przez owca Cz kwi 12, 2007 19:56
przegrzały
no to wątek z dmuchawami i wlotami chłodnicy sądzie ze juz skończony :)
teraz mozecie przy okazji odpowiedzieć na moje pytanie, otóż:
niedawno kolega zapytał sie mnie dlaczego opony w F1, Champ Car, GP2, A1 i w ogole w seriach open wheel'owych są takie grube. podczas gdy w samochodach Le Mans, które są równie szybkie, jeżdżą po podobnych torach i nawierzchniach, oraz z podobnymi prędkościami biorą zakręty, mają opony o tak niskim profilu? pytanie wydało mi sie być z początku banalne, ale jak chciałem mu odpowiedzieć to zorientowałem sie ze nie mam pojęcia... :|
tak mysle o tym od czasu do czasu, ale naprawdę nie wiem czym jest spowodowana ta różnica. rozważałem jak do tej pory takie opcje:
*opona o grubszym profilu jest bardziej wytrzymała na zakrętach i lepiej trzyma sie felgi
*da sie w niej ustawić inne ciśnienie, bardziej korzystne dla bolidu
*opony w F1 są częściej zmieniane, wiec moze przy projektowaniu ogumienia ma to jakis wpływ na ich profil
*komfort kierowcy (?)
naprawde nie wiem... pomożecie? :P :D