarłem. Do tej pory wydawało mi się, że współczynnik tarcia zależy tylko i wyłącznie od rodzaju materiałów. Peniw F1Racing jest ode mnie mądrzejsze ale czy tu nie chodzi o to, że opona tak szeroka wolniej "gubi bierznik" bo jest więcej materiału ściernego. Wąska opona dużo szybciej by się zużyła. Bo z tego co wiem wzór na siłę tarcia to F=f-współczynnik tarcia statycznego * mg-ciężar, czego wynika że powierzchnia nie ma wpływu. Taka szeroka opona może zapewniać większą stabilność- więcej materiału który może się zetrzeć i zarazem łatwiejsze sterowanie ciśnieniem w oponie bo jest ono niższe, dlatego kompresorki nie muszę być aż tak dobre :D
Głupota-niedostatek rozumu przejawiający się brakiem bystrości
Avatar użytkownika
lookacz
 
Dołączył(a): Śr maja 24, 2006 19:23
Lokalizacja: Paprotnia
GG: 9619285

Postprzez Ksys Pt mar 21, 2008 20:49  W jakim celu sa stosowane te dmuchawy?

http://img245.imageshack.us/my.php?image=f1australiangrandprix20gh0.jpg
Czesc. Dzisiaj z kolega ogladalismy wyscig i zastanawialismy sie po co stosowane sa te dmuchawy. Jezeli silnik pracuje to chyba do jego chlodzenia ale jezeli nie pracuje to tu nasuwa sie pytanie po co? Dzieki za odpowiedzi
Ksys
 
Dołączył(a): Pt mar 21, 2008 19:54

Postprzez Darondi Pt mar 21, 2008 20:57  

Silnik bodajże jest chłodzony cieczą. Jeżeli silnik nie działa, to dmuchawy czyszczą te wloty, i chłodzą ciecz, by ta mogła podczas jazdy chłodzić silnik.
Niestety nie jestem do końca pewien...
Obrazek
Avatar użytkownika
Darondi
 
Dołączył(a): Śr sie 15, 2007 21:56
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
GG: 9071731

Postprzez Kayo Pt mar 21, 2008 20:59  

GP Australii było dość gorącym grand prix (przez upał dwa silniki Ferrari poszły...). Lepiej się zabezpieczyć i jak najlepiej schłodzić jednostkę (w dodatku, że stałą, a słońce na nią grzało), by później nie było z tym problemu.
Avatar użytkownika
Kayo
 
Dołączył(a): Pt maja 04, 2007 7:11

Postprzez Ksys Pt mar 21, 2008 21:00  

mi sie zdaje ze silniki w f1 sa chlodzone tylko przeplywajacym powietrzem
Ksys
 
Dołączył(a): Pt mar 21, 2008 19:54

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość