Kilka pytań dotyczących techniki F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Pieczar Cz mar 28, 2013 10:40  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Co za czasy - takie rzeczy to chyba tylko w USA.

Niestety już nie tylko:
http://www.komputerswiat.pl/nowosci/wyd ... ie-ma.aspx
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez slipstream Cz mar 28, 2013 11:59  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Czyli ktoś zastrzegł sobie wyłączność na używanie słowa "skupienie"? (Bo to oznacza Focus" po angielsku) Co za czasy - takie rzeczy to chyba tylko w USA.

I tu zaskoczenie, bo to było w Niemczech. Ale to były lata 90. (końcówka) i nie była to ta fala absurdu jaka przetacza się obecnie. Ba, teraz też popularne jest zastrzeganie sobie nawet kolorów w wielu branżach - Coś na zasadzie Ferrari zastrzega sobie czerwony kolor nadwozia (bo to taki ich firmowy się zrobił przez lata), i już żaden inny producent nie może sprzedawać czerwonego auta.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez hideto Cz mar 28, 2013 13:40  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Bez przesady już slip, nikt nie zastrzega 'czerwonego nadwozia' conajwyżej konkretny odcień opisany z nazwy i wyrażony w odpowiedniej skali.

Dlatego auto Rossa Corsa kupimy tylko w koncernie fiata, a Rocket Red ma na sobie tylko auto Mclarena.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez slipstream Cz mar 28, 2013 14:28  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Bez przesady już slip, nikt nie zastrzega 'czerwonego nadwozia' conajwyżej konkretny odcień opisany z nazwy i wyrażony w odpowiedniej skali.

No nikt nie zastrzega, i całe szczęście że branża motoryzacyjna jest póki co wolna od tych praktyk, ale to co się dzieje w innych branżach śmiało zmierza do zawłaszczenia sobie własnie nie konkretnego koloru wyrażonego wzornikiem Pantone, CMYK, RAL czy innymi, a ogólnego odcienia np. "czerwieni"
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez SirKamil Cz mar 28, 2013 19:40  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

patgaw napisał(a):
SirKamil napisał(a):Nawet gdyby był, nie ma go na rynku już sto lat. O ile dobrze łapie się w megapodstawach cd. własności intelektualnej, ochrona znaków i nazw również ma swoje limity czasowe bez obecności produktu w obrocie.



O ile dobrze pamiętam jest to 50 lat, wiec strzelam ze jeszcze nie minęło.

Być może. Te liczby pewnie różnią się w zależności od kraju i konkretnego podmiotu sporu. Po konflikcie Fernandesa z Lotusem, pamiętam, że np. prawa do marki i loga wygasają bez 8,10 czy 15 (coś takiego) bez użycia w sporcie, w zarejestrowanej klasie.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Woolf Cz cze 27, 2013 20:26  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Czemu służą te "wcięcia" w górnym płacie tylnego skrzydła u Lotusa (po środku skrzydła) i Ferrari (dwa, bardziej po bokach) z punktu widzenia aerodynamiki?
Obrazek
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez hideto Cz cze 27, 2013 21:28  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Kontrola strugi za bolidem, akurat tak im wypada to co 'nalatuje tam' znad reszty auta i to minimalizuje opór nie minimalizując docisku.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Woolf Cz cze 27, 2013 23:37  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Osłony kół nie były używane w Melbourne, ponieważ zmieniały balans pojazdu w taki sposób, który nie pasuje do charakterystyki tego toru. - Willy Rampf

Obrazek

Tak dokładniej, jaki wpływ na na samochód miały owe osłony, po za ogólną poprawą przepływu powietrza wzdłóż kół?

EDIT. I jakie uzasadnienie ma narzucenie zespołom stosowanie w tunelach aerodynamicznych modeli będących co najmniej dwukrotnym pomniejszeniem bolidu rzeczywistego ?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez TommyYse So cze 29, 2013 19:40  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Co do drugiego pytania, to pewnie koszty.

Co do pierwszego to tyle znalazłem na naszej stronie:
Podczas sezonów 2008 i 2009, koła w dużej mierze były zakryte przez zespoły za pomocą kołpaków i owiewek w celu – jak zapewniano – poprawy chłodzenia hamulców, jednak od sezonu 2010 tego typu modyfikacje są zakazane przez regulacje FIA, bowiem tak naprawdę były stosowane w celu poprawy wydajności aerodynamicznej samochodów.
Obrazek #22 #14 #5 #27 #3 #17
Avatar użytkownika
TommyYse
 
Dołączył(a): So lis 26, 2011 2:30
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez hideto So cze 29, 2013 19:52  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Tu nie chodzi o poprawienie przepływu 'wokół' kół. Chodzi o kontrolowane wypuszczenie gorącego powietrza omiatającego piastę i ukierunkowanie jej w pożądany sposób.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez TommyYse So cze 29, 2013 20:35  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Nie były stosowane, bo może zespól miał problem z przegrzewaniem się hamulców lub z zbytnim schładzaniem, odkształcaniem osłon albo coś w tym stylu - w końcu to 1. wyścig sezonu był.
Obrazek #22 #14 #5 #27 #3 #17
Avatar użytkownika
TommyYse
 
Dołączył(a): So lis 26, 2011 2:30
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez Woolf So cze 29, 2013 20:42  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Z wypowiedzi Rampfa wynika, że było to raczej coś, czego spodziewali się po tym konkretnym obiekcie.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez hideto So cze 29, 2013 20:44  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Problemem tego elementu, jest to, że musi zostać nieruchomy. Ficzer się trzyma na nakrętce i może właśnie z tym mocowaniem mieli problem.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez SirKamil N cze 30, 2013 23:31  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Sir Wolf napisał(a):
jakie uzasadnienie ma narzucenie zespołom stosowanie w tunelach aerodynamicznych modeli będących co najmniej dwukrotnym pomniejszeniem bolidu rzeczywistego ?
Nie ma uzasadnienia, bo taki przepis nie istnieje.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Woolf Pn lip 01, 2013 0:10  Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

Więc dlaczego zespoły testują modelami w skali 1:2, zamiast wstawić tam prawdziwy bolid i zminimalizować ryzyko błędu?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 2 gości